stukjes/korreltjes tussen uier?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Daphne

stukjes/korreltjes tussen uier?

Bericht door Daphne » za 10 mar 2007, 15:23

Yanneke heeft nog maar twee maandjes voor veulenlief komt. Zo kwam ik op het idee (nav het topic over het schoonhouden van de schacht van ruinen/hengsten) om eens het uier van Yannes te bekijken. Eigenlijk was er zo ongeveer niks te zien, ik moest echt zoeken om de tepels/spenen (hoe noem je dat eigenlijk?). Ze waren nog erg naar 'binnen' getrokken, maar dat is nog wel te verklaren omdat het pas haar eerste veulen is. Toen ik echter aan en tussen haar tepels voelde lieten er een aantal 'korreltjes' los. Het voelde een beetje als modder maar bij een nadere inspectie bleken het zwarte korreltjes te zijn, die na een beetje wrijven uit elkaar vielen tot een soort stof, vergelijkbaar met as van een sigaret. Het rook ook bestwel zoet...

Jullie voelen de vraag al aankomen...: wat kan dit zijn?!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk nog nooit de uier van een merrie heb schoongemaakt dus ik heb geen idee wat dit zou kunnen zijn. Vooral de kleur, pikzwart, vond ik erg apart. Ik dacht eerst dat ze misschien al wat vloeistof (??) had geschoten maar die kleur, zwart, kan ik echt niet verklaren :o?

Any ideas?
ywan

Bericht door ywan » za 10 mar 2007, 15:39

Is gewoon vuil,hebben de merries van ons ook ik maak het gewoonlijk 1 keer in de week schoon.
en dat vinden ze heerlijk.................................
nina1993

Bericht door nina1993 » za 10 mar 2007, 15:44

Gewoon wat rotzooi. Stof en opgedroogd zweet en wat zwart geworden talg. Heeft in ieder geval niks met drachtigheid te maken.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Sabbel

Bericht door Sabbel » za 10 mar 2007, 16:07

Ravina heeft dat ook, heeft niet met de dracht te maken, maar gewoon viezigheid. Bij Ravina maak ik het ook regelmatig schoon met een babydoekje, dat vind ze heerlijk.
Dorinn (IsmoxOrsta) 6 juni 2007

Afbeelding
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 10 mar 2007, 17:39

Ving heeft het ook en bij sommige merries stinkt dat vreselijk maar bij Vinga ruikte het ook heel erg zoet, beetje apart luchtje ook. Ik haal het er ook altijd van tussen met babydoekjes en dat vind ze heerlijk :j
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Esther

Bericht door Esther » za 10 mar 2007, 18:08

Oh, dat kan dus met een babydoekje. Ik wilde al een toppic openen over waarmee je het het beste kon schoonmaken, maar ik weet het nu al..
Het voelt ook een beetje vettig of niet..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 10 mar 2007, 19:34

:= peuter het er altijd wat tussenuit. Noor vond het altijd heerlijk, Sas weet niet óf ze er iets van moet vinden.
Hier is het per keer verschillend. Soms is het net gel-achtig, andere keer vet-achtig en soms is het ook gewoon ingedroogd en zijn het echt kleine plakaten.
Geluk is de vrucht van intens werk
Daphne

Bericht door Daphne » za 10 mar 2007, 19:35

Grappig, ik had net al babydoekjes gehaald (eigen ingeving) en nu lees ik dat jullie het ook met babydoekjes weghalen :D

Ik dacht al dat het 'gewoon' wat viezigheid was, maar ik kon de structuur (beetje vettig maar na wrijven een soort stof/as), de kleur (pikzwart) en de geur (heel zoetig) echt niet met elkaar matchen. Ik vind het wel een prettig idee dat Yannes haar uier straks mooi schoon is als het veulen er is, dus als ik nu begin met het een beetje bij te houden dan hoef ik er straks tegen het einde van de dracht niet meer aan te zitten.
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » za 10 mar 2007, 20:42

Vjesta heeft t ook altijd, gitzwart, en die lucht is zo zoet dat ik bijna over m'n nek ga...

Alleen als ik het schoonmaak dan geeft ze melk (ze heeft al sinds okctober 2005 geen veulen meer)... Dus ik stel het vaak uit, omdat ik het niet wil opwekken...
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » zo 11 mar 2007, 16:40

Ik pulk het altijd weg idd en smeer het eens in de maand ongeveer in met uiercreme.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 12 mar 2007, 09:32

Het is idd gewoon een soort huidvet. Ik maak het net als Andrea ff schoon mbv een babydoekje omdat mijn vingers net zo vies worden 8-)
De ene keer stinkt het erger als de andere keer.

Ik smeer het verder nooit in ofzo. Ik maak het alleen 1 keer per maand ofzo schoon.
Plaats reactie