Te los?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Annemarie

Te los?

Bericht door Annemarie » di 02 okt 2007, 18:05

Jaa, zo vallen je ineens dingen op. Deze week opgemerkt dat Anka d'r neusriem te laag hangt en nou reed ik vanmiddag met Nisko en viel het me op dat de bakstukken heel snel bol gaan staan als ik de teugels aanneem. Later toen we weer thuis waren eens gevoeld en idd als je iets druk op het bit zet gaan de bakstukken al bol staan. Als je geen druk zet lijkt het hoofdstel goed te zitten en het bit op de juiste hoogte te hangen. Maar ik twijfel nu. Dit hoofdstel is nu nog niet zo heel lang in gebruik en misschien moeten de bakstukken nu toch een gaatje korter? Zulke afstaande bakstukken als je rustig de teugels aanneemt lijkt me niet echt correct. Iemand ideeen? O:) :)*
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
yvette

Bericht door yvette » di 02 okt 2007, 18:08

Nee, ze moeten niet teveel opbollen. Maar als het net een nieuw hoofdstel is, kan het leer nog erg uitrekken. Even wat korter maken dus.
Het bit moet zo in de mond liggen dat er een kreukel te zien is bij de mondhoeken (hoop dat ik het zo duidelijk uitleg)
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 02 okt 2007, 18:15

yvette schreef:Nee, ze moeten niet teveel opbollen. Maar als het net een nieuw hoofdstel is, kan het leer nog erg uitrekken. Even wat korter maken dus.
Het bit moet zo in de mond liggen dat er een kreukel te zien is bij de mondhoeken (hoop dat ik het zo duidelijk uitleg)
Ja ik snap wat je bedoelt. Ik heb even gekeken vanmiddag en je kunt met goede wil een heel klein kreukeltje zien. Maar dan moet je het haast willen zien. Het hoofdstel is pas een paar maandjes in gebruik. Het is in gebruik genomen nadat Anka Nisko d'r mooie Kieffer had gesloopt en dit was tot dan toe het reserve hoofdstel.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
yvette

Bericht door yvette » di 02 okt 2007, 18:19

Zo te horen hangt het echt te laag en dat is net zo goed vervelend als een te hoog zittend bit. Probeer het eens aan beide kanten een gaatje hoger te hangen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 03 okt 2007, 07:04

ik heb ook altijd geleerd dat je een vuist ertussen moet kunnen houden, tussen hun hoofd en het bakstuk, maar niet wijder! dan gaat hij 'klappen' inderdaad!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 okt 2007, 17:27

Vuist tussen hoofd en bakstuk? Snap ik zo even niet :? (keelriem wel, al moet ie bij Anton bijv. écht strakker, want anders zwaait ie 1x met zn hoofd en ligt alles af)

Maar bakstukken moet licht druk op staan, zodat bij het aannemen van de teugel het bakstuk mooi blijft aansluiten. Verder check ik altijd hoe het bit op de lagen ligt tov tanden/kiezen en hoeveel graden knik er in zit als ie in de mond ligt. Is me ook wel opgevallen namelijk dat sommige paarden exact die mooie kreukel in de mondhoek hadden zitten, maar absoluut niet fijn met het bit waren. Als je dan ging voelen, merkte je dat ie net ergens niet fijn lag, bleef haken, of iets dergelijks en deed ik m een hoger of lager.
Geluk is de vrucht van intens werk
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 03 okt 2007, 19:12

Bella schreef:Vuist tussen hoofd en bakstuk? Snap ik zo even niet :? (keelriem wel, al moet ie bij Anton bijv. écht strakker, want anders zwaait ie 1x met zn hoofd en ligt alles af)
als je zeg maar je vuist horizontaal houdt, dus niet rechtop als tijdens het rijden en dan in het midden van het bakstuk tussen het hoofd en het bakstuk zet, moet dat net passen..... past er geen vuist tussen zit hij te strak, past er veel meer dan een vuist tussen zit het te los....

overigens hoort een keelriem méér dan één vuist ruimte te hebben al helemaal bij paarden die 'aan de teugel' lopen anders knelt hij.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 okt 2007, 19:38

Cindy+Uniek schreef:overigens hoort een keelriem méér dan één vuist ruimte te hebben al helemaal bij paarden die 'aan de teugel' lopen anders knelt hij.....
Dit is niet helemaal waar. (of helemaal niet) Keelriem knelt pas zodra je m zo strak hebt dat ie achter de kaak, de luchtpijp dicht snoert. De afmeting achter de oren, om de kaak en weer naar de oren veranderd hooguit 2 cm door het kauwen, maar niet dusdanig veel dat er zoveel ruimte benodigd is.
Bij het menhoofdstel gaat de keelriem ook altijd strakker dan bij een gewoon hoofdstel (en daar kan ie wel té strak, bij een gewoon hoofdstel is dat amper mogelijk).
In principe is bij een gewoon hoofdstel de keelriem een leuke bijkomstigheid, want paarden met kleine oortjes schudden zo'n hoofdstel zo af, dan is zo'n leuke keelriem, volgens 'de regeltjes' vastgemaakt echt een mooie versiering, maar heeft 0,0 nut. denkt even terug aan HK 2007 Kventin zijn demonstratie 'hoofdstel-lozen'

Maar het lijkt me nog een behoorlijke afstand die speling in het bakstuk (maar is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen handbreedte). Had er nog niet eerder van gehoord dat je dat zo kon/moest opmeten.
Geluk is de vrucht van intens werk
Mieke

Bericht door Mieke » wo 03 okt 2007, 19:55

Plus dat als je een vuist tussen je paard en de keelriem kan leggen deze ontzettend begint de klapperen. Ik heb ze altijd strakker, gewoon dat ie net niet op de kaak aansluit, nou en zelfs bij Reinar geeft dat geen probleem, die kan met gemak zn eigen luchtpijp dichtzetten O:) maar nooit last van zn keelriem
Ctje :)
yvette

Bericht door yvette » do 04 okt 2007, 07:00

En ook in het vastmaken van de keelriem kan je je vergissen.
Kan me een keer herinneren dat Sandrien snel mijn hoofdstel indeed, omdat het programma inliep. Begin ik met mijn proef, zie ik in de spiegel dat mijn keelriem te strak zit (eigen schuld natuurlijk, had ik het maar moeten controleren). Reden: Iza staat met hoofdstel indoen heel raar gestrekt naar voren met haar hoofd, waardoor 1 vuist lang niet genoeg is. Ik weet welk gaatje ik moet hebben, maar als een vreemde haar hoofdstel indoet zit het met de vuist-methode geheid te strak.
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 04 okt 2007, 08:02

Ik rijd dus ook altijd met een heel losse keelriem, puur dat de luchtpijp en kaak gewoon de ruimte krijgt.
Plaats reactie