Een dekje is er eigenlijk alleen voor om je zadel te beschermen tegen zweet en als de zweet opname van het dekje goed is, is dat ook een stukje aangenamer voor het paard...
Waar je op moet letten... of het zadel 'recht' ligt.
Van voren moet de schoft vrij liggen.
Bij een dressuurzadel mag de wrong niet de schouderbladen overlappen.(*het kan zijn dat het zadel te ver naar voren ligt).
Van achteren kun je zien of het zadel de wervelkolom voldoende vrijheid verleend (* net naast de wervelkolom is dus te smal, zeker wanneer je bv een volte gaat rijden).
Als je de beugels naar beneden laat hangen moeten ze recht naar beneden hangen als ook het zweetblad.
De kussens moeten overal goed dragen. Dus aan het einde van het zadel moeten de kussens ook goed aansluiten op de rug en niet een 'gat' laten vallen tussen kussen en rug.
Daarnaast als je er op gaat rijden moet het stil blijven liggen

niet klepperen, naar links of rechts schuiven of naar voren kukkelen.
Dat was het wel kort en bondig denk ik.
Zoals Nina al aangeeft kan niet ieder zadel passend gemaakt worden op je eigen paard. Soms past het ene merk beter als het andere. En de aanpassingen zijn natuurlijk beperkt.
Zorg dat je van te voren weet:
-De belangrijkste kijk welk budget je aan het zadel wilt uitgeven
-Wil je perse nieuw of vind je 2e hands ook ok.
-Weet wat voor soort zadel je wilt (dressuur, spring, veelzijdigheid e.d.)
-Wil je een diepe zit of juist niet, wil je dat je 'opgesloten' zit met de benen of juist niet (zit ook wel een midden weg in hoor

)
-Nog kleur voorkeuren, zwart is algemeen, maar er zijn meer kleuren maar wel minder keus
Cindy+Uniek schreef:maar mijn zadel schuift soms best naar achter tijdens het rijden en ik heb zo'n schapenbotnje (zo'n kleine) en als ik die ertussen leg blijft ie toch beter liggen!!! en Uniek had een tijdje dat ze na het rijden en opgezette spier had lopen langs haar schoft/ruggegraat... maar een héél klein stukje en hij deed geen pijn en ook het zadel ligt er niet op?!?! maar dat is overgegaan toen ik een tijd met dat schaap direct op haar rug en dan het dekje+zadel erop heb gereden!!!
Een goed passend zadel zou niet naar achteren mogen schuiven
Met zo'n dik bontje breng je het zadel alleen maar omhoog of dat beter is voor de drukverdeling vraag ik me af.
Overigens zijn de schapenwollen dekjes voor sommige paarden met een gevoelige huid wel erg aangenaam...
Cindy+Uniek schreef:Ik heb trouwens een wintec, daar passen alle maten 'boom' in!!! en zit heerlijk (de suede, niet die gladde) + hij hoeft nooit opgevuld te worden, want de vulling kan er niet uit bij dat soort zadels!!! heb hem nu al 4 jaar (nieuw gekocht voor 700 gulden) en hij zit nog steeds prima en zou hem zo weer kopen!!!
Wintec past dus niet op Rian

De Wintec met lucht kunnen overigens wel aangepast worden! Het niet op kunnen laten vullen van die andere wintecs is dus eigenlijk een groot nadeel omdat paarden in bespiering nog wel eens veranderen, en ook daardoor kan je zadel op een gegeven moment niet meer goed liggen.