Probleem...

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
jessica
Contacteer:

Probleem...

Bericht door jessica » ma 20 nov 2006, 11:48

O:) Mag wel zeggen groot probleem!

Zins Pris en Arisca de hele zomer samen op het land hebben gestaan,
en nu verhuist zijn naar de nieuwe pensionstalling zijn ze onafschijdelijk!
Dit is nooit een probleem geweest, maar nu ineens wel dus...
;( Het is echt een groot probleem, vooral met Arisca!
Als ik wil gaan rijden met Pris en zet haar op de poetsplaats, word Arisca helemaal gek en doet anders niks als schreeuwen, steigeren, bokken, vallen, opstaan,(in haar box) noem het maar op...
Ik weet niet wat ik nou moet!
Gister kam er een stalgenootje naar de bak gerend, om te zeggen dat Arisca vast lag in haar box nadat ze viel door haar domme gedrag.
Dus ik was er al snel afgestapt en zou met pris naar de stal lopen, maar toen kwam m'n stalgenootje er ook alweer aan om te zeggen dat ze alweer stond!
Ik ben maar weer gewoon terug gegaan naar de stal, want ik ben gewoon bang dat het mis gaat!
Ik heb Aris ook al eens in het paddock gezet terwijl ik met Prisca bezig was, maar dat is ook geen succes!
Ze galopeerd en bokt aan een stuk door en blijft maar schreeuwen!
Als ik haar er weer uithaal is ze helemaal buiten adem en super bezweet, en alles is weer helemaal goed als ze mams weer ziet he.... _-:(
Wat moet ik nou doen?
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Viv

Bericht door Viv » ma 20 nov 2006, 12:19

gewoon eens goed afspenen. Dis is echt wangedrag omdat ze blijkbaar nooit goed uit elkaar geweest zijn. Dus een van de 2 tijdenlijk op een hele andere stal zetten daar waar ze mams niet meer kan zien en horen en zelfstandig leert leven.
probeer er zolang ze op deze stal staat geen aandacht aan te schenken want dat is precies wat ze wil. Staan ze ook naast elkaar? Wellicht een box elders op stal uit het zicht en gehoor een idee?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 20 nov 2006, 12:21

Hoi, ik ken dit gedrag. Mijn Fjordenboys staan nu ook al een jaar samen en hebben er problemen mee om uit elkaar te gaan. Naarmate je het negeert en de tijdsduur dat je de ander alleen laat opbouwt, wordt het echt minder. Probeer het dus te negeren...
Esther

Bericht door Esther » ma 20 nov 2006, 12:32

Het beste is, denk ik, echt een poos uit elkaar halen, dat heeft Bente ook een heleboel goed gedaan, ineens met twee van die gekke hengstjes op het land.. Daar worden ze wel zelfstandig van.
Ik ken het wel hoor, Bente en Jeskim zijn ook nu nog twee handen op één buik, maar zolang Bente niet alleen hoeft te staan kan ik gewoon weg met Tea en Jeskim..
Wel makkelijk dat ik er drie heb natuurlijk..

Het is nu te doen, maar Bente is ook wel door het draad gegaan omdat mams weg ging..

Erg lastig probleem. Bente kan ook niet alleen staan, dat heeft ze gewoon nog niet geleerd, zou wel eens een beetje moeten, maar ja, ze hebben het nu zo leuk..
En Bente ook in de stal hoor, rondrennen, gek doen, zweten!! En het ergste is dat als ze elkaar kunnen horen, als ze elkaar niet meer kunnen horen is het snel over..

Ik zou het ten zeerste aanraden, gezien mijn ervaring, we hebben meerdere veulens gehad, om haar lekker ergens op het land te gooien met ander jong grut, het is nu echt tijd om een beetje zelfstandig te worden en de regeltjes te leren van een kudde!! Daar heb je echt voordeel van..
In ieder geval nu negeren.. Geen aandacht geven, want negatieve aandacht is ook aandacht. Al hangt ze aan het plafond van de stal, mooi laten hangen!!! Ook als het niet echt comfortabel is.
Laat maar gaan, ze moet er gewoon aan wennen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
douwina

Bericht door douwina » ma 20 nov 2006, 12:52

oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En je vooral ook niks aantrekken van haar debiele gedrag(hoe moeilijk dat ook is ;) )

Ylirjana gedroeg zich ook altijd als een debiel zodra Woudina uit het zicht verdween, nu is het geen enkel probleem meer, zelfs niet als ze helemaal alleen in d'r uppie achter blijft. Ze hinnikt 1 keer en gaat dan verder met haar eigen dingetjes.

Woudina heeft er nog wel erg last van verlatingsangst. Zodra er een paard uit haar zicht dreigt te verdwijnen gaat ze heel debiel lopen doen. (Zelfs al blijft er nog wel een ander paard bij haar staan)

Gister hebben we nog een sterk staaltje gezien. Ylirjana namen we een klein eindje verderop mee(ze kon haar nog gewoon zien) en ze flipte helemaal. Draven, bokken en proberen uit te breken. 't is echt gewoon een kwestie van aanwennen en volhouden (en er voor zorgen dat ze niet uit kunnen breken ;) )

Success!!
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 20 nov 2006, 13:06

Het idee van Viv vind ik een uiterste,... als het mogelijk is zou is kijken of ze op de huidige stal uitelkaar te halen. Het zal in ieder geval niet zonder slag of stoot gaan.
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » ma 20 nov 2006, 14:12

Viv schreef:gewoon eens goed afspenen. Dis is echt wangedrag omdat ze blijkbaar nooit goed uit elkaar geweest zijn. Dus een van de 2 tijdenlijk op een hele andere stal zetten daar waar ze mams niet meer kan zien en horen en zelfstandig leert leven.
probeer er zolang ze op deze stal staat geen aandacht aan te schenken want dat is precies wat ze wil. Staan ze ook naast elkaar? Wellicht een box elders op stal uit het zicht en gehoor een idee?
Ze is zeker wel goed afgespeend! :j
Pas toen Arisca dik 1 jaar was hebben ze elkaar weer gezien en zijn ze naast elkaar in een box gekomen (alleen de winternachten)
Als ik Pris ging rijden, keek arisca niet op of om!
Het is echt iets van de laatste paar maanden!
Laatst gewijzigd door jessica op ma 20 nov 2006, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » ma 20 nov 2006, 14:20

@ Esther: ze heeft een tijd bij leeftijdgenootjes in het land gelopen, maar omdat ze nu 2,5 jaar is wilde ik haar nu graag dicht in de buurt hebben (dus op de zelfde stal bij mams, kan ook niet anders) omdat ik haar nu langzaam aan wel wat dingetjes wil leren, ben ook bezig met vrijheidsdressuur!

Charret

Bericht door Charret » ma 20 nov 2006, 15:13

Wij hebben het hier opgelost door de twee te scheiden van elkaar. De een aan de ene kant van de gang en de andere aan de andere kant. 2 Dagen en dan is het meteen over. Maar misschien hebben we hier net genoeg ruimte om pony's te veranderen van boxen zonder dat andere pensionklanten [e.d] daar last van hebben.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 20 nov 2006, 17:29

Andere optie zou ook kunnen zijn, om haar de grootste gekkigheid te besparen: Haar goed kort vastzetten aan een halster in de stal wanneer jij gaat rijden.

@Douwina: Begin steeds harder het idee te krijgen dat dat hele verlatingsangst een beetje in de Bjorkmanns zit. Sas heeft het ook enorm en ook Sally (ook v Bjorkmann) van Alex19 hier kon helemaal in de stress gaan toen Gunja wel 5 meter verderop gezet werd.
Geluk is de vrucht van intens werk
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 20 nov 2006, 18:11

Klopt, Woudina heeft er op het moment echt heel erg last van. Dat er nog een paard bij haar in de buurt blijft staan maakt haar niks uit, ze wordt helemaal gek dan. Gister stond ik bij haar op 't 'weilandje' en toen moest ik echt oppassen, net alsof er een knopje omgaat ofzo...

Het is echt een kwestie van oefenen en het geklier negeren. Moet je overigens wel zeker zijn dat paardlief niks kan overkomen, anders moet je er iemand bij laten staan ofzo.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » ma 20 nov 2006, 18:13

Denk niet dat het aan het afspenen ligt Sylvy en lieke zijn totaal geen famillie maar wel altijd samen. Totaal gestresst wanneer ze uit elkaar moeten er vandoor gaan noem maar op. Ze gaan gewoon te erg aan elkaar hangen en dat doen die van jou ook. Een oplossing ja of echt helemaal uit elkaar halen uit het zicht ook enzo, of zoals wij doen gewoon gaan rijden en wel zien waar het schip strand met de ander. Dat is helaas een groot probleem als je twee zo aan elkaar hangende vriendjes hebt en ik kan het weten, die van ons hebben het ''helaas'' net zo erg.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Yael

Bericht door Yael » ma 20 nov 2006, 18:27

Bij ons is het niet zo een probleem.
Hoewel Yael en Ytje echt zusjes zijn en al hun hele leven ongescheiden zijn geweest.
Ik denk wel dat het komt omdat bij ons Djerba erbij staat.
Hoewel van de week ik aankwam, Djerba op stal stond en Ytje in de bak was en Yael gewoon op t land stond, niks aan de hand.
Ze stond gewoon rustig hooi te eten.
Ytje maakt zich wel wat drukker maar echt zo gek doet ze niet.
Djerba wel die word gek alleen.
Maar ook bij hem gaat t wel goed als Yael en Ytje er echt niet zijn dus echt met de veeauto ergens heen zijn. Heel maf :+

sucses igg!
Olijke tweeling: Ytje & Yaël :D
yvette

Bericht door yvette » ma 20 nov 2006, 18:51

Bella schreef:@Douwina: Begin steeds harder het idee te krijgen dat dat hele verlatingsangst een beetje in de Bjorkmanns zit. Sas heeft het ook enorm en ook Sally (ook v Bjorkmann) van Alex19 hier kon helemaal in de stress gaan toen Gunja wel 5 meter verderop gezet werd.
Vera van Sandrien heeft ook last van het Bjorkmann-verlatings-syndroom O:)
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 20 nov 2006, 20:01

Yoline schreef:Dat er nog een paard bij haar in de buurt blijft staan maakt haar niks uit, ze wordt helemaal gek dan.
Sas ook precies zo, alleen die heeft het dan niet in het land. Maar dat is ook de enige plek waar ze het niet heeft. En nu op stal is ze er al helemaal een kei in. Ook al kent ze het paard niet, negeert ze het paard zelf als ze op stal staat. Als ze weg gaan is mevrouw ook ineens de drukheid zelve.

En Vera ja, dacht al...mis nog een druktemakertje.
Geluk is de vrucht van intens werk
Vera

Bericht door Vera » ma 20 nov 2006, 20:36

Bella schreef:Andere optie zou ook kunnen zijn, om haar de grootste gekkigheid te besparen: Haar goed kort vastzetten aan een halster in de stal wanneer jij gaat rijden.

@Douwina: Begin steeds harder het idee te krijgen dat dat hele verlatingsangst een beetje in de Bjorkmanns zit. Sas heeft het ook enorm en ook Sally (ook v Bjorkmann) van Alex19 hier kon helemaal in de stress gaan toen Gunja wel 5 meter verderop gezet werd.
oh dan weet ik ook gelijk waar het bij vera vandaan komt, die had het de eerste paar jaar ook niet zo erg als nu. Toch een echt bjorkmann dan.

Maar het is wel een lastig probleem als ze arisca zo te keer gaat. ik heb er met gewoon thuis in de bak rijden geen last van. alleen maar als ik alleen langs de weg wil, of als ik samen met een bekend paard op vreemd terrein ben. ik negeer het gedrag en moet zeggen dat het wel al steeds iets beter gaat.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
douwina

Bericht door douwina » di 21 nov 2006, 08:02

Vera schreef:
Bella schreef:Andere optie zou ook kunnen zijn, om haar de grootste gekkigheid te besparen: Haar goed kort vastzetten aan een halster in de stal wanneer jij gaat rijden.

oh dan weet ik ook gelijk waar het bij vera vandaan komt, die had het de eerste paar jaar ook niet zo erg als nu. Toch een echt bjorkmann dan.
Typisch zeg dat meer Bjorkmannen hier last van hebben.......Heel apart :\ Hoe was Nicoline daar eigenlijk in Reinou?
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 21 nov 2006, 08:24

Bij mij is het precies hetzelfde en ze doen het allebei, neem ik Vera mee dan loopt Exel te gillen en neem ik Exel mee loopt Vera te gillen.

Nou is het wel zo dat als ik met Vera wegga, dan hoor ik Exel nog een tijdje gillen, maar dat houdt dan op een gegeven moment op. Ik moet namelijk een soor van vierkantje rijden voordat ik bij het bos ben en dan ziet Exel ons niet meer, maar ik kan hem eventueel wel horen. En met terugkomen gaat hij weer gillen als hij ons hoort aankomen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » di 21 nov 2006, 09:07

douwina schreef:Typisch zeg dat meer Bjorkmannen hier last van hebben.......Heel apart :\ Hoe was Nicoline daar eigenlijk in Reinou?
Nic had er niet zo verschrikkelijk last van, Violine meer :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 21 nov 2006, 13:18

Yoline schreef:Het is echt een kwestie van oefenen en het geklier negeren. Moet je overigens wel zeker zijn dat paardlief niks kan overkomen, anders moet je er iemand bij laten staan ofzo.
Oke, ga het maar gewoon negeren dus!
En m'n vriend op wacht zetten! :P

:D Bedankt voor de reactie's!

Plaats reactie