Swanenberg bodem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Charret

Swanenberg bodem

Bericht door Charret » wo 26 dec 2007, 13:55

EINDELIJK! Krijgen we een nieuwe buitenbak. *o/*
Toen ik net op stal stond hadden we een zandbak, maar bij regen of vorst was deze niet te rijden. Vervolgens kregen we tapijtsnippers. De eerste keren was het te zwaar, toen werd te bak aardig en vervolgens liep hij helemaal onder als het had geregend. De drainage liep iedere keer vast. Bij vorst mocht de bodem eigenlijk niet bevriezen, maar hij's nu al 2 weken niet te rijden.

Al met al is de bak nu al 4 wkn niet te rijden. 2 weken niet door de enorme blub en 2 weken niet door de vorst.

Mensen beginnen toch wat te klagen en de lessen konden niet doorgaan dus er moest een nieuwe bak komen. Ze hebben voor een Swanenberg bodem gekozen. Morgen wordt de bak al uitgegraven en 1e week januari zullen ze beginnen.
Ik ben erg benieuwd! Lees goede verhalen op internet over de bodem.

Heeft iemand hier fw er ervaring mee?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Leentje

Bericht door Leentje » wo 26 dec 2007, 15:49

ja,op de vorige stal hedden ze binnen en buiten een zwanenberg bodem erin,ideaal!!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Krista

Bericht door Krista » wo 26 dec 2007, 17:23

O fijn zeg hopelijk kan je er straks wel goed in rijden!
Heb er zelf geen ervaring mee wij hebben een Achterberg en die bevalt prima. Maakt niet uit hoe lang en veel het regent alles blijft droog. Alleen tegen die stomme vorst is niks bestand...
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
claudia

Bericht door claudia » wo 26 dec 2007, 17:27

Hij heeft bij ons in de binnenbak en buitenbak geleden (je leest het goed Gelegen)

Hij beviel niet echt en het onderhoud was groot.

Helaas.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Charret

Bericht door Charret » wo 26 dec 2007, 19:31

Hier werd ook verteld dat we erop moesten letten dat er geen gaten in kwamen door gravende paarden of bv het springen of de galop [van Jouke :P] die moesten weer dicht gemaakt worden. Ook de mest eruit en er niet meer in longeren. Maar dat is goed te doen.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 26 dec 2007, 23:57

Ik rij altijd op Agterbergbodems. Onze binnenbak 20x40 en buitenbak 65x40 zijn altijd Agterberg geweest en we kunnen altijd rijden, ook buiten.

Swanenberg heb ik nooit van gehoord, maar zal wel komen omdat wij uit de Agterberg omgeving komen :P
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Charret

Bericht door Charret » do 27 dec 2007, 00:05

Onze buitenbak is 23x60 beetje rare maat, maar wel lekker groot. Ik zal eens kijken of Agterberg hetzelfde is of erop lijkt.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » do 27 dec 2007, 00:13

Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 27 dec 2007, 06:14

Klinkt goed Charret, en fijn dat ze de bak aanpakken, dat was op mijn oude stal dus niet het geval, waardoor er veel onvrede was.
Ik heb zelf geen ervaring met die bodem, waar we nu staan hebben de bakken een achterberg bodem.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Viv

Bericht door Viv » do 27 dec 2007, 06:49

Charret schreef:Hier werd ook verteld dat we erop moesten letten dat er geen gaten in kwamen door gravende paarden of bv het springen of de galop [van Jouke :P] die moesten weer dicht gemaakt worden. Ook de mest eruit en er niet meer in longeren. Maar dat is goed te doen.
Wat mag je dan eigenlijk straks nog wel in de bak behalve stappen en wellicht iets draven :?
Aan zo'n bodem heb je imo niks, het is nl wel een RIJbak. Kunnen ze beter voor een andere bodem kiezen die wel voor alle takken van sport te gebruiken is.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » do 27 dec 2007, 09:05

Vast wel :P
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 27 dec 2007, 15:54

Ik heb geen ervaring met een Zwanenberg bodem, ik start wel af en toe op een manege in de buurt met een Agterberg, echt geweldig!

