keuringen??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Alexandra

keuringen??

Bericht door Alexandra » di 27 feb 2007, 16:56

hooi, ik wil alles weten over keuringen!!
moeten de manen van je fjord persee geknipt worden (kan je niet vlechten ofzo??)
en moet je pony persee een bit in
wat gebeurd er allemaal op een keuring
aan wat voor eisen moet je paardje voldoen
hoe oud moet je pony zijn om naar de keuring te gaan
etc etc
ik wil ALLES weten *o/*
zodat ik weet waar ik aan ga beginnen O:)
hahaha
Esther

Bericht door Esther » di 27 feb 2007, 19:16

Dat is wel erg breed!!

Maar goed ik zal wat opschrijven en dan de rest laten aanvullen..

Je fjord hoeft ten eerste niet per se geknipt te worden, al is het wel zeer gewenst. Ik vind het zelf ook wel zo horen. Het staat gewoon veel netter en het paard ziet er vaak wat vlotter uit. Netjes knippen is nog wel een kunst, maar daar heb je cursussen voor en natuurlijk hulp van hieruit, als je het vraagt is er vast wel iemand in de buurt die wil helpen..
Maar als je ze lang wilt houden dan mag dat. Ik weet zo niet of je er dan iets mee moet doen, volgens mij niet..

Je kunt al vanaf het begin meedoen met de keuring. Een veulen gaat met een paar maanden al heen. Dan komt het veulen in het veulenboek. Het wordt dan ook gechipt en er wordt een plukje haar uitgetrokken voor een eventuele DNA test.
Je veulen wordt vervolgens voorgebracht in de ring. Dat mag je zelf doen of laten doen. Het veulen zit met een halstertouw aan de moeder vast d.m.v. een longeersingel o.i.d. Dan loop je rondjes met moeder en veulen, en alle andere veulens met moeders uit je rubriek. Het is wel de bedoeling dat je van te voren even oefent zodat het veulen netjes meeloopt met de moeder en zich zo het beste laat zien.
Dan ga je langs de kant opstellen en mag je om de beurt je veulen laten zien. Je loopt een keer van de jury af en er weer naartoe en natuurlijk even mooi opstellen.
Als de jury zegt dat je mag gaan sluit je je aan bij de paarden die al zijn geweest. Daar wacht je tot iedereen is geweest en dan gaan alle paarden weer rondjes lopen tot de jury gaat omroepen wie welke punten heeft gekregen. Het paard met de meeste punten komt voorop te lopen en dan van veel naar minder punten..
Zo gaat het eigenlijk ook met alle volwassenpaarden, je mag altijd blijven meedoen, maar ik weet niet of het met een oudere merrie nog zin heeft, de punten worden vast niet hoger naar het toppunt..
Bij paarden van 1 jaar en ouder ga je ook voordraven. Dan laat je de draf dus ook zien aan de hand.

Jonge paarden geen bit in, maar volwassen paarden worden vaak met hoofdstel voorgebracht. Ik weet niet of dit verplicht is. Ik heb mijn jaarling vorig jaar voorgebracht aan een keuringshalster. Volwassen paarden gaan aan het hoofdstel, maar zonder de neusriem, die mag eraf, maar mag je ook omlaten.

Tja de eisen. Voor het gewone stamboek moet je paard dus papieren hebben, anders kom je in het hulpstamboek, maar mag je ook gewoon mee doen hoor.. Het paard moet gechipt zijn en vanaf drie jaar moeten ze ook DNA getest zijn. Op drie jarige leeftijd worden ze opgenomen in het hoofdstamboek, ik had net al geschreven dat ze eerst in het veulenboek komen.
Je moet zelf ook lid zijn van het stamboek.
Paard moet ook netjes ingeent zijn, maar dat spreekt vanzelf en je komt natuurlijk niet met een kreupelig paard op de keuring.

Hengsten mogen alleen als veulen mee naar de keuring. Die mogen daarna alleen naar de hengstenkeuring, die is 1 keer in het jaar.

Het is erg leuk om mee te doen, vooral erg spannend, maar om het goed te doen moet je er wel wat tijd in stoppen.
De eerste keer dat ik mee deed met mijn veulen liep ik laatste met de minste punten en dat was wel een vreselijke domper, dan ben je echt niet blij.. Maar mijn meisje heeft het weer helemaal recht weten te zetten door vorig jaar als eerste te eindigen in haar rubriek en dat is weer des te leuker.
Het is natuurlijk het belangrijkst dan je een mooie premie haalt..

Wil je dit jaar al mee gaan doen? Ik raad je aan om eerst eens te gaan kijken hoe het allemaal echt in zijn werk gaat. Verder kun je misschien iemand zoeken die je kan helpen met de voorbereidingen.
Ook is er op 21 april een cursus knippen en voorbrengen in Wanneperveen, verder te lezen op bvandenberg.nl
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Brittlover

Bericht door Brittlover » di 27 feb 2007, 19:27

nog even aanvulling op bitloos. Een meisje die bij mij in de rubriek liep had ook een voorbrenghalster om gedaan (bij voorlopig model merries) dus geen bit. haar paard deed een beetje druk en kreeg ze een opmerking dat als ze een bit in deed het paard beter kan houden, het mag dus wel maar als je paard druk is is het niet handig.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Alexandra

Bericht door Alexandra » di 27 feb 2007, 19:34

ja mijn reden dat ik bitloos wil voorbrengen is dat mijn paardje ook bitloos opgevoed wordt! dus hij zal niet beter weten en niet anders reageren dan een paard dat een hoofdstel in heeft.
alleen ben ik bang dat het bij hengstenkeuringen wel verplicht is maar eigenlijk weet niemand dat omdat het venzelfsprekend is dat een hengst met een bit behandeld wordt?!
ik wil volgend jaar pas beginnen. het is inderdaad wel een erg goed idee om een paar keer te kijken of met iemand anders mee te gaan! bedankt :D
Viv

Bericht door Viv » wo 28 feb 2007, 05:35

Maar de hengstenkeuring ga je toch niet heen? Dat is stervensduur.
Hengstenkeuring is alleen interessant als je een potentiele dekhengst op stal hebt staan.

De HK is 31 maart in Hoenderloo dus daar kun je vast een kijkje gaan nemen hoe het moet en in zn werk gaat. En natuurlijk heb je de regionale keuringen voor ruinen en merries overal in het land.
Kalender staat bij fokkerij of op de stamboeksite.

Overigens mag je altijd bitloos voorbrengen, mits je je paard onder controle hebt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » wo 28 feb 2007, 05:40

Ik zie overigens dat het om een hengstveulentje gaat uit frankrijk. Die zal zowizo nooit voor de HK kunnen gaan omdat pa geen INT erkenning heeft (voor zover hij al geregistereerd is als dekhengst) en je veulentje importpapieren krijgt en hulpboeker wordt omdat pa en ma hier niet geregistreerd staan en er geen DNA van bekend is.

Waarom koop je in hemelsnaam helemaal in Frankrijk een veulen?????
Edit: zag je antwoord al in een ander topic.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » wo 28 feb 2007, 07:19

Alexandra schreef:alleen ben ik bang dat het bij hengstenkeuringen wel verplicht is maar eigenlijk weet niemand dat omdat het venzelfsprekend is dat een hengst met een bit behandeld wordt?!
Dit is gewoon onzin. Zortin werd vorig jaar ook gewoon aan het halster voorgebracht op de Hengstenkeuring.

@Viv: Iza heeft ook een importpapier, maar omdat de DNA van de ouders bekend is en deze ook in het stamboek staan is zij geen hulpboeker. Dus als ze de DNA testen voor elkaar krijgt, zou dat m.i. geen probleem moeten zijn.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Alexandra

Bericht door Alexandra » wo 28 feb 2007, 08:55

ik ben het ook alleen maar aan het overwegen daarom wil ik juist alles van iedereen horen! en misschien word het wel de beste dekhengst van het land :clap: hahahaha maar dat betwijfel ik ;)
maar hoe wil je dan ooit een keuring lopen met een hengst die ouder is dan 3/4 jaar?? die mogen toch niet tussen de andere keuringen lopen??? of zie ik dat verkeerd? het hangt er zoieso nog een beetje vanaf of hij hengst blijft en dat hangt er weer vanaf waar hij moet komen te staan O:) maar voorlopig staat ie lekker in frankrijk te ravotten en mag hij nog niet eens bij zijn moeder weg O:)
yvette

Bericht door yvette » wo 28 feb 2007, 09:02

Hengsten mogen alleen naar de gewone keuringen als veulen. Daarna alleen op de hengstenkeuringen (1x per jaar).
Maar als je straks aan keuringen mee wil doen kan ik je aanraden nu alvast contact op te nemen met het stamboek hier in Nederland om te overleggen wat ze allemaal van je nodig hebben om hem een Nederlands papier te geven.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 28 feb 2007, 09:04

Als ruin mag hij weer naar de gewone keuringen. Als hengst alleen naar de hengstenkeeuring maar dan zal zijn afstamming denk ik wel op orde moeten zijn ja.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
yvette

Bericht door yvette » wo 28 feb 2007, 09:06

Jeempie schreef:Als ruin mag hij weer naar de gewone keuringen. Als hengst alleen naar de hengstenkeeuring maar dan zal zijn afstamming denk ik wel op orde moeten zijn ja.
Afstamming maakt nog niet eens zoveel uit. Met een hulpboeker mag je immers ook naar de keuring. Maar hij moet wel ingeschreven staan bij het Nederlandse Fjordenpaardenstamboek om aan de activiteiten in Nederland mee te kunnen doen.
Alexandra

Bericht door Alexandra » wo 28 feb 2007, 09:08

zoieso weet ik wie de ouders zijn en een DNA test zal geen probleem zijn, zijn vader staat in frankrijk ingeschreven bij de 'fjorden society', maar ik weet niet of hij als dekhengst staat ingeschreven (is dat verplicht??) en zijn moeder heeft ook een papiertje! kan ik zijn franse papieren om laten zetten dan in nederlandse papieren?? dat zou wel tof zijn... maar ik denk dat ik dan inderdaad maar eens contact op ga nemen met het nederlandse stamboek O:)
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 28 feb 2007, 09:54

Voor de DNA controle maakt het niet uit dat hij van een (officiele) dekhengst is.
Of het eventueel uitmaakt voor de Hengstenkeuring weet ik niet. Maar ze willen dan wel zijn ouders weten denk ik O:)
Viv

Bericht door Viv » wo 28 feb 2007, 09:55

Alexandra schreef: maar hoe wil je dan ooit een keuring lopen met een hengst die ouder is dan 3/4 jaar?? die mogen toch niet tussen de andere keuringen lopen??? of zie ik dat verkeerd? )
Dat kan dus niet tenzij je naar de hengstenkeuring gaat, maar daar zal hij nooit een 1e premie kunnen halen omdat dit een aanhouding als potentiele dekhengst betekend en dat is maar voor een enkeling weggelegd.
Waarom wil je hem hengst laten eigenlijk? Veel pensionstallen willen geen hengsten en als ze er wel al kunnen staan kunnen ze vaak nooit samen met de rest naar buiten. Ik zou hem lekker laten ruinen tzt, kun je hem makkelijker stallen, issie makkelijker in de omgang, kan hij met vriendjes buitenspelen en kun je gratis naar de keuring ;)

Tis verders wel een leukertje, ben benieuwd hoe hij uitgroeit.
Afbeelding
Alexandra

Bericht door Alexandra » wo 28 feb 2007, 15:07

dankjewelll :D ja ben ook onwijs benieuwd naar hoe hij uitgroeid!!
ik wil hem hengst laten zolang het kan. als hij nou echt heel moeilijk wordt laat ik hem misschien wel ruinen maar ik vind het eigenlijk een beetje zonde. en om de stalling maak ik me niet zo veel zorgen.. als hij naar nederland komt komt hij aan huis te staan. we gaan waarschijnlijk deze zomer of in het najaar verhuizen. en zo niet dat zie ik dan wel weer. haha eerst maar eens kijken of hij hanteerbaar blijft! ik kan altijd nog besluiten om hem te ruinen... tog??
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 01 mar 2007, 08:21

Alexandra schreef:ik kan altijd nog besluiten om hem te ruinen... tog??
Jeps, alleen op latere leeftijd adviseren ze wel om hem liever op de kliniek te laten helpen ipv 'thuis'. Dus er zitten vaak wat extra kosten aan (operatie, paar dagen op kliniek verblijven e.d.)
Viv

Bericht door Viv » do 01 mar 2007, 10:31

Janine schreef:Voor de DNA controle maakt het niet uit dat hij van een (officiele) dekhengst is.
Of het eventueel uitmaakt voor de Hengstenkeuring weet ik niet. Maar ze willen dan wel zijn ouders weten denk ik O:)
Paarden van een niet goedgekeurde hengst (of niet in NL erkende) krijgen bij mijn weten hulpboekpapier. Toch? Ookal is het DNA bekend.
Afbeelding
Plaats reactie