Gevolg: dressuurzadel

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
anika

Gevolg: dressuurzadel

Bericht door anika » wo 10 jan 2007, 17:57

Hoi :wave:

Ik heb mijn zoektocht naar een tweede zadel voortgezet.

Waar moet ik goed op letten als ik een zadel koop?
Kan elk zadel passend worden gemaakt door een zadelmaker?

En dingen als gelpads en bontjes, ik weet waarvoor ze dienen. Op mijn werk zie ik niet anders en krijg echt de neiging om al die tut-dingen aan te schaffen, maar in hoeverre is het nodig?

Groetjes!
Murphy :+: Ysha
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 10 jan 2007, 18:47

Bij een goedpassend zadel heb je die 'tut'dingen niet nodig.

Niet ieder zadel kan passend worden gemaakt. Aan een boom is niet heel veel te veranderen dus daar houd het op een gegeven moment op.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 10 jan 2007, 20:35

als je er net zo veel verstand en kijk op hebt als ik, zou ik gewoon een zadelmaker met 2e handsjes laten komen of iemand met de perfecte kijk erop meenemen, er zijn nl zo veel verschillende in de markt..........succes
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Esther

Bericht door Esther » do 11 jan 2007, 10:35

je hebt al een PM!!
Die van mij lag goed op Jeskim en het zijn halfzusje en ik het Ysha natuurlijk ook wel eens in het echt gezien, dus ik denk dat daar met minimale aanpassing mijn zadel wel op gaat passen.

En hoe minder tut dingen, hoe beter. Die dingen zijn helemaal niet nodig. Als je ze nodig bent past het zadel dus niet goed en hoe meer je ertussen legt hoe minder het gevoel met het paard is. Dan zit je echt 'op' het zadel i.p.v. erin. Zit helemaal niet lekker.

Beter geen tut dingen dus!!

Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 11 jan 2007, 10:46

Hoi ik ben het eens met de anderen over de 'tut'dingen, maar mijn zadel schuift soms best naar achter tijdens het rijden en ik heb zo'n schapenbotnje (zo'n kleine) en als ik die ertussen leg blijft ie toch beter liggen!!! en Uniek had een tijdje dat ze na het rijden en opgezette spier had lopen langs haar schoft/ruggegraat... maar een héél klein stukje en hij deed geen pijn en ook het zadel ligt er niet op?!?! maar dat is overgegaan toen ik een tijd met dat schaap direct op haar rug en dan het dekje+zadel erop heb gereden!!! dus misschien toch geirriteerd?!?! zo'n echt schaap kan soms wel handig zijn vind ik!!!
de neppe en al die andere dingen werken toch vaak niet!!!!
ook bandages en dat soort dingen gebruik ik niet tijdens het rijden!! alleen peesbeschermers (alleen voor) als ik ga springen of bosrit!!

Waarom wil je eigenlijk een 2e zadel??
Ik heb trouwens een wintec, daar passen alle maten 'boom' in!!! en zit heerlijk (de suede, niet die gladde) + hij hoeft nooit opgevuld te worden, want de vulling kan er niet uit bij dat soort zadels!!! heb hem nu al 4 jaar (nieuw gekocht voor 700 gulden) en hij zit nog steeds prima en zou hem zo weer kopen!!!

Succes ermee!!!!
groetjes Cindy
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 11 jan 2007, 12:35

Een dekje is er eigenlijk alleen voor om je zadel te beschermen tegen zweet en als de zweet opname van het dekje goed is, is dat ook een stukje aangenamer voor het paard...

Waar je op moet letten... of het zadel 'recht' ligt.
Van voren moet de schoft vrij liggen.
Bij een dressuurzadel mag de wrong niet de schouderbladen overlappen.(*het kan zijn dat het zadel te ver naar voren ligt).
Van achteren kun je zien of het zadel de wervelkolom voldoende vrijheid verleend (* net naast de wervelkolom is dus te smal, zeker wanneer je bv een volte gaat rijden).
Als je de beugels naar beneden laat hangen moeten ze recht naar beneden hangen als ook het zweetblad.
De kussens moeten overal goed dragen. Dus aan het einde van het zadel moeten de kussens ook goed aansluiten op de rug en niet een 'gat' laten vallen tussen kussen en rug.
Daarnaast als je er op gaat rijden moet het stil blijven liggen ;) niet klepperen, naar links of rechts schuiven of naar voren kukkelen.
Dat was het wel kort en bondig denk ik.

Zoals Nina al aangeeft kan niet ieder zadel passend gemaakt worden op je eigen paard. Soms past het ene merk beter als het andere. En de aanpassingen zijn natuurlijk beperkt.

Zorg dat je van te voren weet:
-De belangrijkste kijk welk budget je aan het zadel wilt uitgeven
-Wil je perse nieuw of vind je 2e hands ook ok.
-Weet wat voor soort zadel je wilt (dressuur, spring, veelzijdigheid e.d.)
-Wil je een diepe zit of juist niet, wil je dat je 'opgesloten' zit met de benen of juist niet (zit ook wel een midden weg in hoor ;) )
-Nog kleur voorkeuren, zwart is algemeen, maar er zijn meer kleuren maar wel minder keus ;)
Cindy+Uniek schreef:maar mijn zadel schuift soms best naar achter tijdens het rijden en ik heb zo'n schapenbotnje (zo'n kleine) en als ik die ertussen leg blijft ie toch beter liggen!!! en Uniek had een tijdje dat ze na het rijden en opgezette spier had lopen langs haar schoft/ruggegraat... maar een héél klein stukje en hij deed geen pijn en ook het zadel ligt er niet op?!?! maar dat is overgegaan toen ik een tijd met dat schaap direct op haar rug en dan het dekje+zadel erop heb gereden!!!
Een goed passend zadel zou niet naar achteren mogen schuiven ;)
Met zo'n dik bontje breng je het zadel alleen maar omhoog of dat beter is voor de drukverdeling vraag ik me af.
Overigens zijn de schapenwollen dekjes voor sommige paarden met een gevoelige huid wel erg aangenaam...
Cindy+Uniek schreef:Ik heb trouwens een wintec, daar passen alle maten 'boom' in!!! en zit heerlijk (de suede, niet die gladde) + hij hoeft nooit opgevuld te worden, want de vulling kan er niet uit bij dat soort zadels!!! heb hem nu al 4 jaar (nieuw gekocht voor 700 gulden) en hij zit nog steeds prima en zou hem zo weer kopen!!!
Wintec past dus niet op Rian ;) De Wintec met lucht kunnen overigens wel aangepast worden! Het niet op kunnen laten vullen van die andere wintecs is dus eigenlijk een groot nadeel omdat paarden in bespiering nog wel eens veranderen, en ook daardoor kan je zadel op een gegeven moment niet meer goed liggen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 11 jan 2007, 16:14

Ja dat is zeker waar!!! dat dat een nadeel is, misschien is ie daarom dus ook wel iets gaan schuiven bij uniek, maar met dat schaap ertussen ligt ie toch wat beter!!! hij lijkt ook stabieler te blijven liggen!!!
Ik ben nog steeds erg blij met mijn wintec omdat uniek al niet zo fors is en ik niet bepaald licht, dan is zo'n zwaar leren dressuurzadel ook nog eens extra kilo's..... (misschien krom gedacht, maar in mijn hoofd logisch!! :D :D ) anita is hem wel toen komen passen.... wist niet dat er ook al wintecjes op lucht waren!!!!
ik kan altijd nog s een andere boom proberen, ze heeft geloof ik wel de breedste boom erin van wintec..... maar ben bang dat een smaller misschien gelijk weer te smal is.... voorlopig doen we toch rustig aan vanwege beeje!!!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » do 11 jan 2007, 16:21

Ik heb ook nog wel een bontje in de kast liggen, heb hem wel een paar keer voor mijn KWPN gebruikt, die reageerde er overigens wel heel goed op. Het zadel paste wel goed.

Ik weet al dat Anika zeker weten geen Wintec wil, die heeft ze al gehad en die beviel niet, i.v.m. het schuiven. Ik heb ook een wintec, de wide, maar die bevalt mij ook niet super hoor, bij mij schuift die ook. Dat probleem heb je gewoon eerder met fjorden vanwege het gebrek aan schoft.

Als je een tweedehands aanschaft zou ik eentje kopen die al goed past en er dan zeker nog een keer mee naar de zadelmaker gaan. Bij Jeskim ligt hij nu als een huis, gewoon een beetje aangepast. Vind ik zelf ook een fijn idee, dat er goed naar gekeken is.
Maar ik ga Jeskim nu met een barefoot rijden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Charret

Bericht door Charret » do 11 jan 2007, 18:59

Toen de zadelmaker voor Jouke kwam heb ik ook gelijk gevraagd of het nodig is zo'n bondje of gelpad. Hij vertelde dat het een leuke trent is. Wanneer je een goed zadel hebt met goede drukverdeling heb je dat alles niet nodig. Ook had hij het erover dat je daardoor nog verder van je paard kwam te zitten omdat dat bondje er tussen zit.

Ïk denk dat veel merken zadel wel op Ysha's rug gemaakt kunnen worden door opvulling e.d. Laat je gewoon goed informeren en probeer meerdere merken.

Ik kijk ook al wat rond voor Alies, maar ik kan niet kiezen. Wil nog geen nieuwe dat pas over een jaar of wat, maar een goede 2e handse. Wintec misschien, maar ik houd niet zo van die plastic look.

Anika wil volgens mij graag een 2e zadel omdat de eerste een Barefoot is en ze graag op den duur ook wil dressuren met Ysha.

Ben wel benieuwd waar je nou uiteindelijk voor gaat.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
anika

Bericht door anika » vr 12 jan 2007, 11:31

Dank jullie wel!

Ik wil een 2e zadel voor het dressuren, dat vind ik op mijn Barefoot namelijk niet zo lekker gaan.
Over de Wintec ben ik ook niet echt meer te spreken aangezien die dus NIET op elk paard past.
anika

Bericht door anika » vr 12 jan 2007, 12:01

Hoeveel centimeter verschil zit er tussen een 16 en een 17 inch zadel? Dan kan ik even de rug meten O:)
yvette

Bericht door yvette » vr 12 jan 2007, 12:03

anika schreef:Hoeveel centimeter verschil zit er tussen een 16 en een 17 inch zadel? Dan kan ik even de rug meten O:)
Dat is toch je eigen 'kontmaat'???
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
anika

Bericht door anika » vr 12 jan 2007, 12:27

yvette schreef:
anika schreef:Hoeveel centimeter verschil zit er tussen een 16 en een 17 inch zadel? Dan kan ik even de rug meten O:)
Dat is toch je eigen 'kontmaat'???
ja, maar een 17 inch is langer dan een 16.
Charret

Bericht door Charret » vr 12 jan 2007, 12:34

Een inch is toch iets van 3, nog wat cm?

Even opzoeken..

edit:
16 inch is 40,61
17 inch is 43,15cm
anika

Bericht door anika » vr 12 jan 2007, 13:36

Super, dankje!
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » vr 12 jan 2007, 16:37

Je moet natuurlijk even in gedachten houden wat voor een budget je hebt..
Als ik jou was zou ik gewoon Bestfit of iets laten komen, die hebben veel nieuwe en 2ehandse zadels, in vele prijzen dus.
Die kunnen ook meteen een zadel passend maken, want zelf kan je het niet goed genoeg zien vind ik altijd..
Ik ben in ieder geval erg blij met mijn zadel en de service!
Succes met de zoektocht!!
anika

Bericht door anika » vr 12 jan 2007, 20:30

Je moet natuurlijk even in gedachten houden wat voor een budget je hebt..
Als ik jou was zou ik gewoon Bestfit of iets laten komen, die hebben veel nieuwe en 2ehandse zadels, in vele prijzen dus.
Die kunnen ook meteen een zadel passend maken, want zelf kan je het niet goed genoeg zien vind ik altijd..
Ik ben in ieder geval erg blij met mijn zadel en de service!
Succes met de zoektocht
Eigenlijk heb ik maar weinig te besteden aangezien de Barefoot een hele zak geld kostte.
Maar deze week elke dag werken, dus het zadel wordt steeds completer :+

Van Bestfit.. ik kan denk ik het beste direct naar Nieuwegein bellen denk ik? Zijn het wel redelijke prijzen?
Charret

Bericht door Charret » za 13 jan 2007, 07:19

Hebben die een arsortiment op internet staan ofzo dat je voor de tijd kunt aangeven welke je graag kunt passen. Zo kom je niet voor blok te staan als meneer er een zadel van 500 euro oplegd.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 15 jan 2007, 13:58

John Kool van Bestfit komt uit Ede ;)
Ik PB wel even zijn nummer voor je...
Je kan altijd vragen of hij nieuw of 2e hands iets in je prijsklasse heeft!
anika

Bericht door anika » ma 15 jan 2007, 18:28

Dankje!

Ik heb gebeld en hij zou kijken wat hij heeft liggen.
Ben benieuwd :D
Plaats reactie