beenbeschermes / bandages

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
linda*

beenbeschermes / bandages

Bericht door linda* » za 25 nov 2006, 12:51

een vraagje rijden jullie je fjord ook met beenbescherms/bandages
wat vinden jullie daar van en bij banages moet daat onderlapen onder of niet?
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 25 nov 2006, 13:03

Ik rijd eigenlijk nooit met beenbescherming, bij bandages zou ik wel onderlappen doen dat verdeelt de druk beter.

Ik vind beenbescherming niet nodig.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
nina1993

Bericht door nina1993 » za 25 nov 2006, 13:27

Ik rijd ook nooit met beenbeschermers. Veel mensen doen het omdat ze het anderen zien doen (met name bandages zodat er een 'setje'gevormd kan worden), maar ik vind het onzin voor paarden die het niet nodig hebben.

Ik denk dat bandages vaak meer kwaad dan goed doen, omdat veel mensen eigelijk niet eens weten hoe ze goed moeten bandageren.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
yvette

Bericht door yvette » za 25 nov 2006, 13:34

nina1993 schreef:Ik denk dat bandages vaak meer kwaad dan goed doen, omdat veel mensen eigelijk niet eens weten hoe ze goed moeten bandageren.
Dat denk ik ook...

Maar beenbescherming niet nodig? Dat ben ik niet met je eens. Met springen, buitenrijden en longeren gebruik ik ALTIJD peesbeschermers. Je paard kan altijd een keer een gekke sprong maken je bent er flink ziek van als hij dan een van z'n pezen raakt. Met dresuur heb ik ze meestal ook om, maar omdat Iza zichzelf meestal wal rustig houdt laat ik het ook wel eens achterwege.
Peesbeschermers kun je (in tegenstelling tot bandages) geel schade mee aanrichten en waarom zou je je paard niet een beetje beschermen???
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 25 nov 2006, 13:41

Vroeger eigenlijk altijd met peesbeschermers gereden, maar tegenwoordig ben ik helemaal afgekickt. Had soms dat ik de peesjes afhaalde en de benen echt loeiwarm waren eronder, leek me niet bepaald ideaal en zag eigenlijk bij de peesbeschermer-loze-paarden hier gemiddeld echt veel minder beenproblemen. De paarden die wel iets kregen waren vaak de paarden die toch ook peesjes om hadden. (dus toen ging: Voor bescherming, voor mij ook niet helemaal meer op)

Puur natuur voor mij (moeten ze zichzelf maar niet tegen hun poten trappen O:)).

Je kunt ze of helemaal inpakken of helemaal niet. Bezeren kunnen ze zich altijd!!
Geluk is de vrucht van intens werk
Yael

Bericht door Yael » za 25 nov 2006, 13:56

Ik rijd met Yael ook zonder.
Buiten ook.
Keus van haar eigenaar.
Olijke tweeling: Ytje & Yaël :D
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » za 25 nov 2006, 14:29

Nee rijd hem zonder enige been bescherming, hij heeft goede zuivere en stevige benen dat ik wel gek zou zijn om alleen voor de mooiigheid bandages etc om te gaan doen.

ik heb bij een stalgenootje gezien hoe je benen kunt verprutsen door fout te bandagern en fout gebruik, doooood en dood zonde en dan vaak alleen maar om dat setjes gedoe |o
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Charret

Bericht door Charret » za 25 nov 2006, 14:32

Wij rijden wel met peesbescherming bij Jouke. Hij loopt wat nauw van achteren en zonder strijklappen is de kans gewoon groot dat hij zichzelf open schuurt als het ware. Hij heeft ook ijzers en wil wel eens een pas opzij doen als hij iets eng vindt. Een enkele keer, maar dan ben ik toch wel blij als ik het om heb en dat dan de ijzers de bescherming hebben geraakt en niet z'n been zelf.

Bandageren ben ik zelf niet zo'n fan van. Zeker de helft weet niet hoe het moet en zitten dan verkeerd. Ook geven die in mijn ogen onnodig steun. Het gaat mij niet om de steun want hij heeft sterke jonge benen, maar het gaat om bescherming en die biedt een bandage niet.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
roos

Bericht door roos » za 25 nov 2006, 15:06

Met longeren en rijden in de bak doe ik altijd peesbeschermers en strijklappenb om bij danc...onze bak is dan ook wel wat zwaarder dan de gemiddelde bak...

Verder met wandelen laat ik ze achterwege maar met buitenrijden doe ik ze wel weer om (leve het strand en de duinen op 15 min rijden van stal )
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
lauraatje

Bericht door lauraatje » za 25 nov 2006, 15:12

San heeft altijd beenbescherming om :j Voor peesbeschermers en achter strijklappen, of ik nu in de bak rijd, longeer of naar buiten ga. De strijklappen zijn echt nodig bij haar omdat ze vrij nauw loopt achter en de peesbeschermers zitten er meer voor het geval dat. Ze staat vierkant op ijzers en het wil nog wel eens gebeuren dat ze zichzelf voor aantikt.
Bandages hebben we wel, maar die gebruiken we zelden. Die zijn meer voor de leuk in de zomer.
Wendela

Bericht door Wendela » za 25 nov 2006, 15:24

Ik rij ook zonder beenbescherming. Alleen met springen doe ik peesbeschermers om. Hij heeft geen ijzers, dus dat scheelt natuurlijk wel. :) Ik vind dat de benen (en dus de pezen) te warm worden met bandages en zal ze daarom nooit gebruiken.
Jilly

Bericht door Jilly » za 25 nov 2006, 17:21

Ik rijd meestal zonder bescherming.
Alleen met springen peesjes en strijklappen en die laatste waren voor Bidonja ook onmisbaar bij een lange buitenrit, anders had ze wondjes op der achterbenen.
Maar voor dressuur, longeren of losgooien heb ik ze nooit om. Gekke sprong maken kan maar dat kan in de wei ook. En als ik daar al mee moet gaan beginnen om ze met beschermers op de wei te zetten :n
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
vosse
Contacteer:

Bericht door vosse » za 25 nov 2006, 17:25

eerder reedt ik altijd zonder, maar nu alleen met les, omdat ze met het springen tegen dr eigen voorbenen aan schopt met dr achterijzers ofzo, of met dr voorbenen tegen elkaar aan, ze heeft altijd wondjes, dus daar gok ik het niet op.

Maar meestal rijdt ik zonder
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008

Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 25 nov 2006, 18:15

Ik heb alleen (voor)peesbeschermers om met springen of buitenrit... voor de rest vind ik het onzin...
ik heb ook school leren bandageren en ik durf voor 90 % te zweren dat bijna iedereen ze véél te strak doet... en leg je ze zonder onderlap wordt de druk waarschijnlijk niet gelijk verdeeld omdat je daarvoor héél netjes moet kunnen bandageren....
kogelbeschermers zijn alleen nodig als je paard strijkt....
een staartbandage moet je met één hand eruit kunnen trekken zonder moeite anders zit deze ook al te strak en kunnen na 2 uur de haren loslaten en uitvallen....
Dus nee voor mij geen bescherming... je neemt de natuurlijke bescherming van eigen pezen over waardoor ze alleen maar zwakker worden en als er dan een keer wat gebeurt is het gelijk goed mis....
Ze hebben zelf genoeg kracht...
dure kwpn'ers kan ik me iets meer bij voorstellen dat je niet wilt dat er wat gebeurt als ie in t land loopt en het is een druktemaker...
maar mijn fjordie zie je niet echt rennen buiten hoor!!! :D :D :D

Groetjes Cindy
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 25 nov 2006, 18:16

Ik rijd met buitenritten zo nu en dan met 3 in 1 boots van Professionals Choice de SMB elite. Erg fijne dingen :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 25 nov 2006, 18:18

Zelfs KWPNers komen er hier vrij ongeschonden vanaf. Maar is het ook niet zo: Des te meer bescherming, des te harder gaan ze zichzelf tegen de benen trappen, omdat ze geen pijn meer voelen, zodra ze zichzelf aantikken???
Geluk is de vrucht van intens werk
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 25 nov 2006, 18:41

Roosjuh schreef:Ik rijd eigenlijk nooit met beenbescherming, bij bandages zou ik wel onderlappen doen dat verdeelt de druk beter.

Ik vind beenbescherming niet nodig.
Hier nog iemand!
Ik heb niet eens beenbeschermers ooit in een pennytijdperk bandages aangeschaft. 2 keer mee gereden, want ik vond het maar een gehannes.....

Iwan krijgt tijdens het springen en trailerritten ook geen beenbescherming om.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 25 nov 2006, 18:49

Nou de trailer doe ik wel transportbeschermers om... Uniek staat nooit stil!!! en heb een x een paard gezien waar het bij mis ging zonder transportbeschermers dus dat zal mij niet overkoemen!!! haha
ik rijd alleen eigenlijk nooit met de trailer!!
:D Cindy
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
joske_vuran
Contacteer:

Bericht door joske_vuran » za 25 nov 2006, 19:51

Met springen liever wel met peesbeschermers, Vuran is nogal eens lomp.

Verder gewoon zonder beenbescherming ;)
:L Vuran :L
Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
Leentje

Bericht door Leentje » za 25 nov 2006, 20:21

rijd altijd met peesbeschermers en strijklappen.
is een gewoonte denk ik.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Plaats reactie