ff duidelijk op n rijtje!?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Leentje

ff duidelijk op n rijtje!?

Bericht door Leentje » zo 01 apr 2007, 14:08

ik wil aankomend najaar met Wikke de verichtingsproeven doen,zodat hij Modelruin word.
waar kan ik de preciese proeven vinden,en wat word er exact gevraagd,van A tot Z.
dus welke dressuurproef,wat voor hindernissen,hoe gaat t met opzadelen/optuigen,wat is de bedoeling van de buitenrit,etc.

ik heb dhr. Provoost gisteren heel lief aangekeken ;) ,en die wil me helpen met de men en/of trekproef.
en mijn bijdster gaat de zadelproef doen.
dus alle info is welkom.
mag je aan alle 3 de proeven meedoen op die dag,of is dat teveel voor het paard.
o.k brand maar los...
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 01 apr 2007, 14:58

Alle drie kan ik je ten zeerste afraden. Verder staat alle info meestal in het najaarsnummer van het fjordenboekje. Ik weet niet of je nog een exemplaar hebt liggen?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Leentje

Bericht door Leentje » zo 01 apr 2007, 15:25

ne,volgens mij heb ik die niet meer(in de verhuizing kwijt geraakt!
is alledrie t zwaar of wbt tijd te dicht op elkaar?
mocht iemand dit nog voor mij kunnen inscannen,of het boekje willen missen?
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 01 apr 2007, 15:42

Er wordt toch wel veel van je fjord gevraagd, zadelproef met losrijden dan ben je toch ongeveer een uur verder en vergeet de reis ernaartoe niet, met mennen moet je je paard natuurlijk ook warm rijden en dan de proef. Je wilt toch een mooi resultaat ( AA als het lukt ) dus kun je denk ik beter de ene keer de zadel- en andere keer de men of trekproef doen. Vaak is het terrein van zadel- en trekpoef niet hetzelfde terrein dan moet je weer reizen. En een moe paard heeft zijn beste hoefje ook niet voor. De trekproef is ook erg zwaar, dat valt de meeste mensen die kijken ook erg tegen.

Is er niet iemand in de buurt die het boekje nog heeft liggen?
Leentje

Bericht door Leentje » zo 01 apr 2007, 15:50

mijn idee is in principe ook niet om alle drie te doen,maar wel 2 van de 3.
of de men- of trekproef in wikke's geval verstandiger is,laat ik van mn instructeur afhangen.

zal Dreeke idd en vragen of zij het boekje nog heeft.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 03 apr 2007, 12:35

MOcht Dreeke het niet meer hebben, kan ik nog wel een boekje opsnorren met info!

Idd, ik zou niet 3 proeven op 1 dag doen, dat is erg zwaar!
yvette

Bericht door yvette » di 03 apr 2007, 12:47

Alledrie op 1 dag is echt te zwaar. Als je er dan toch twee wil doen, dan is de combi men-/trekproef de handigste.
Houd er rekening mee dat je paard een flink gewicht moet trekken met de trekproef, dus je moet op tijd beginnen met trainen. De overige informatie staat in het boekje, net als de inschrijformulieren. Zijn pagina's tekst, dus voert een beetje ver om allemaal over te typen hier.
Als de anderen geen boekje meer hebben, laat even weten, dan maak ik een scan voor je.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 03 apr 2007, 13:13

Dat was mijn insteek ook, om het anders in te scannen O:) zo'n typ miep ben ik namelijk niet!
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 03 apr 2007, 13:55

Trek en menproef is goed te doen op 1 dag. Zadelproef er nog bij wordt idd iet wat druk, ook planningtechnisch.

Wij zijn ongeveen 6 weken van te voren begonnen met het oefenen van het trekken, eigenlijk niet eerder.
Wij hebben zwaar getraind dus ik vond het op de dag zelf wel meevallen (Anna ook trouwens).

Hou er ook rekening mee dat het op gras is en dus weinig grip heeft, mocht hij op ijzers staan.

En oefenen op trekken heb je bij jullie alle mogelijkheid toe, kleigrond, strand nou meer dan zat voor zwaar werk!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Kelly

Bericht door Kelly » di 03 apr 2007, 13:59

Als je de trekproef doet raad ik je wel aan om die dag ook de menproef te doen :j
Je paard kan zich dan goed warmlopen in de menproef namelijk en bij de menproef hoort ook een klein gedeelte voor de remwagen (zonder weerstand).
Zo kan hij al even wennen aan dat ding achter zijn kont :D
Je paard is dan ook al lekker warm dus de minste kans op blessures.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 03 apr 2007, 14:18

:j trekproef zei ik toevallig gister nog tegen een. Dat hebben we pakweg 6 weken geoefend met een platte wagen met kuilbaal er op. Eerst gewoon makkelijk gedaan, alleen de platte wagen, over de weg en klein stukje in een land. En echt geen tig keer rond, gewoon 2 of 3 rondjes. Vervolgens na pakweg 3 keer de platte wagen alleen, er een kuilbaal op gezet. Toen ook weer over de weg met kleine stukjes zwaarder (berm meenemen of over een vrij stevig zandpad met kleine stukken mul of heuveltjes). Dit ook weer een paar keer. OF, ipv kleine stukjes korte afstanden in het weiland.
Na dit enkele keren gedaan te hebben ga je een paar 100 meter erbij doen met kleine stukjes draf erbij. En ondertussen geregeld halthouden en weer wegtrekken. Soms eens uitspannen, rondje en weer inspannen.
Tot slot zijn we met de platte wagen een maisland ingegaan, hier 1 keertje rond (zal pakweg die 400 a 500 meter geweest zijn), met onderweg een aantal keer halthouden en wegtrekken.
Heb dit geloof ik met Sas in totaal 2 keer gedaan.
En de laatste 3 dagen voor de proeven heb ik haar niet meer voor de platte wagen gehad. Dit om haar ook niet te overtrekken.
In totaal stond ze dus gemiddeld 2,5 keer per week voor de platte wagen. Niet dag in dag uit, want dan is er voor hun ook snel de lol af!

Menproef heb ik gewoon puur dressuurmatig gemend en geloof ik de proef 1 keer gereden. Verder 3 keer met haar naar de menles geweest.

Heb zelf eerst de trekproef en toen de menproef gedaan. Vond ik ook erg prettige volgorde, paste precies bij Sas. Denk dat als ik het andersom had gedaan, dat ze de menproef zichzelf leeggelopen had voor de trekproef.
Geluk is de vrucht van intens werk
Leentje

Bericht door Leentje » di 03 apr 2007, 15:56

dank jullie wel da's allemaal zeer nuttige info.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 03 apr 2007, 19:16

Wij hebben met het trainen een cultivator gebruikt (weet niet of ik het goed schrijf, maar ja). Op een maisplak hebben we de cultivator afwisselend wat dieper en minder diep gezet en idd, veel halthouden en weer aantrekken, draf enz.
Ik weet wel dat je met het stilstaan van je paard (tijdens het optuigen ed) al veel punten kunt mee 'pikken'. Dus dat is een erg belangrijk iets dat je paard goed blijft stil staan.
Succes met de voorbereidingen en het trainen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Leentje

Bericht door Leentje » wo 04 apr 2007, 05:12

dat had ik ook al in mn hoofd,stil staan met opzadelen/optuigen,is je eerste winst.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 04 apr 2007, 06:10

Sorry Heleen ik kan het najaarsnummer van 2006 helaas niet vinden.....
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 04 apr 2007, 10:00

Als je FjordsportDiploma gaat rijden is LL-dressuur en B springen ook voldoende.

Dan ben je model en kun je evt later met trek-en menproef voor prestatie gaan.

10 juni kun je diploma rijden in Ridderkerk, dat moet voor jou qua afstand denk ik wel te doen zijn. Supermooie accomodatie met fijne bodem :j
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » wo 04 apr 2007, 10:56

Dreeke schreef:Sorry Heleen ik kan het najaarsnummer van 2006 helaas niet vinden.....
Het staat er ieder jaar in geloof ik.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Vera

Bericht door Vera » wo 04 apr 2007, 11:17

alle drie kan wel met een heel goed getraind paard. (de meeste dus niet) Ik heb melle een keertje ingeschreven voor de men en de zadelproef en zonder dat ik het wist hebben ze me toen ook de trekproef laten doen.
Het resultaat was wel drie dubbel A's, maar dat is natuurlijk niet voor elk paard weggelegd.
Het was toen ook niet mijn bedoeling maar het liep gewoon zo.
De proeven staan elk jaar in het boekje.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Leentje

Bericht door Leentje » wo 04 apr 2007, 16:04

Ellebel schreef:Als je FjordsportDiploma gaat rijden is LL-dressuur en B springen ook voldoende.

Dan ben je model en kun je evt later met trek-en menproef voor prestatie gaan.

10 juni kun je diploma rijden in Ridderkerk, dat moet voor jou qua afstand denk ik wel te doen zijn. Supermooie accomodatie met fijne bodem :j
ik ben helaas afhankelijk van anderen wbt vervoer,dus dan moet je meerdere keren op pad,en dat is dus lastig.
en het gaat me er echt puur om,om Wikke model te krijgen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 04 apr 2007, 19:00

ik heb met uniek 2 x de zadelproef gedaan en vind het enige nadeel dat er bij het fjordenstamboek nooit echt duidelijke afspraken worden gemaakt.... dan moeten er 4 naar binnen, dan toch maar weer 3 en moet de rest dus langer wachten etc etc etc
Uiteindelijk toen ik begon stond Uniek helemaal los (meestal bij iedere hoek van de bak 1 paard) en iemand stond redelijk dichtbij met mijn spullen (want je komt aan het halster binnen!) en gaf mij die spullen aan, Uniek moest blijven stil staan tijdens het optomen, uiteindelijk moest iedereen dan tegelijk opstappen (moesten ze ook nog stokstijf stil blijven staan) en dan ga je om de beurt rijden.....
Eerst het proefje, dan nog extra dingen als ze dat willen zien en dan gelijk springen.... mijn ervaring is dat op het kleine ros in wijk de hindernissen altijd lager + minder breed waren dan gezegd.... officieel moeten ze 60 cm hoog en 80 cm breed geloof ik.........
linksom over beiden en rechtsom over beiden en dan moet je wachten op de rest en ga je nog een stukje naar buiten..... moet je even van de andere 3 of 4 wegdraven en terugkomen..... dat duurde echt heel kort......
dus dat is mijn ervaring!!!!
waar ga je heen??
groetjes
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Plaats reactie