wormkuur
wormkuur
geven jullie je poownie het hele jaar door om de 2 maanden een wormkuur, of s'winters minder vaak, omdat ze dan evt. minder vaak buiten komen?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Op de ene stal krijgen ze 2x per jaar (volgens mij) een Equimax, in voor en najaar, en die andere 2x moeten de eigenaren zelf bepalen *moet nicole ofzo maar zeggen of het klopt wat ik nu beweer, kan ook zijn dat er momenteel 1x equimax, 2x equarell-weide-pakketten aanwezig zijn...veranderd nog wel eens*
Andere stal krijgen de paarden ook ongeveer twee keer per jaar, de merries vaak tegelijk met hun veulens op de 10e dag of als ze weer uitgedekt zijn. Andere paarden vaak wanneer ze verweid worden.
We ontwormen hier express onregelmatig en niet te vaak, zodat resistentie niet aan de orde is. Mocht een paard aan de diarree zijn, worm-achtige buik krijgen of niet fit zijn, dan gaat er een duurdere/extra wormspuit in, maar de rest krijgt gewoon de spuiten die in grosverpakking bij de DA vandaan komen.
Maar vind max 4 keer per jaar een mooi streven, met minimaal 1x een (extra) goede spuit.
Geloof niet zo in dat om de 6 wk ontwormen...(zoveel chemische troep kan nooit goed zijn voor het darmstelsel van een paard)
Andere stal krijgen de paarden ook ongeveer twee keer per jaar, de merries vaak tegelijk met hun veulens op de 10e dag of als ze weer uitgedekt zijn. Andere paarden vaak wanneer ze verweid worden.
We ontwormen hier express onregelmatig en niet te vaak, zodat resistentie niet aan de orde is. Mocht een paard aan de diarree zijn, worm-achtige buik krijgen of niet fit zijn, dan gaat er een duurdere/extra wormspuit in, maar de rest krijgt gewoon de spuiten die in grosverpakking bij de DA vandaan komen.
Maar vind max 4 keer per jaar een mooi streven, met minimaal 1x een (extra) goede spuit.
Geloof niet zo in dat om de 6 wk ontwormen...(zoveel chemische troep kan nooit goed zijn voor het darmstelsel van een paard)
Geluk is de vrucht van intens werk
- joske_vuran
- Contacteer:
Om de 2 maanden.. En dan gewoon ivermectine spuiten meestal, normectin of hippomec ofzo. En dan 2 keer in het jaar een duurdere.. Maar ik moet me er eens beter in verdiepen hoe veel het nou scheelt met 4x in het jaar ontwormen met die duurdere.. Want Vuran vind het níet leuk om ontwormd te worden 

Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
Die twee van mij krijgen om de 2 maand (hele jaar door) een wormenspuit,
en altijd een dure (wel elke keer ander merk)!

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
- nancy imka
- Cindy+Uniek
http://www.dierennieuws.nl/red/zm/zm0005.htm
erg handige site!!!
ik ontworm ook netjes om de 8 weken
@ bella het is geen chemische troep, ieder paard draagt wormen bij zich, maar wanneer het té veel of té groot wordt door te weinig bestrijding gaat het mis....
dat wat ze niet nodig hebben poepen ze gewoon uit, dus liever één te vaak als één te weinig zo duur is het nou ook weer niet
erg handige site!!!
ik ontworm ook netjes om de 8 weken
@ bella het is geen chemische troep, ieder paard draagt wormen bij zich, maar wanneer het té veel of té groot wordt door te weinig bestrijding gaat het mis....
dat wat ze niet nodig hebben poepen ze gewoon uit, dus liever één te vaak als één te weinig zo duur is het nou ook weer niet

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Het is wel degelijk chemisch. Maar het is nodig.
Er zijn wel veranderingen op komst.
Zoals het er straks uit gaat zien dan willen ze hebben dat het alleen nog via de dierenarts te verkrijgen is en dat je dan beter eerst een mestonderzoek kunt doen om te weten of je wel moet ontwormen.
Nu wordt er dus meestal te veel en verkeerd ontwormd. Dit had de maatsch.voor diergeneeskunde er al door willen hebben maar dat was niet gelukt dus ik ben benieuwd wanneer het er wel doorkomt.
Dit alles heeft te maken met het feit dat paarden (nog) steeds een consumptiedier is(wat klinkt dit vreselijk) en te veel ontwormen kan dan schedelijk zijn voor de volksgezondheid.
Ik ben benieuwd.
Maar ik ontworm gemiddeld om de 10 tot 12 weken en in het najaar met equimax.
Er zijn wel veranderingen op komst.
Zoals het er straks uit gaat zien dan willen ze hebben dat het alleen nog via de dierenarts te verkrijgen is en dat je dan beter eerst een mestonderzoek kunt doen om te weten of je wel moet ontwormen.
Nu wordt er dus meestal te veel en verkeerd ontwormd. Dit had de maatsch.voor diergeneeskunde er al door willen hebben maar dat was niet gelukt dus ik ben benieuwd wanneer het er wel doorkomt.
Dit alles heeft te maken met het feit dat paarden (nog) steeds een consumptiedier is(wat klinkt dit vreselijk) en te veel ontwormen kan dan schedelijk zijn voor de volksgezondheid.
Ik ben benieuwd.
Maar ik ontworm gemiddeld om de 10 tot 12 weken en in het najaar met equimax.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Helaas is het wel chemische troep. Paarden met zomereczeem kunnen heel heftig reageren op wormspuiten. Tevens zit er bij slachting een aantal wacht dagen op een pas ontwormt paard.Cindy+Uniek schreef:@ bella het is geen chemische troep, ieder paard draagt wormen bij zich, maar wanneer het té veel of té groot wordt door te weinig bestrijding gaat het mis....
ALs ik mij niet vergis dien je in het paspoort van je paard ook aan te geven wanneer je paard ontwormd is, dit ivm slachting.
Er zijn ook paarden eigenaren die echt alleen ontwormen als het echt nodig is. Zij doen aan heel goed weidebeheer en laten regelmatig de mest testen van hun paard.
Ook veel info over ontwormen is te vinden op
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
T gaat niet om het merk waar je naar moet kijken, maar de werkzame stof (er zijn meerdere merken die dezelfde werkzame stof hebben, dus dan helpt afwisselen tussen die merken nog niet tegen resistentie).jessica schreef:Die twee van mij krijgen om de 2 maand (hele jaar door) een wormenspuit,
Verder ben ik het er mee eens dat het idd chemische troep is (maar toch nodig) en vooral met mn eczeemgevalletje kijk ik uit om niet te veel te ontwormen.
Bij ons komt het neer op 2 keer per jaar, waarvan in ieder geval op het moment dat ze van stal weer de wei op gaan (in het voorjaar) en de merries met hun veulen ongeveer als ze ruim een week oud zijn. Verder doen we dan alleen extra als het nodig is (bijvoorbeeld als een paard dun op de ribben is terwijl het wel goed eet). Meestal gebruiken we een goedkoop soort, op dit moment Hippomec (met ivermectine en bij grote afname ca 6 euro per spuit), wat goed bevalt. Maar de volgende keer dan weer een met een andere werkzame stof.
Dat wist ik al.Else schreef:T gaat niet om het merk waar je naar moet kijken, maar de werkzame stof (er zijn meerdere merken die dezelfde werkzame stof hebben, dus dan helpt afwisselen tussen die merken nog niet tegen resistentie)jessica schreef:Die twee van mij krijgen om de 2 maand (hele jaar door) een wormenspuit,

Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
In de laatste paard en sport (exemplaar wat je krijgt als je je koetsiers/ruiterbewijs hebt de dunnen dus) stond een heel artikel over ontwormen met alle werkzame stoffen van de kuren. Zelf ontworm ik net als Pablo ieder kwartaal.
edit: in een topic op bokt vond ik nog deze interessante link. Deze is door een dierenarts opgesteld http://www.uwdierenarts.nl/cust/www_die ... .php?i=133
edit: in een topic op bokt vond ik nog deze interessante link. Deze is door een dierenarts opgesteld http://www.uwdierenarts.nl/cust/www_die ... .php?i=133
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

BIj ons op stal doen we via het wout een mest onderzoek. Hun vertellen dan welk paard een verhoogde eitelling heeft en wie er ontwordt moet worden. OOk vertellen ze erbij welke wormen spuit je moet hebben. Ik heb Jordy nu al bijna een half jaar niet meer ontwormt. Altijd een goede eitelling. Nu doet iedereen bij ons op stal daar aan mee en er is er altijd maar 1 die ontwormt moet worden.
De een vind het goedkoper, maar ik vind dat niet. Mestonderzoek kost 12 euro en als je dan ook nog moet ontwormen, ben je wel duurder uit. Ik doe het vooral zodat ik niet onnodig troep in mijn pony hoeft te spuiten!
Gr heidie
De een vind het goedkoper, maar ik vind dat niet. Mestonderzoek kost 12 euro en als je dan ook nog moet ontwormen, ben je wel duurder uit. Ik doe het vooral zodat ik niet onnodig troep in mijn pony hoeft te spuiten!
Gr heidie
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Heb je daar toevallig ervaring in? Ik sta juist positief tegenover de eitellingVjestagirl schreef:Ik vind t belachelijk dat je over een tijdje eerst wormeitellingen moet gaan doen. Dat werkt zo verschrikkelijk slecht,