Waar doe ik goed aan? (ciara)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
maroes

Waar doe ik goed aan? (ciara)

Bericht door maroes » di 26 dec 2006, 11:28

Ik twijfel heel erg wat ik "goed"doe met Ciara.

Ciara staat nu met 2 andere volwassen Norikers(merries) op stal.
Ze hebben allemaal hun eigen stal(3 bij 3).
Ciara staat daar heerlijk,elke dag vers stro waar ze lekker in kan liggen.4 keer per dag goed hooi.(ze heeft dus altijd hooi liggen,want ze eet niet zo snel)en ze krijgt 2 keer per dag veulenkorrel beker vol per keer)

Ciara gaat s`middags een uurtje(als het land goed is) op het land en de rest van de middag in een ruime paddock.Hier staat ze samen met 1 Noriker,de ander staat achter een draadje,omdat ze nog wel eens lelijk doet).Dit gaat erg goed,ze eten samen van dezelfde berg hooi en staan gezellig naast elkaar.Ook speelt Ciara met haar,ze steigerd tegen haar op en dat soort dingen.Alleen speelt Lora niet terug,maar corriseerd haar goed.

Als het donker en koud wordt gaan ze weer op stal.Ciara gaat ook graag naar stal,ze staat nooit te beuken of te schrapen dat ze haar stal uit wilt.

Wat het grote voordeel daar is,is dat we erg lekker in het bos kunnen wandelen.Ze leert alleen wandelen en met een groep wandelen.Ze leert ook dat de twee grote merries naar les gaan en dat ze dan alleen achter blijft.
Dit heeft dus als voordeel,jong geleerd is oud gedaan.
Nadeel zal kunnen zijn,dat ze te weinig beweging krijgt.En dat het voor mij ruim 1 uur rijden is om daar te komen)

Ondertussen geneest Ciara haar been goed en hoeft ze eigelijk niet meer zoveel op stal te staan,maar moet ik haar daar weg halen om naar een opfok of een andere stal te brengen waar ze meer buiten komt.Of zal het genoeg zijn waar ze nu staat.
Voor en nadelen opfok ken ik best, mijn andere veulen heeft daar gestaan.

Ik twijfel erg,vooral omdat ze het prima naar haar zin heeft waar ze nu staat,ze komt niet over als een veulen wat vriendjes mist of meer beweging wilt.
IK zal graag willen weten wat jullie adviseren.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 26 dec 2006, 11:41

Nou ik vind het helemaal niet zo slecht klinken hoor. Kan ze van de zomer wat meer naar buiten? Dan zou ik haar daar lekker houden.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Tanja

Bericht door Tanja » di 26 dec 2006, 11:43

Als ze het nu naar haar zin heeft dan zou ik haar laten staan en straks
in het voorjaar maart /april zou ik een plekje gaan zoeken voor de
zomer waar ze met leeftijdsgenootjes kan spelen.
Het is wel trouwens wel ver een uur rijden. :o
Laatst gewijzigd door Tanja op di 26 dec 2006, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
nina1993

Bericht door nina1993 » di 26 dec 2006, 11:43

Ik denk dat ik toch voor een opfok zou kiezen. Puur en alleen om de bewegingsvrijheid. DAt is nu eenmaal belangrijk voor een veulen en ik denk dat ze zich ook prima aanpast aan een groep in de opfok. Daarvoor zou ik haar daar in ieder geval niet laten.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ydel

Bericht door Ydel » di 26 dec 2006, 11:44

ik heb ook een veulen(nou ja, vanaf 8 maanden) gehad die ik lekker op een ruime stal hield, met veel hooi en veulenbrok.
van het voorjaar ging ze gewoon weer lekker naar buiten en gewoon dag en nacht.
toen het weer winter werd naar binnen, enz.
en die is ook groot geworden...

en ik zou het zo weer doen :j
de persoonlijke band vind ik zelf erg belangrijk, dus lekker wandelen/poetsen en dergelijke.
maar ja, een uur bij je weg?? das dan wel weer ver.
jammer dat ik net bij mijn stal wegben joh, had ze samen met Ydeltje gekund...

succes ermee Mylene!!
(hier gaan de paarden trouwens nog 3 uur per dag naar buiten, lekker in de paddock of zelfs het land :j )
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Claudje

Bericht door Claudje » di 26 dec 2006, 12:27

Ik heb er met Caylinn echt voor gekozen dat ze zo veel mogelijk buiten kan staan. Daarom staat ze nu ook bij Esther :j
Ik zou het persoonlijk niet zo'n fijn idee vinden als mijn veulen zo veel op stal zou staan, maar bij Ciara is de situatie op
zich niet verkeerd hoor. Ook gezien haar toestand, het is niet een standaard veulen :D Caylinn heeft door haar
wond ook een paar dagen achter elkaar op stal moeten staan, maar ik was wel blij dat ze snel weer naar buiten kon.

De situatie is op zich niet verkeerd anders zou ze zich wel misdragen, maar ik zou het toch fijner vinden als ze op die
leeftijd meer beweging kunnen krijgen :j
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Esther

Bericht door Esther » di 26 dec 2006, 12:49

Tja, ik ben zelf ook voor veel op het land staan, maar ik denk dat deze situatie ook wel best goed is.
Ik erkte aan Bente duidelijk wat ze vond. Ze wilde de stal uit, dat gaf ze duidelijk aan. Ook begon ze op een gegeven moment met mij te spelen, wat ik zelf een minder goed plan vond. Nu kan ze dus lekker met Caylinn spelen en is ze veel makkelijker.

Als Ciara niet zo vervelend wordt bevalt het haar dus wel.
Ik zou in het voorjaar wel een plekje zoeken met meer weidegang.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » di 26 dec 2006, 14:42

Ik heb zelf gekozen voor een opfokadres waar mijn veulen dag en nacht buiten kan staan.
Beweging en contact met leeftijdgenootjes is enorm belangrijk voor de (fysieke en psychische)ontwikkeling. Wandelen met mensen kunnen ze nog hun hele leven.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jilly

Bericht door Jilly » di 26 dec 2006, 15:08

Als ze in het voorjaar weer meer naar buiten kan vind ik dit nog niet zo'n slecht plaatsje.
Hier gaat het ook ongeveer zo, de mijne staat met 2 andere hengstveulens in een ruime stal en hij gaat zovaak mogelijk naar buiten. Dat varieert van een uur tot een hele dag. En vanaf het voorjaar kan hij dan weer lekker dag en nacht op de wei blijven.
Hij is goed te hanteren en geeft een blije indruk dus ik vind het best zo :j
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Viv

Bericht door Viv » wo 27 dec 2006, 05:00

You've got mail :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 27 dec 2006, 08:47

Klinkt mooi, maar niet voor een veulen van dit jaar. Ik zou er voor kiezen om het veulen met leeftijdsgenootjes lekker buiten te laten spelen.
Om dezelfde redenen als al eerder aangegeven.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 27 dec 2006, 08:54

Tja hier nog iemand die duidelijk de voorkeur geeft aan spelen met leeftijdsgenootjes en lekker buiten staan. Als ik zie hoe die heren zich hier vermaken, prachtig gewoon, rennen, racen en steigeren door het land heen.

Al zeg ik er wel bij dat nu voor de winter ik, als ik jou was, Ciara lekker zou laten staan. Zo weet je ten eerste dat haar been echt zeker alle rust krijgt die het verdiend, en daarnaast is het nu gewoon nog geen weer om een jong dier tussen de anderen te gaan zetten.
Maar zou rond het voorjaar wel opzoek gaan naar een mooie opfoklocatie!
Geluk is de vrucht van intens werk
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 27 dec 2006, 10:08

Tja zelf zou ik voor wat meer leeftijdsgenootjes gaan... maar jouw paardje is toch nog een beeje een apart geval.

Ik vind wat je aangeeft het helemaal niet slecht klinken hoor ;) En ze leert ook al best wat goede dingen, zoals alleen achter blijven en gecorrigeerd worden.
Misschien zou je met de DA kunnen overleggen of een opfok waar ze meer kan spelen (omdat er 'teruggespeelt' wordt beter is, of dat dit nu iets te veel zou zijn... Denk dat je het daar ook wat vanaf mag laten hangen...

Een extra vriendje om te spelen is eventueel ook een optie?
Vera

Bericht door Vera » wo 27 dec 2006, 14:08

als jij en je paardje tevreden over de situatie nu zijn zou ik zo lekker houden. Ze komt elke dag buiten en krijgt goed voer en ze leert veel.
Ze heeft een tijd op stal moeten staan en weet dus niet beter. Ik vraag me af of je er in dit geval goed aan doet om je paardje te verplaatsen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie