Onderhoud leer

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
anika

Onderhoud leer

Bericht door anika » zo 28 jan 2007, 16:46

Hoi!

Hoe onderhouden jullie je hoofdstel en (leren) zadel?
Hoevaak en waarmee?

Ik heb net nieuwe hoofdstellen gekocht en ik heb gehoord dat je die het beste een nachtje in de olie kunt leggen.
Hoe doen jullie dat?

Groetjes :wave:
Murphy :+: Ysha
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 28 jan 2007, 17:00

Ik doe ze als ze nieuw zijn gewoon goed invetten voor gebruik.

En dan zo'n keer per maand ligt ook een beetje aan het weer.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Jilly

Bericht door Jilly » zo 28 jan 2007, 17:03

Voor ik hoofdstellen begin te gebruiken vet ik het goed in en nadien eigenlijk alleen maar als het heel erg nodig is of als ik ergens naartoe moet (lees: 3 keer per jaar ofzo :o )
Mijn zadel deed ik een paar keer per jaar met zadelzeep en voor de rest eigenlijk ook weer niks.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
lauraatje

Bericht door lauraatje » zo 28 jan 2007, 17:16

Ik heb het wel goed in de olie gezet voor gebruik, maar niet een hele nacht. Nu doe ik het niet zo vaak... zou wat vaker mogen ;)
M'n zadel doe ik eigenlijk alleen maar met zadelzeep. Alleen de beugelriemen en singelstoten met olie. Voor m'n hoofdstel heb ik ideaal spul: een soort zeep, doe je een dopje in een emmer warm water, hoofdstel erdoorheen halen en laten drogen en hij is weer als nieuw. Soms ga ik er dan nog ff met een droge doek overheen, maar dat heoft niet.
Mir

Bericht door Mir » zo 28 jan 2007, 17:44

Ik deed een nieuw hoofdstel altijd helemaal uit elkaar en dan in een laag olie, tot het stopte met bubbelen. Dan eruit en droog en inwrijven met een doek en dan was het in ieder geval lekker soepel. verder ben ik de leren spullen eigenlijk niet waard, ben niet zo van de poets...
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 28 jan 2007, 19:00

eh...durf ik dat hier te vertellen?

Denk dat mijn leren onderdelen al blij mogen zijn met 2x per jaar. 1x omdat het van mezelf 'moet' en 1x omdat ik het schoon moet hebben voor de keuring (of iets dergelijks).

Als ik ze schoon maak, gaat het eerst met leerzeep in zo'n oranje bakje en daarna met vet of olie (vaak probeer ik 1x p jaar olie en rest vet of met vettig doekje)

Er ligt nu ook al een tas vol lederwaar bijna 3 maanden in de schuur te wachten op een poetsbeurt.
Geluk is de vrucht van intens werk
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 28 jan 2007, 19:27

Ik gebruik altijd Rapide lederdressing. Gewoon goed inwrijven en als ik het extra mooi wil hebben gaat er nog wat olie over heen. Klein klusje dus eigelijk.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 28 jan 2007, 19:35

Ik zou het dus niet een nacht in de olie zetten, want je stiksels kunnen vergaan door teveel vocht. Effe met wat olie deed ik met een nieuw hoofdstel wel.
Verder doe ik eens in de 3 maanden ongeveer mijn zadel en hoofdstellen met ledercreme. Dat is een soort zeep en olie tegelijk.
Verder zo'n 1 a 2 keer per jaar alles met zeep, ledercreme, olie en voor mijn hoofdstel (keuring) met zwarte poets extra.
Vroeger poetste ik veel vaker mijn tuig, maar moest ik het dus ook wegbrengen, omdat mijn stiksels weg waren.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
saskia
Moderator

Bericht door saskia » zo 28 jan 2007, 20:04

Ik heb zo'n blok zeep, waar ik het mee schoon maak, wel regelmatig want anders wordt het zo stug en het moet gewoon makkelijk uit de gespen te halen zijn enzo :D

En soms dan wrijf ik er nog wat olie in.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Charret

Bericht door Charret » ma 29 jan 2007, 08:15

Wij doen het hoofdstel en zadel met lederolie. Niet zo gek vaak moet ik zeggen.
Te vaak krijg je inderdaad losse stiksels is mijn ervaring.
Ik denk wel dat wanneer je zuinig op je spul bent, dus zand netjes weg haalt, zweet en haren dat je het niet eens zo gek vaak hoeft te doen, maar dat ligt ook wel weer aan het kwaliteit leer dat je hebt.

Wat heb je trouwens voor leuks gekocht??! :P
Liefde is..Alies Dragan Jouke
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 29 jan 2007, 08:26

Absoluut niet een nacht in de olie leggen! DIt is echt super slecht voor je leer! Ik kreeg ook het advies bij mijn eerste hoofdstel en dat is veel te soepel/zacht geworden.

Ik heb bij mijn zadel lederdressing van rapide gekocht. Echtsuper spul! Ik gebruik het ook nu voor mijn hoofdstellen. GEen zeep oid alleen soms om het huidvet eraf te krijg of hele vieze plekken.

Mijn zadel ziet er nog super uit!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Charlot

Bericht door Charlot » ma 29 jan 2007, 09:21

Ik maak mijn hoofdstel en zadel schoon als het vies is door stof en droog eruit ziet. Ik zeep het eerst allemaal in en dan vet ik het met rapid vet. Echt heerlijk spul. Zadel en hoofdstel zien er weer als nieuw uit daarna.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Vera

Bericht door Vera » ma 29 jan 2007, 09:28

mijn wintec zadel doe ik gewoon met kunststof spay (voor de tuinmeubelen) en met de stofzuiger om de laatste losse haren er af te krijgen aan de ruwe gedeeltes.

De leren dingen als ze van goede kwaliteit leer zijn zo'n 2 keer per jaar met zeep en vet of dressing

De mindere kwalteit leren spullen wat vaker met vet en zeker voor het eerste gebruik.

En vaak nog een keertje vlak voor een wedstrijd oid om het er netjes uit te laten zien. Maar dan eigenlijk alleen met dressing of zeep anders worden je witte kleren zo vettig en dat krijg je er niet makkelijk uit in de was.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » ma 29 jan 2007, 11:39

Rapide leder dressing super spul, elke dag na het rijden even snel met doekje erover.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Charret

Bericht door Charret » ma 29 jan 2007, 11:46

Zijn dat doekjes?
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 29 jan 2007, 11:50

Nee een klein geel flesje dacht ik Charret...
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 29 jan 2007, 13:19

Ja klopt is zit in een fles. kleine flesjes(250 ml zijn geel en grotere flessen wit.)

Maar evalien elke dag is ook niet goed want dat kan het leer ook niet meer ademen ;)
een keer in de paar maanden is zeker voldoende.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Esther

Bericht door Esther » ma 29 jan 2007, 14:32

Oh, ik heb van dat rapidespul in een potje, dat is ledercreme. Ik ben er helemaal weg van, het werkt supergoed!!

Schoonmaken vind ik een rotklus, maar af en toe moet ik eraan geloven.. Het hoofdstel doe ik trouwens vaker dan het zadel. Dan zit er weer modder, schuim of snot aan dat ding.. Soms maak ik het grondig schoon met zeep, maar meestal gewoon even wat creme inmasseren en het is weer zo goed als nieuw!!!

Het zadel denk ik twee keer per jaar en het hoofdstel vier keer per jaar schat ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » ma 29 jan 2007, 14:42

Hmm. Ik zal de volgende keer er eens opletten want de olie die we nu hebben vind ik zelf niet zo fijn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 29 jan 2007, 15:12

Esther schreef:Oh, ik heb van dat rapidespul in een potje, dat is ledercreme. Ik ben er helemaal weg van, het werkt supergoed!!
Die heb ik ook, valt hier onder de categorie vet. Ruikt zo lekker ook...
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie