longeren
longeren
hoe longeren julie? met hoofdstel of aan het halster.
En altijd bijzetten, of juist niet?
En altijd bijzetten, of juist niet?
Bij mijn paard meestal: Hoofdstel, dekje, longeersingel, pessoateugel, hand biks 
Ik laat de lijn altijd achterwege en zweep vaak ook. Hij draait toch om op commando en komt als ik roep.
Als ik geen zin heb om bij te zetten dan gaat die gewoon kaal de bak in, zweep erbij en gewoon los lopen.

Ik laat de lijn altijd achterwege en zweep vaak ook. Hij draait toch om op commando en komt als ik roep.
Als ik geen zin heb om bij te zetten dan gaat die gewoon kaal de bak in, zweep erbij en gewoon los lopen.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik longeer altijd met pessoa met hoofdstel en de longeerlijn zit vast. Zweep heb ik bij Wanja nodig, want die heeft echt een bloedhekel aan longeren en duikt het liefst de kant in om gras te vreten
, zonder zweep komen we dan niet zo heel erg ver.

Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Ik longeer niet met Anka. Met Nisko wel gedaan (singel met touwtje als bijzet of met pessoa) maar doe het met Nisko nu ook niet meer.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
- Cindy+Uniek
ik longeer of met pessoa of gewoon los aan het hoofdstel als het alleen om de beweging gaat........
pessoa ben ik erg blij mee..... uniek d'r rug is al stukken beter opgeknapt!
en tricolor heeft erg veel moeite met 'zakken in haar hals' dus dan is het ook fijn!!!
ik heb m by the way altijd op lang laag staan (clips terug naar onder de buik) lekker over de rug lopen!
pessoa ben ik erg blij mee..... uniek d'r rug is al stukken beter opgeknapt!
en tricolor heeft erg veel moeite met 'zakken in haar hals' dus dan is het ook fijn!!!
ik heb m by the way altijd op lang laag staan (clips terug naar onder de buik) lekker over de rug lopen!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ik longeer Prisca en Arisca beide altijd met touwtjes! (en natuurlijk hoofdstel + longeersingel)
Heel soms bij Pris met pessoa.
Heel soms bij Pris met pessoa.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
en wat is dan precies met touwtjes of met bijzet? Ik longeer Karev gewoon aan halster, met niets van een pessoa of bijzet, maar ik wil hier wel mee beginnen, zodat ze ook haar rug gaat gebruiken. Wat dan te doen, en evt voorbeelden van hoe het vast te maken?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Cindy+Uniek
dit is een pessoa alleen doe ik m dus vanaf het bit naar onder de buik zodat ze lang/laag lopen, als m terug naar de zijkant doet vraag je meer oprichting / meer richting rijden

touwtjes is gewoon een lang dun koord/touwtje wat je via een longeersingel dus ook op verschillende manier vast kan maken! alleen heeft een pessoa ook dat ding achter de kont om de achterhand ook meer te stimuleren / mee te nemen!
edit: zo heb ik m dus :

touwtjes is gewoon een lang dun koord/touwtje wat je via een longeersingel dus ook op verschillende manier vast kan maken! alleen heeft een pessoa ook dat ding achter de kont om de achterhand ook meer te stimuleren / mee te nemen!
edit: zo heb ik m dus :

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Als ik de pessoa gebruik om te longeren heb ik hem op de instelling op het bovenste plaatje.
Verder longeer ik nog wel eens met cogue (of hoe je dat ook schrijft) of natuurlijk dubbele longe.
Nooit zonder, omdat dat dat m.i. geen enkele toevoeging op de training heeft, dan is het alleen een beetje de benen laten strekken en dan ga ik liever freestylen/loswerken. Pas op met longeren aan alleen een halster zonder bijzet. Heb tijdens een clinic met Haanstra gezien hoe snel een paard dan in de verkeerde gelop aanspringt of zelfs overkruist.
Uiteraard is ze wel 'kaal' als ik ga freestylen, maar dat vind ik een ander doel dienen.
Verder longeer ik nog wel eens met cogue (of hoe je dat ook schrijft) of natuurlijk dubbele longe.
Nooit zonder, omdat dat dat m.i. geen enkele toevoeging op de training heeft, dan is het alleen een beetje de benen laten strekken en dan ga ik liever freestylen/loswerken. Pas op met longeren aan alleen een halster zonder bijzet. Heb tijdens een clinic met Haanstra gezien hoe snel een paard dan in de verkeerde gelop aanspringt of zelfs overkruist.
Uiteraard is ze wel 'kaal' als ik ga freestylen, maar dat vind ik een ander doel dienen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
- nientje_pjotr
- Contacteer:
normaal longeer ik een paard met een dubbelle longe,maar akes gewoon aan
halster,hij loopt al vrij makkelijk óver de rug'
halster,hij loopt al vrij makkelijk óver de rug'
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

- Lindatjuhhh
- Contacteer:
Ik heb net 'Longeren 1' bij Lammert Haanstra gedaan..
Longeer nu dus altijd aan het hoofdstel, longeerlijn door binnenbitring en door de neusriem en met een zweep, die langer is gemaakt met een veter zodat ik haar kan raken als het nodig is. Zonder zweep longeren is net zoals mennen zonder zweep en rijden zonder been..
Eerst gewoon lekker warm draaien, beide kanten uit.
Daarna bijzetten met behulp van touwtjes. Voor het bijzetten kun je het best een longeersingel gebruiken met een staartriem, anders heb je snel dat je singel naar voren schuift.
Dan bevestig ik de touwtjes zoals ik dat wil, daar kun je wat mee variëren zodat het paard gaat lopen zoals jij dat wilt. Bij Tea vrij laag, dus van de zijkant naar onder de buik.
Soms doe ik na het eerste warmdraaien de longe door de binnenbitring en laat hem dan naar de zijkant van het schoftje lopen om wat meer stelling naar binnen te krijgen.
Een longeercirkel uitzetten vind ik zelf ook erg handig, zo krijg je veel betere aanleuning. Dat is voor beide partijden fijn.. Tea ging vaak heel erg hangen en dat voorkom je met een cirkel.
Aan een halster vind ik waardeloos en ook zonder bijzet is het vrij nutteloos tenzij je ze even wilt laten uitvliegen..
Dan kun je ook nog met balkjes werken, nog niet gedaan, wel los met hindernisjes, maar dat is eigenlijk geen longeren..
Ik wil ook heel graag nog met de dubbele longe gaan werken, maar dat is nog even zien..
Longeer nu dus altijd aan het hoofdstel, longeerlijn door binnenbitring en door de neusriem en met een zweep, die langer is gemaakt met een veter zodat ik haar kan raken als het nodig is. Zonder zweep longeren is net zoals mennen zonder zweep en rijden zonder been..
Eerst gewoon lekker warm draaien, beide kanten uit.
Daarna bijzetten met behulp van touwtjes. Voor het bijzetten kun je het best een longeersingel gebruiken met een staartriem, anders heb je snel dat je singel naar voren schuift.
Dan bevestig ik de touwtjes zoals ik dat wil, daar kun je wat mee variëren zodat het paard gaat lopen zoals jij dat wilt. Bij Tea vrij laag, dus van de zijkant naar onder de buik.
Soms doe ik na het eerste warmdraaien de longe door de binnenbitring en laat hem dan naar de zijkant van het schoftje lopen om wat meer stelling naar binnen te krijgen.
Een longeercirkel uitzetten vind ik zelf ook erg handig, zo krijg je veel betere aanleuning. Dat is voor beide partijden fijn.. Tea ging vaak heel erg hangen en dat voorkom je met een cirkel.
Aan een halster vind ik waardeloos en ook zonder bijzet is het vrij nutteloos tenzij je ze even wilt laten uitvliegen..
Dan kun je ook nog met balkjes werken, nog niet gedaan, wel los met hindernisjes, maar dat is eigenlijk geen longeren..
Ik wil ook heel graag nog met de dubbele longe gaan werken, maar dat is nog even zien..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'