Stro voeren.
Stro voeren.
Omdat Jeskim op dieet is, nog steeds, wil ik haar eigenlijk het liefst stro bijvoeren en met een topje hooi erdoor. Maar hoeveel stro voeren is veilig.. Je hoort veel over verstopping en dat mag natuurlijk niet..
Verder krijgt ze er niets bij alleen de sprietjes gras die er nog staan een liksteen en water..
Moet ik het half om half mengen of mag er meer stro bij??
Groetjes Esther..
Verder krijgt ze er niets bij alleen de sprietjes gras die er nog staan een liksteen en water..
Moet ik het half om half mengen of mag er meer stro bij??
Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik voerde mijn koliek-gevoelige paard altijd een plak stro bij ivm de structuur en het verbeteren van zijn darmwerking. Het is afhankelijk van welk soort stro je erbij geeft of het gevaarlijk is met het oog op koliek.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Stro is een zeer goed structuurrijk ruwvoer, zo leer ik het momenteel. Schijnt dat paarden die verstoppingen krijgen na stro eten al geen goede darmstructuur bezitten en daardoor koliek krijgen (doordat de beschadigde darmwand het half verteerde stro tegen houd).
Zou als ik jou was beginnen met een plak (van de kleine pakjes een handbreedte) en na verloop van tijd kun je dit aanvullen, ook maar bekijken hoeveel ze er zelf van wil eten
! Bij Bart gaat dagelijks ca 2 of 3 van die plakken in de stal, maar vaak eten ze nauwelijks 1 deel van op, rest blijft als stalvulling.
Zou als ik jou was beginnen met een plak (van de kleine pakjes een handbreedte) en na verloop van tijd kun je dit aanvullen, ook maar bekijken hoeveel ze er zelf van wil eten

Geluk is de vrucht van intens werk
Ik bedoel eigenlijk dat niet alle strosoorten geschikt zijn voor paarden om te eten. Maar ik kan zo even niet terugvinden welke soorten wel geschikt zijn voor paarden, zeker ben ik van roggestro wat je dus gerust een beetje bij kan voeren...Heb het ooit moeten leren, maar zeker weten doe ik het niet meer. Ik bedoelde dus niet dat het stro verschimmeld ofzo was (lijkt me logisch dat je dat sowieso niet voert).
Morgan!! 

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ze moeten wel veel stro eten wil het verstoppen
Dus de hele dag door, en net wat Bella ook aangeeft, de darmen zijn dan meestal niet optimaal in conditie.
Marijke, ik weet wel dat er verschillende strosoorten zijn, en de een vind het paard weer lekkerder dan de andere, maar vraag me niet welke ze het lekkerste vinden
Het is wel een karig dieet zo te lezen?!
Is ze erg te vet? En hoeveel beweging krijgt ze hier dan nog bij? Heb je de overgang naar dit dieet en beetje geleidelijk gedaan? Niet dat Jeskim straks Hyperlipaemie heeft (een verstoring van de vetstofwisseling).

Dus de hele dag door, en net wat Bella ook aangeeft, de darmen zijn dan meestal niet optimaal in conditie.
Marijke, ik weet wel dat er verschillende strosoorten zijn, en de een vind het paard weer lekkerder dan de andere, maar vraag me niet welke ze het lekkerste vinden

Het is wel een karig dieet zo te lezen?!
Is ze erg te vet? En hoeveel beweging krijgt ze hier dan nog bij? Heb je de overgang naar dit dieet en beetje geleidelijk gedaan? Niet dat Jeskim straks Hyperlipaemie heeft (een verstoring van de vetstofwisseling).
Ik bedoel ook niet welk stro ze het lekkerst vinden...
Ik weet dat sommige stro soorten schadelijk zijn (in de zin van verhoogd risico op koliek) voor paarden om te eten, maar weet niet mee welke..Roggestro is in ieder geval niet schadelijk.
Ik weet dat sommige stro soorten schadelijk zijn (in de zin van verhoogd risico op koliek) voor paarden om te eten, maar weet niet mee welke..Roggestro is in ieder geval niet schadelijk.
Morgan!! 

Ligt er inderdaad aan waar het stro vandaan komt, Marijke 
Alies staat overigens op stro als bodembedekker en die eet er zo de hele dag van..geen verstoppingen aan de dagelijkse vracht mest te zien
Maar een dieet is natuurlijk niet alleen op andere voermethode gebasseerd. Wat voor een beweging krijgt ze erbij? Zoals Janine al aangeeft, het moet niet te extreem gaan.

Alies staat overigens op stro als bodembedekker en die eet er zo de hele dag van..geen verstoppingen aan de dagelijkse vracht mest te zien

Maar een dieet is natuurlijk niet alleen op andere voermethode gebasseerd. Wat voor een beweging krijgt ze erbij? Zoals Janine al aangeeft, het moet niet te extreem gaan.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Hier haakte ik dus weer op in als: geen enkel stro is schadelijk in principe. (en leveren alleen verhoogd risico op koliek bij een beschadigde darmwand) Maar logischerwijs is het stro met hardere stengels lastiger verteerbaar dan waar de stengels minder hard zijn.Marijke&Rosco schreef:Ik weet dat sommige stro soorten schadelijk zijn (in de zin van verhoogd risico op koliek) voor paarden om te eten, maar weet niet mee welke..Roggestro is in ieder geval niet schadelijk.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jeskim krijgt geen last van vervetting in het bloed hoor, daar houd ik wel rekening mee. Ik heb het over tarwestro, dat is wel te doen.
Ze krijgt nu wat er in de wei staat, wat grasjes en wat hooi bij.. Maar ze is echt te dik en ze valt nog niet af. Ik ga haar binnenkort weer rijden, ze heeft een wond bij de singel gehad..
Ze is al een poosje op dieet en ik heb het langzaam afgebouwd en ze heeft wel een liksteen. Ook heeft het land nu nog wat gras..
Het is alleen om de maag te vullen.. Ik doe er wel wat goed hooi door, ik laat haar echt niet verhongeren, ik vroeg me alleen af welke hoeveelheid veilig is.
Is het misschien handig om er iets anders door te doen, lucerne ofzo of kuilvoer, dat ontstopt en hebben ze minder van nodig..
Ik moet me er maar eens in verdiepen..
Ze krijgt nu wat er in de wei staat, wat grasjes en wat hooi bij.. Maar ze is echt te dik en ze valt nog niet af. Ik ga haar binnenkort weer rijden, ze heeft een wond bij de singel gehad..
Ze is al een poosje op dieet en ik heb het langzaam afgebouwd en ze heeft wel een liksteen. Ook heeft het land nu nog wat gras..
Het is alleen om de maag te vullen.. Ik doe er wel wat goed hooi door, ik laat haar echt niet verhongeren, ik vroeg me alleen af welke hoeveelheid veilig is.
Is het misschien handig om er iets anders door te doen, lucerne ofzo of kuilvoer, dat ontstopt en hebben ze minder van nodig..
Ik moet me er maar eens in verdiepen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wandelen zou eventueel wel kunnen, maar ik heb er op het moment even de tijd en puf niet voor, ik ben net na een jaar arbeidsongeschikt weer aan het werk.
Longeren is hier bijna niet te doen i.v.m. de blub en vrijspringen ook niet, daar komt bij dat ze niet zoveel mag draven, ze heeft een hartprobleempje..
Ze gaat straks wel met mij naar les, daar hoeft ze niet te veel te draven hoor, dus binnenkort krijgt ze wel weer beweging, maar er kan qua voer volgens mij ook wel wat af, ze moet gewoon wat armer..
Gelukkig houden de jonkies haar ook wel wat in beweging, ze is wel alweer zo ver dat ze lekker mee dolt in de wei, hihi..
Ik vind het wel vreemd trouwens.. Ze viel normaal in de winter wel erg af, nu heeft het nog niet gevroren en er staat nog wat, maar toch... Normaal is ze altijd wel slank.. Fokmerriebuik daar gelaten..
Nou, ja ik ben eigenlijk allang blij dat ze wat opknapt..
Longeren is hier bijna niet te doen i.v.m. de blub en vrijspringen ook niet, daar komt bij dat ze niet zoveel mag draven, ze heeft een hartprobleempje..
Ze gaat straks wel met mij naar les, daar hoeft ze niet te veel te draven hoor, dus binnenkort krijgt ze wel weer beweging, maar er kan qua voer volgens mij ook wel wat af, ze moet gewoon wat armer..
Gelukkig houden de jonkies haar ook wel wat in beweging, ze is wel alweer zo ver dat ze lekker mee dolt in de wei, hihi..
Ik vind het wel vreemd trouwens.. Ze viel normaal in de winter wel erg af, nu heeft het nog niet gevroren en er staat nog wat, maar toch... Normaal is ze altijd wel slank.. Fokmerriebuik daar gelaten..
Nou, ja ik ben eigenlijk allang blij dat ze wat opknapt..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Die is uiteraard al geweest en omdat ze wat te dik is zit er extra vet om haar hart en daar heeft ze het moeilijk mee. Ze moet dus gewoon afvallen. Verder heeft zij het ook gehad over stro voeren, door het hooi heen.
Ik weet alleen geen goede hoeveelheid en ik dacht laat ik het eerst hier eens vragen. De DA komt binnenkort weer langs en dan vraag ik het wel even..
Ik weet alleen geen goede hoeveelheid en ik dacht laat ik het eerst hier eens vragen. De DA komt binnenkort weer langs en dan vraag ik het wel even..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Wat ligt er in de stal?
Ik ben nooit echt voor stro voeren geweest. Je kunt namelijk ook gedorse hooi voeren, daar zit geen zaad meer in , het zijn alleen de stengels.
Paarden zijn natuurlijk de hele dag bezig met het "
zoeken" naar eten. Het darmstelsel is daarop ingesteld.
Kuilgras ga je dan beperkter voeren, ze mogen er minder van hebben want hier worden ze juist makkelijker dik van.
Ik zou eens kijken of er bij jou in de buurt gedrose hooi te krijgen is, ze vinden dit meestal ook lekkerder dan stro.
Ik ben nooit echt voor stro voeren geweest. Je kunt namelijk ook gedorse hooi voeren, daar zit geen zaad meer in , het zijn alleen de stengels.
Paarden zijn natuurlijk de hele dag bezig met het "
zoeken" naar eten. Het darmstelsel is daarop ingesteld.
Kuilgras ga je dan beperkter voeren, ze mogen er minder van hebben want hier worden ze juist makkelijker dik van.
Ik zou eens kijken of er bij jou in de buurt gedrose hooi te krijgen is, ze vinden dit meestal ook lekkerder dan stro.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Waarom maak je geen lange stapritten met haar? Is goed voor de conditie maar niet te belastend voor haar of voor jou. En dan heb ik het niet over een rondje om de stal/wei maar over ritten van 10-20km (2-4uur stappen).Esther schreef:Wandelen zou eventueel wel kunnen, maar ik heb er op het moment even de tijd en puf niet voor, ik ben net na een jaar arbeidsongeschikt weer aan het werk.
..
Enige redmiddel wat je hebt met haar is meer bewegen, en dan ook echt meer en vooral ook regelmatig. Je paard af willen laten vallen maar er zelf geen puf voor hebben is in dat opzicht even geen combinatie, raar maar waar, je zult in dat opzicht die puf wel ff moeten maken.

Verder kunnen hartproblemen veroorzaakt worden of verergeren door te weinig kwalitatief goed voer (brok dus). Een dier mist dan bepaalde voedingsstoffen die noodzakelijk zijn om een dier gezond te houden. Verder werkt te weinig voeren hetzelfde als te weinig eten bij mensen, de stofwisseling verandert zo dat ze alles wat ze binnenkrijgen op gaan slaan.
Ik zou dus ipv stro een goede energiearme basisbrok gaan bijvoeren, beginnend met een handje per keer. Evt aangevuld met een compleet vitaminepreparaat/suplement.
Succes!
Mijn Da raad wel aan om er wat stro door te mengen, dus ik nam dat aan als goed, ik ben eigenlijk ook niet zo huiverig voor het voeren van stro, maar ik weet wel dat ze niet alleen maar stro mogen hebben en dat ze ook wel hun voedingsstoffen binnen moeten krijgen..
Ze staat nooit in de stal, dus ze eet geen stro van de bodem.
Van kuil worden ze inderdaad dikker, maar ik vroeg mijn af of het laxerende gedeelte zou helpen, maar een klein beetje kuil erdoor mengen is natuurlijk niet handig, dat is ook niet te doen.
Waarom ik vier paarden heb? De twee kleintjes hebben op zich niets nodig, af en toe even wat omklieren met ze en dat is dat.
Dan Jeskim gebruiken voor de buitenritjes en fanatieker gaan rijden met Tea. Tja en toen kwam het hartprobleem van Jeskim omhoog borrelen..
Ik vind het inderdaad een harde opmerking, je weet echt niet genoeg van mijn situatie om daarover te oordelen. Het was altijd te doen, maar op het moment is het even zwaar, je moet zo wennen aan het werken. Eerst ging het goed en was het te doen, maar op het moment gewoon even niet. Maar ik denk zowieso niet dat veel mensen de ziekte ME begrijpen en dat vraag ik ook van niemand.
Je doet het wel overkomen alsof ik mijn zieke paard in de steek laat en dat vind ik echt een afschuwelijke suggestie..
Viv, ik maakte eerst om haar weer in conditie te krijgen ook lange buitenritten van minstens twee uur, toen werd ze dus hard gebeten door Tea en was het even niet mogelijk, ik moet nu de draad even weer oppakken en dat is lastig. Vooral aangezien het nu zo snel donker is. Als Tea straks op de stalling staat kan ik die gewoon in het donker doen.
Dat paarden scharrelen en zoeken naar voedsel is dus het idee erachter. Stro is heel arm, maar dan hebben ze wel wat te kauwen. Ze moeten toch op de een of andere manier aan hun 40.000 kauwbewegingen moeten komen om het spijsverteringstelsel op gang te houden.
Ze staat nooit in de stal, dus ze eet geen stro van de bodem.
Van kuil worden ze inderdaad dikker, maar ik vroeg mijn af of het laxerende gedeelte zou helpen, maar een klein beetje kuil erdoor mengen is natuurlijk niet handig, dat is ook niet te doen.
Waarom ik vier paarden heb? De twee kleintjes hebben op zich niets nodig, af en toe even wat omklieren met ze en dat is dat.
Dan Jeskim gebruiken voor de buitenritjes en fanatieker gaan rijden met Tea. Tja en toen kwam het hartprobleem van Jeskim omhoog borrelen..
Ik vind het inderdaad een harde opmerking, je weet echt niet genoeg van mijn situatie om daarover te oordelen. Het was altijd te doen, maar op het moment is het even zwaar, je moet zo wennen aan het werken. Eerst ging het goed en was het te doen, maar op het moment gewoon even niet. Maar ik denk zowieso niet dat veel mensen de ziekte ME begrijpen en dat vraag ik ook van niemand.
Je doet het wel overkomen alsof ik mijn zieke paard in de steek laat en dat vind ik echt een afschuwelijke suggestie..
Viv, ik maakte eerst om haar weer in conditie te krijgen ook lange buitenritten van minstens twee uur, toen werd ze dus hard gebeten door Tea en was het even niet mogelijk, ik moet nu de draad even weer oppakken en dat is lastig. Vooral aangezien het nu zo snel donker is. Als Tea straks op de stalling staat kan ik die gewoon in het donker doen.
Dat paarden scharrelen en zoeken naar voedsel is dus het idee erachter. Stro is heel arm, maar dan hebben ze wel wat te kauwen. Ze moeten toch op de een of andere manier aan hun 40.000 kauwbewegingen moeten komen om het spijsverteringstelsel op gang te houden.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'