Inrijden.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Charret

Inrijden.

Bericht door Charret » zo 14 okt 2007, 21:05

Hier op stal wordt momenteel een 2,5 jarige zadelmak gemaakt in 2 dagen en nu al dagelijks ingereden. Goed, daar heb ik me gedachten al eens over laten gaan en dat werd toch maar afgewimpeld. Ik liet Alies ook al te lang staan. ;)
Maar nu rijdt zij in door totaal geen been aan te leggen. Zij beweerd dat ze alleen op de stem rijdt en bij bijvoorbeeld aandraven alleen haar knieeen aansluit :?
Krijg je dan straks niet een paard dat niet weet wat hij met je been aanmoet? Zoals las ik enige tijd terug ook al in BIT. Die man zei toen ook, gewoon aanleggen.

Hoe hebben jullie het allemaal aangeleerd?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 14 okt 2007, 21:44

Nadat de pony's zadelmak waren, leerde ik ze op commando halthouden, stappen, draven en galoperen aan de longeerlijn op stemhulp. :j Als ze dat goed begrepen ging ik er vaak op (los als ik niemand had om te longeren) en gebruikte ik mijn stemhulp om voorwaarts te gaan, maar wel gelijk met aangelegt been zodat ze dat ook leerde idd.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 14 okt 2007, 21:47

ja idd je leert ze eerst de stemhulpen en als je erop zit dan herhaal je de stemhulp samen met de beenhulp, zodat ze dat gaan combineren en je op een gegeven moment afkan met alleen beenhulp
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Viv

Bericht door Viv » ma 15 okt 2007, 04:21

Wij zijn Tjo eigenlijk meteen gaan rijden zoals we normaal ook zouden doen, dus gewoon been eraan en contact met de mond. Geen getrut met been eraf ofzo en waslijnen. En idd eerst veel stemhulpen erbij en dat afbouwen gaat eigenlijk vanzelf.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » ma 15 okt 2007, 08:44

Inderdaad, beenhulp met stemhulp combineren in het begin en dan steeds verder overgaan naar alleen beenhulp, ze snappen het heel snel. Ik had in het begin ook wel een beetje de neiging om mijn benen eraf te houden maar dat was meer de angst van mezelf dat ie niet ineens heel hard zou gaan rennen ofzo (ben geen meut ofzo 8)7 ) Maar dat was helemaal niet het geval en ze leren echt heel snel op deze manier.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » ma 15 okt 2007, 09:41

Ik ben op Willem ook gewoon gaan zitten en m'n benen aangelegt.
Wel alles met aanmoediging van de stem, maar hij snapte vrijwel heel snel dat hij voorwaarts moest zijn op het been.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » ma 15 okt 2007, 11:46

Zo ben ik ook begonnen,zadelmak maken en dan longeren met hulp erbij van je stem.
Eenmaal op het paard zeg je tegen hem dat hij moet stappen en leg m'n kuiten tegen hem aan,zodat hij die combinatie kan maken. Als hij dan nog niet wil luisteren, dan kreeg hij een klein tikje met de zweep achter mijn kuit.
En dit hetzelfde in draf en galop.
Ik heb akes nou zo goed op been,dat hij al begint te draven als ik mijn been iets steviger aanleg.
Ben hem nu aan het leren dat er verschil in beenhulpen zit.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Jilly

Bericht door Jilly » ma 15 okt 2007, 11:53

Ik leer eerst stemcommando's aan de longe, als ik erop ga combineer ik vanaf het begin stem en been. Ik ga da steeds minder mijn stem gebruiken en alleen op been overgaan
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 15 okt 2007, 12:48

Ik doe ook veel met stem, misschien wel teveel (ik kan onbewust klakken :o), maar houd mn been er wel meteen aan. Moet alleen wel altijd in de gaten houden, dat ik wel consequent blijf in mijn drijven. Daarnaast probeer ik ook altijd meteen met zit te rijden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Patricia (Belle)

Bericht door Patricia (Belle) » ma 15 okt 2007, 13:18

Ik gebruikte bij Belle mn benen en mn stem, want ze begreep mn benen niet. Ik had de 1e week iemand erbij met een longeerzweep. Later zonder hulp, toen ging het harstikke goed..
L2 + 6!!!! :D
Belle is een super pony... Ben zo trots op haar!
Mijn grote vriendin!
Tanja

Bericht door Tanja » ma 15 okt 2007, 15:55

Ik heb in het begin veel gelongeerd en alles op stem aangeleerd,
later onder het zadel deed ik ook alles op stem met het been erbij.
Ik moet wel zeggen dat ik m'n stem nog eigenlijk veel gebruik,
miscchien wel te veel af en toe maar dat gaat zo automatisch,
ben mezelf er wel op het attenderen dat ik dat minder moet doen.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 15 okt 2007, 18:10

Ook gelijk been aan houden.
In principe leer je het gewoon fout aan als je met het rijden niet je benen gebruikt. Op je benen & zit rijden is toch de basis.
Kan ook zijn dat ze er schrikkerig voor het been van worden als je na zo'n tijd ineens je benen gaat gebruiken of dat er juist helemaal geen reactie komt..

Maar zij wil het paard eerst reactie op de stemhulp hebben en later pas been eraan? En gebruikt ze het bit dan ook voor de rem en het stuur? Want sturen doe je toch ook op je zit & benen..
Charret

Bericht door Charret » ma 15 okt 2007, 20:40

noekie schreef:zo'n tijd ineens je benen gaat gebruiken of dat er juist helemaal geen reactie komt..
Juist daar zou ik ook bang voor zijn.
noekie schreef:Maar zij wil het paard eerst reactie op de stemhulp hebben en later pas been eraan? En gebruikt ze het bit dan ook voor de rem en het stuur? Want sturen doe je toch ook op je zit & benen..
Ze rijdt hem in voor iemand anders. Dat meisje is een leek en is gewoon op het uiterlijk van de pony gevallen. Je kent het wel. Met meise dat hem inrijdt heeft geen geduld. Hoe kun je een pony stemhulpen aanleren in 1 week tijd aan de longe?
Hij is dus 2,5 jaar, altijd op het land gestaan komt van de een op de andere dag op stal, gelijk opgezadelt en gaan met die banaan. Nu is hij heel braaf. Maar ik weet gewoon zeker dat dat binnen de kortste keren over is en hij het niet meer pikt.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » di 16 okt 2007, 07:49

Ik ken ook een paard,joekel van een beest.
Was ook met 2,5 al ingereden en daarna veel gebruikt.Ik weet hoe zij met paarden is en voorzag al problemen.........en die kwamen er ook dus.
Zij is nogal bang aangelegd en het paard pikte het ook niet meer,na ongeveer 4 mnd, en begon opstinaat te worden.
Hij kreeg ook al rugproblemen en uiteindelijk kon ze hem niet meer aan en werd het paard verkocht (binnen een half jaar)
Echt doodzonde.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Vera

Bericht door Vera » di 16 okt 2007, 08:42

wij leren ook de paarden aan de longe de stemhulpen, daarna als je er op gaat stem en zit/beenhulpen tegelijk en die steeds meer afbouwen tot het paard het zonder stemhulp kan.

Volg lekker je eigen gevoel, Inge is ook nog maar sinds kort met Aryn bezig en ook op al onze andere fjorden is nooit gereden voor ze 3,5 jaar waren.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 16 okt 2007, 12:13

Ik zou zelf nooit voor 3 jaar beginnen. Anka was al 3 geweest voor daar wat mee gedaan werd (ze is van maart). En nu doet ze 2* per week wat en dat vind ik eerst genoeg. Maar ik kan me ook voorstellen dat als paarden erg jeugdig aan doen, er wat langer gewacht wordt met inrijden. Ik zou gewoon je gevoel volgen en als je denkt dat Alies er aan toe is rustig wat met haar gaan doen. Ik vind dat trouwens echt sneu zeg, een 2,5 jarig paard al elke dag rijden :( .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
DaphneT

Bericht door DaphneT » di 16 okt 2007, 15:16

Ik vind helemaal niet dat je Alies te lang laat staan hoor! Beter zo, dan andersom!
Arwen kende de stemhulpen ook al voordat ik er op ging zitten. Ik heb er nu dus vier keer opgezeten en stemhulp gecombineerd met beendruk (eerst beenhulp, direct gevolgd door stemhulp en belonen: denk aan Pavlov ;)), heel af en toe een keer een tikje er bij, en ze draaft nu al aan op alleen een beenhulp. Waarom zou je je been eerst afhouden. Hoe eerder ze het 'trucje' kennen, hoe handiger voor zowel ruiter als paard!
Charret

Bericht door Charret » di 16 okt 2007, 15:37

Dus toch ja. Nou je had het meisje ook moeten zien zitten met haar benen er helemaal vanaf :=

Alies is er nu denk ik wel aan toe om wat te doen. Volgende week wordt ze 3,5 jaar en heb ik me keurig aan me woord gehouden. Menig zei me dat ik het niet kon volhouden. ZIJ konden het niet volhouden bleek wel weer. Haha.

Hoe reageren die van jullie eigenlijk onder het zadel op een zweepje?
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 16 okt 2007, 16:20

Charret schreef: Hoe reageren die van jullie eigenlijk onder het zadel op een zweepje?
Niet :D . Da's af en toe wel lastig. In het begin deed ze echt helemaal niets op de zweep. Nu gebruik ik hem iets vinniger (iets harder tikje, en nee, echt geen gigantische mep), maar wel heel selectief zodat ze er iets gevoeliger voor wordt. Werkt erg goed. Ze bokt niet op de zweep, alleen bij aanspringen in galop. Maar dat is meer dat ze het moeilijk vindt dan van de zweep volgens mij hihi. Maar Anka snapt de beenhulpen nu aardig goed, dus zou ik ook zonder zweepje kunnen rijden.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 16 okt 2007, 19:03

Hmm Aike is ook niet echt bijzonder onder de indruk van een zweepje, maar moet eerlijk zeggen dat ik hem niet snel nodig heb bij Aike, hij is goed voorwaarts aan het been. Eerder dat ik het zweepje nodig heb met op de hals leggen of bijtikken als ie weer eens ineens de andere kant op besluit te gaan :+ En daar is ie dan wel van onder de indruk gelukkig.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Plaats reactie