Wanneer is een veulen te dik?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Wanneer is een veulen te dik?

Bericht door Dreeke » vr 26 okt 2007, 09:11

Dakota staat 24 uur per dag op de wei, een behoorlijke wei, oke niet rijk aan gras, maar er valt nog genoeg te knabbelen.
Daarnaast krijgen de veulens 3x per dag paardenkuil bijgevoerd.
Bij Dakota valt het op dat hij de enige is met een dikke bolle buik, het kan iets vertekenen omdat hij een supper dikke vacht
heeft, maar het is wel het dikkerdje van de club zeg maar (clubje bestaat uit 2 friezenveulens en 1 andalussier veulen).
Hij krijgt elke dag een klein beetje Pavo Podo Start bijgevoerd omdat
ik toch wil dat hij de nodige vitamines en mineralen binnen moet krijgen. (tegen OCD etc.)

Maar wanneer is een veulen nou te dik? Dakota is nooit afgevallen nadat hij is afgespeend, veel veulens hebben dan een terugslag
maar dat heeft Dakoot nooit gehad. Ik heb nu Pavo Podo Supply besteld, dat zijn alleen maar vitamines die hij binnen moet krijgen
en zit dus geen krachtvoer in zoals de Podo Start. Ik ontworm hem netjes op tijd om de 4 a 6 weken en hij heeft goede ontlasting, eet
goed (misschien iets te veel :P )
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 26 okt 2007, 09:42

Ligt ook een beetje aan de groei. Je hebt soms periodes waarin ze ff alleen in de breedte groeien.
De energie waardes in het gras nemen nu af, dus dan heeft hij een flinke reserve voor in de winter.
Charret

Bericht door Charret » vr 26 okt 2007, 13:15

Sam me shet is ook tonnetje rond :j
Ik voer hem bijna niks bij. Alleen wat hooi in de wintermaanden en soms wat peen gewoon voor het knabbelen.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 26 okt 2007, 16:43

Damaris is op het moment ook vrij vet..eerder aangekomen dan afgevallen na het spenen :+
Ik houd 't wel in de gaten, maar voorlopig denk ik dat we er weinig aan doen. Zo'n jong dier in de groei kan best wat hebben.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 26 okt 2007, 17:24

Dikte kun je vooral 'bovenop' checken, daar kun je het 'vet' voelen (of niet meer de botten/spieren). Verder hals, op de schouder, achter de schouder, langs de staartwortel...daar waar de vetjes vaak gaan zitten. Een buik betekend in dit stadium vaak gevulde darmen (door voer, of een wormbuikje als de ontworming niet correct is)
In principe is nu een beetje vetjes voor de winter niet erg.
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie