Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Anna
Bericht
door Anna » ma 08 jan 2007, 17:52
Heeft iemand ervaring met tonglepels. Tasja heeft het al een tijdje door dat ze haar tong over het bid kan gooien en dan is nagevelijk ver te zoeken en gaat ze lopen trekken. Mijn instructrice zei je kan een tonglepel proberen. Maar ja wat voor één die van rubber die je over je bestaande bit kan schuiven ofziets, of een metalen met een kopstuk eraan die komt dan onder je hoofdstel. Ik heb deze twee gezien bij Divoza.
Wie heeft er één en wat is jullie ervaring hiermee

Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren

-
Pablo
-
Contacteer:
Bericht
door Pablo » ma 08 jan 2007, 18:38
Mijn persoonlijke mening is dat het vaak een lichamelijk/rijtechnisch probleem is. Waarom doet ze het, sinds wanneer doet ze het en met welke oefeningen/op welke momenten doet ze het. Door een tonglepel te gebruiken kan ze het gedrag niet vertonen, maar neem je de (mogelijke) oorzaak niet weg...
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
Marijke_
Bericht
door Marijke_ » ma 08 jan 2007, 18:43
Ik moet Roos (Pablo) gelijk geven. Maar mocht je toch met tonglepel willen gaan rijden dan kan je een bit kopen met lepel maar ook rubberen dingetjes die je (na in warm water geleged te hebben) zo over het bit kan schuiven en die dan dezelfde functie hebben. Die dingen kosten geloof ik iets van 2,50 ofzo.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
-
Anna
Bericht
door Anna » di 09 jan 2007, 04:52
Pablo schreef:Mijn persoonlijke mening is dat het vaak een lichamelijk/rijtechnisch probleem is. Waarom doet ze het, sinds wanneer doet ze het en met welke oefeningen/op welke momenten doet ze het. Door een tonglepel te gebruiken kan ze het gedrag niet vertonen, maar neem je de (mogelijke) oorzaak niet weg...
Ze doet het bij mij maar ook bij Nienke, ze wil echt bij haar kaken niet los laten en dan is de stelling ook ver te zoeken, vroeger deed ze het nooit (geloof ik) maar sinds ze meer moet werken heeft ze dit uitgevonden geloof ik. En die tonglepel is maar voor tijdelijk hoor even kijken of het helpt.

-
Viv
Bericht
door Viv » di 09 jan 2007, 07:25
Ik ga met roos mee. Sluit iig eerst lichamelijke problemen uit, het tong over het bit gooien kan ook komen door bv last van hun rug of last van de tanden oid.
Met een tonglepel haal je de oorzaak niet weg en vind ze weinig respectvol naar het paard toe. Je paard geeft aan ergens last van te hebben door dr tong over het bit te gooien, een tonglepel eraan hangen is hetzelfde als oordopjes in je oren stoppen

.
Je geeft zelf al aan dat ze dit doet sinds ze meer moet werken. Vergeet niet dat ze een tijdje niks/weinig gedaan heeft en waarschijnlijk wordt er nu verwacht van haar dat ze dr oude niveau weer oppakt of er nooit iets gebeurd is. En wellicht zit ze gewoon aan het eind van dr kunnen op dressuurgebied, hoe graag de ruiter ook verder zou willen.
Allemaal mogelijke senario's die deze gedragingen kunnen veroorzaken.
Ik zou iig eerst dr tanden na laten kijken en evt een fysio laten kijken naar dr voor ik er een tonglepel in hang.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Kelly
Bericht
door Kelly » di 09 jan 2007, 11:13
Anna hadden jullie niet pas een nieuw hoofdstel voor Tasja?
Misschien is door het uitrekken haar bit wat te laag in haar mond komen te hangen en krijgt ze haar tong er heel makkelijk overheen.
-
Jeempie
-
Contacteer:
Bericht
door Jeempie » di 09 jan 2007, 15:05
Ik heb dit met Mindy ook een poos gehad. Ze begon het te doen toen de oefeningen moeilijker werden. Het bit ietsje hoger hangen, veel basiswerk en met wat meer halsruimte actief voorwaarts rijden als ze de tong erover had werkt voor ons goed. Neusriem strakker werkte alleen averechts omdat ze haar tong dan niet terug kreeg. Tonglepel heb ik hiervoor niet gebruikt maar gewoon weer steeds sterker worden in het basiswerk.
Zortin Z1 + 10 alweer!

Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

-
Anna
Bericht
door Anna » di 09 jan 2007, 15:55
Viv schreef:Ik ga met roos mee. Sluit iig eerst lichamelijke problemen uit, het tong over het bit gooien kan ook komen door bv last van hun rug of last van de tanden oid.
Met een tonglepel haal je de oorzaak niet weg en vind ze weinig respectvol naar het paard toe. Je paard geeft aan ergens last van te hebben door dr tong over het bit te gooien, een tonglepel eraan hangen is hetzelfde als oordopjes in je oren stoppen

.
Je geeft zelf al aan dat ze dit doet sinds ze meer moet werken. Vergeet niet dat ze een tijdje niks/weinig gedaan heeft en waarschijnlijk wordt er nu verwacht van haar dat ze dr oude niveau weer oppakt of er nooit iets gebeurd is. En wellicht zit ze gewoon aan het eind van dr kunnen op dressuurgebied, hoe graag de ruiter ook verder zou willen.
Allemaal mogelijke senario's die deze gedragingen kunnen veroorzaken.
Ik zou iig eerst dr tanden na laten kijken en evt een fysio laten kijken naar dr voor ik er een tonglepel in hang.
Nou Viv ze heeft geen last van haar kiezen (tandarts pas geweest en ze had een super gebit) en zoveel meer werken doet ze ook niet 2 x meer dan voorheen en omdat het savond sneller donker wordt heeft Nienke ook niet altijd tijd meer om te rijden. Aan het eind van haar dressuur kunnen is ze nog lang niet ze doet het nog steeds met plezier nee ik denk zoals Kelly al aangeeft dat het hoofdstel een beetje uitgerekt is en ze een gaatje hoger moeten de bakstukken. Last van haar rug heeft ze ook niet dat heeft de DA laatst nog nageken.
Laatst gewijzigd door
Anna op wo 10 jan 2007, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Anna
Bericht
door Anna » di 09 jan 2007, 15:56
Jeempie schreef:Ik heb dit met Mindy ook een poos gehad. Ze begon het te doen toen de oefeningen moeilijker werden. Het bit ietsje hoger hangen, veel basiswerk en met wat meer halsruimte actief voorwaarts rijden als ze de tong erover had werkt voor ons goed. Neusriem strakker werkte alleen averechts omdat ze haar tong dan niet terug kreeg. Tonglepel heb ik hiervoor niet gebruikt maar gewoon weer steeds sterker worden in het basiswerk.
Ik denk inderdaad dat dit voorlopig de oplossing zal worden en kijken hoe het verder gaat.

-
Viv
Bericht
door Viv » di 09 jan 2007, 17:41
Anna schreef:[Nou Viv ze heeft geen last van haar kiezen (tandarts pas geweest en ze had een super gebit) en zoveel meer werken doet ze ook niet 2 x meer dan voorheen en omdat het savond sneller donker wordt heeft Nienke ook niet altijd tijd meer om te rijden. Aan het eind van haar dressuur kunnen is ze nog lang niet ze doet het nog steeds met plezier nee ik denk zoals Kelly al aangeeft dat het hoofdstel een beetje uitgerekt is en ze een gatje hoger moeten de bakstukken. Last van haar rug heeft ze ook niet dat heeft de DA laatst nog nageken.
Tsja dat kan ik natuurlijk niet zien vanaf hier dat dat allemaal al is nagekeken.
Gaatje hoger proberen dan maar

Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014

-
Anna
Bericht
door Anna » wo 10 jan 2007, 00:20
Ja dat kon niemand ook weten hoe Tasja zich voelt ik post niet zoveel en Nienke heeft ook niet zoveel tijd i.v.m. haar stage. Maar voor de rest gaat het super hoor met Tas en Zanouk

-
Lies
Bericht
door Lies » vr 12 jan 2007, 16:52
Hallo hier ik ook even, voor de duidelijkheid
Van Tasja wordt op het moment juist vrij weinig verwacht verder dan volte en schakelwerk komen we eigenlijk niet.
Wel zijn we ondertussen bezig met oprichting en vooral lengtebuiging, wat ze moeilijk vindt.
Verder heeft Anneke jullie foutieve

informatie gegeven, ze heeft namelijk nog nooit haar toch over het bit gegooit bij mij.
Ik denk daarom ook dat de oplossing die Mindy aangeeft voorlopig het beste lijkt

Don't believe everything you think