Schuren door krachtvoer

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Roosjuh

Schuren door krachtvoer

Bericht door Roosjuh » zo 26 nov 2006, 20:28

Weten jullie nog dat topic lang geleden, het heette: Sorry maar Yes schuurt.

Nou ik ben er dus achter ze schuurt door het krachtvoer dat ze krijgt :j. Eerst had ik Havens basis brok daar schuurde ze door. Toen ben ik een poosje overgestapt op Pavo Nature's best, schuren ging weg maar was sowieso al minder toen ze van de wei af kwam en nog op oud brok stond.

Nu ben ik overgestapt op Pavo basis met als resultaat een schurend paard nu zullen jullie denken je hebt de oplossing en die is er ook al is dat brok een stuk duurder en der zit ook nog eens 5 kilo minder in een zak. Oke je hebt een paard das nou eenmaal duur dus dat geeft ook niet. Maar ik vraag me dus af van welke stof in het voer gaat Yessie schuren. Ben nu ook al de samenstellingen aan het opzoeken maar ik heb geen idee misschien weten jullie het en hebben jullie nog een goede aanrader wat voor brok het beste is? :)*

Alvast bedankt en groetjes!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Viv

Bericht door Viv » ma 27 nov 2006, 05:21

Bekijk goed de voedingswaarden van beide voeders. Tjo schuurt bv als ze brok of muesli (of snoepjes of whatever) krijgt waar knoflook in zit.
Al is het maar een piezeltje, madam schuur eigenlijk meteen.

Je zou nog eens hippostar kunnen proberen, dat geef ik Tjo, is fijne brok. En niet zo duur.

Probeer er iig achter te komen welk voedingsmiddel in de ene brok wel zit en in de andere niet. Dan ben je al een eind op weg.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 27 nov 2006, 10:36

Nu je het zegt... zit ik eens te denken... ik dacht in het verleden altijd dat Uniek schuurde omdat ik dan toch misschien de zeep niet goed uit haar staart ofzo had gespoeld... Maar toen stond ze nog op Subli van de welkoop.... en nu staat ze al een half jaartje op Pavo en heeft eigenlijknooit meer aan d'r staart geschuurt idd.....
Ik maar denken dat ik nu wel de zeep goed uitspoel..... hahaha :D
Zal ook wel daaraan hebben gelegen dan denk ik......
Groetjes Cindy
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 27 nov 2006, 15:43

Het zou (riet) melasse kunnen zijn. Dat is suiker en in Nature Best zit veel minder suiker als in biks..
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 27 nov 2006, 17:17

Nicole schreef:Het zou (riet) melasse kunnen zijn. Dat is suiker en in Nature Best zit veel minder suiker als in biks..
Ja daar heb je gelijk in daarom heb ik ook de basis genomen van pavo daar zaten weinig eiwitten in en weinig melasse.

Weet je nog andere gewone basis brok zonder melasse? Of heb je nog tips van muesli ofzo?
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 27 nov 2006, 17:25

Roosjuh schreef:
Nicole schreef:Het zou (riet) melasse kunnen zijn. Dat is suiker en in Nature Best zit veel minder suiker als in biks..
Ja daar heb je gelijk in daarom heb ik ook de basis genomen van pavo daar zaten weinig eiwitten in en weinig melasse.

Weet je nog andere gewone basis brok zonder melasse? Of heb je nog tips van muesli ofzo?
Er zijn weinig brokken zonder melasse... dat wordt bijna niet gemaakt. Maar kijk even op www.marstall.nl en subli krijgt binnenkort een nieuw voer
In het blad Paard&Co zag ik een advertentie staan van Subli.
Ze krijgen binnenkort een nieuw voer op de markt: Subli Zonder

Het schijnt een volledig krachtvoer te zijn zonder, haver, Melasse en Genetisch gemodificeerde grondstoffen.

Volgends de advertentie is dit voer zeer geschikt voor paarden die nerveus, schrikkerig en gespannen zijn. Ook is in de samenstelling rekening gehouden met neutrieten die positieve invloed hebben op hoef- huid en haarconditie.
Tevens zeer geschikt voor paarden met allergieen.
Er zit extra in:
Magnesium
B vitaminen complex
E vitamine
en Tryptofaan.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 27 nov 2006, 17:31

Oke bedankt, ik ga alles even doorlezen.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 28 nov 2006, 09:23

Roosjuh schreef:

Ik wilde gelijk hetzelfde melden als Nicole. Die brok zonder melasse is eigenlijk niet te vinden, melasse wordt gebruikt om de brok te persen. Zonder de melasse valt het in korrels uit een ;)

Ik kan je wel een goede brok adviseren: Fyto Form, maar goed dat is ook in verhouding duur... Het is eigenlijk geen echte brok maar een mengeling.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 28 nov 2006, 20:01

Janine schreef:
Roosjuh schreef: Ja daar heb je gelijk in daarom heb ik ook de basis genomen van pavo daar zaten weinig eiwitten in en weinig melasse.

Ik wilde gelijk hetzelfde melden als Nicole. Die brok zonder melasse is eigenlijk niet te vinden, melasse wordt gebruikt om de brok te persen. Zonder de melasse valt het in korrels uit een ;)

Ik kan je wel een goede brok adviseren: Fyto Form, maar goed dat is ook in verhouding duur... Het is eigenlijk geen echte brok maar een mengeling.
Ik doe opleiding veehouderij en toevallig paar weken geleden excursie suiker fabriek met een heel werkstuk ;) Maar bedankt voor de extra info :D.

Ik denk dat ze toch gevoelig is op de suikers. Een (natuur) brok dus geperst op een andere manier of nog met hele natuurproducten erin bevat minder tot geen suikers. Ik ga nog even verder studeren :D.

Je hebt namelijk ook nog verschillende soorten van persen, van heet maken tot plakken met melasse helaas blijf je melasse altijd houden en ik ga op school even vragen naar de verschillende soorten van voer verwerking. Ik hou jullie op de hoogte misschien voor jullie ook nog wel interessant :).

Heel erg bedankt tot zo ver in ieder geval.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Mir

Bericht door Mir » wo 29 nov 2006, 09:24

In haverzit toch geen melasse?Is dat een optie? Zit in granenmix van Subli ook melasse?
Ik heb idd veel paarden gezien die schuren van het voer, van overgevoeligheid voor suikers tot overgevoeligheid voor eiwitten.
Er wordt ook altijd wel wat toegevoegd wat niet nodig is. Die summerfit koeken van Pavo, zit daar ook melasse in?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 29 nov 2006, 11:01

Ik geloof dat je met granenmixen ook weer zit met teveel aan moeilijk verteerbare eiwitten die weer tot schuren kunnen leiden. Ik heb voor Rosco toevallig zaterdag (tot die tijd kreeg hij geen krachtvoer) de pianissimo van Cavalor gehaald. Daar zit maar een eiwit % in van 7,5% is de laagste die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Ik ben erg aan het expirimenteren op het moment van wat lukt wel en wat niet. Hij krijgt het in combinatie met een supplement met extra magnesium en calcium.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 29 nov 2006, 11:19

Marijke&Rosco schreef:Ik geloof dat je met granenmixen ook weer zit met teveel aan moeilijk verteerbare eiwitten die weer tot schuren kunnen leiden. Ik heb voor Rosco toevallig zaterdag (tot die tijd kreeg hij geen krachtvoer) de pianissimo van Cavalor gehaald. Daar zit maar een eiwit % in van 7,5% is de laagste die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Ik ben erg aan het expirimenteren op het moment van wat lukt wel en wat niet. Hij krijgt het in combinatie met een supplement met extra magnesium en calcium.
Die ruikt ook zo heerlijk :j. Ken ook iemand die dat voerde aan haar quarter met lichte zomerexceem
Anouska

Bericht door Anouska » zo 03 dec 2006, 16:33

De muslie van equiral zit ook weinig eiwit in rond de 6,5-7,5 %. Equiral heeft 2 muslies, moet je even vragen welke dat ik bedoel, is iig de muslie met de minste eiwit.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Charret

Bericht door Charret » zo 03 dec 2006, 17:12

Alies schuurde haar staar ook constant. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ze in de rui was, maar eigenlijk deed ze het ook los daarvan. Nu was mijn muesli op en at Alies dus ook van de muesli die Jouke kreeg en wat bleek..mevrouw schuurt niet meer..
Ze kreeg eerst Pavo [zo'n groene zak] en nu krijgt ze Pavo Nature's best. Ik houd het daar dus lekker bij, want ik ben allang blij dat ze het niet meer doet. Blijkbaar zit er toch iets in dat ze niet kan hebben.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 03 dec 2006, 17:50

Charret schreef:Alies schuurde haar staar ook constant. Eerst dacht ik dat het kwam doordat ze in de rui was, maar eigenlijk deed ze het ook los daarvan. Nu was mijn muesli op en at Alies dus ook van de muesli die Jouke kreeg en wat bleek..mevrouw schuurt niet meer..
Ze kreeg eerst Pavo [zo'n groene zak] en nu krijgt ze Pavo Nature's best. Ik houd het daar dus lekker bij, want ik ben allang blij dat ze het niet meer doet. Blijkbaar zit er toch iets in dat ze niet kan hebben.
Precies dat heb ik ook gedaan! Helaas moet ik nog even mijn oude pavo opvoeren daarna gaat ze weer op nature's best :j.
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Esther

Bericht door Esther » zo 03 dec 2006, 18:24

Helaas werkt dat hier niet, Jeskim krijgt al niets..
Maar zij is overgevoelig voor eiwitten, tenminste daar lijkt het op.. Die schuurt alles bij elkaar..
Maar ja, om die nou de hele zomer in het dieetweitje te zetten...
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie