vreemde fjorden bijelkaar zetten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Senna&Cajra

vreemde fjorden bijelkaar zetten

Bericht door Senna&Cajra » wo 14 feb 2007, 18:22

Hoe zouden jullie dit doen? 1keer heb ik ze zo bij elkaar gezet en het was geen probleem. Andere keer weer 2 vreemde paarden bij elkaar gezet, de ene vloog de andere constant aan net zolang dat deze door de draden vloog.
Daarna elk een stukje land naast elkaar gescheiden door 2 stroom draden(dus wel neuzen maar niet bijten kunnen).

:wave: Senna
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 14 feb 2007, 18:35

Ik zou ze eerst zo dan een tijdje laten staan.. Met een draadje. Dat ze wel contact kunnen maken, zodat ze alvast wat wennen.

Daarna bij elkaar zetten, alleen zorgen dat er geen 'hoeken' zijn. In een ronde wei (of bak) kunnen ze in igg altijd weg komen, daarna zal de rust wel keren als ze uit elkaars buurt blijven.

Wel altijd apart voeren dan.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 14 feb 2007, 18:35

Gisteren hebben we Anca weer naar haar 'oude' plekje gebracht. Ze heeft een half jaar ergens anders gestaan, omdat ze werd getuigd. In de tussentijd is mijn ruin Ronan daar ook komen te staan en die is nu echt de baas.
Vanmorgen gingen ze dus voor het eerst weer met zijn allen naar buiten. Normaal gesproken breng ik ze per 2 naar de wei, maar omdat het nu nieuw was en ik niemand klem wilde laten zetten, maar touwen dicht en ze naar de wei laten draven.
Ronan werd een ware man die zijn kudde (lees, 1 merrie met een 'veulen'van ruim 7 maanden) beschermde. anca werd er eerst niet bij gelaten. Ik ben in de buurt gebleven en had longeerzweep bij me. Heb hem niet nodig gehad. Het roepen naar Ronan was voldoende. Ze hadden genoeg ruimte om weg te kunnen en na een tijdje was er rust in de wei.

Ik heb zoiets als ze de ruimte maar hebben om weg te kunnen, vind ik het al zo ver prima. Sommigen zetten een paardje klem in een hoek, en dan gaan slaan. Dat vind ik niet kunnen en probeer dat ook te voorkomen.
Als nu was gebleken dat het nog niet was gegaan, had ik het veulen en Anca in een andere wei gezet.
Het is hetzelfde met paarden als met mensen; met sommigen kun je goed overweg, met andere minder of niet.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » wo 14 feb 2007, 19:08

Ik laat ze ook meestal eerst neuzen en stuffelen en als dat goed gaat gaan ze bij elkaar in een grote ruimte en blijven we er de eerste tijd bij (tenzij het meteen goed gaat).
Tjo laat gelukkig altijd goed merken of het gaat werken of niet, gaat ze piepen bij het neuzen vergeet het dan maar, piept ze niet dan kunnen ze zonder troubles bij elkaar. Tjo gaat overigens ook beter met ruinen dan met merries.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 14 feb 2007, 19:55

Wat gaat beter bij elkaar 2 merrie's of een ruin en merrie. Ik ben in bezit van een merrie.
Viv

Bericht door Viv » wo 14 feb 2007, 20:01

Ligt helemaal aan het paard zelf. Kwestie van uitproberen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 14 feb 2007, 20:10

Elk paard is anders. Sommigen kunnen super met elkaar, sommigen totaal niet.

Hier laatst twee samen in de bak gegooid en de een liep de ander alleen maar op te jagen.
Maar mn merrie destijds met de upperbitch van stal samen in de bak gezet en dat was werkelijk klit en kleef terwijl ze elkaar nog nooit gezien hadden. Verschilt dus enorm!
Geluk is de vrucht van intens werk
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 14 feb 2007, 20:16

Bij ons kan er geen vreemde eend in de bijt, die wordt écht helemaal afgemat. Het is een hechte groep die al 6/7 jaar bij elkaar staat en vroeger uit 8 bestond en ze pakken het altijd als volgt aan:

De laagste in rang gaat er eerst achteraan, daarna komt de volgende en zo gaat het door totdat de nieuweling helemaal afgemat is en dan komt Gaby, de kuddeleidster de beslissende klap uitdelen.

Daarom wordt het bij ons voortaan eerst: alleen in de uiterste weiden en dan steeds dichter bij elkaar. En uiteindelijk wordt er 1 samengezet met de ander (laagste in rang) en zo verder.

Ieder paard is anders, maar het blijft natuurlijk uitkijken.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » do 15 feb 2007, 08:47

Zelfs als ze elkaar kennen wil het nog niet zeggen dat ze goed met elkaar kunnen O:) (het Woudina-Annelisa verhaal ken je inmiddels ;))
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 15 feb 2007, 09:03

Idd ieder paard is anders. En het heeft ook met rangordes en dominanties te maken.
Ook al staat een paard lief met anderen... met 1 bepaald paard/ponie kan het uiteraard niet goed gaan.
fjordido

Bericht door fjordido » do 15 feb 2007, 09:18

als ik een nieuwe introduceer in de kudde staat ie eerst 2 dagen apart in een landje maar dat ze wel over een hek heen al kunnen kennismaken.
Esther

Bericht door Esther » do 15 feb 2007, 18:47

Een nieuwe gaat eerst in de stal, kunnen ze wel naar elkaar kijken, maar daarna ook meteen bij elkaar in. Als je genoeg ruimte hebt, moet dat wel goed gaan.. Uitzonderingen daargelaten!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 16 feb 2007, 05:38

Nou zolang het een merrie is en RB is alleen dan kun je er alles bij zetten. Een ruin alleen kan ook wel maar dan moet er absoluut geen van zijn vriendinnen (lees Bella en Ulvy) aanwezig zijn, want dan is het knok. Dus het is even situatie afhankelijk. En het ligt dan ook nog aan het feit of de wei gras of geen gras bevat. Als er voldoende te eten is en hij is dus niet afhankelijk van zijn voerbeurten dan zal het hem een worst wezen dat je er een bij zet (is wel gezellig :) ) Maar Ulvy kwam toen midden in de winter nou dat ging goed totdat er voer in zicht kwam toen was de wereld te klein. Nu zijn ze dikke maatjes.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Yael

Bericht door Yael » vr 16 feb 2007, 07:56

Yael en Ytje stonden op stal meteen met 3 andere paarden in de wei.
Ze hadden ze er zo bij gezet, ging prima.
Zijn bijde wel makkelijke dames hoor
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 16 feb 2007, 08:17

Oh wat doe ik dat nonchalant dan als ik dit zo allemaal lees.. :o

Bij ons is het gewoon bij elkaar gooien (wel zo dat ze de ruimte hebben) en erbij blijven voor eventuele "schades". Tot nu heeft dat nog nooit problemen opgeleverd. Op dit moment is Ros duidelijk de baas. Zaterdag komt er weer een nieuwe dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. Wij hebben gelukkig geen vechtersbaasjes. Ros' dominante gedrag uit zich negen van de tien keer in oren naar achteren gooien je hals uitschuiven en je meest kwaaie blik laten zien.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
thorreke

Bericht door thorreke » zo 18 feb 2007, 07:03

Bij Enzo kan je nagenoeg alles zetten.
Heb hem nog nooit weten vechten en laat altijd braaf weten dat de andere (tenzij het om een veulentje gaat) gerust baas mag zijn. en als hij al eens klappen krijgt gaat hij gewoon opzij.

Maar het verschilt enorm per paard, zou heeft hij ook al eens op de wei gestaan met een paardje dat hem er echt afjoeg
Prinses Jara :-D
Afbeelding
Plaats reactie