Wormen zijn overdraagbaar ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Amber_

Wormen zijn overdraagbaar ?

Bericht door Amber_ » ma 22 jan 2007, 12:50

Ik heb Toot weer netjes ontwormd, maar Fjordy wordt niet op tijd ontwormd. Soms wel, soms hele tijd niet. Ik meld dit wel altijd aan eigenaar, en vorige keer heb ik hem maar gelijkertijd met Toot zelf ontwormd.

Maar als Toot schoon is, en Fjordy heeft wormen, kan hij dit gelijk weer doorgeven aan Toot ?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Esther

Bericht door Esther » ma 22 jan 2007, 13:13

Ja, dat geloof ik wel.. Als hij zo'n beessie opeet is hij meteen weer besmet.. Niet handig..
Maar als fjordy niets mankeert maakt het niet uit.. Ik ontworm bijna nooit en mijn paarden hebben ook nog nooit wormen gehad..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » ma 22 jan 2007, 13:31

Als Fjordy niet ontwormt wordt en Toot wel kan je dat laatste net zo goed wel laten.
Zou als ik jou was Fjordy zelf maar gaan ontwormen voor de gezondheid van je veulen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 22 jan 2007, 13:58

Als Fjordy wormen heeft dan komen deze als larven in de mest, die weer verspreid worden over het gras en zo kan Toot ze weer binnen krijgen en besmet worden.

Bij uitscheiding zijn de larven niet direct schadelijk, maar enkele weken later wel.
En s winters zijn de wormen minder actief of stoppen ze zelfs tijdelijk. Dit onder invloed van de temperatuur en daglengte.
(toevallig gister samenvatting gemaakt over Nematoden/rondwormen)

Mijn advies? Kan het er qua budget vanaf: Ontworm Fjordy op je eigen kosten. Kan het er qua budget niet zo makkelijk vanaf: Attendeer eigenaar wederom op ontwormen en ontworm zelf in het voorjaar Fjordy een keer, met een goed middel!

Wanneer er veel van land gewisseld wordt (of de dieren in een erg groot land staan) is de besmettingsgraad kleiner.
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 22 jan 2007, 15:57

Ik heb ze beide eind Oktober een kuur gegeven, Toen heb ik Fjordy ook maar gelijk gedaan. Ik wilde Toot dus eind van de maand weer 1 doen, maar helaas is mijn maandsalaris iets minder.. en zeker aangezien het mijn laatste was moet ik op de kleintjes letten. Ik zal toch even met de boer overleggen..

Vanaf wanneer moet het in igg zeker weer gebeuren ?

@ Esther: Bo heb ik eigenlijk ook nooit goed ontwormd, Daar heb ik ook nooit problemen mee gehad.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
anika

Bericht door anika » ma 22 jan 2007, 16:58

Foei Amber!

Dat je bij Bo niks gemerkt hebt, wil niet zeggen dat ze ze niet had. Stel dat het eens uit de hand loopt.. ben je niet klaar mee.

Gezeur steeds met Fjordy, je kan moeiljik alles op eigen kosten doen. Probeer het die boer duidelijk te maken (net als de hoefsmid :+ ) want wormen vreten de hele binnekant leeg!
Murphy :+: Ysha
fjordido

Bericht door fjordido » ma 22 jan 2007, 17:18

Er is bij mij in de buurt een paar jaar geleden een fjord overleden door een ernstige wormbesmetting.
de wormen zaten tot in haar hersenen.
dusseh...
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 22 jan 2007, 17:44

Ik heb dat op een vorige stal gehad, wij (vriendin en ik) braaf onze paarden ontwormen...we hadden nog de afspraak dat we allemaal op dezelfde dag zouden ontwormen de datum stond ook op het schoolbord...helaas 1 iemand die het niet zo nauw nam. Pony van mijn vriendin kreeg koliek verschijnselen, de dierenarts gebeld en na een mestonderzoek bleek ze vol met wormen te zitten. Zegt dat andere meisje doodleuk mijn paard had pas ook een worminfectie 8)7 . Nee hoor het is niet handig om dat even tegen je stalgenoten te vertellen zodat ook zij eventuele maatregelen kunnen nemen...

Dus inderdaad wat de rest ook al zei, als Fjordy niet netjes ontwormd wordt en Toot wel dan kan Toot evengoed wormen krijgen als Fjordy die heeft. Ik zou het gewoon aangeven bij die boer en als hij het teveel geld vindt kan je hem misschien vertellen dat een dierenarts op het erf, die moet komen in verband met een worminfectie, nog veel meer geld kost dan een wormenkuurtje om de 8 tot 10 weken...Misschien dat hij dan iets happiger wordt op het ontwormen.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 22 jan 2007, 19:35

Streven naar 4x per jaar ontwormen. (minimaal)
Maar het voorjaar is het allerbelangrijkste, omdat de wormen dan weer erg actief beginnen te worden! (temperatuur stijgt en daglengte neemt toe!)

Daarnaast voldoende verweiden. En ontworm je niet? Houd dat ontzettend goed de mest van de paarden in de gaten. Als je larven ziet moet je als de sodemieter beide gaan ontwormen!

(Maar teveel ontwormen is ook niks, vooral met goedkope troep, beter 1 goede dan 10 slechte, hier op stal een paard gehad, die werd teveel ontwormd en daar waren de wormen dusdanig immuun tegen het middel, dat ze compleet onder zat. Is er ook echt goed ziek van geweest.)
Vera

Bericht door Vera » di 23 jan 2007, 07:48

ik had hier een meisje op stal waarvan de vader vond dat twee x per jaar ontwormen wel genoeg was. (de vader is boer) Toen heb ik gezegd dat ze hem dan maar mee naar huis moest nemen omdat hier andere regels gelden, nu word hij gelijk met die van ons ontwormd. Tenminste allemaal in dezelfde week. In denk erzelfs over het kostgeld te verhogen en dan zelf te ontwormen, omdat ze dan ook allemaal gelijk dezelfde werkzame stof binnen krijgen.

Ik hoop dat je de eigennaar van het andere paardje zo ver krijgt om het ontwormen serieus te nemen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Amber_

Bericht door Amber_ » di 23 jan 2007, 07:55

Zelf heb ik helaas ook nare ervaringen met niet ontwormen, kijk maar naar Fabian. Dat werd ook erger. Ik heb gepraat met de boer, maar hij wilt niet ontwormen.. Tja dan betaal ik het wel. :j Als toch ook weer gezondheid van Toot op het spel staat.

Fjordy is echt keihard.. Echt knap. Hij staat dan ook al 10 jaar bij hun, maar toch. Hij is in Maart 2006 voor het laatst naar de smid geweest ! Enten ? Jaa toen hij 1 jaar was mischien. Ik heb hem vorig jaar laten enten opnieuw voor Epe, dit jaar doe ik het maar weer :j. Brokken krijgt hij ook niet.. Ok ok, handje geitenbrokken. Nu lijkt het ook heel niet of hij het nodig heeft, waar hij zijn vetjes vandaan haalt ik weet het niet. Een echte OerFjord seggen we maar. :)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Charret

Bericht door Charret » di 23 jan 2007, 08:06

Ik vind het erg jammer dat jij voor hem moet opdraaien met dat soort dingen hoor.
Wat doet zo'n man dan met zo'n pony. Maar goed. Dat zijn opzich niet mijn zaken. Antwoord op je vraag heb je al gehad.;)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 23 jan 2007, 08:40

Vera schreef:ik had hier een meisje op stal waarvan de vader vond dat twee x per jaar ontwormen wel genoeg was. (de vader is boer) Toen heb ik gezegd dat ze hem dan maar mee naar huis moest nemen omdat hier andere regels gelden, nu word hij gelijk met die van ons ontwormd. Tenminste allemaal in dezelfde week. In denk erzelfs over het kostgeld te verhogen en dan zelf te ontwormen, omdat ze dan ook allemaal gelijk dezelfde werkzame stof binnen krijgen.

Ik hoop dat je de eigennaar van het andere paardje zo ver krijgt om het ontwormen serieus te nemen.
Dat zeggen ze ook tegen mij boeren. Maar ja ze vergelijken ze met koeien en schapen die doen ze ook maar 2x per jaar

Misschien moet je hier eens naar kijken. Wij bij ons op stal willen via deze manier gaan ontwormen zodat je eigenlijk gewoon alleen ontwormd als ze daadwerkelijk echt wormen hebben!

Heeft iemand hier op FW er ervaring mee met deze manier?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 23 jan 2007, 08:57

Heb geen idee hoe er in Wanneperveen ontwormd wordt, zie het nooit, maar er ligt tegenwoordig wel een flinke stapel ontwormspuiten. Vroeger ontwormde Bart ze altijd met dat wat hij volgens mij voor schapen gebruikte (en ook voor ander vee gebruikt kan worden, koeien in ieder geval).

Enten gebeurd ook alleen met specifieke reden (veel reizen, wedstrijddeelname, etc). (laat cai ook niet enten trouwens)
En brokken krijgen ze hier ook niet. Ook nu in de winter zijn alleen de paarden die het nodig hebben aan de brok. Rest leeft op ruwvoer! (en zijn dik zat :=)

Kortom: Fjord heeft weinig nodig! (al moet ik het eigenlijk anders zeggen: Kan weinig nodig hebben.)
yvette

Bericht door yvette » di 23 jan 2007, 09:14

nancy imka schreef:[Misschien moet je hier eens naar kijken. Wij bij ons op stal willen via deze manier gaan ontwormen zodat je eigenlijk gewoon alleen ontwormd als ze daadwerkelijk echt wormen hebben!
Heeft iemand hier op FW er ervaring mee met deze manier?
Waar moeten we naar kijken?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 23 jan 2007, 19:52

www.wormbestrijding.nl sorry beetje dom vergeten bij te voegen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Charret

Bericht door Charret » di 23 jan 2007, 20:03

Ja ik. Wij hebben er mest van Jouke en Alies naar toegestuurd.
Mailtje gestuurd, volgende dag meteen de zakjes binnen en binnen 2 dagen na opsturen een report over de stand van zaken. Beiden bevatte geen eitjes en dan krijg je ook geen ontwormings schema. Dat krijg je alleen als er wormen echt zijn en je extra betaald, maar dat is dus lang niet altijd nodig. Ik was er zeker over te spreken :j
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Esther

Bericht door Esther » wo 24 jan 2007, 15:12

Als de wormen er niet zijn krijg je ze ook niet zomaar. Er lopen bij ons geen andere paarden in de buurt en het grenst zeker niet aan andere weilanden met paarden..

Maar ik schreef; bijna nooit, maar ik ontworm ze wel minimaal vier keer in het jaar, ik meende dat het zeker veel vaker moest, hihi.
Ik gebruik vaak equivalan, wissel het wel eens af met andere merken om de resistentie wat tegen te gaan..

Maar ook in onze mest heb ik nog nooit wormen gezien, ik houd dat wel goed in de gaten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 24 jan 2007, 19:32

@Esther: Je hebt middelen die om de 3 maand kunnen, dus dan hoeft het in principe niet vaker. (zijn de duurdere middelen)
Lindatjuhhh
Contacteer:

Bericht door Lindatjuhhh » do 25 jan 2007, 10:41

Bij ons op stal worden alle paarden tegelijk ontwormd, vervolgens moeten ze een dag binnen blijven. Op die manier schijnt het bons al jaren goed te gaan.
Afbeelding
Plaats reactie