Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » ma 15 jan 2007, 11:18
Ik heb net zoals veel mensen vaak mijn digicam mee naar de manees. Nu hangt er in een manees vaak veel stof en is er vaak veel (bak)zand te vinden

. Nu komt mijn camera, en dus ook de lens, wel eens wat onder het zand/stof. Hoe voorkom je dat het beste (zijn er beschermers oid?) of hoe maak je dat het beste schoon? Tips welkom!

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
Charret
Bericht
door Charret » ma 15 jan 2007, 12:19
Een gewone digitale camera? Ik zou dan zeggen een tasje ervoor kopen en na gebruik gelijk opbergen.
Als je zand op de lens hebt of waar dan ook kun je het ook gemakkelijk met zo'n stoffertje weghalen. Zo'm soort make-up kwastje.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
Janine
- Moderator
-
Contacteer:
Bericht
door Janine » ma 15 jan 2007, 13:48
Er zijn dacht ik speciale doekjes om de lens schoon te houden. Sommige doekjes en dingetjes kunnen kleine krasjes achter laten.
Bewaren in een hoes of tasje is in ieder geval verstandig. Maar helemaal voorkomen kan alleen door hem daar niet te gebruiken... maar dat is niet zo leuk natuurlijk!
-
fjordido
Bericht
door fjordido » ma 15 jan 2007, 13:59
een brillendoekje. ideaal!
-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » ma 15 jan 2007, 14:11
fjordido schreef:een brillendoekje. ideaal!
Kijk, dat klinkt mij nou als een goed tip. Had ik nog niet aan gedacht, waarschijnlijk omdat ik zelf geen bril heb

.
@ Charret: ik heb er wel een tasje omheen en daar stop ik hem meestal ook direct weer in, maar je hebt toch wel eens dat je hem even ergens neer moet leggen of op buitenrit meeneemt zonder tasje. Ik bescherm hem al zoveel mogelijk, maar de vraag was meer bedoeld van wat te doen als er toch nog onverhoeds iets op je lens landt (modderspetter van spelend paard ofzo

. Zo'n stoffertje is misschien idd ook wel een idee.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
-
Evaliensvenna
-
Contacteer:
Bericht
door Evaliensvenna » ma 15 jan 2007, 18:59
Gaat het om een spiegelreflex of een compact camera?
Je kan altijd even langs gaan bij een speciaalzaak, die kunnen het zand proberen uit te blazen met speciaal compressorgevalletje (heel zacht blaas ding)
Ga niet met schoonmaakmiddelen aan de gang, alleen met microvezel brillendoekje en berg hem goed op in een 'zanddicht' hoesje.
-
Esther
Bericht
door Esther » di 16 jan 2007, 11:07
Ik gebruik ok vaak brillenpoetsdoekjes. Je hebt die zelfs in hele handige meeneem verpakkingen, met een beetje citroenspul erop voor vette vlekken, ideaal!!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
saskia
- Moderator
Bericht
door saskia » di 16 jan 2007, 11:14
ik heb op de lens sowieso een UV filter gezet en een goede tas erbij genomen
en idd zoals evalien als zei: niet zelf gaan poetsen, bij een speciaalzaak kunnen ze dat heel kundig

Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!

SJORSJE

-
Annemarie
Bericht
door Annemarie » di 16 jan 2007, 11:17
saskia schreef:ik heb op de lens sowieso een UV filter gezet en een goede tas erbij genomen
en idd zoals evalien als zei: niet zelf gaan poetsen, bij een speciaalzaak kunnen ze dat heel kundig

Ik heb zelf tot nu toe ook nog niet lopen poetsen omdat ik dat inderdaad niet durfde. Een keer een kras is een kras. UV filter hebben we ook bij onze "gewone Canon", maar denk niet dat dat wil op mijn compacte digicam (heb een van Olympus). Maar kan altijd eens vragen

.
-
_Marjon_
Bericht
door _Marjon_ » di 16 jan 2007, 11:48
Ik durf m'n cameratje (Nikon D50) ook niet mee te nemen naar de paardjes hoor, veelste bang dat er zand/stof op me lens of spiegel komt. Ik heb ook wel een goede tas erbij.
En heb allemaal schoonmaak zooitjes, doekjes, kwastje etc..
Mama van
Gwen 
(7-2-15)
-
janna
-
Contacteer:
Bericht
door janna » di 16 jan 2007, 12:12
ik zou zowiezo even kijken naar een UV-vilter, want als daar een kras op komt kan je hem vervangen. Dit is bij de lens van de camera minder makkelijk.
Maar bij gebruiken hier ook brillendoekjes en de brillen-schoonmaak-vloeistof als het erg vies is.
helpt super, als je geen bril hebt kan ik me voorstellen dat je er niet aan denkt.. Zal hier het probleem niet zijn, wij lopen met 5 mensen thuis en hebben alle 5 een bril.
Verder gaat de camera bijna overal mee naartoe. Alle weilanden en alle stallen. Dus maken we vaak ook de camera van de buitenkant helemaal zandvrij (met een soort kwastje) ..Een goede tas, nou ja het is een B. vandenberg tas.. met allemaal sjaals en bubbeltjesplastic erin.. niet speciaal een tas gekocht ofzo.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
-
Reinou
- Beheerder
-
Contacteer:
Bericht
door Reinou » di 16 jan 2007, 13:39
Voor het schoonmaken van de lens en het LDC scherm gebruik ik zo'n zijdeachtig brillendoekje. Volgens mij zijn die vochtige brillenpoetsdoekjes niet goed voor de lens
Beetje stof kunnen ze trouwens best hebben hoor, zolang het maar niet in de camera komt.
Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann 
-
Esther
Bericht
door Esther » di 16 jan 2007, 14:23
Met die vochtige doekjes maak ik wel de uv filer schoon, ik heb er geen last van..
Ik neem hem wel overal mee naar toe, ik vind het ook het leukst om foto's te maken van de paarden. Tja als je hem in de kast laat liggen kun je hem net zo goed niet kopen, al durfde ik hem eerst ook niet mee te nemen.. Toen ik zag dat Annabel en Janna wel gewoon overal foto's maakten heb ik het ook maar gedaan..
Ik heb nu trouwens wel een stofje in de camera, maar die laat ik er wel gewoon bij de fotozaak uithalen, hij zit erin en daar ga ik niet mee prutsen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Anouska
Bericht
door Anouska » di 16 jan 2007, 18:11
Idd net wat Reinou zegt, die vochtige brillendoekjes zijn niet goed. Die doekjes zijn gemaakt van papier, papier van hout dus er kunnen kleine hout splintertjes in zitten die krassen veroorzaken. Wij zeggen ook altijd tegen de klanten dat ze die doekjes niet moeten gebruiken voor de bril ivm krassen op de glazen en verkopen ze ook niet.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
-
janna
-
Contacteer:
Bericht
door janna » di 16 jan 2007, 18:47
papieren brillendoekjes?? bestaan die?:o? die van ons zijn iets van zijde-achtig.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
-
Esther
Bericht
door Esther » wo 17 jan 2007, 17:17
Oeh..
Ik heb nog nooit iets gemerkt aan mijn bril, maar zal erom denken..
Janna, dat zijn die vochtige enkelverpakten!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'