Tsja misschien kort door de bocht en hard, maar als je niet weet hoe je een paard op moet voeden moet je als jonge meid niet aan een (hengst)veulen beginnen. Dit is dus een duidelijk voorbeeld waarom.
Columbus is duidelijk erg aan het uitproberen en heeft nu dus geleerd dat als je maar vervelend genoeg bent dat het vrouwtje je los laat en je lekker je gang kan gaan.
Dat hij gericht naar je trapt komt omdat hij je (terrecht) als zn mindere ziet.
Vraag een volwassene met je mee te lopen als je hem gaat halen.
Maak een knoop aan het eind van je touw, dan kan het niet door je handen schieten.
Pak hem kort vast en iedere keer als hij begint te drammen een heel klein rondje (van hooguit een meter) draaien waarbij hij aan de binnenkant loopt (geloof me dat worden veel rondjes in het begin).
Gebruik een duidelijk commando zoals NEE als hij weer een poging doet, luistert hij niet dan een rondje. Geloof me die rondjes issie snel zat.
Dat hij na het rollen naar je trapt is een gevolg van het eerste, hij moet leren repect te krijgen voor je en daarvoor moet je zelf heel streng en duidelijk zijn en grenzen stellen wat wel en niet toelaatbaar is.
Lees bijvoorbeeld eens de boeken van Emiel Voest dan wordt je al een heleboel duidelijk denk ik.
Succes en geef de moed niet op, met een beetje hulp en gezond verstand kom je er wel. En bedenk, domme vragen bestaan niet

Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014