vlas
vlas
ik heb al even het forum doorgelopen maar kon het niet vinden.
ik lees wel dat de meeste die vlas gebruiken erg enthousiast zijn,maar met hoeveel balen start je??
ik had al bij een vriendin geinformeerd en bij haar op stal beginnen ze met 3 en dan elke week 1 erbij,maar bij ons heben ze het over een start van 1-1 1/2 baal is dat niet wat weinig?
Bij mijn vriendin legen ze hem 1 x in de 12 weken helemaal.
hoeveel gooien jullie in een lege stal van 3 bij 31/2?
ik lees wel dat de meeste die vlas gebruiken erg enthousiast zijn,maar met hoeveel balen start je??
ik had al bij een vriendin geinformeerd en bij haar op stal beginnen ze met 3 en dan elke week 1 erbij,maar bij ons heben ze het over een start van 1-1 1/2 baal is dat niet wat weinig?
Bij mijn vriendin legen ze hem 1 x in de 12 weken helemaal.
hoeveel gooien jullie in een lege stal van 3 bij 31/2?

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
- Cindy+Uniek
- Anne&Wendie
- Contacteer:
Mijn stallen zijn 3.5 x 3.5 en daar gaan in het begin zeker 3 pakken in.
Ik haal wel elkedag de mest en de natte plekken eruit. Maar mijn paarden zijn heel erg schoon in de stal, dus poepen en plassen op een plek. Als je dan alleen de mest weg zou halen dan gaan ze wel soppen dus ik mest elke dag de natte plekken en de mest eruit. Dan gaat er daarna hooguit 1 pak per week bij.
Ik vind het echt super spul, ik baal er alleen van dat de muizen dat ook vinden.
Ik haal wel elkedag de mest en de natte plekken eruit. Maar mijn paarden zijn heel erg schoon in de stal, dus poepen en plassen op een plek. Als je dan alleen de mest weg zou halen dan gaan ze wel soppen dus ik mest elke dag de natte plekken en de mest eruit. Dan gaat er daarna hooguit 1 pak per week bij.
Ik vind het echt super spul, ik baal er alleen van dat de muizen dat ook vinden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Anne&Wendie
- Contacteer:
Tjo dr box was 2,5 bij 3 en daar gingen 4 balen in en dan na 4 weken pas weer een half baaltje erbij. Wij halen hem 1x per 3 maanden min of meer leeg (tenzij de bovenlaag nog goed is die gebruiken we dan weer als onderlaag). Alleen drollen eruit scheppen en natte plekken laten liggen, die vormen juist de bodem.
Minstens met 3 balen beginnen...
lekker bodempje maken..
1 x per week 1 pak erbij...
Echt natte vieze plas plaats bik ik er uit als het
daar te nat en vies wordt...
Heb er van de week 2 pakjes bij gedaan..
want nat nat nat.. we hadden water overlast.....
Bezigheidstherapie voor je paard regelen,
want hij kan niet meer de hele tijd in stro rommellen
en ervan eten..
lekker bodempje maken..
1 x per week 1 pak erbij...
Echt natte vieze plas plaats bik ik er uit als het
daar te nat en vies wordt...
Heb er van de week 2 pakjes bij gedaan..
want nat nat nat.. we hadden water overlast.....
Bezigheidstherapie voor je paard regelen,
want hij kan niet meer de hele tijd in stro rommellen
en ervan eten..
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Hier ook 3 pakken in een box van 3.5 x 4.5.
1x per week gaat er een schoon pak op.
Natte plekken 1x per week er uit scheppen, uitmesten doe ik elke dag.
Vinga is echt een smeerpoets in dr stal, dus vaak moet ik er bij haar
wat meer schoon vlas gooien. Dakota is wat schoner, die mept zn mest gelukkig niet door heel de stal net als zijn moeder.
1x per week gaat er een schoon pak op.
Natte plekken 1x per week er uit scheppen, uitmesten doe ik elke dag.
Vinga is echt een smeerpoets in dr stal, dus vaak moet ik er bij haar
wat meer schoon vlas gooien. Dakota is wat schoner, die mept zn mest gelukkig niet door heel de stal net als zijn moeder.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Wij hebben stallen van 3,50 x 3,25m en doe er in het begin ook 3 balen in, maar dat is wel afhankelijk van het paard. Anka eet het op, dus daar doe ik altijd zo min mogelijk in (1 baal).

Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Wij beginnen hier op stal met 4 balen, en dan elke week 1 baal erbij. Als wij extra nodig hebben mogen we wel balen bij kopen.
Het is een beetje aftasten per paard.
Toen Rian op de wei stond en 's nachts op stal was het goed te doen met 1 keer per week natte plekken. Maar nu ben ik tot de conclusie dat met het winterseizoen ik wel iedere dag of om de dag natte plekken moet gaan verwijderen.
Afgelopen paar weken heb ik 2,5 week er niks bij gedaan omdat ze na de overgang van weiland naar paddocks ze er een *piep*zooitje van gemaakt had. En toen was ook net Ingrid ziek, die normaal altijd heel lief 's ochtends bij Rian de mestballen eruit filterd, dus het was een oorlogsgebied. Nu had ik gisteren nog een mooi droog laagje over waar de 2,5baal weer overheen ging.
Ik ben echt nog aan het aftasten hoe het het prettigste werkt. De conclusie dat het sneller zou zijn als met stro heb ik al weggegooid, dit kost me veel meer tijd als op stro mesten
Het is een beetje aftasten per paard.
Toen Rian op de wei stond en 's nachts op stal was het goed te doen met 1 keer per week natte plekken. Maar nu ben ik tot de conclusie dat met het winterseizoen ik wel iedere dag of om de dag natte plekken moet gaan verwijderen.
Afgelopen paar weken heb ik 2,5 week er niks bij gedaan omdat ze na de overgang van weiland naar paddocks ze er een *piep*zooitje van gemaakt had. En toen was ook net Ingrid ziek, die normaal altijd heel lief 's ochtends bij Rian de mestballen eruit filterd, dus het was een oorlogsgebied. Nu had ik gisteren nog een mooi droog laagje over waar de 2,5baal weer overheen ging.
Ik ben echt nog aan het aftasten hoe het het prettigste werkt. De conclusie dat het sneller zou zijn als met stro heb ik al weggegooid, dit kost me veel meer tijd als op stro mesten

- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Helemaal mee eens Janine, als je paard op een plek poept is het makkelijk mesten, maar Vinga die poept waar ze dr kont heeft staan op dat moment, dus een stal vol drollen die ook nog eens kapot getrapt worden met als resultaat een stal met kleine stukjes poep die door je vork heen vallen.Janine schreef:Ik ben echt nog aan het aftasten hoe het het prettigste werkt. De conclusie dat het sneller zou zijn als met stro heb ik al weggegooid, dit kost me veel meer tijd als op stro mesten
ik lees veel positieve verhalen dus eigenlijk. er is een iemand op stal begonnen met vlas,maar ze mocht er als start maar 1 baal indoen.(werd uiteinderlijk 1 1/2
mijn conclussie is nu... wil best op vlas,vind jullie verhalen positief maar wel met als start 3 balen.
mijn conclussie is nu... wil best op vlas,vind jullie verhalen positief maar wel met als start 3 balen.

Gunnar, vriendje voor het leven. Zal je nooit vergeten
Ik vind vlas absoluut niks
. Maar dat komt ook door de slechte ervaring die ik ermee heb op de pensionstal waar ik stond voor ik ze bij huis kreeg. Ze deden er daar véél te weinig in de 1e keer, een flinterdunlaagje. Na 2 keer plassen stond alles al blank. Waardeloos, je moet echt met een dikke laag beginnen. Ik kwam soms jankend van stal, omdat Jackie en Diëgo gewoon in de drap stonden, en ik betaalde er zóveel voor. Daar komt nog bij dat ze kuil kregen, wat Jackie niet kwijt kon worden met zijn gebit. Normaal at hij wel wat stro, maar met vlas hebben ze niks te doen. En als ze kuil kregen zat dat binnen de korste keren onder de vlas, omdat het kuil op de grond lag. Nee, ik wil nooit vlas. Bovendien is het uitmesten veel zwaarder. Ik haal nu elke dag de drollen en natte plekken eruit en strooi wat bij. Elke stal een kruiwagentje eruit, niet zwaar en zo klaar.

Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Ik weet niet hoe groot je stal is maar 1,5 is veel te weinig. Je moet minimaal met 3 a 4 balen beginnen anders kan je ook niet potten.Abe_ schreef:ik lees veel positieve verhalen dus eigenlijk. er is een iemand op stal begonnen met vlas,maar ze mocht er als start maar 1 baal indoen.(werd uiteinderlijk 1 1/2