Pessoatuig

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
vosse
Contacteer:

Pessoatuig

Bericht door vosse » za 24 feb 2007, 16:04

Ik vroeg me af wie hier allemaal met een pessoatuig trainen..

Heb al even op internet rond gekeken, maar vraag het hier ook nog even

Wat zijn de voor en nadelen van zon tuig...Als je hem verkeerd gebruikt lijkt het me dat het kwaad kan, maar kan het voor 1 keer in de week kwaad om een paard hier mee te longeren? :o?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
lauraatje

Bericht door lauraatje » za 24 feb 2007, 16:28

Ik longeer San met de pessoa ongeveer 1x in de week (soms 2x, soms niet). Ze loopt er erg goed op :j Lekker actief van achter en voor lekker nageeflijk. Vind het ideaal!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 24 feb 2007, 16:43

Ik heb hem ook een tijd gehad, maar heb m uiteindelijk van de hand gedaan. Dit om dat het feit dat het afgestraft word als het paard zijn been naar achter zet hij iedere keer een soort van verkeerde druk in zijn mond voelt. Ik longeer liever met dubbele lijnen (alleen longeer ik niet zo veel meer :P )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » za 24 feb 2007, 16:47

Ik train Pris 2 a 3 keer per week aan de longeerlijn, waarvan 1 keer met pessoa.
Heb er nooit problemen mee gehad en het werkt heel fijn! :j

Hier alle houdingen:
Afbeelding
Afbeelding
Deze 2 lage houdingen zijn vooral erg goed voor een fjord!
Alleen gebruiken in stap en draf.

Afbeelding
Afbeelding
Deze houdingen zijn best zwaar voor een paard!
In alle gangen te gebruiken.
De dressuurhouding (laatste paatje) gebruik ik zelf nooit!

Voordelen:
Je kunt er verschillende groepen spieren mee trainen.

Nadelen:
Als je het verkeerd bevestigd en je paard blijft erin hangen met een been (door struikelen oid.) kunnen ze lelijk vallen!

Tips:
Eerste keer alles iets losjes bevestigen!
Sommige paarden kunnen best even reageren als de broek (achterste stuk bond) tegen hun broekspier drukt. (met fjorden nooit last van gehad, maar je weet nooit)
En rustig opbouwen, dus niet meteen een half uur met pessoa gaan longeren!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
saskia
Moderator

Bericht door saskia » za 24 feb 2007, 17:25

Ik heb er 1, sjors houdt niet van longeren en dus ook niet van dat ding. Hij kán er erg netjes op lopen, maar als hij zijn nek erop zet dan kan dat pessoading er nog zo leuk kan hangen maar absoluut geen effect heeft :+
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
lauraatje

Bericht door lauraatje » za 24 feb 2007, 18:46

Ik heb 'm bij San trouwens altijd op de een na hoogste stand (3e plaatje). Ze heeft van zichzelf de neiging om heel erg te gaan hangen en met deze stand loopt ze wat opgerichter.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 24 feb 2007, 19:15

Heb dr ook een liggen, een zelfgemaakte. Janna heeft m wel af en toe gebruikt, maar heb m hier geloof ik 2x gebruikt en toen was ik de draad kwijt. Was langer bezig met het 'optuigen' dan werkelijk longeren. (ondertussen gebruikte janna en een ander stalgenootje m nog wel)

En momenteel ligt ie ergens stoffig te worden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Vera

Bericht door Vera » zo 25 feb 2007, 07:30

Bella schreef:Heb dr ook een liggen, een zelfgemaakte. Janna heeft m wel af en toe gebruikt, maar heb m hier geloof ik 2x gebruikt en toen was ik de draad kwijt. Was langer bezig met het 'optuigen' dan werkelijk longeren. (ondertussen gebruikte janna en een ander stalgenootje m nog wel)

En momenteel ligt ie ergens stoffig te worden.
wil je hem dan niet aan mij overdoen? Die van mij is inmiddels helemaal versleten dus kan ik hem niet meer makkelijk op maat maken. Nu zit hij op vera's maat, maar de andere zijn kleiner.

Ik vind het een heerlijk ding om mee te longeren, heb hem vanaf het begin goed gebruikt. Gemiddeld één keer per week per paard.
ik doe wel het halster over of onder het hoofdstel om daar de longe aan vast te maken, omdat je anders de werking van de pessoa verstoord als je hem aan het bit vast maakt.
Voor Vlekkie heb ik er zelf eentje in elkaar geknutseld en annemarie gebruikt hem ook!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Charret

Bericht door Charret » zo 25 feb 2007, 17:39

Ik begreep van andere mensen online dat er geen gebruiksaanwijzing bij zit klopt dit of is dit merk gebonden?

En dubbele longe heeft toch dezelfde werking of niet?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 25 feb 2007, 19:04

ik heb er wel een..... begreep er eerst helemaal niks van.... allerlei sluitingen en touwtjes en dan moet je er knoopjes ( 8)7 :? ) in leggen zodat het blijft zitten (wat het niet altijd evengoed deed)
Uniek loopt zo licht in de hand, ze is voor iedereen te rijden en loopt echt op je pinken als ze los is, maar ik had toch het idee dat ze op die 'touwtjes' ging hangen ofzo, want ze was er supersterk van geworden in de voorkant........ ik heb hem dus eigenlijk ook niet echt meer gebruikt!! dan rijd ik haar liever af en toe eens met slof om d'r lekker een keer (voor mij) ontspannen te rijden of longeren met touwtjes en veel overgangen laten maken, dan dat onhandige ding....... hij ging ook heel vaak scheef jangen bij mij waardoor ze naar buitenkeek..... omdat die touwtjes en katrollen gewoon mee kunnen schuiven.... dus als ze zich sterk maatke of iets scheef keek dan trok ze dat ding mee..... (en heb er wel mensen naar laten kijken of hij goed lag!!!)
dus ik vind het niks!!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Jilly

Bericht door Jilly » zo 25 feb 2007, 19:45

Ik heb de mijne van ooteman, daar zat wel een blaadje bij waarop tekeningen stonden op welke standen je het kan vastmaken. Was in het begin ff uitvissen hoe dat net allemaal moet met die touwtjes, maar eens je dat doorhebt gaat het eigenlijk heel snel om aan te doen :j

Ik was eerst niet van plan om er een aan te schaffen, maar Alm werd hysterisch van die dubbele longe, en bij de pessoa is hij vanaf de eerste keer heel rustig gebleven :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 25 feb 2007, 19:47

In het begin is het wel een naar ding om vast te maken... Daar heeft Cindy een heel goed punt :j Maar wij hebben 'm aan onze longeersingel vastzitten en zo hoeven we 'm nooit los te halen. Dus als ie eenmaal zit, is het goed :D
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 26 feb 2007, 07:00

jaa ik heb hem ook aan een longeersingel gehad!! dat moet ook anders kan je hem helemaal niet gebruiken?!?!
maar hij schoof gewoon... aks uniek naar buiten wilde kijken trok ze dat ding gewoon mee.... dan vraag ik me af wat er dan beter is voor een paard... gewoon touwtjes die ik vastzet aan de longeersingel of zo'n draaituig..... ze werd er echt sterk van! ik had de dsg erna echt moeite met rijden... nou kan dat miss ergens anders door gekomen zijn, maar toen ze een keer een aantal dagen er mee had gewerkt vanwege klein wondje van spoor van mijn verzorgster ging ik erop toen het wondje pas weer helemaal over was (na een paar dagen) en toen was ze alles behalve vriendelijk in haar mond..... ze pakte vast, hing aan me teugels.... dus ik denk toch echt dat het door dat tuig kwam.....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 26 feb 2007, 07:47

ja dat is wel een goed punt ja cindy..

Het is hier ook de bedoeling dat hij gewoon vast aan de singel blijft zitten dus ik hem niet elke keer weer op hoef te tuigen, dat bedoelde je toch lauraatje?
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
lauraatje

Bericht door lauraatje » ma 26 feb 2007, 09:32

Ja, dat bedoel ik. Maar als je 'm op meerdere paarden wil gebruiken is dat al lastiger natuurlijk...
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 26 feb 2007, 12:41

Ja ik train Rian ook wel eens met Pessoa, Soms wissel ik het af met balkjes draven (zonder pessoa).

Ik heb er een van imperial Riding, maar dat vind ik een but ding. Deze kun je niet makkelijk verstellen. De originele pessoa kun je veel gemakkelijker verstellen.
Bella schreef:Heb dr ook een liggen, een zelfgemaakte. Janna heeft m wel af en toe gebruikt, maar heb m hier geloof ik 2x gebruikt en toen was ik de draad kwijt. Was langer bezig met het 'optuigen' dan werkelijk longeren.
Ik laat hem gewoon vast zitten aan mijn singel.
Na het longeren knip ik de haken aan een ring, trek de lijn strak aan, en leg er 2 scheepsknopen in. Haal de singel los en stop hem in de bak.
Als ik dan wil optuigen ligt hij er zo op. Singel vast, bontje achter de kont en losstappen maar. Als ik haar bij wil gaan zetten hoef ik alleen de scheepsknopen eruit te duwen, en de mustonhaken vast te klippen. Se simple!
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » ma 26 feb 2007, 15:59

weet iemand ook welke merken je allemaal hebt, en welke dus minder zijn en welke beter? of zit er niet zoveel verschil in
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 26 feb 2007, 17:47

@Janine: dat zou inderdaad ook makkelijk geweest zijn. Maar raakte vooral de draad kwijt in het verstellen....janna gebruikte m voor raya, ik wou m voor destijds Noor, maar ook kwpner Orthos, tja en dan blijf je toch veranderen.
Geluk is de vrucht van intens werk
yvette

Bericht door yvette » di 27 feb 2007, 06:51

Wij hebben volgens mij niet de originele, maar we doen er wel al 4 jaar mee (op een stal met 20 paarden). Af en toe breekt er een gespje of katrolletje als een paard uit zijn dak gaat, maar verder houdt hij zich goed.
Omdat er zoveel mensen mee werken, moet hji wel steeds versteld worden, maar dat is een werkje van niks.
Ik werk er 1x per week mee, afwisselend met de dubbele longe, omdat die toch weer anders werkt.
Kan haar er goed mee aan het werk zetten, maar ben het eens met de mensen voor mij dat je wel moet weten waar je mee bezig bent...maar dat geldt voor alle hulpmiddelen vrees ik...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 27 feb 2007, 10:45

Nooit fan geweest maar ik gebruik hem nu toch alweer een tijdje en naar volle tevredenheid. Ik heb hem voor al mijn paarden op dezelfde maat staan en ook vast aan mijn singel. Hoef ik lekker nooit te verstellen, hihi. Ik longeer eigenlijk alleen maar afwisselend in stand 1 en 3.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie