Eczeem..?
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Eczeem..?
Toch maar even een topic plaatsen, het zit ons niet helemaal lekker namelijk...
Sinds het eind van de zomer is Ylirjana begonnen met schuren. In eerste instantie leek ze het te doen omdat ze het lekker vond, inmiddels is wel duidelijk geworden dat ze heel veel jeuk heeft.
Manen zien er niet meer uit, een heel stuk wit is verdwenen. Toen ze niet kon schuren (dankzij draadjesconstructie van Douwina) ging het stukken beter. Maar nu ze meer op stal staan wordt het toch erger.
Er zitten trouwens ontzettend veel schilfers in haar manen en voorpluk.
Voor de mensen met eczemers: is dit echt eczeem, en zo ja, kunnen we er nog wat aan doen? Aangezien het nu nog in redelijk lichte vorm is...
Sinds het eind van de zomer is Ylirjana begonnen met schuren. In eerste instantie leek ze het te doen omdat ze het lekker vond, inmiddels is wel duidelijk geworden dat ze heel veel jeuk heeft.
Manen zien er niet meer uit, een heel stuk wit is verdwenen. Toen ze niet kon schuren (dankzij draadjesconstructie van Douwina) ging het stukken beter. Maar nu ze meer op stal staan wordt het toch erger.
Er zitten trouwens ontzettend veel schilfers in haar manen en voorpluk.
Voor de mensen met eczemers: is dit echt eczeem, en zo ja, kunnen we er nog wat aan doen? Aangezien het nu nog in redelijk lichte vorm is...

Het zou kunnen,heb je misschien een foto van hoe het er nu uitziet?
Tika heeft eczeem en nu nog steeds jeuk,wegens het aanhouden van een hogere temperatuur.
Als je twijfelt zou ik de DA er even naar laten kijken.
Tika heeft eczeem en nu nog steeds jeuk,wegens het aanhouden van een hogere temperatuur.
Als je twijfelt zou ik de DA er even naar laten kijken.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
De vrouw waar ik le smee heb heeft ook een beginnende schuurder gehad en zij is zelf natuurlijk genezer of zoiets. Zij heeft wel hele goede resultaten gehad met haar eigen fjord.
Als je meer wilt weten pm je maar!!
Als je meer wilt weten pm je maar!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Klinkt wel een beetje als eczeem, maar het hoeft natuurlijk niet. Schuren kan zoveel oorzaken hebben ook een te droge huid (met schilfers) kan natuurlijk jeuk veroorzaken. Bij eczemers zie je volgens mij toch vaak ook een verdikking van de huid bij de manenkam. Rosco reageert heel goed op de biohuidolie van Leovet, die is niet speciaal voor eczeem en zorgt ervoor dat de huid lekker soepel wordt. Je manen worden er wel vies van maar het is echt een van de weinige dingen die bij Rosco helpt. Ook houd ik zijn huid schoon door het wassen afwisselend met betadine-, tea-tree- en teershampoo maar dat kan op het moment vanwege de temperaturen en ontbreken van warm water niet meer. Ik zou als ik jullie was even kijken hoe ze reageert als je de huid weer soepel hebt en ze geen last meer heeft van schilferen. Ook het eiwit-arm eten zet bij Rosco zoden aan de dijk, hij krijgt dus absoluut geen kuil of hooi van de eerste snede meer en minimaal weidegras. Ook het mugje laat eiwitten achter na het steken dus dat is volgens mij (samen met allerlei ander dingen) de hoofdzaak. Maar ik zou haar niet meteen het stempel eczeem geven, heeft ze weer een goede huid en schuurt ze nog zou je kunnen kijken wat je in het rantsoen kan doen. Rosco heeft de eczeem trouwens op vijf-jarige leeftijd gekregen en dat is leeftijd dat het (volgens faculteit in Utrecht) echt tot uiting komt. Al hoor zie je het volgens mij ook al bij veulens, maar dat is wat ze me toen verteld hebben. Mocht ze echt een eczemer zijn dan weten jullie dat volgend voorjaar ongetwijffeld!
Balen hoor! (enneh sorry voor mijn lange verhaal...)
Balen hoor! (enneh sorry voor mijn lange verhaal...)
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Zal niet te snel aan exceem denken. Heb je al geprobeert of het weg gaat als je haar manen, voorpluk en staart wast of het minder wordt.Je geeft zelf al aan dat er veel schilfers in de manen zitten. Met wassen kun je zorgen dat het weer mooi schoon wordt en niet meer vet is. Mocht dat niet helpen eventueel naar laten kijken of ze geen luizen heeft waardoor ze zo schuurt.
Wodan en ik M1+10
Het hoeft idd helemaal geen eczeem te zijn. Hebben jullie toevallig omstandigheden (voer, box, training, drachtig) verandert? Onze shet had een aantal jaar ontzettend veel schilfers en had toen een soort mijt op haar vacht/huid. Moet eerlijk zeggen dat schilfers daar erger waren dan bij Nena met haar eczeem. Hopelijk blijkt het iets heel anders, simpel oplosbaar te zijn...
Dat zou ook kunnen natuurlijk. Al moet ik erbij zeggen dat Rosco dit jaar ook pas aan het eind van de zomer echt is gaan schuren terwijl die 100% zeker last van eczeem heeft.fjordido schreef:is het niet gewoon schimmel zo aan het moment van ontstaan te vermoeden?
Morgan!! 

Thanx voor jullie reacties!
Ylirjana is begin september zo'n beetje begonnen met schuren tegen de bakpalen en de bomen in het land. Toen kon ik nog geen schilfers ontdekken en had het gevoel dat ze het vooral deed omdat ze het "lekker" vond en niet omdat ze echt jeuk had.
Na verloop van tijd (ze kon lekker doorschuren tegen de bomen
) kreeg ze kleine schilfertjes in haar voorpluk en in de bovenste 10 cm van haar manen. Ik heb haar een paar keer gewassen(en er voor gezorgd dat ze niet meer kon schuren) en dat hielp wel eventjes.
De schilfers zijn nu, sinds ze in de loopstal staan (en weer kuil krijgen) wel wat erger geworden. Ook hebben ze zich iets meer naar het midden van haar manenboog verspreid.
Ik heb ook niet het gevoel dat het echt exceem is, maar je weet natuurlijk maar nooit. Het eerste wat we nu gaan proberen is haar huid wat vettig te houden om te kijken of die schilfers zo weg gaan. Mocht ze nog steeds jeuk houden dan moeten we kijken of het misschien ergens anders aan ligt....
We houden jullie iig op de hoogte.
Ylirjana is begin september zo'n beetje begonnen met schuren tegen de bakpalen en de bomen in het land. Toen kon ik nog geen schilfers ontdekken en had het gevoel dat ze het vooral deed omdat ze het "lekker" vond en niet omdat ze echt jeuk had.
Na verloop van tijd (ze kon lekker doorschuren tegen de bomen

De schilfers zijn nu, sinds ze in de loopstal staan (en weer kuil krijgen) wel wat erger geworden. Ook hebben ze zich iets meer naar het midden van haar manenboog verspreid.
Ik heb ook niet het gevoel dat het echt exceem is, maar je weet natuurlijk maar nooit. Het eerste wat we nu gaan proberen is haar huid wat vettig te houden om te kijken of die schilfers zo weg gaan. Mocht ze nog steeds jeuk houden dan moeten we kijken of het misschien ergens anders aan ligt....
We houden jullie iig op de hoogte.
Dat zou idd ook kunnen maar eerst gaan we dit proberen omdat dit de meest voor de hand liggende oorzaak lijkt. Van september t/m oktober stonden ze nl op de wei en hebben ze geen kuil bijgevoerd gehad en toch had ze er last van.Charret schreef:Kan toch ook aan het voer liggen?
Mocht er na 1/2 weken geen verbetering zichtbaar zijn dan kunnen we alsnog haar rantsoen aanpassen. Als we beide tegelijk doen is het lastig beoordelen waar een eventuele verbetering dan door komt.
Helaas zegt het niets Reinou (maar dat weet je zelf natuurlijk ook).Yoline schreef:En Woudina heeft nergens last van, die krijgt in principe hetzelfde voer als Yli (staan altijd samen).
Waarom krijgt het ene paard wel eczeem en de ander niet. zelfde stal, zelfde voer, zelfde weersomstandigheid.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Dat is hetzelfde alswat nicole zegt. Yessie schuurt zich verrot op havens brok en Sylvy en lieke niet. Waarom zij wel en hun niet (gehouden onder zelfde omstandigheden)Yoline schreef:Ja idd...
Maar doelde meer op het feit dat als ze zou schuren n.a.v. bepaald voer, dat Woudientje het dan ook zou moeten hebben

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!