Is scheren moeilijk ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
_Kimm_

Is scheren moeilijk ?

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 14:19

Hallo allemaal,

Nou zoals de titel al zegt: is scheren moeilijk??
Ik heb namelijk ook een Fjordje en ik begin nu, voor mijn gevoel, pas echt hard met haar te werken. ik heb haar nu ongeveer 6 maanden en ze heeft dus een aardige conditie opgebouwd, waardoor ik meer met haar kan doen. Alleen omdat ze nu al bijna een beertje is, is ze na 45 min rijden echt kletsnat.
ik wilde al een een paar weken geleden een deken opdoen, maar ik kwam erachter dat die niet waterdicht is... _-:(
ik heb toen es aan mijn instructrice gevraagd wat ze vond van het scheren, maar toen zei ze dat zij daar niet meer aan wilde beginnen omdat het al lang geleden voor haar is en moeilijk schijnt te zijn..
maar ja... ik moet toch iets O:). ik kan pas vanaf volgende week aan een deken komen, maar ik ben bang dat het dan niet meer zo veel helpt...
dus zouden jullie kunnen vertellen over jullie ervaringen ? en eventuele tips :D Ook gewoon zeggen als je vindt dat ik haar helemaal niet moet scheren, hoor :D Dit is namelijk pas mijn eerste paard en dus weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet.. O:) Sorry voor dit lange verhaal :D Ze staat trouwens overdag buiten en 's nachts in een warme stal.

Nou bij deze heb ik me ook even voorgesteld:
Ik ben Kim, 13 jaar, ik woon in Roermond(limburg) en eigenaar van de fjordenmerrie Yade :D

Groetjes :wave:
Margot van Rins
Moderator

Bericht door Margot van Rins » ma 15 okt 2007, 14:23

Scheren is nog best lastig als je het nooit hebt gedaan. Bovendien heb je daar ook een scheerapparaat voor nodig :P
Misschien is er iemand van fjordenwereld die in de buurt woont en je fjordje wilt scheren?
RINSKE

9 jaar lang trotse eigenaresse van een GEWELDIGE Fjord!!

:L :L :L
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 14:27

Jaa daar heb ik eigenlijk geen idee van :D.. Er zou misschien wel iemand bij ons op de manege zijn die het kan, maar die heb ik nog niet gevraagd.. en het lijkt me toch wel handig dat ik het ook een keer leer voor in de toekomst O:). maar wat is de moeilijkheid dan precies? je kunt wel merken dat dit onwetendheid is O:), maar ik dacht dat het gewoon zoiets was als "scheeraparaat eroverheen halen en klaar :oo"
Margot van Rins
Moderator

Bericht door Margot van Rins » ma 15 okt 2007, 14:31

je moet het scheerapparaat houden in een bepaalde hoek, zodat het apparaat goed scheert en je je paard niet openhaalt. Het is een zwaar trillend ding en met al die lastige vormen van je paard is dat nog best moeilijk.
Als je het nog nooit hebt gedaan, kan je het beste iemand vragen die het kan en dan vragen of je de makkelijke stukjes zelf mag proberen, zo leer je het vanzelf.
RINSKE

9 jaar lang trotse eigenaresse van een GEWELDIGE Fjord!!

:L :L :L
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 14:32

Oke heel erg bedankt ;)
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 15:41

verder niemand meer tips, bijv over welk patroon of wel of niet :D ?
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » ma 15 okt 2007, 18:21

Welkom! ;)

Ik heb het vrijdag voor het eerst in heel m'n leven gedaan en het was een eitje hoor !
Als je het scheerapparaat niet goed houdt, merk je dat vanzelf wel, omdat de haren er dan niet goed af gaan. Echt ín je paard scheren lukt je niet zo snel, alleen op plekken waar ze veel (overtollig) huid hebben zitten, zoals tussen de voorbenen ed.