Verder blijft de bak echt stukken beter wanneer er niet in losgegooid en gelongeerd wordt, dat mag bij ons ook niet daar is de paddock voor.
Wij hebben trouwens een simpele bak die een metertje hoger ligt dan de weide en sloot met gewone drainage en tapijtsnippers en die is echt prima te rijden onder alle omstandigheden.
Charret

Bericht door Charret » do 27 dec 2007, 17:10

Wij zitten hier ook met de klei grond waardoor de vorige bakken niet werkten.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 28 dec 2007, 09:21

Swanenberg geen ervaring mee, maar Agterbergbodems zijn geweldig :j Die hebben wij hier ook in 2 rijbanen.
wendy79

Bericht door wendy79 » za 29 dec 2007, 19:59

Mag ik vragen wat het in hemelsnaam is???? ik ken alleen zand en blubber...geen agterberg of swanenberg wat is dat? ander soort grond? of iets heel anders..weet het dus echt niet.
we zullen in de toekomst ook wel een bak maken, niet dat het daar vorts gevoelig is daar waar wij heen gaan, maar wel stof en blub gevoelig... dus zou het graag willen weten......
groetjes
Charret

Bericht door Charret » za 29 dec 2007, 22:12

Het is een soort bodem. Net als tapijtsnippers bijvoorbeeld.
Op hun site staat meer informatie. Die heb ik zo gauw niet bij de hand.
claudia

Bericht door claudia » zo 30 dec 2007, 08:22

Volgens mij is de onderlaag een soort lavasteen daar gaat een doek overheen dan een bepaald soort zand met een vezel van tapijt.

Wat mij tegenvalt is dat die tapijtvezel heel snel op een hoop verdwijnt en dat de onderlaag erg hard is.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 30 dec 2007, 11:36

Heb het ook al even na zitten zoeken laatst, aangezien er toch eigenlijk ook iets bedacht moet worden voor die modderpoel in Wanneperveen. Lastigste daar bleef toch een bodem vinden, die dubbeldoel ipv enkeldoel heeft (dus waar paarden ook in los kunnen en niet alleen voor het rijden bruikbaar is). Niemand heeft namelijk de ervaring met paarden tóch losgooien in zo'n bak.

Agterberg is drainage, met daarop geelzand, daarover grove lavastenen waarna fijnere lavastenen (of split?) en dan een dikke laag zand met vezels.
Swanenberg is zelfde principe ongeveer, maar leggen nog een doek tussen de lavastenen en de zand en vezel toplaag.

Overigens is een bak met tapijtsnippers ook los te trekken O:) Is in Tuk ondervonden. Daar was ook geen uitweg de paarden in het land te zetten tijdens de vorst, dus gingen ze de bak in. Iets wat op de voorhand onder geen beding mocht en de bak leek ook drama tijdens de vorst. Even leken al die snippers voor nop. Maar ze hebben nu de bak losgetrokken en moet zeggen, hij is weer goed te doen!
Geluk is de vrucht van intens werk
Charret

Bericht door Charret » zo 30 dec 2007, 15:31

Hier hebben we nu nog tijpijt en dat is gewoon te zwaar. Jouke ploegt er nog wel een keer doorheen, maar de kleintje hebben er al gauw wat moeite mee. En inderdaad alles op een hoop en dan de harde bodem.

Swanenberg heeft bijna zelfde princiepe als de Agterberg, alleen gebruiken die SOAP [van de snelweg] i.p.v. lavastenen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 30 dec 2007, 17:21

Ah ok, dat wist ik niet. Maar weer interessant om te weten. Zit er ook nog verschil in ervaring tussen lavastenen en SOAP?
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie