Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
-Kim-
Bericht
door -Kim- » di 09 okt 2007, 13:17
Hoi, hebben jullie tips voor een bijrijder? Ik heb Vitessa nog maar net maar qua tijd heb ik een bijrijder nodig.
Het zou dan gaan om 2 dagen per week. Op zondagochtend en donderdag.
Ik rij zelf matig dressuur (wel vroeger Lproeven gereden). Ik zou zelf iemand willen hebben die beter rijdt dan ik zodat zowel Vitessa als ik daar van leren. Maar van sommige hoor ik dat het juist verstandiger is om iemand te vinden die niet zoveel aan je paardje 'trekt'. (Zo'n persoon zoek ik zowiezo niet natuurlijk).
Wat vinden jullie?
En vraag nummer 2 is:
Wat kan je vragen aan je bijrijder als vergoeding?
Hoor of lees bedragen tussen de 40 en 100 euro p.m. Zou graag willen weten wat jullie vinden en wat jullie ervaringen zijn.
Eigenlijk ben ik blij met elke tip die jullie hebben

Er zijn al een paar meiden die graag willen, weet van de anderen nog niet wat hun rijniveau is.
Groetjes, Kim
-
yvette
Bericht
door yvette » di 09 okt 2007, 13:21
Wat bedoel je eigenlijk met 'wat kan je vragen als vergoeding'?
Want als je zelf iemand zoekt, en zeker als iemand haar gaat rijden die haar verbetert, dan kan je er met goed fatsoen geen geld voor vragen (maar goed, dat is mijn mening

).
Ik zou er zelf nooit geld voor vragen, omdat de bijrijder daar dan ook misschien ook rechten aan denkt te ontlenen.
Zelf ben ik ook nog zoekende: wil ik een jong meisje, of toch liever een wat ouder iemand met meer ervaring? Denk dat het heel erg afhangt van de persoon zelf. Kijk of het klikt met jou en met Vitessa, dat is het allerbelangrijkste lijkt mij.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
-
Krista
Bericht
door Krista » di 09 okt 2007, 13:47
Ik vind dat je van een bijrijder geen geld kunt vragen. Een bijrijder doet als het goed is jou een plezier. En als ze op een behoorlijk niveau rijdt kunnen jij en je paard er nog je voordeel mee doen ook.
Zelf zou ik wel naar een volwassen persoon omzien. Ook ivm aansprakelijkheid wat bij kinderen nog gevoeliger ligt.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » di 09 okt 2007, 13:54
Met de vergoeding ga ik mee met Yvette

Maar er zijn idd mensen die graag een bijdrage willen leveren
Yvette, ik ben ook nooit zo van de jonge meisjes. Maar toen Rian net weer wat mocht gaan doen (lees 5 minuutjes) toen heeft Marieke het hier wel eens gedaan, en dat beviel goed. Ze is mee gegaan in de opbouw dus nu kan ze ook gewoon lekker rijden. Idd net wat je zegt, het hangt van de persoon af, en of het klikt.
-
Ellebel
Bericht
door Ellebel » di 09 okt 2007, 14:22
Iemand laten betalen die ook nog eens op niveau je paard rijdt
Denk dat ze héél moeilijk te vinden zijn, ik zou er zelf geen cent aan betalen.
Verder snap ik niet zo goed dat je zo kort na de aanschaf van je paard al zo'n besluit moet nemen. Ik zou zelf kiezen voor een dagje vrij voor je paard ipv een bijrijder.
-
yvette
Bericht
door yvette » di 09 okt 2007, 14:36
Inderdaad, een dagje vrij kan ook geen kwaad

Maar waarschijnlijk heeft het ook geen haast en ben je je alvast aan het orienteren?
-
-Kim-
Bericht
door -Kim- » di 09 okt 2007, 14:47
Hey bedankt voor alle tips!!!!
Ik wist van te voren dat ik een bijrijder moet gaan zoeken, en ik denk ook niet dat ik er al 1tje heb op heel kort termijn vandaar dat ik nu al een beetje informatie aan het inwinnen ben. Helaas kan ik haar niet helemaal voor mezelf alleen houden...
Ik vind wel dat jullie gelijk hebben dat ik niets kan vragen voor iemand die Vitessa dresuurmatig gaat rijden. Ik weet ook niets tot weinig van bijrijders af maar dit klinkt erg logisch!
Een dagje vrij geven aan Vites betekent dat ze de hele dag op stal staat en dat vind ik ook weer zielig, omdat de wei bij ons pas weer in het voorjaar open is. Ik kan wel kiezen voor de stapmolen bijvoorbeeld.
Ik wil niet een heel jong meisje want de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid blijft altijd bij mij liggen. Misschien vanaf 16 jaar ofzo.
-
Kelly
Bericht
door Kelly » di 09 okt 2007, 15:03
Dan kan je altijd kijken of je gewoon iemand kan vinden die je paardje lekker los gooit, uitmest en ermee tutteld.
Zo is dat bij mij met Taco begonnen.
Fieke was toen 13.
Inmiddels is ze 15 en rijdt ze lekker rond met Taco.
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 09 okt 2007, 15:11
Ik was 12 toen ik een echte verzorgpony kreeg.

Dit ging super, het begon gewoon met poetsen, wandelen enzo. Maar dit werd al gauw na 2 maanden ook gewoon rijden.
Ik vind jonge meisjes ook goed, maar het is dan wel even aankijken !
Ik vind geld vragen heel raar haha, maar dat komt omdat je hier eerder voor geld bijrijd

.
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » di 09 okt 2007, 16:02
qua persoon zou ik gewoon kijken waar het mee klikt zolang ze maar lief zijn voor je paard...... of ze nou Z rijden of beginner zijn.....
mijn verzorgster betaald 20,- per verzorgdag in de week (daar kan ze dus 4/5 keer per maand voor rijden) ze doet uniek 3 dagen dus 60,- per maand!
(komt neer op gemiddeld 5 euro per dag, ze mag alles, maar moet ook mesten en hooinetten klaar maken)
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
Brittlover
Bericht
door Brittlover » di 09 okt 2007, 16:16
ik vind laten betalen een beetje dubbel, aan de ene kant word jouw paard beter maar aan de andere kant mag diegene ook veel met jouw paard.
ik zou zelf nooit betalen dan zou ik wel een ander zoeken. ik vind het het mooist al diegene veel voor jou doet maar dat jij ook wat voor haar over hebt.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
-
Mir
Bericht
door Mir » wo 10 okt 2007, 18:54
Ik vind dat als je geld vraagt, je de bijrijder ook bepaalde rechten geeft. En heb je daar zin in? Als iemand haar er af en toe uit wil doen (evt in ruil, dat jij dat dan voor diegene zijn paard doet als diegene zelf niet kan) lijkt mij dat wel voldoende? Zeker als je je paardje net hebt, is het misschien wel lekker om even met zijn tweeën dingen uit te vogelen.
Zou me er niet teveel zorgen over maken.
-
Vera
Bericht
door Vera » wo 10 okt 2007, 19:21
Op zich vind ik de stapmolen niet eens zo'n slecht alternatief. Je moet je paardje zelf ook nog goed leren kennen, dus ik zou nog even afwachten met een bijrijdster. Dat kan altijd nog.
Ook ik vind als je iemand kan vinden die je paard kan verbeteren dat je daar eigenlijk geen geld voor kan vragen. Zeker niet als je niet wilt dat ze bepaald rechten opeisen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
Cindy+Uniek
Bericht
door Cindy+Uniek » wo 10 okt 2007, 19:25
ik vind niet dat bijrijders die betalen ergens recht op hebben hoor!
voor een simpele paardrijles betaal je tegenwoordig 15,- voor een uur....
mijn verzorgster betaald omgerekend nog geen 5 euro per dag, dan mag ze rijden hoe lang ze wil, heeft geen last van mij maar moet alleen even de drollen uit de stal wippen en voer klaar zetten......
dus welke rechten moet zij krijgen dan? ze heeft voor nog geen 5 euro 'een eigen paard' op die dagen!
ze is ontzettend lief voor uniek dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken.... haar ouders staan er volledig achter en maken iedere maand netjes op tijd het geld over naar mij!!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
-
yvette
Bericht
door yvette » wo 10 okt 2007, 19:29
Jouw bijrijder misschien niet, Cindy, maar er zijn er genoeg die denken dat ze zich van alles kunnen permitteren, omdat ze er nou eenmaal voor betalen.
-
Mir
Bericht
door Mir » do 11 okt 2007, 06:00
Cindy+Uniek schreef:ik vind niet dat bijrijders die betalen ergens recht op hebben hoor!
voor een simpele paardrijles betaal je tegenwoordig 15,- voor een uur....
mijn verzorgster betaald omgerekend nog geen 5 euro per dag, dan mag ze rijden hoe lang ze wil, heeft geen last van mij maar moet alleen even de drollen uit de stal wippen en voer klaar zetten......
dus welke rechten moet zij krijgen dan? ze heeft voor nog geen 5 euro 'een eigen paard' op die dagen!
ze is ontzettend lief voor uniek dus daar hoef ik me ook geen zorgen over te maken.... haar ouders staan er volledig achter en maken iedere maand netjes op tijd het geld over naar mij!!!!
Als er geld over gemaakt wordt volgens afspraak, neem ik aan dat jij je ook aan de afspraken houd. Als eigenaar van een paard wilde ik nooit dat mensen betalen en dus aanspraak op afspraken kunnen maken, omdat ze er voor betalen. Dit zal voor ieders gevoel wisselend zijn. Maar stel dat ik een bijrijder heb die betaald, en ik heb vakantie ofzo en wil dus zelf die dagen. Dan vind ik dat moeilijker regelen met iemand die betaald dan met iemand die niet betaald.
Bij een paardrijles betaal je natuurlijk ook, maar heb je ook rechten als bijv. een uur rijden, materiaal gebruiken, les krijgen. Als je gratis rijd mag je blij zijn met wat je krijgt.
-
Ingele
Bericht
door Ingele » do 11 okt 2007, 07:07
Ik vroeg ook geen directe bijdrage, maar verwachtte wel dat er twee keer per maand les werd gereden bij mijn instructrice, dus dat was 50 euro per maand
Ik vind het ergens wel normaal dat je een kleine bijdrage leverd, al betaal je de smid of zoiets.
Je mag wel het paard van iemand anders gebruiken inc alle spullen, vind het wel normaal dat daar iets van een vergoeding tegen over staat.
Ok die bijrijder helpt jou, maar jij haar ook!
Daarnaast zou ik even wachten met een bijrijder, kijk het eerst zelf eens even aan

-
fjordido
Bericht
door fjordido » do 11 okt 2007, 07:20
mijn paardemeisje wieteke komt al sinds haar 13e bij mij. met haar heb ik het echt getroffen. en het is een echt blijvertje, ze is inmiddels alweer bijna 19. dus ik zou niet per definitie een jong meisje uitsluiten.
ik vraag er zelf trouwens geen geld voor dan kan ik lekker de baas spelen

-
Carolinef
-
Contacteer:
Bericht
door Carolinef » do 11 okt 2007, 07:39
ja leeftijd zegt niks, is niet vanzelfspreken dat een ouder iemand meer waarde in zijn donder heeft dan een jonger iemand, je moet het maar net treffen.
ik heb zel nooit geld gevraagd, vind dat er geen geld to de verzorging hoeft te staan mits maar wel wordt gerespecteert hoe jij wilt dat jouw paadje wordt verzorgd
-
Tanja
Bericht
door Tanja » do 11 okt 2007, 16:40
Ik heb ook een bijrijdster,maar zij was op zoek naar een paardje om buitenritten te maken,
Via via is ze bij mij gekomen ,maar ik had er is geen zin ,heb ik denk ik probeer het gewoon.
Ze rijd alweer bijna een jaar bij me tegen een normale vergoeding.
Zij gaat lekker buiten ritten maken en ik ben voor het "serieuze" werk.

We hebben goede afspraken en het klikt met haar en mijn paard ,dat is vind ik wel belangrijk.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.