Een bit

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Charret

Een bit

Bericht door Charret » ma 29 jan 2007, 14:45

Even een vraag over de bitten. Met wat voor een bit kan ik het beste met Alies beginnen?
Ik heb nu enkel gebroken bitje gehad voor de keuring, omdat ik geen dubbelgebroken in haar maat [11,5cm] kon vinden destijds.

Moet je dan een dubbelgebroken met een bol of plat stukje hebben in het midden en is het echt zo dat die KK, Sprenger bitten van aurigan fijner zijn?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
claudia

Bericht door claudia » ma 29 jan 2007, 14:48

Ik rij ze allemaal met een dubbelgebroken. een met een KK en de andere 2 met een aurigan.
Ik vind ze er lekker op lopen. Je moet het gewoon uitproberen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Tatjaná

Bericht door Tatjaná » ma 29 jan 2007, 14:49

Met de bitten van KK (met aurigan) is het zo dat je paard meer gaat kauwen, en dus wat makkelijker loslaat.
Verder zou ik gewoon rustig beginnen met een enkel gebroken trensje.
Charret

Bericht door Charret » ma 29 jan 2007, 14:51

Ik wil eigenlijk wel beginnen met een dubbelgebroken bitje. :j Alleen is de het nog even de vraag welke. Want je ziet zoveel van KK en aurigan om je heen. De prijzen zijn toch flink dus ik wil graag weten wat jullie ervaringen er mee zijn.
Daphne

Bericht door Daphne » ma 29 jan 2007, 14:56

Ik rij ook het liefst met een dubbelgebroken bitje, maar die ik nu gebruik is eigenlijk maar een goedkoop ding. Ik blijf dus ook even dit topic volgen want ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen hier met KK en Aurigan!

Maar Charret, een dubbelgebroken bit kan ik je sowieso aanraden. Veel vriendelijker in de mond plus je kunt je hulpen prettiger doorgeven vind ik!
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 29 jan 2007, 15:39

Nisko doet het veel beter op dubbelgebroken dan enkelgebroken. Ze had een vreselijke hekel aan de notekrakerwerking van enkelgebroken. Als ik iets meer te zeggen wil hebben, bijv. buiten rijd ik met stang en niet met pessoa, wordt ze alleen maar geflipt van 8)7 . Nisko loopt op RVS dubbelgebroken bustrens nu. Heb K&K geprobeert, maar merkte geen verschil :? .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » ma 29 jan 2007, 16:37

Ik ben heel tevreden met mijn kk conrad aurigan ultra, of zoiets..
Mijn KWPN reageerde er heel goed op. Bij Tea weet ik geen verschil want die heb ik nog niet anders gereden..

Jeskim reageerde ook heel goed, positief dus, op de overgang van enkelgebroken naar dubbelgebroken..

Ik heb mijn sprengerbit tweedehands gekocht, scheelde een hoop geld, al zag ik ze een poos geleden in de uitverkoophoek van de divoza leek hangen.. Maar misschien waren dat de onverkoopbare maten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 29 jan 2007, 16:38

Ik rijd met Rosco al vanaf het begin met een dubbelgebroken aurigan bit van K&K (africhtingstrens) . Niet met een plat middenstuk maar het een bol middenstukje. Hij loopt er heerlijk op en neemt het bit beter aan dan een RVS bit. De K&K watertrensjes zijn aan aan de randen zo afgerond dat het paard er niet tussen kan komen met zijn mondhoeken en daarom kan je die prima gebruiken zonder bitschijven. Ze zijn niet goedkoop maar ik vind het het geld wel waard.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 29 jan 2007, 17:06

Ik heb net een dubbelgebroken bustrens met koperen mondstuk besteld, voor Woudina. Maar het lijkt me ook een fijn bitje voor Annelisa straks. Al moet d'r mondje dan wel wat breder worden... :+
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » ma 29 jan 2007, 18:17

Vuran loopt ook veel beter op dubbelgebroken dan op enkelgebroken. Ik rijd hem nu al bijna vanaf dat ik hem heb met een dubbelgebroken simpel bitje (watertrens) van HH. En hij schuimt gewoon heel fijn, soms blaast hij zelfs bellen :D

Bitten van ander materiaal heb ik nooit uitgeprobeerd, alleen een keer een bit met koperen rolletjes, maar dat was enkelgebroken en dunner, daar liep hij dus niet zo fijn op.
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
claudia

Bericht door claudia » ma 29 jan 2007, 19:08

Bij mij zijn ze allemaal met een rond tussenstuk. Dat is vriendelijker dan het platte.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
lientje

Bericht door lientje » ma 29 jan 2007, 19:38

ik heb na een rondstukje gehad te hebben nu juist een platte, denk dat het maar net is wat je neemt. yuur loopt overigens iets beter op het platte ttussenstukje.

maar zowieso een dubbelgebroken nemen en ik zou gaan voor een watertrens
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » di 30 jan 2007, 07:01

Piet liep ook veel fijner op een dubbelgebroken bit van sprenger (weet niet hoe die heet, licht goudkleurig) en mijn bijrijdpaard loop nu op dit zelfde bitje ook veel prettiger dan op dr enkelgebrokenbustrens.

En ik denk dat ik voor Shadow in de toekomst ook met dubbelgebroken ga beginnen
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 30 jan 2007, 10:21

Ik heb ook een dubbelgebroken met een rond tussenstukje.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
yvette

Bericht door yvette » di 30 jan 2007, 11:22

Ik ben niet zo van de poespas :o
Iza loopt super op een enkel gebroken watertrensje. Zou zo simpel mogelijk beginnen met een jong paard, dan kan je altijd nog gaan varieren. Je kan nu wel een duur bit kopen, maar misschien is dat dan toch niet het juiste voor haar.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Charret

Bericht door Charret » di 30 jan 2007, 11:28

Precies dat is zoiets dat me tegen houd vooals nog zo'n bit te kopen. Je kunt ze niet weer even ruilen of kosten niet 13 euro bijwijze van.
Ik lees er wel allemaal prositieve dingen over.

Maar is een dubbelgebroken 11,5 even groot als een enkel of moet je dan weer een andere maat hebben? Nee toch?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 30 jan 2007, 11:50

Charret schreef: Maar is een dubbelgebroken 11,5 even groot als een enkel of moet je dan weer een andere maat hebben? Nee toch?
Is gewoon dezelfde maat hoor. Ik vind 11,5 wel klein trouwens.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Daphne

Bericht door Daphne » di 30 jan 2007, 11:55

11,5 is 11,5 volgens mij hoor, of het nou enkelgebroken of dubbelgebroken is!

En Yvette, ik ben ook absoluut niet van de poespas, maar een dubbelgebroken bit vind ik daar persoonlijk niet onder vallen. Mijn ervaring is dat ze (=de poonies) een stuk fijner het bit aannemen als het dubbelgebroken is. (maar dat verschilt natuurlijk per paard en per ruiter)

Charret, ook Harrys Horse ed hebben dubbelgebroken bitten. Dus je kan altijd met een goedkoop exemplaar beginnen (die van mij was ook een eu of 20). Maar die heb ik nu twee jaar en ik vind dat die nu eigenlijk wel aan vervanging toe is, gewoon door de staat van het rvs. Dus mijn afweging is meer of ik in 1x veel geld uitgeef aan een goed bit dat hopelijk ook jaaaaren meegaat, of weer €20/€30 voor een goedkoop bit dat ik over een paar jaar weer moet vervangen.
fjordido

Bericht door fjordido » di 30 jan 2007, 12:31

ik vind heet paardafhankelijk. voor wendrika heb ik een heel simpel enkelgebroken bustrensje vrij dun omdat ze maar een heel klein mondje heeft.
en voor ido breedbekkikker met dikke gevoelige tong een dubbelgebroken bit met bol tussenstukje. plat is minder prettig bij een paard met vlezige gevoelige tong
yvette

Bericht door yvette » di 30 jan 2007, 14:33

Daphne schreef:11,5 is 11,5 volgens mij hoor, of het nou enkelgebroken of dubbelgebroken is!
Lijkt mij ook.
Daphne schreef:En Yvette, ik ben ook absoluut niet van de poespas, maar een dubbelgebroken bit vind ik daar persoonlijk niet onder vallen. Mijn ervaring is dat ze (=de poonies) een stuk fijner het bit aannemen als het dubbelgebroken is. (maar dat verschilt natuurlijk per paard en per ruiter)
Helemaal mee eens. Vind alleen dat aurigan (waar somigen het over hadden) een beetje overdreven om mee te beginnen, is een beetje een trend momenteel.
En elk bit is net zo scherp als de ruiter hem maakt. De een loopt fijner op een enkel gebroken en de ander op een dubbelgebroken.

Kijk zoals gezegd ook goed naar de ruimte die een paard in zijn mond heeft.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Plaats reactie