Wisselen
Wisselen
Hoi,
Cratos kan de laatste dagen bijna geen hooi meer eten. Zo te zien heeft hij echt last van zijn gebit. Dennis heeft vandaag de DA gebeld en uitgelegd hoe hij doet en die zei (wat we al vermoedden) dat hij waarschijnlijk aan het wisselen is ook gezien zijn leeftijd van ruim 2 1/2 jaar nu. Hij is wel in een paar dagen behoorlijk ingevallen en we hebben zo ons best gedaan om hem weer netjes in het vlees te krijgen en zijn dus bang dat hij weer een enorme terugslag gaat krijgen. Volgens de DA moeten we er rekening mee houden dat hij er een week a anderhalve week last van zal hebben.
Nu heb ik wel slobber gemaakt voor hem (krachtvoer eet hij trouwens wel normaal alleen hooi lukt hem echt niet), maar hij moet natuurlijk wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen en ik vind structuur gewoon heel belangrijk. Anderhalve week zonder normaal hooi eten kan nooit goed zijn in mijn ogen.
Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er bij jullie ook 2 1/2 jarigen aan het wisselen?
Groetjes
Marijke
Cratos kan de laatste dagen bijna geen hooi meer eten. Zo te zien heeft hij echt last van zijn gebit. Dennis heeft vandaag de DA gebeld en uitgelegd hoe hij doet en die zei (wat we al vermoedden) dat hij waarschijnlijk aan het wisselen is ook gezien zijn leeftijd van ruim 2 1/2 jaar nu. Hij is wel in een paar dagen behoorlijk ingevallen en we hebben zo ons best gedaan om hem weer netjes in het vlees te krijgen en zijn dus bang dat hij weer een enorme terugslag gaat krijgen. Volgens de DA moeten we er rekening mee houden dat hij er een week a anderhalve week last van zal hebben.
Nu heb ik wel slobber gemaakt voor hem (krachtvoer eet hij trouwens wel normaal alleen hooi lukt hem echt niet), maar hij moet natuurlijk wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen en ik vind structuur gewoon heel belangrijk. Anderhalve week zonder normaal hooi eten kan nooit goed zijn in mijn ogen.
Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er bij jullie ook 2 1/2 jarigen aan het wisselen?
Groetjes
Marijke
Laatst gewijzigd door Marijke_ op wo 10 jan 2007, 20:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

misschien kun je hem lucerne bij geven?
Toen onze oude medley nog leefde (32) gaven wij hem lucerne omdat hij hooi niet weg kon krijgen.
Eventueel doe je wat door de slobber heen.
@deedee niet alle paarden hebben last bij het wisselen hoor. Van sommige merk je het niet eens, terwijl sommige gewoon van de pijn niet meer kunnen eten. maar in de gaten houden kan natuurlijk nooit kwaad.
Toen onze oude medley nog leefde (32) gaven wij hem lucerne omdat hij hooi niet weg kon krijgen.
Eventueel doe je wat door de slobber heen.
@deedee niet alle paarden hebben last bij het wisselen hoor. Van sommige merk je het niet eens, terwijl sommige gewoon van de pijn niet meer kunnen eten. maar in de gaten houden kan natuurlijk nooit kwaad.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik heb er nog geen bij gehad waarbij het opviel dat deze aan het wisselen was. Bij tijd en wijle vinden we eens een kies, maar meer merken we er ook niet van. Ik vind dit wel heel heftig hoor zo'n terugval in conditie .
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Het is niet zo dat hij meteen weer mager is, maar ik zie hem de laatste paar dagen gewoon wat invallen bij zijn flanken. En juist door zijn geschiedenis wil ik gewoon voorkomen dat hij teveel vlees gaat verliezen. Bij hem zijn we er wat extra mee bezig. Ros heeft trouwens ook nooit last gehad met wisselen en ook Alex merk ik helemaal niets aan en die is ongeveer van dezelfde leeftijd.Aurora schreef:Ik heb er nog geen bij gehad waarbij het opviel dat deze aan het wisselen was. Bij tijd en wijle vinden we eens een kies, maar meer merken we er ook niet van. Ik vind dit wel heel heftig hoor zo'n terugval in conditie .
@Vera
Onze paarden krijgen dagelijks lucerne door het krachtvoer heen. Inderdaad een goed idee om hem morgen meer lucerne te geven en kijken hoe hij dat weg eet. Ik kan het alleen niet als totale hooi vervanger gaan voeren want hij staat het laagst in rang in het koppel en dan zie ik het wel gebeuren dat Ome Rosco alles op staat te eten in plaats van Cratos. 's Avonds kan ik wel scheidrechter spelen maar 's ochtends lukt dat niet. Slobber geniet hij echt van!
Laatst gewijzigd door Marijke_ op wo 10 jan 2007, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! 

Laika bij ons op stal had er ook last van. De 1e 2 zijn er nu uit. Was bij de flanken en op de rug ingevallen, gaat nu weer goed. Heeft luzerne in de slobber gekregen. Staat nu weer lekker kuil te eten. Komt vast allemaal goed met Cratos!
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Precies wat Janine zegt zat k ook aan te denken. Ik meen dat ook Subli dat had uitgebracht is het niet? Zo krijgt hij extra's binnen.
Vincent hier at ook een periode heeeeel slecht. Wel krachtvoer, geen ruwvoer. Na zeker 4 wkn toch maar de Da erbij gehaald en moesten er 2 kiezen getrokken worden. Deze had hij teveel. Pff je had hem gisteren moeten zien eten
Bij Alies merk ik nu alleen dat ze de winterpenen niet zo snel meer weg krijgt. Voor de rest merk ik er nog niet veel van. Zij is nu 2 jaar en 9 maanden.
Vincent hier at ook een periode heeeeel slecht. Wel krachtvoer, geen ruwvoer. Na zeker 4 wkn toch maar de Da erbij gehaald en moesten er 2 kiezen getrokken worden. Deze had hij teveel. Pff je had hem gisteren moeten zien eten

Bij Alies merk ik nu alleen dat ze de winterpenen niet zo snel meer weg krijgt. Voor de rest merk ik er nog niet veel van. Zij is nu 2 jaar en 9 maanden.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Het eten gaat al weer wat beter gelukkig. Lucerne krijg hij inderdaad gewoon weg dus daar krijgt hij gewoon meer van dan de rest. Hij is trouwens op het moment een heus knotjespaard (nog net geen bonfire
). Hij staat gruwelijk te zweten op stal dus ik heb dat dikke pak manen van hem gevlochten en omhoog geknot zodat er wat lucht bij kan. Hij ziet er niet uit! Hij staat vooral na het eten behoorlijk te zweten dus dat kost hem toch wel wat inspanning en dan met deze temperaturen en een dikke vacht...

Morgan!!