Kan een bit echt verschil maken?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
saskia
Moderator

Kan een bit echt verschil maken?

Bericht door saskia » za 20 jan 2007, 22:15

Nou ben ik eigenlijk niet zo van de poespas, dat paard moet gewoon lopen en klaar ermee.

Maar vandaag had ik een bit van iemand mogen lenen om eens op sjors te proberen.
Een enkelgebroken watertrens van Aurigan, geen eng dun ding, maar gewoon een degelijk bit.

En hij liep toch lekker, ik kon zelfs zijn hals laten strekken wat hij gewoon echt nooit doet en hij liet lekker los in zijn "verkeerde" galop.

Nu mijn vraag: Is dit toeval, of kan een bit écht verschil maken?
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Esther

Bericht door Esther » zo 21 jan 2007, 05:45

Bij mij heeft een bit zeer zeker verschil gemaakt.
Ik reed Jeskim altijd gewoon met een enkelgebroken trensje. Omdat mijn KWPN het goed deed op een dubbelgebroken bit, en ik er goede dingen over hoorde, heb ik voor Jeskim ook een dubbelgebroken bit aangeschaft en ik moet zeggen dat de verandering wonderbaarlijk is. Ze pakt het bit niet meer vast, ze loopt veel lekkerder ontspannen. Ook is ze veel lichter in de hand. Ik heb een beetje het gevoel dat ze zich een beetje verzette tegen het enkelgebroken trensje en dat deze in haar gehemelte prikte, want ze houdt haar hoofd nu ook veel lekkerde naar beneden.

Ik durf dus zelfs zeker te zeggen dat een bit wel degelijk (groot) verschil kan maken!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Leentje

Bericht door Leentje » zo 21 jan 2007, 08:10

ik heb voor wikke een meyler trens,en hij loopt er zeker beter op,dan zijn vorige koperen trens.
hij sopt er op los,en laat ook lekker los.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Vera

Bericht door Vera » zo 21 jan 2007, 08:54

zeker weten!

Voor de wagen liep Vera altijd te klooien met haar bit. Nu heeft ze daarvoor een Meyler bit en ze loopt geweldig.

Het is gewoon een beetje zoeken wel bit goed bij je paard past. Wij vinden ook niet allemaal de zelfde spijkerbroek of dezelfde schoenen lekker zitten. Zo verschillen paarden monden natuurlijk ook!

Sommige paarden hebben van af het begin af aan jarenlang hetzelfde bit en dat werkt dan prima. Bij andere paarden moet je wel eens proberen wat goed werkt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 21 jan 2007, 09:45

Absoluut, ik had vroeger een rvs dubbelgebroken watertrens. Die nam pablo gewoon niet meer aan, daarna een HH dubbelgebroken bustrens met aurigaan gehad. En nu een KK dubbelgebroken bustrens, wat ook heerlijk rijd bij Pablo is een leren bitje, enorm verschil :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » zo 21 jan 2007, 10:20

Een bit maakt zeker een verschil. Ik zou vragen of je het bit een tijdje mag lenen zodat je kan kijken of Sjors hier idd op de langere termijn ook goed op blijft lopen.
Wodan en ik M1+10
Mir

Bericht door Mir » zo 21 jan 2007, 14:01

Aurigan staat toch ook bekend om zijn eigenschappen van prettige aanname? Had ook een aurigan trens en was er erg tevreden over. Idd tijdje uitproberen voor eventuele aanschaf?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 21 jan 2007, 16:56

Vind het heel dubbel. Voor Anton maakt het echt absoluut niet uit, alhoewel....heb daar nu een Robaertbit van Mieke in liggen en daar loopt ie ook wel erg fijn op, maar heb het idee dat het weinig uit maakt bij hem (als ie niet wil reageren, doet ie het gewoon niet. hij is ook echt heel constant in zn mond).

Sas heb ik eerst op een dubbelgebroken bit gereden, daar liep ze echt absoluut niet op, alleen maar verzet. Vervolgens koper bit van Pybelien eens geprobeerd en daar deed ze het top op. Dus maar van bit geruild.
Wil binnenkort nog eens een ander soort bit bij Sas proberen, om te zien hoe ze daar op reageert.

En bij Noor heb ik ooit eens 2x met een scholingsbit gereden, omdat ze echt niet fijn was in de mond. Maar die twee keer ging echt rampzalig bagger. Daarna weer gewoon de dubbelgebroken er in gehangen en toen liep ze ineens stukken beter dan voorheen. Alsof het een knop om had gezet, in haar waardering voor het bit.
Geluk is de vrucht van intens werk
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 21 jan 2007, 17:51

Ja ik weet het wel zeker. Ik reed altijd op een enkelgebroken bustrens. Al vanaf de eerste keer dat ik er een dubbelgebroken watertrens in deed was het verschil aanzienlijk.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Viv

Bericht door Viv » ma 22 jan 2007, 04:57

Nou enof dat veel verschil kan maken, reed jaren met een dubbel gebroken bitje, was daar altijd super tevreden mee.
Maar sinds ik er een ongebroken trens in heb hangen loopt ze veel constanter en meer ontspannen.
Dus het kan zeker geen kwaad om er af en toe eens wat anders in te hangen om te proberen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie