Wat te doen? (zadelprobleem?)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Evy
Contacteer:

Wat te doen? (zadelprobleem?)

Bericht door Evy » wo 15 aug 2007, 13:19

Zoals jullie allemaal weten is Odin nog erg breed vanwege d'r zwangerschap.

De laatste keer dat ze een zadel op heeft gehad was in april, daarna ben ik zonder zadel door gaan rijden.
Na de bevalling ben ik weer begonnen met rijden, ook zonder zadel.
Het rijden ging erg goed.

Maar ja, ik kan niet altijd zonder zadel blijven rijden dus ik heb er toen m'n zadel weer op gedaan.
Maar nu komt het dus, elke keer als ik met m'n zadel rijd dan gaat het veel minder ontspannen dan als ik zonder zadel rijd.
En ik zie alweer hele lichte haartjes opkomen...niet goed dus :n

Met als gevolg dat ik vaker zonder rijd dan met. :+

Nu vraag ik me dus af:
1) Zal ze gewoon weer moeten wennen aan een zadel omdat ze al 3/4 maanden geen zadel op heeft gehad?
1b) en doordat ze moet wennen aan het zadel, ook automatisch weer aan mijn zit moet wennen? (want m'n handhouding en zit is ook weer anders als ik zonder rijd)

2) Is het zadel nu te smal geworden voor haar omdat ze nog zo breed is?

En zo ja, wat moet ik dan doen?
* Door blijven rijden zonder zadel totdat de meeste pondjes eraf zijn
* Door blijven rijden mèt zadel omdat ze er misschien aan moet wennen en weer moet leren lopen met zo'n zadel?
* Nieuw zadel kopen vanwege de witte haren?
* Maar wanneer moet ik dat doen? Want ze is nu zo dik en als ik nu een nieuw zadel koop dan past ie over een paar maanden niet meer...

Kortom: Dilemma :+
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 15 aug 2007, 13:43

Ik geloof niet dat ze weer moet leren lopen met een zadel hoor. Dat kent ze wel. Ik denk eerder dat je zadel nagekeken moet worden door een zadelmaker omdat het niet meer helemaal lekker ligt.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Tanja

Bericht door Tanja » wo 15 aug 2007, 13:48

Ik denk inderdaad dat je het zadel na moet laten kijken.
Maar ja, ze is de extra pondjes ook nog niet kwijt,
heeft er niet iemand een breder zadel (wat natuurlijk wel past) tijdelijk te leen?
Maar misschien past het zadel evengoed niet meer straks ook al is ze de extra kilo's kwijt.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 15 aug 2007, 13:56

Het is een Wintec waar je de bomen kan verwisselen, er zit nu al een witte boom in.

Zadelmaker laten kijken is misschien wel een optie, maar ja.. die concludeerd dan dat ie niet goed ligt.
Maar als ze over een paar maanden weer in goede conditie is dan ligt ie weer niet goed lijkt me...

Mir

Bericht door Mir » wo 15 aug 2007, 14:31

Had Odin ook al wat witte haartjes toen ze nog niet zo breed was van het zadel? Ik weet niet hoe andere mensen dat oplossen als hun zogende merrie wat breder is, of dan het zadel ook niet zo goed past? Maar als het zadel voorheen goed lag, lijkt het mij ook het slimst om er pas iemand naar te laten kijken als ze haar meest normale postuur heeft (maarja dan zit je volgend jaar misschien weer met hetzelfde probleem, of is ze niet drachtig?). Als zonder zadel rijden voor jou niet zo'n punt is. Maar is ze nou dikker van de vetjes of gewoon wat breder van bouw geworden? Dat is natuurlijk wel een verschil.
Esther

Bericht door Esther » wo 15 aug 2007, 15:13

Ik heb een wintec wide voor Tea en die zat de hele tijd wel goed. Als het echt niet zou willen dan leg ik mijn barefoot erop, handig..

Ik heb op het moment dat de bespiering op de rug minder is en dat het zadel van voren wat lager ligt, daar heb ik nu tijdelijk een pad voor, maar ik neem aan dat dat straks weer gewoon goed is..

Ik weet niet of jullie nog vaak gaan fokken met de merries, maar anders zou het handig zijn om een barefoot te nemen, past altijd, bijna altijd..

Ik denk dat jouw zadel gewoon niet lekker ligt, eraan wennen denk ik niet, dat verleren ze niet zomaar.. Een zadelmaker zal hetzelfde zeggen en die witte is de wijdste boom??
Dan moet je waarschijnlijk bij hem een nieuw zadel kopen, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tanja

Bericht door Tanja » wo 15 aug 2007, 15:34

Evy schreef:Het is een Wintec waar je de bomen kan verwisselen, er zit nu al een witte boom in.

Zadelmaker laten kijken is misschien wel een optie, maar ja.. die concludeerd dan dat ie niet goed ligt.
Maar als ze over een paar maanden weer in goede conditie is dan ligt ie weer niet goed lijkt me...
Wat je wel zou kunnen doen even naar Vroegop rijden en vragen of,
ze je witte boom even iets wijder willen maken,en het kost je ook niets.
Je kan het allicht proberen.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 15 aug 2007, 16:19

Zou naar je zadelmaker gaan en duidelijk stellen: DIT is mijn probleem. Wat is de oplossing, zonder dat ik alteveel geld er aan kwijt ben. (kortom; Je wil geen nieuw zadel, je wil geen dure aanpasgrappen die maar even werkzaam zijn...je wilt gewoon deskundig advies!!)

Jammer dat onze zadelmaker voor jullie zo'n eind weg is! Die heeft destijds bij mij ook eerlijk gezegd: Ik ga nu niks aanpassen want ze is drachtig, dan blijf je aanpassen, je kunt nog wel rijden met een pad eronder, die de klap iets opvangt. Later heeft ie ook aangegeven dat ik de pad overdwars op het paard moest leggen, omdat het zadel qua breedte niet meer pastte en dan achter te ver weg zakte en dat moest ik dus tegen gaan.

Kortom: ga eerst advies vragen!
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » wo 15 aug 2007, 18:34

Ik denk niet dat een zadelmaker zoveel kan met een wintec.. Het is geen leer..

Maar voor een dracht laten verbouwen zou ik ook niet doen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 15 aug 2007, 18:56

Met aanpassen bedoel ik dan maar opvullen (of anders opvullen).
En mocht hij adviseren om er een andere boom in te doen, dan kun je dat natuurlijk zelf wel en niet op zijn kosten (tenzij hij het gratis doet). Verder ook geen vaste boom er in laten zetten!
Geluk is de vrucht van intens werk
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 16 aug 2007, 08:57

Oké bedankt voor de adviezen.
Ga wel advies vragen aan hem, of ik laat hem desnoods even kijken..

Plaats reactie