Thuis of Opfok?
Thuis of Opfok?
Ik ben wel een benieuwd wat jullie zouden doen...
Zoals misschien wel bekent, staat Arin op dit moment in de opfok, waar hij inprincipe niet slecht staat. Helaas is het voor ons een eind rijden, ongeveer een uur heen en ook weer een uur terug naar huis. Hierdoor zien we Arin maar 1 keer in de week.
Nu is er op bij Ravina op stal een plekje vrij gekomen en kunnen we dus Arin naar huis halen. Hij zal dan in een containerstal komen te staan van ongeveer 3 bij 3. Hij staat nu in een loopstal in een koppel hengsten/ruinen. Omdat hij nog hengst is mag hij niet naar buiten met de rest van de paarden, maar het zal waarschijnlijk geen probleem zijn om hem, welliswaar alleen, in de paddock van ongeveer 10m bij 10m te zetten voor een paar uurtjes per dag. Een stal genootje van mij heeft een ruintje die ze buiten de 'weide uren' om ook wel bij Arin wil zetten. Dat zou dus betekennen dat Arin dan waarschijnlijk 's avonds nog een uurtje met het ruintje naar buiten kan. Nou ben ik wel benieuwd wat jullie zouden doen, Arin nog een aantal maanden in de opfok laten tot hij is gecasteerd, of hem naar huis halen en dan zal hij dus de komende maanden, tot het weer meezit om te castreren, het grootste deel van de dag alleen buiten staan.
Zoals misschien wel bekent, staat Arin op dit moment in de opfok, waar hij inprincipe niet slecht staat. Helaas is het voor ons een eind rijden, ongeveer een uur heen en ook weer een uur terug naar huis. Hierdoor zien we Arin maar 1 keer in de week.
Nu is er op bij Ravina op stal een plekje vrij gekomen en kunnen we dus Arin naar huis halen. Hij zal dan in een containerstal komen te staan van ongeveer 3 bij 3. Hij staat nu in een loopstal in een koppel hengsten/ruinen. Omdat hij nog hengst is mag hij niet naar buiten met de rest van de paarden, maar het zal waarschijnlijk geen probleem zijn om hem, welliswaar alleen, in de paddock van ongeveer 10m bij 10m te zetten voor een paar uurtjes per dag. Een stal genootje van mij heeft een ruintje die ze buiten de 'weide uren' om ook wel bij Arin wil zetten. Dat zou dus betekennen dat Arin dan waarschijnlijk 's avonds nog een uurtje met het ruintje naar buiten kan. Nou ben ik wel benieuwd wat jullie zouden doen, Arin nog een aantal maanden in de opfok laten tot hij is gecasteerd, of hem naar huis halen en dan zal hij dus de komende maanden, tot het weer meezit om te castreren, het grootste deel van de dag alleen buiten staan.
Ik ben sowieso al een groot voorstander van in de opfok.
Nog meer ben ik een voorstander van de manier waarop Esther ze heeft gewoon allemaal door elkaar (Tea, caylinn, bente, jeskim).
Zelf zou ik hem niet in een stal zetten gewoon altijd vrij en met vriendjes dan worden ze veel socialer en makkelijker in de omgang later. Vind ik uit mijn eigen ervaringen!
Nog meer ben ik een voorstander van de manier waarop Esther ze heeft gewoon allemaal door elkaar (Tea, caylinn, bente, jeskim).
Zelf zou ik hem niet in een stal zetten gewoon altijd vrij en met vriendjes dan worden ze veel socialer en makkelijker in de omgang later. Vind ik uit mijn eigen ervaringen!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
Als dat zou kunnen zou ik dat zeker doen, maar aangezien we met Ravina op een pensionstal staan ben ik al blij dat ze van 9 tot 4 naar buiten kan in de winter! 's Zomers staat ze dag en nacht op het land. We zijn dus ook niet in de positie om ze lekker de hele dag buiten te zetten. En een hengst bij de merries in natuurlijk niet zo'n goed idee. Ik heb wel overwogen om Ravina uit het koppel te halen zodat ze samen met Arin in de paddock kan staan, maar ik weet niet of ik dat wel aandurf.
Ik heb wel overwogen om Ravina uit het koppel te halen zodat ze samen met Arin in de paddock kan staan, maar ik weet niet of ik dat wel aandurf.[/quote]
Ik zou dat nu niet meer doen. Arin is nu dus ruim 2 1/2 en weet dus heel goed dat hij hengst is. Is niet leuk meer voor je merrie.
Ik zou hem nog een paar maanden in de opfok laten en hem na het castreren naar huis halen.
Ik zou dat nu niet meer doen. Arin is nu dus ruim 2 1/2 en weet dus heel goed dat hij hengst is. Is niet leuk meer voor je merrie.
Ik zou hem nog een paar maanden in de opfok laten en hem na het castreren naar huis halen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik zou hem ook nog even in de opfok laten en naar huis halen als hij gecastreerd is. Hij kan nog lekker even spelen en donderjagen..
Je hebt, als je hem nu terug haalt, ook nog kans dat hij ontzettend vervelend gaat worden en dat is voor niemand leuk. Dan gaat hij zich vervelen en wil hij proberen met jouw te spelen en meer van dat soort ongein..
Ach en hij kan nu nog lekker spelen, hij kan nog lang genoeg op stal!!
Bente en Caylinn staan nu ook samen 's nachts in een box en dat gaat prima, al kon Bente zich laatst met voeren niet meer gedragen, die ging tekeer, dus die heeft strafkamp met mams gehad (voor straf bij moeders in de box), die duldt dat soort ongein niet, dus nu is dat weer oke!!
Je hebt, als je hem nu terug haalt, ook nog kans dat hij ontzettend vervelend gaat worden en dat is voor niemand leuk. Dan gaat hij zich vervelen en wil hij proberen met jouw te spelen en meer van dat soort ongein..
Ach en hij kan nu nog lekker spelen, hij kan nog lang genoeg op stal!!
Bente en Caylinn staan nu ook samen 's nachts in een box en dat gaat prima, al kon Bente zich laatst met voeren niet meer gedragen, die ging tekeer, dus die heeft strafkamp met mams gehad (voor straf bij moeders in de box), die duldt dat soort ongein niet, dus nu is dat weer oke!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
Hier was de keuze voor mij snel gemaakt: Lekker in de opfok laten staan. Die groep is hem bekend en daar kan hij lekker ravotten! En in mijn ogen hoeft een jong paard nog geen box van 3x3 te zien, als het niet perse nodig is!
Hier is het ook al eens gevallen, dat Cai wel op stal mocht komen te staan zodat ik met m kon 'tutten'. Toen maar aangegeven dat ik liever had dat hij dat met leeftijdsgenootjes deed, dan dat ik dat met hem moest doen.
Hier is het ook al eens gevallen, dat Cai wel op stal mocht komen te staan zodat ik met m kon 'tutten'. Toen maar aangegeven dat ik liever had dat hij dat met leeftijdsgenootjes deed, dan dat ik dat met hem moest doen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ach ja Esther, daar weten we helaas al alles van. Toen we Arin kochten had hij al een tijd alleen gestaan, hij heeft zich (natuurlijk) verveel in zijn eentje, en wilde dan ook graag met je spelen. Je kon hem niet aaien over zijn hoofd wat hij beet, en stijgeren aan de hand was hij ook niet vies van. Hij voelde zich behoorlijk de bink! Sinds hij in de opfok staat is het eigenlijk over met die ongein. Hij is nu zelfs iet wat te onderdanig, hij kan lekker spelen met de rest, maar staat helemaal onderaan de rangorde. Ook de jonge paarden die pas een aantal weken in het koppel staan zijn hem de baas. Opzich niet zo erg, dan blijft hij lekker mak.
Maar het is wel sneu dat hij altijd het voetenveegje is. Hij zit dan ook regelmatig onder de bijt 'wonden' zo was vandaag een van zijn oortjes stuk gebeten door een ander paard. Als baasje ben ik nogal snel bezorgt over hem, ik weet heus wel dat het erbij hoort, maar ik vind het een vervelend idee dat als er wel echt iets is de kans (helaas) groot is dat dit niet wordt opgemerkt. Ook gaan de oudere hengsten niet zo lang naar buiten, omdat de jonkies voorrang krijgen, er zijn niet genoeg bakken om alle koppels tegelijk buiten te houden. En omdat het zo'n eind rijden is is het niet haalbaar om vaker te gaan... Ik weet ook eigenlijk wel dat het voor zijn sociale gedrag beter is, maar het blijft toch vervelend dat je paardje zo ver weg staat. 

@Sabbel: Staat hij onder in de rang en toch heeft ie bijtplekken? Betekend wel dat hij zich niet over geeft! Hier hebben vaak degene die de strijd zogezegd aan gaan, of degene die ontzettend ruw stoeien, de bijtplekken en degene die echt onder in rang staan houden zich op een gegeven moment maar afzijdig (tenzij ze niet weg kunnen komen).
Om nu een hengst bij een ruin te zetten, is het wel afwachten ja. Hengsten spelen nu eenmaal toch echt ruiger, dus of die ruin daar zo van gediend is?
Om nu een hengst bij een ruin te zetten, is het wel afwachten ja. Hengsten spelen nu eenmaal toch echt ruiger, dus of die ruin daar zo van gediend is?
Geluk is de vrucht van intens werk
Houwel ik gene voorstander ben van een opfok (omdat ze te weinig in handen komen) zou ik hem er in jouw geval toch laten staan.
Zowizo bij je merrie zetten is uit den boze (het verhaal van de bloemtjes en de bijtjes hoef ik hopelijk niet meer uit te leggen).
Bij ene ruin zou kunnen, maar wat als die 2 elkaar niet liggen, dan stattie in zn eentje.
Nee lekker laten staan bij zn vriendjes tot hij geruind is en dan verder kijken.
Zowizo bij je merrie zetten is uit den boze (het verhaal van de bloemtjes en de bijtjes hoef ik hopelijk niet meer uit te leggen).
Bij ene ruin zou kunnen, maar wat als die 2 elkaar niet liggen, dan stattie in zn eentje.
Nee lekker laten staan bij zn vriendjes tot hij geruind is en dan verder kijken.
Ben het voor het grootste gedeelte met je eens maar in opfok staan hoeft niet te betekenen dat ze weinig in handen komen. Wij hebben een jonge hengst in de opfok gehad en daar kwam hij dagelijks in handen maar stond wel in een koppel (van maximaal tien paarden). Caya (van Eveline) staat daar nu ook. De ene opfokstal is de andere natuurlijk niet.Viv schreef:Houwel ik gene voorstander ben van een opfok (omdat ze te weinig in handen komen) zou ik hem er in jouw geval toch laten staan.
Ik zou hem zeker nog even in de opfok laten staan. Maar ik kan me voorstellen dat de verleiding erg groot is hem naar huis te halen omdat nu die box vrij is en het is natuurlijk maar de vraag of die dat over een tijdje nog is.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Cosimo staat ook in de opfok, en die zie ik elke week. De kinderen van de boer knuffelen er ook mee. Denk niet dat hij op zijn jonge leeftijd er behoefte aan heeft nog meer in handen te zijn.
Als een veulen de eerste 6 maanden van zijn leven voldoende in handen is geweest, maakt het ook niet zoveel uit wat je er daarna mee doet. Dat vergeet hij toch niet meer.
Als een veulen de eerste 6 maanden van zijn leven voldoende in handen is geweest, maakt het ook niet zoveel uit wat je er daarna mee doet. Dat vergeet hij toch niet meer.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bente begon inderdaad ook een poosje met mij te spelen, wat niet leuk meer was.. Nu caylinn erbij is is het over..
Met Arin is dat dus gelukkig ook zo..
Ik snap ook wel dat het heel verleidelijk is om hem naar huis te halen, ik vond het ook niet leuk dat Bente van huis was en wilde haar graag mak houden en dingen met haar doen, maar voor haar was dit leuker..
Een uur rijden is ook wel erg veel, ik was met een kwartiertje bij Bente..
En ik vond het ook vreselijk dat ze naarmate de tijd vorderde ze wel minder mak werd, maar ze was als veulen veel in handen geweest dus dat was snel over, ze moest even weer wennen..
Met Arin is dat dus gelukkig ook zo..
Ik snap ook wel dat het heel verleidelijk is om hem naar huis te halen, ik vond het ook niet leuk dat Bente van huis was en wilde haar graag mak houden en dingen met haar doen, maar voor haar was dit leuker..
Een uur rijden is ook wel erg veel, ik was met een kwartiertje bij Bente..
En ik vond het ook vreselijk dat ze naarmate de tijd vorderde ze wel minder mak werd, maar ze was als veulen veel in handen geweest dus dat was snel over, ze moest even weer wennen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette, hij staat nu ook met ruinen. Maar het blijft natuurlijk altijd de vraag of het met een andere ruin ook goed gaat.
Bella, over het algemeen houd hij zich juist afzijdig. Soms vind een van de andere hengsten/ruinen dat hij toch in de weg staat en dan krijgt hij het flink te verduren. Het is net wat je zegt, hij kan niet weg komen. Het is natuurlijk niet altijd zo, maar ik ben er maar 1 keer per week en toch zie ik het regelmatig gebeuren. Hij probeert weg te komen maar dat lukt meestal niet.
Viv, je hoeft mij niet uit te leggen hoor. Ravina is drachtig en zal hem er dus waarschijnlijk niet oplaten. Ik heb dat neergezet als een gedachte gang, ik realiseer me heus wel dat het voor Ravina waarschijnlijk geen pretje zal zijn. Daarom gebeurt het dus ook niet.
Marijke, het is helaas wel zo dat hij vrijwel niet in handen komt. Als ze naar buiten gaan wordt het hele koppel los gelaten, en dan lopen ze zelf naar de bak, idem als ze weer naar binnen gaan. Verder wordt er niets met ze gaan. Zo komt er bijvoorbeeld ook geen smit bij als dat nodig is, de vorige keer heb ik een maand moeten 'zeuren' tot hij bekapt werd. Ik ben dus ook niet zo tevreden over zijn hoefjes, een van zijn achterhoeven heeft dezelfde driehoekvorm als zijn straal.
Het is idd zo dat de verleiding heel groot wordt om hem naar huis te halen, zeker omdat hij niet helemaal naar ons zin staat nu en zo ver. De box die nu vrij is zal snel genoeg weg zijn, er zijn hier in de buurt niet zo veel stallen waar de paarden 's winters ook naar buiten kunnen.
Bella, over het algemeen houd hij zich juist afzijdig. Soms vind een van de andere hengsten/ruinen dat hij toch in de weg staat en dan krijgt hij het flink te verduren. Het is net wat je zegt, hij kan niet weg komen. Het is natuurlijk niet altijd zo, maar ik ben er maar 1 keer per week en toch zie ik het regelmatig gebeuren. Hij probeert weg te komen maar dat lukt meestal niet.
Viv, je hoeft mij niet uit te leggen hoor. Ravina is drachtig en zal hem er dus waarschijnlijk niet oplaten. Ik heb dat neergezet als een gedachte gang, ik realiseer me heus wel dat het voor Ravina waarschijnlijk geen pretje zal zijn. Daarom gebeurt het dus ook niet.
Marijke, het is helaas wel zo dat hij vrijwel niet in handen komt. Als ze naar buiten gaan wordt het hele koppel los gelaten, en dan lopen ze zelf naar de bak, idem als ze weer naar binnen gaan. Verder wordt er niets met ze gaan. Zo komt er bijvoorbeeld ook geen smit bij als dat nodig is, de vorige keer heb ik een maand moeten 'zeuren' tot hij bekapt werd. Ik ben dus ook niet zo tevreden over zijn hoefjes, een van zijn achterhoeven heeft dezelfde driehoekvorm als zijn straal.
Het is idd zo dat de verleiding heel groot wordt om hem naar huis te halen, zeker omdat hij niet helemaal naar ons zin staat nu en zo ver. De box die nu vrij is zal snel genoeg weg zijn, er zijn hier in de buurt niet zo veel stallen waar de paarden 's winters ook naar buiten kunnen.
Dat weet ik, maar daar is hij op veel jongere leeftijd bijgekomen. Hoe ouder een hengst, hoe moeilijker om hem met een ander samen te zetten. Met name daarom zou ik hem gewoon laten staan.Sabbel schreef:Yvette, hij staat nu ook met ruinen. Maar het blijft natuurlijk altijd de vraag of het met een andere ruin ook goed gaat.
Bij Ravina zou ik zelf nooit doen. Veel te veel risico dat er wat met het veulen gebeurt door eventuele stress bij Ravina.
Kan hij niet gewoon in de opfok blijven staan dan?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Alies heb ik bij me gehouden. Vond ik toen de meest geschikte oplossing. Mocht er een veulen bij Alies komen t.z.t. gaat die zeker naar de opfok. Maar wel wat in de buurt zodat ik er vaak naar toe kan. Want wat Vivian al aangeeft ergens ben ik bang dat hij/zij dat te weinig in houden komt. Maar dat zien we dan wel.
Ik snap dat jij em graag naar huis haalt, maar zoals je zelf ook al aangeeft misschien niet zo verstandig nu Ravina nog drachtig is. Zullen ze ruimtes gaan delen overigens?
Ik snap dat jij em graag naar huis haalt, maar zoals je zelf ook al aangeeft misschien niet zo verstandig nu Ravina nog drachtig is. Zullen ze ruimtes gaan delen overigens?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Dat klinkt trouwens wel zielig. Dan hebben ze dus te weinig ruimte..
Zie, als ik Tea en Jeskim samen in de kleine wei zet, maakt Tea Jeskim bijna af, die is daar heel fel op. Jeskim kan dan ook geen kant uit om te vluchten of uit de ruimte van Tea te gaan.. In de grote wei is er niets aan de hand, daar staan ze wel eens bij elkaar, maar dan lief en als Tea dreigt heeft Jeskim alle ruimte om buiten Tea's ruimte te staan.
Zo kunnen ze prima bij elkaar staan..
Als hij echt geen kant op kan bij de andere paarden en hij dus ongewild in de ruimte komt van de leider en niet weg kan, zou ik er nog wel eens over denken, want dat is eigenlijk niet eerlijk tegenover Arin..
Kun je hem niet naar stal halen en dan meteen laten castreren, dan kan hij straks ook lekker met de rest in de wei.. Dat zou ik zeker als optie overwegen..
Zie, als ik Tea en Jeskim samen in de kleine wei zet, maakt Tea Jeskim bijna af, die is daar heel fel op. Jeskim kan dan ook geen kant uit om te vluchten of uit de ruimte van Tea te gaan.. In de grote wei is er niets aan de hand, daar staan ze wel eens bij elkaar, maar dan lief en als Tea dreigt heeft Jeskim alle ruimte om buiten Tea's ruimte te staan.
Zo kunnen ze prima bij elkaar staan..
Als hij echt geen kant op kan bij de andere paarden en hij dus ongewild in de ruimte komt van de leider en niet weg kan, zou ik er nog wel eens over denken, want dat is eigenlijk niet eerlijk tegenover Arin..
Kun je hem niet naar stal halen en dan meteen laten castreren, dan kan hij straks ook lekker met de rest in de wei.. Dat zou ik zeker als optie overwegen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'