Bericht
door Esther » di 27 feb 2007, 19:16
Dat is wel erg breed!!
Maar goed ik zal wat opschrijven en dan de rest laten aanvullen..
Je fjord hoeft ten eerste niet per se geknipt te worden, al is het wel zeer gewenst. Ik vind het zelf ook wel zo horen. Het staat gewoon veel netter en het paard ziet er vaak wat vlotter uit. Netjes knippen is nog wel een kunst, maar daar heb je cursussen voor en natuurlijk hulp van hieruit, als je het vraagt is er vast wel iemand in de buurt die wil helpen..
Maar als je ze lang wilt houden dan mag dat. Ik weet zo niet of je er dan iets mee moet doen, volgens mij niet..
Je kunt al vanaf het begin meedoen met de keuring. Een veulen gaat met een paar maanden al heen. Dan komt het veulen in het veulenboek. Het wordt dan ook gechipt en er wordt een plukje haar uitgetrokken voor een eventuele DNA test.
Je veulen wordt vervolgens voorgebracht in de ring. Dat mag je zelf doen of laten doen. Het veulen zit met een halstertouw aan de moeder vast d.m.v. een longeersingel o.i.d. Dan loop je rondjes met moeder en veulen, en alle andere veulens met moeders uit je rubriek. Het is wel de bedoeling dat je van te voren even oefent zodat het veulen netjes meeloopt met de moeder en zich zo het beste laat zien.
Dan ga je langs de kant opstellen en mag je om de beurt je veulen laten zien. Je loopt een keer van de jury af en er weer naartoe en natuurlijk even mooi opstellen.
Als de jury zegt dat je mag gaan sluit je je aan bij de paarden die al zijn geweest. Daar wacht je tot iedereen is geweest en dan gaan alle paarden weer rondjes lopen tot de jury gaat omroepen wie welke punten heeft gekregen. Het paard met de meeste punten komt voorop te lopen en dan van veel naar minder punten..
Zo gaat het eigenlijk ook met alle volwassenpaarden, je mag altijd blijven meedoen, maar ik weet niet of het met een oudere merrie nog zin heeft, de punten worden vast niet hoger naar het toppunt..
Bij paarden van 1 jaar en ouder ga je ook voordraven. Dan laat je de draf dus ook zien aan de hand.
Jonge paarden geen bit in, maar volwassen paarden worden vaak met hoofdstel voorgebracht. Ik weet niet of dit verplicht is. Ik heb mijn jaarling vorig jaar voorgebracht aan een keuringshalster. Volwassen paarden gaan aan het hoofdstel, maar zonder de neusriem, die mag eraf, maar mag je ook omlaten.
Tja de eisen. Voor het gewone stamboek moet je paard dus papieren hebben, anders kom je in het hulpstamboek, maar mag je ook gewoon mee doen hoor.. Het paard moet gechipt zijn en vanaf drie jaar moeten ze ook DNA getest zijn. Op drie jarige leeftijd worden ze opgenomen in het hoofdstamboek, ik had net al geschreven dat ze eerst in het veulenboek komen.
Je moet zelf ook lid zijn van het stamboek.
Paard moet ook netjes ingeent zijn, maar dat spreekt vanzelf en je komt natuurlijk niet met een kreupelig paard op de keuring.
Hengsten mogen alleen als veulen mee naar de keuring. Die mogen daarna alleen naar de hengstenkeuring, die is 1 keer in het jaar.
Het is erg leuk om mee te doen, vooral erg spannend, maar om het goed te doen moet je er wel wat tijd in stoppen.
De eerste keer dat ik mee deed met mijn veulen liep ik laatste met de minste punten en dat was wel een vreselijke domper, dan ben je echt niet blij.. Maar mijn meisje heeft het weer helemaal recht weten te zetten door vorig jaar als eerste te eindigen in haar rubriek en dat is weer des te leuker.
Het is natuurlijk het belangrijkst dan je een mooie premie haalt..
Wil je dit jaar al mee gaan doen? Ik raad je aan om eerst eens te gaan kijken hoe het allemaal echt in zijn werk gaat. Verder kun je misschien iemand zoeken die je kan helpen met de voorbereidingen.
Ook is er op 21 april een cursus knippen en voorbrengen in Wanneperveen, verder te lezen op bvandenberg.nl
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'