Ik heb Harma 2 keer geschoren, waarvan beide keren helemaal op de onderbenen na (tot aan de knie), omdat ik dit het mooiste vond :)

Succes ermee!
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 18:37

dank je wel :) welk scheerapparaat heb je dan gebruikt ?? en geleend of gekocht als ik vragen mag :D ?
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 18:38

Ojaa welk patroon?? en hoeveel rij je per week :D? maw: wat raad je aan voor mijn situatie ? Als iemand anders nog tips heeft hoor ik t ook graag ;)
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » ma 15 okt 2007, 18:55

Ik reed Harma eerst 3/4 keer in de week, nu longeer ik haar elke dag omdat ze (hoop ik) herstellend is van een blessure. Maar als ik haar nog een maand lang zo moet longeren (15-20 min. draf/stap afwisselen), ga ik haar gewoon scheren.

Hoe veel rij jij dan?
Ik zou het gewoon doen als jij dat wil, welk patroon moet je zelf weten. Ik heb helemaal bloot gedaan, omdat ik dat het mooiste vond. Alleen haar onderbenen heb ik laten staan, omdat ze van die mooie lange sokken heeft, maar die gaan er dit jaar denk ik wel af als ik haar nog scheer.
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 18:59

ik rij meestal 5 keer in de week, waarvan 1 keer een lange buitenrit, 2 keer intensief les, 1 keer vaak longeren of iets dergelijks en 1 keer wisselt van springen naar dressuur. Hoe moet je dan trouwens bijv tussen de benen doen waar je het over had ? ik denk dat als ik het idd gaan doen, ik wel een wakend oog erbij wil hebben ;)
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » ma 15 okt 2007, 19:05

Gewoon 1 been optillen en met je ene hand proberen de huid een beetje strak te trekken.
Je moet gewoon doen wat jij mooi/handig vindt ;)
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 19:07

Okee ;) en welk scheerapparaat ??
Yade. <3
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » ma 15 okt 2007, 19:11

Wij hebben een oude 2e hands gekocht, een pedigree, 100 Watt, die zijn antiek :P
Maar als je de zoekfunctie gebruikt, kan je wel topics hierover vinden (ook in stel je vraag). Volgens mij is er zelfs op de 1e pagina nog een topic over :)
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » ma 15 okt 2007, 19:13

okee heel erg bedankt :) ik koop volgende week zowiezo een deken en dan denk ik dat ik toch ga scheren ;) (met hulp als die te vinden is :D)
Charret

Bericht door Charret » ma 15 okt 2007, 20:35

Wij hebben van de week de Liscop 350 watt gekocht en hij heeft het fantastisch gedaan. Niet een keer te heet geworden of dat hij er niet door kwam. Ideaal apparaat!

Ik heb dus afgelopen zondag voor het eerst geschoren. Viel me best tegen nog :=
Er zitten best wat lastige plekjes op een paarden lichaam. We hebben Sandra helemaal kaal geschoren of haar benen en koppie na.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » di 16 okt 2007, 09:30

heb je het helemaal alleen gedaan of met iemand erbij ? en hoeveel kostte dat apparaat :D?? ik weet niet zeker of ik t elke winter wil doen... even kijken hoe het bevalt ;) maar als ik dan zo'n duur ding koop en t maar 1-2 keer gebruik... beetje zonde :D
Vera

Bericht door Vera » di 16 okt 2007, 10:00

je kan bij divoza ook een scheermachine huren
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » di 16 okt 2007, 10:01

Er is een topic over verschillende modelletjes, daar zou je ook eens kunnen kijken..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
_Kimm_

Bericht door _Kimm_ » di 16 okt 2007, 10:09

@ Vera: Dankjewel :) ik zal eens informeren ;)
@Esther: ja daar heb ik al eens gekeken, maar ik kan er niet helemaal uitkomen welke nou het beste is.. O:) de verschillende functies enzo, snapje.. want eigenlijk zweet ze overal nogal erg, behalve haar achterhand (en benen)
kun je eigenlijk ook scheren met een gewoon veescheerapparaat, bijv voor schapen :o?
Plaats reactie