weideprobleem wat kan de oorzaak zijn?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Gesloten
Ziggy

weideprobleem wat kan de oorzaak zijn?

Bericht door Ziggy » zo 30 sep 2007, 10:45

ik heb sinds april een weiland van 8000m2 gehuurd, dat zou toch genoeg moeten zijn voor die 2 van mij?

Helaas is dat op de 1 of andere manier niet zo, ik heb de hele zomer lopen klungelen met het gras. Het leek wel als sneeuw voor de zon te verdwijnen, maar dan was het andere deel nog niet goed bijgegroeid. :(

In het begin hebben we het onkruid probleem gehad, dat is gelukkig goed aangepakt, maar ook daarna leek het wel of het gras niet wilde groeien. Ik heb ze tot half mei bij moeten voeren en daar ben ik verleden week ook maar weer mee begonnen, want het gras is echt op en het deel waar ze niet stonden is nauwelijks gegroeid.

Nou heb ik zelf een paar theorieën, maar wilde eens weten of iemand van julie misschien weet wat de oorzaak kan zijn.

De wei ligt wat hoger, naast de wei is een holle weg en als je voor de wei staat dan moet je ook ietsje omhoog om de wei in te komen. Kan dat een oorzaak zijn dat het gras zo slecht groeit? Misschien dat het regenwater te snel wegstroomt? Aan de andere kant van de holle weg ligt een weiland wat ongeveer net zo groot is en daar lopen 3 ijslanders en een kwpn-er en die hebben altijd genoeg gras, maar die wei ligt gewoon op straatniveau.

Of kan het zijn dat de wei te lang verwaarloosd is geweest? De vorige huurder heeft het namelijk een paar jaar verwaarloosd, vandaar ook al dat onkruid.

Of heb ik gewoon 2 veelvraten? 8)7

Ik durf de wei niet goed kunstmatig te bemesten ivm Vera en haar zomereczeem, maar zou dat misschien een oorzaak zijn? Dat die wei eens goed bemest moet worden?

Ik word er echt wanhopig van, heb gisteren in de stromende regen maar gewoon de afscheiding weggehaald, zodat ze even de hele wei hebben, maarja dat is ook geen oplossing. Ze hebben nu weer even wat gras, maar ik schat dat het hooguit voor een week is.

Als ik dan van andere mensen hoor dat ze het gras niet op kregen deze zomer, dan vraag ik me af wat er bij ons aan de hand kan zijn :?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 30 sep 2007, 12:10

Maak eens een foto van de grasmat a.u.b. zo is het moeilijk te beoordelen. Een overzichtsfoto en een close up foto . Groeit het gras te langzaam of zijn te veel kale plekken ?
Weet je wel zeker dat het echt gras is wat er nog in de wei staat. Er zijn vele "verwaarloosde" paardenweitjes die vol staan met varkensgras of hanepoot .

Klungelen zou dit jaar niet nodig moeten zijn omdat het juist door de vele neerslag een uitstekend grasjaar zou moeten zijn . Of zit er al te veel roest aantasting in de wei[ schimmel ]. Wat doe je met de mest ? Laat je die liggen, of wordt die gesleept, of verwijdert ?
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 30 sep 2007, 12:22

Wij hebben ook een flinke wei :j. Ik denk geen 8000 O:) maar wij komen zeker wel de zomer door. Zelfs nu hebben wij nog zeker voor een maand, anderhalve maand.

Maar wij zetten af. Wij hebben het verdeeld in 2 weides, die allebei bemest zijn begin voorjaar.

En nu ene wei wordt afgesloten om te groeien, en de andere staan ze nu op en om de dag krijgen ze er een stuk bij. Zo blijven ze lekker aan de maat en het gras heeft genoeg tijd om te groeien :)!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
fjordido

Bericht door fjordido » zo 30 sep 2007, 15:25

ik denk dat we dat niet zo maar kunnen zeggen.

je kan met een paar problemen te maken hebben:

- door de hoeveelheid (weggehaald) onkruid een te open zode

- na een paar jaar kunnen minder goede grassen de overhand gekregen hebben
minder goed kan zijn minder groeizaam of grassen met een hoog groeipunt, welke heel lastig weer aangroeien als ze kort afgeknaagd worden

- de bodem heeft een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. je zou de bodem kunnen bemonsteren en gericht kunnen gaan bemesten.
helemaal niet bemesten kan ook slecht zijn voor je paard. (te zure grond, kalktekort, magnesiumtekort enz). je zou dan kunnen kiezen voor wat langwerkende meststoffen, je hebt ook speciaal "paardenkunstmest"

- emelten welke je wortels aantasten

- de structuur van je grond is niet goed (te dicht, slecht ontwaterd, e.d.)

-aantastingen als roest e.d. (schimmels)

ik zou er eens een deskundige naar laten kijken als ik jou was. een goed productieweiland wordt elke 5-7 jaar doodgespoten, geploegd, geëgd en opnieuw ingezaaid.. nou kan je bij een paardenwei daar wel wat langer mee wachten, maar je boet wel in in kwaliteit

op de site van de pavo staan trouwens goede adviezen mbt weilandbeheer
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » zo 30 sep 2007, 19:22

Idd wat hier al gezegt wordt. Als de grond te zuur is groeit het gras ook minder, misschien toch met kalk aan de slag. Helemaal niks op het land gooien is ook slecht.
Wodan en ik M1+10
Vera

Bericht door Vera » zo 30 sep 2007, 20:01

misschien moet je eens aan een boer vragen of hij er een paar karren drijfmest op wil gooien als je er liever geen kunstmest op wilt ivm veraá eczeem.
mest is toch best wel belangrijk. (moet zeggen dat wij ook schraal zijn met mest en kunst mest, maar een beetje is toch wel nodig)

nou was het mij van de zomer niet zo opgevallen dat je te weinig gras had. Het zag er best goed uit.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » ma 01 okt 2007, 04:23

Nou moet ik ook zeggen dat de groei van het gras dit jaar echt but is. Als Tjo op mijn miniweitje 3-5 uur heeft gestaan heeft het bijna een week nodig om bij te komen. En ik heb echt geen veelvraat.
En als ze het te kaal gegeten heeft moeten we zelfs bijmesten. Tis qua gras gewoon een butzomer.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » ma 01 okt 2007, 05:40

Hier blijft het groeien!
Je ziet het gewoon groeien als je ze een paar dagen niet op het land gelaten. Ik heb nog nooit zoveel gras gehad als dit jaar. :?

Zou dat nou zo plaatselijk zijn of er mee te maken hebben dat wij op de vette klei zitten?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » ma 01 okt 2007, 06:54

geeeeeeeennn idee.... :?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
fjordido

Bericht door fjordido » ma 01 okt 2007, 07:06

ik heb dit jaar ook meer gras dan gewoonlijk hoor.
terwijl ik maar 1x bemest heb
Mieke_Cunna
Contacteer:

Bericht door Mieke_Cunna » ma 01 okt 2007, 08:10

apart, ik kom ook om in het gras namelijk en heb ook twee veelvraten.
Dit jaar 1x bemest met kunstmest.
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 01 okt 2007, 09:06

Allemaal hartstikke bedankt voor de tips, ik zal morgen eens een foto maken van de wei.

Ik heb mijn wei in 2-delen en per deel krijgen ze elke keer een stripje meer erbij, dus het lijkt me dat het dan genoeg tijd heeft om te groeien.

Wij slepen de wei ook elke keer, het deel waar ze vanaf komen wordt altijd gelijk gesleept door ons, zodat de mest goed verspreid wordt.

Ik ga vanavond thuis eens even op die site van pavo kijken.

IK heb ze nu tijdelijk ff het hele weiland gegeven, maar zodra het achterste deel ook kaal is (denk met een week) dan komen ze naar voor en ga ik ze dus bijvoeren. Kan ik dan het achterste deel alvast ergens mee behandelen? Dus kalk of inzaaien of bemesten? Of moet ik daar echt mee wachten tot het voorjaar?
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 04 okt 2007, 14:50

Viv schreef:Tis qua gras gewoon een butzomer.
Juist tegenovergestelde het blijft maar groeien door de warme temperatuur en de genoeg hoeveelheid water :o Kan wel een conclusietje voor jouw weidje trekken: te klein qua capaciteit, daarom heeft het tijd nodig bij te trekken.

De soort bemesting moet je ook een beetje aan de stand van je gras/bodem af laten hangen. Je kan wel dierlijke mest erop doen, maar als je al een zure bodem hebt kun je zoals hierboven al staat beter bekalken ;)

Je kan ook een bodemonderzoekje laten doen, maar geen idee wat dat kost tegenwoordig.
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 04 okt 2007, 18:55

nou ik doe er even niets aan, maar dat kan je lezen bij DB :D Als alles goed gaat kan ik de wei op gaan zeggen en komen me kids lekker dicht bij huis te staan

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » vr 05 okt 2007, 12:07

Dat klinkt goed.
Gooi ik deze voor je op slot.
Openen moet je maar ff een moddy vragen of gewoon een nieuw topic starten ;)

-close-
Gesloten