van pelham naar trensbitje , hoe te doen ?
van pelham naar trensbitje , hoe te doen ?
ik heb nu sinds 22 juli een fjord..
hij is door zijn vorige eigenaresse altijd met pelham gereden.
ik rijd meestal buiten met hem, en dan ook met pelham.
maar ik wil heel graag met gewoon gebroken trensbitje gaan rijden,
omdat dit me fijner lijkt voor me pony .
maar hoe moet ik dit aanpakken?
hij is buiten af en toe behoorlijk sterk en dan is het fijn dat hij een pelham in heeft.. maar toch lijkt het me beter met trensje te gaan rijden.
hij is door zijn vorige eigenaresse altijd met pelham gereden.
ik rijd meestal buiten met hem, en dan ook met pelham.
maar ik wil heel graag met gewoon gebroken trensbitje gaan rijden,
omdat dit me fijner lijkt voor me pony .
maar hoe moet ik dit aanpakken?
hij is buiten af en toe behoorlijk sterk en dan is het fijn dat hij een pelham in heeft.. maar toch lijkt het me beter met trensje te gaan rijden.
Voor buiten heb ik ook een pelham. Ik heb er een dubbele teugel aan zitten. Ik rijd gewoon met de trens en de hefboom laat ik los op der hals liggen. In een groep heb ik altijd dit hoofdstel maar als ik alleen ga ook weer af en toe een watertrens. En ik kan nu gewoon met haar galopperen.
geduld en rustig aan proberen te doen.
geduld en rustig aan proberen te doen.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Sultan werd volgens mij nog niet zo heel lang met Pelham gereden en ook altijd met 2 teugels dan volgens mij. Ik heb er iig nog eens op gezeten en toen hing er 100% zeker een trensbit aan. Dit was wel in de bak, denk dat dat nu alsnog niet zo'n groot probleem is dan weer over te stappen.
Mama van Gwen
(7-2-15)

oke, dat is fijn om te weten_Marjon_ schreef:Sultan werd volgens mij nog niet zo heel lang met Pelham gereden en ook altijd met 2 teugels dan volgens mij. Ik heb er iig nog eens op gezeten en toen hing er 100% zeker een trensbit aan. Dit was wel in de bak, denk dat dat nu alsnog niet zo'n groot probleem is dan weer over te stappen.

Ros van mij werd 2 jaar terug ook met pelham gereden. Toen hij weer bij mij was heb ik het ding meteen weer achterin de kast gegooid (volgens mij heeft Amber hem nu) en er weer een dubbelgebroken bitje in gedaan. Nooit problemen gehad. Gewoon in de bak oefenen en met de buitenritten een dubbele teugel eraan doen. Desnoods de teugel die aan de "hefboomringen", weet even niet zo goed hoe ik het anders moet noemen, zit in een knoop om de hals laten hangen. Dan heb je altijd nog een noodrem. De hefboomwerking zorgt voor extra druk achter de oren en daar reageren de meeste paarden best heftig op. Gewoon proberen, en heb je even wat extra's nodig kort de onderste teugel op druk nemen en meteen weer ontspannen. Kortom hand sluiten en weer openen en niet blijven trekken.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
- Cindy+Uniek
ik denk dat het zowiezo niet zo'n probleem is om in de bak gewoon een trens te gaan dragen.... wat hij dan ook gewend was......
ook hier kan hij gewoon weer aan wennen.... zo lang je niet gaat zitten trekken omdat het misschien opeens even iets moeizamer gaat......
ik heb een tijdje met het 'danger' bit gereden.... is een dubbelgebroken watertrens die maar ietsje kan buigen, als ze dus heel sterk worden krijgt het de neiging naar 'stang' werking.......
maar nu zit er weer een gewone dubbelgebroken watertrens in! gaat prima.....
houd er wel rekeing mee dat als je nog niet echt een superstille hand hebt je beter een bus- of D-trens kan nemen......
door de losse ringen van een watertrens en een niet geheel stille hand werkt dat bit continue in.....
ik heb bij die bonte ook een bustrens, omdat zij zo onrustig was met dat hoofd werd ik onrustig met mijn hand en ging ze alleen maar harder schudden! en met die bustrens gaat het prima!!!
succes!
ook hier kan hij gewoon weer aan wennen.... zo lang je niet gaat zitten trekken omdat het misschien opeens even iets moeizamer gaat......
ik heb een tijdje met het 'danger' bit gereden.... is een dubbelgebroken watertrens die maar ietsje kan buigen, als ze dus heel sterk worden krijgt het de neiging naar 'stang' werking.......
maar nu zit er weer een gewone dubbelgebroken watertrens in! gaat prima.....
houd er wel rekeing mee dat als je nog niet echt een superstille hand hebt je beter een bus- of D-trens kan nemen......
door de losse ringen van een watertrens en een niet geheel stille hand werkt dat bit continue in.....
ik heb bij die bonte ook een bustrens, omdat zij zo onrustig was met dat hoofd werd ik onrustig met mijn hand en ging ze alleen maar harder schudden! en met die bustrens gaat het prima!!!
succes!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Hoi, ik reed Sultan vanaf februari met pelham, omdat hij er buiten een keer goed vandoor is gegaan langs de drukke verkeersweg.(Echt niet te stoppen) In de bak reed ik vaak met trens en daarvoor dus ook buiten. Maar persoonlijk vind ik het veiliger met pelham buiten. Want met Sultan kan het 9x goed gaan, maar de 10e keer misschien niet. (Lang geleden trouwens dat ik op dit forum ben geweest) Groetjes, Jessica