vraagje!!!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
!#niekie#!
Contacteer:

vraagje!!!

Bericht door !#niekie#! » ma 11 dec 2006, 17:53

heeeeeeeeeeey

columbus staat weer thuis:D maar ik heb een probleem ik durf hem eigelijk niet meer de wei uit te halen zonder dat er iemand anders bij is.
elke keer als ik hem de wei uit haal gaat die rennen ik laat het touw dan maar los dat is nog niet eens zo erg maar hij trapt ook achter uit ik ben al een keer geraakt:( _-:( dat dee hartstikke zeer:( |( nu moet ik elke keer wel een zweep mee nemen maar als ik hem in de bak wil laten rollen trapt die ook nog wie weet nog wat om dat op te lossen :? :?
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
yvette

Bericht door yvette » ma 11 dec 2006, 17:56

Ten eerste hoort dit volgens mij niet bij rijtechnische problemen :D

Ten tweede weet hij nu dat hij los kan komen als jij hem vast hebt, dus dat zal hij blijven proberen. Ik zou er hulp bijhalen van iemand die hem niet loslaat zodat hij in ieder geval eerst leert dat dat niet mag. Dat jij de baas bent dus. Want dat trappen is ook een teken van dominantie.

Dus hulp halen en niet te lang wachten met castreren. Hengsten worden duiveltjes als je ze niet streng (maar rechtvaardig) opvoedt.
Sterkte ermee!
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
claudia

Bericht door claudia » ma 11 dec 2006, 17:59

Ik sluit me helemaal aan bij Yvette.
Vergis je iet in een hengstje. Nu lijkt het nog op spelen maar straks verandert dat en gaat het een keer fout.
Snel iemand erbij halen en afleren die streken.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Jilly

Bericht door Jilly » ma 11 dec 2006, 18:57

Dat begint bij de mijne ook nu, ik doe hem nu altijd buiten aan de longeerlijn zodat ik niet direct moet lossen als hij 'm smeert, hij weet het ondertss wel dat hij het niet mag maar probeert het nog wel, maar echt gericht trappen ofzo doet hij gelukkig niet.
Mara idd toch proberen streng (maar rechtvaardig) te zijn, ik weet dat het moeilijk is want ze zijn al verdomd sterk, maar dat betert er ook niet op...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
sultan

Bericht door sultan » ma 11 dec 2006, 20:30

Sultan had er ook een handje van om, om te draaien en dan kon echt niemand hem meer houden. Ik heb een hengsten ketting aangeschaft. Ging meteen stukken beter! Nu gaat hij gewoon mee, maar als hij weer eens een bui heeft gebruik ik die ketting weer gewoon.
Esther

Bericht door Esther » di 12 dec 2006, 12:03

di zul je met geduld en een consequente aanpak moeten oplossen.
Wat je in je achterhoofd moet houden en dat is niet leuk is. Het is nu belangrijker dat hij luisterd dan dat hij me lief vind. Dat klinkt heel gemeen, maar je moet hem heel strak houden, want hij loopt met je weg straks.
Als je liever niet meer alleen gaat neem dan iemand mee, en dan bij voorkeur iemand die ervaring heeft met jonge hengsten.

Straf hem ook behoorlijk als hij weer trap, trek desnoods je schoen uit om naar zijn kop te gooien, maar wacht niet te lang met straffen, et moet direct op het ongewenste gedrag volgen..

Ik wil je echt adviseren om iemand in de buurt te zoeken met kennis van zaken. Ik weet het natuurlijk niet, maar uit je bericht maak ik op dat je nog niet zoveel ervaring hebt en nog niet zo oud bent, Wees niet bang om hulp te zoeken, daar heb je later alleen maar een heleboel plezier van.

Veel succes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
maaike vis

Bericht door maaike vis » di 12 dec 2006, 13:05

Hee Danique. Het lijkt me niet erg veilig als jullie hier zelf zo mee doorgaan, misschien kun je het beter doen als Jose er bij is, dat je ook even kan zien hoe zij het aanpakt.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » di 12 dec 2006, 13:31

Ik las dat je nog maar 12 bent. Mijn dochter mocht met haar 12 echt geen hengstveulen zonder begeleiding uit de wei halen hoor!
Ten eerste kunnen ze zo gruwelijk sterk zijn door hun lompigheid,
en ze hebben het zo door tegen wie ze aan kunnen meppen. (heb je dus al gemerkt, beterschap hiermee)
En ze hebben ook zo door dat je bang voor ze bent en maken hier dan direct gebruik van.
De tip die ik je kan geven is, zorg dat er altijd iemand bij je is, die evt
een 2e touw "los" vast houdt
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 13 dec 2006, 07:57

Ik sluit me ook aan bij Yvette!
Wat je nu nog we kan doen, is hem uit de wei halen met de ketting onder zijn kin door of over de neus heen.
Claudje

Bericht door Claudje » wo 13 dec 2006, 15:47

maaike vis schreef:Hee Danique. Het lijkt me niet erg veilig als jullie hier zelf zo mee doorgaan, misschien kun je het beter doen als Jose er bij is, dat je ook even kan zien hoe zij het aanpakt.
Ik ga met Maaike mee :j Jan en José kunnen je vast helpen en anders iemand anders daar op stal.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Viv

Bericht door Viv » do 14 dec 2006, 05:30

Tsja misschien kort door de bocht en hard, maar als je niet weet hoe je een paard op moet voeden moet je als jonge meid niet aan een (hengst)veulen beginnen. Dit is dus een duidelijk voorbeeld waarom.

Columbus is duidelijk erg aan het uitproberen en heeft nu dus geleerd dat als je maar vervelend genoeg bent dat het vrouwtje je los laat en je lekker je gang kan gaan.
Dat hij gericht naar je trapt komt omdat hij je (terrecht) als zn mindere ziet.

Vraag een volwassene met je mee te lopen als je hem gaat halen.
Maak een knoop aan het eind van je touw, dan kan het niet door je handen schieten.
Pak hem kort vast en iedere keer als hij begint te drammen een heel klein rondje (van hooguit een meter) draaien waarbij hij aan de binnenkant loopt (geloof me dat worden veel rondjes in het begin).

Gebruik een duidelijk commando zoals NEE als hij weer een poging doet, luistert hij niet dan een rondje. Geloof me die rondjes issie snel zat.

Dat hij na het rollen naar je trapt is een gevolg van het eerste, hij moet leren repect te krijgen voor je en daarvoor moet je zelf heel streng en duidelijk zijn en grenzen stellen wat wel en niet toelaatbaar is.
Lees bijvoorbeeld eens de boeken van Emiel Voest dan wordt je al een heleboel duidelijk denk ik.

Succes en geef de moed niet op, met een beetje hulp en gezond verstand kom je er wel. En bedenk, domme vragen bestaan niet ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Claudje

Bericht door Claudje » do 14 dec 2006, 06:27

Viv schreef:Maak een knoop aan het eind van je touw, dan kan het niet door je handen schieten.
Dit zou ik toch echt afraden! Toen ik nog op de manege reed is er
ook eens een pony flink op de kletter gegaan en toen knalde die
knoop met een noodgang tegen mijn vinger aan; resultaat een zwaar
gekneusde vinger die ik minstens een week niet kon bewegen :\

Afbeelding

yvette

Bericht door yvette » do 14 dec 2006, 08:13

Duidelijk verhaal van Viv :j
Alleen dat van die knoop vind ik ook niet zo'n goed plan. Zo heb ik bijna eens een vinger gebroken. Ik haal ze er tegenwoordig altijd uit. Het werkt namelijk wel als je hem vasthoudt bij de knoop, maar als het touw ineens door je handen schiet, krijg je die knoop met een noodgang tegen je vingers.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
jose79

Bericht door jose79 » vr 15 dec 2006, 18:06

Ik heb al tegen Danique gezegd, zelf niet meer uit wei halen, ik help altijd mee en inderdaad dan doet hij het niet.

Gewoon geduld hebben tot ze gecastreerd zijn en geen verkeerde manieren aan leren.
_-:(

Hij is erg braaf en het komt met goede begeleiding heus wel goed, daar zorgen wij wel voor...
Esther

Bericht door Esther » vr 15 dec 2006, 18:07

Dat is fijn om te horen!! Dat komt dus helemaal goed!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 15 dec 2006, 20:28

:j jonge dieren lekker op de wei laten staan. Columbus heeft nu wel de leeftijd ook bereikt waarop hij grenzen gaat zoeken en lekker jong en puberig is. Beste opvoeding is dan vaak tussen soortgenootjes laten staan en zelf de 'ruzie' niet opzoeken.

En als hij toch iets doet waar je niet van gecharmeerd bent, dit duidelijk maar veilig laten merken. (wat hier vaak resulteert in schreeuw geven of rondvliegende voerbakjes/schepjes, hét vingertje of gewoon een beste knal)

Drammen los ik hier trouwens vaak niet op met rondjes draaien, maar stilzetten, aantal passen terug, weer stilzetten en weer mee laten lopen. (waarbij ik doel op: Je schouder mag niet voorbij mijn heup komen, liefst hoofd naast mijn lichaam, meer niet)

Trappen na het rollen kan ook een mate van bescherming zijn. Dat jij dus te dicht bij hem staat en hij zich onveilig voelt en daardoor 'de vijand' van zich af wil trappen. (alsnog een respect-kwestie)

Maar met Jose komt dat wel goed :D
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » zo 17 dec 2006, 10:28

Dat had ik dus ook wel wat inderdaad.
Bente verveelde zich gewoon in de wei en ging dus met mij spelen.. Geen goed idee!! 8)7
Nu met Caylinn erbij kan ze zich lekker uitleven en gedraagt ze zich (meestal) keurig tegenover mij.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Claudje

Bericht door Claudje » zo 17 dec 2006, 10:59

Maar Bente heeft ook goed naar Caylinn geluisterd, want die is heel braaf aan de hand, toch Esther? :D

Afbeelding

Esther

Bericht door Esther » zo 17 dec 2006, 15:25

Ja hoor!!! Alleen de laatste keer wilde ze wel heel graag naar de wei, hihi.. Is wel opgelost hoor!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
lientje

Bericht door lientje » zo 17 dec 2006, 16:09

~mirjam~ schreef:Ik las dat je nog maar 12 bent. Mijn dochter mocht met haar 12 echt geen hengstveulen zonder begeleiding uit de wei halen hoor!
Dit vind ik dan weer overdreven. de ene 12jarige is de andere niet.
ik Kreeg yuur toen ik 12 was, heb sharon ingereden op mijn 10e en op mijn 13e/14e reed ik volwassen KWPN hengst van 170 dus :D
Het zegt veel meer hoe kordaat en snel je bent. Mijn verzorgster van 11 is Yuur ook makkelijk de baas. Alleen op vreemd terrein zou ik dat zo 1 2 3 niet doen.

Verder ga ik helemaal mee met de andere tips. Hij moet nu hij nog niet weet hoe sterk hij straks is al dit soort fratsen afleren. Wij hebben nu nog een volwassen fjord op stal die het soms flikt, daar begin je niks meer tegen die wint het gewoon door zijn kracht.

hengstenketting erop en gewoon NIET loslaten. wees je erop bedacht door het touw niet teveel te laten vieren, dan kan hij een duik nemen en komt de ruk drie keer harder aan als dat hij vanuit trekken met een gespannen touw gaat. in het laatste geval kun je meestal makkelijker houden.

En inderdaad zorg voor hulp, beter te vaak vragen en hulp als te weinig, je kan een jong dier maar 1 keer opvoeden zeg ik altijd maar.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Plaats reactie