weinig hooi eten?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ziggy

weinig hooi eten?

Bericht door Ziggy » zo 23 dec 2007, 11:57

ik had jullie nog niet verteld dat we weer terug zijn in onze oude wei, de wei die we hier hebben (heb 'm nog steeds hoor) was niet meer te doen, er was geen droog plekje voor hun voeten meer en de tegels waren ook geen succes :(
Toen ze nog hier stonden gaf ik ze elke dag een ruif vol hooi en dat was dan de volgende dag op, maar nu ze weer daar staan eten ze heel weinig hooi is me opgevallen.
Nou zijn daar natuurlijk nog grasjes, dus die moeten eerst op dat weet ik ook wel, maarja Vera is in gaan vallen en ik ben haar al bij gaan voeren met bietenpulp. Ik had op de dag van de verhuizing (9 december) de hele hooiruif vol gegooid en daar hebben ze dus tot afgelopen dinsdag mee gedaan, toen was ie nog niet leeg, maar ik ben er toen nog maar wat bij gaan gooien.

Nu twijfel ik of ik wel door moet gaan met die bietenpulp, misschien als ik daarmee stop dat ze dan meer van het hooi gaan eten? Hebben jullie advies voor mij? Gelukkig is Vera inmiddels veel minder ingevallen, dat wijt ik dus aan die pulp, maarja ik vind het ook belangrijk dat ze genoeg hooi eten in de winter, zeker omdat ze 24/7 buiten staan
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
roos

Bericht door roos » zo 23 dec 2007, 18:39

Misschien vinden ze het hooi wat minder lekker? IK denk wel als je het laat liggen dat ze het op een gegeven moment wel gaan eten hoor. Danc heeft ook zo zijn dagen. Als ie honger krijgt....;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 23 dec 2007, 19:05

ja dat kan kloppen, maar hier in de blubberwei was die ruif elke dag schoon leeg.............. bij pp is te zien hoe groot die ruif is
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 23 dec 2007, 20:50

Je doet die pulp wel met water neem ik aan?

En hoeveel voer je daarvan?

3 plakken hooi de dag moet eigenlijk wel voldoen (tenminste bij mijn paard).

En soms heb je ook inderdaad wat minder smakelijk hooi, en in de nieuwe wei gras dus te weinig zullen ze wel niet krijgen. Dat zie je snel genoeg.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 23 dec 2007, 22:13

ja uiteraard gaat de pulp in het water :D

En 3 plakken hooi per dag? Daar komen ze gewoonweg nu niet aan, dat weet ik wel zeker. Nou heb ik van die hele grote balen hooi, maar er gaan ongeveer 8 plakken van dat hooi in die ruif en daar doen ze dus meer als een week mee

colunder

Bericht door colunder » ma 24 dec 2007, 20:32

mijn pony's krijgen onbeperkt hooi, maar tijdens de vorstdagen mochten ze van mij in de wei omdat ze hem toch niet kapot konden lopen.
die wei was al aardig kaal maar toch aten ze de eerste dagen bijna geen hooi. als ze in de wei staan ,gaat gras toch voor hooi.
misschien staat er in de wei waar je ze nu hebt staan toch nog genoeg gras en eten ze dat liever dan het hooi.
ik zou me er niet teveel zorgen om maken.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Viv

Bericht door Viv » di 25 dec 2007, 08:36

Mischien dat al die verhuizingen ook zn weerslag hebben op hun eetgedrag? Had Tjo ook wel eens last van, die kon soms 6 weken niet eten, liet gewoon dr biks en hooi liggen. Maar dat komt vanzelf weer goed hoor. En tsja als je kunt kiezen tussen grasjes en hooi..... :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » di 25 dec 2007, 09:51

Met hun gebit is ook alles goed? Zou toeval zijn dat ze beiden wat hebben, maar je weet maar nooit.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 26 dec 2007, 10:28

ze eten wel hun brokken en bietenpulp helemaal op, dus eten doen ze wel, alleen viel het me op dat ze zo lang met het hooi doen. Tja misschien toch genoeg gras voor ze?

En Charret ik heb daar ook aan gedacht, maar dan zie je ook propjes hooi rondom de ruif en dat is het niet. Ik heb ook opgelet hoe ze eten, maar dat is allemaal normaal, dus ik denk toch dat Colunder (sorry ik weet ff je naam niet meer :o ) het juist heeft en dat ze nog niet aan het hooi toe zijn, dat de grasjes nog te lekker zijn

colunder

Bericht door colunder » wo 26 dec 2007, 19:10

ik heet annette.
colunder heette mijn vorige fjord en door zijn dood ben ik in aanraking met het fjordenforum gekomen.
vandaar dat ik zijn naam gebruik.
we noemde hem trouwens collin.
bij mij staan ze nu weer op het zand en nu eten ze weer prima hooi.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Charret

Bericht door Charret » wo 26 dec 2007, 19:32

Ah ok. Sam staat ook op de wei en die voer ik wel hooi bij. Gaat er ook goed in moet ik zeggen. Maar ja de een blijft toch altijd een grotere eter dan de ander.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Plaats reactie