Hoe gaat dat bij jullie? bekend ermee of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
JoyceNan

Hoe gaat dat bij jullie? bekend ermee of niet?

Bericht door JoyceNan » do 16 nov 2006, 09:30

vraagje. Zoals jullie weten heb ik Nan begin dit jaar verhuisd naar een andere stal. Op haar oude stal stond ze eerst naast een paard en later aan beide kanten een maar die konden verder niet bij elkaar komen of bij de voerbak oid.

Nu staat ze dus ook tussenin met tralies aan de zijkanten en een vierkantje bij de voerbak waardoor ze kunnen voeren. Nu was er in het begin wel bonje met der buurvrouw die onwijs groot is en dus oo zo'n lange nek heeft zodat die met der neus in Nan's voerbak onderhand kon. Probleem opgelost door der eten in een andere bak te geven aan der deur. Gign verder goed.

Nu wordt der buurvrouw aan de andere kant steeds meer een zeikmerrie. Ze trapt al tegen de deur om aandacht. Daar kon Nan niet zo goed tegen maar keek er alleen boos naar. Nu slaat die buurvrouw van der dus al een paar weken tegen de zijkanten aan van nijd. Zowel aan de kant van Nan als aan de andere kant waar een haf staat.

In het begin deed nan niets terug maar nu wordt ze er ook boos om en slaat ze ook soms tegen de zijkant en met der kont ertegen.

Ik word er eigenlijk steeds bozer om, omdat nan dus eigenlijk gewoon opgenaaid wordt door dat beest en dat terwijl ze zelfs dus eigenlijk gewoon rustig zou staan op stal.

Ik ga nu denk toch maar voorstellen dat ze maar in een andere box moet(wat volgens mij op dit moment niet mogelijk is omdat er geen stallen over zijn) of dat ze er een plaat tussen maken zodat de dames elkaar niet kunnen zien.

redelijk lijkt mij of niet? Lijkt mij dat ik straks een gefrustreerd paard heb dat misschein nog wel last van der benen krijgt (slaan) en der rug ofzo.

Ben benieuwd hoe dit gaat bij jullie die ook op grotere stallen staan en met dezelfde constructie van de boxen. En dus ook zo'n zeikmerrie als buurvrouw bijvoorbeeld.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 16 nov 2006, 09:34

Misschien wil er iemand met je ruilen van box... niet geschoten is altijd mis.

Anders is een plaat ertussen wel erg handig! Want de buuf ziet haar dan niet meer, en zal als het goed is stoppen met rariteiten.
Je kan ook proberen met een halve plaat ertussen (tot de helft van de boxlengte).
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » do 16 nov 2006, 10:55

Ik zou ook gewoon vragen of je niet met iemand kan en mag ruilen van stal.
Soms wil het gewoon niet klikken met de buurman/vrouw en moet er geschoven worden. Vaak maken ze van ruilen geen probleem omdat daarmee ook de algemeen rust op stal terug keert wat ook voor de staleigenaar fijner is.
Viv

Bericht door Viv » do 16 nov 2006, 10:58

meestal is wisselen niet zo'n probleem als het echt niet gaat. Je zit idd niet op een gefrustreerd paard te wachten door toedoen van een ander paard. Snap Nan dr reactie helemaal.
Wellicht wil er iemand wisselen? Sommige paarden boteren nu eenmaal niet samen. Wellicht is je buurpaard beter af in een hoekbox met 1 buurman/vrouw.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » do 16 nov 2006, 11:24

ik ga met de rest mee. Nadeel van een plaat vind ik dat het sociale contact voor nan ook weg is, met ruilen is dat niet zo.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » do 16 nov 2006, 11:37

Vanavond maar eens even overleggen. Idd andere plek is beter maar de mogelijke andere plek die ik kan bedenken is ook met een plaat aangezien daar een merrie (ook fel tegen de buren) heeft gestaan en dus ook platen erop heeft.
Verder zou ik erin kunnen komen dat niemand wil ruilen aangezien die knol zo vervelend is.... geen ze geen ongelijk.
En tja wbt sociaal contact. Nu is er alleen maar ruzie dus dan vind ik een beetje minder contact niet erg. De andere kant staat ook nog eenpaard natuurlijk.
En daarbij als ze paarden ziet lijkt me dat voldoende.
"alleen maar JA en AMEN"
yvette

Bericht door yvette » do 16 nov 2006, 11:41

Wij hebben wel eens van die kokosmatten tegen de wand gemaakt. Ze kunnen dan wel slaan, maar het geeft geen herrie en dan is de lol er snel af (bij de meeste paarden dan). Ik zou wel proberen er iets aan te doen, straks slaat je paard zich een blessure...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » do 16 nov 2006, 11:45

yvette schreef:Wij hebben wel eens van die kokosmatten tegen de wand gemaakt. Ze kunnen dan wel slaan, maar het geeft geen herrie en dan is de lol er snel af (bij de meeste paarden dan). Ik zou wel proberen er iets aan te doen, straks slaat je paard zich een blessure...
Het gaat mij niet echt om de herrie, dat kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen op het moment. het gaat Nan ook niet om het slaan maar puur verdedigen(kun je nagaan in de wei kruipt ze weg) omdat haar buurvrouw haar door de tralies aanvalt. maar idd meer wat je zegt een eventuele blessure. Nan heeft natuurlijk niet de sterkste benen en dan met dit... word ik niet vrolijk van.
"alleen maar JA en AMEN"
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 16 nov 2006, 11:48

Inderdaad vragen of je met iemand kan ruilen! :j
Prisca staat tussen Arisca en een oude fries in,
Die bejaarde friesche ruin wil ook nog wel eens met zijn tanden over de tralies gaan of een lel tegen het schot geven.
Maar gelukkig reageerd Pris er niet eens op, ze doet net of bestaat hij niet!
En dan houd hij maar op! 8)7
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » do 16 nov 2006, 12:05

Bij ons op stal word ook net zo lang gewisseld tot er een goeie combi is gemaakt, en anders staan ze op een stal waar ze geen contact met andere kunnen hebben.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
yvette

Bericht door yvette » do 16 nov 2006, 12:55

JoyceNan schreef:
yvette schreef:Wij hebben wel eens van die kokosmatten tegen de wand gemaakt. Ze kunnen dan wel slaan, maar het geeft geen herrie en dan is de lol er snel af (bij de meeste paarden dan). Ik zou wel proberen er iets aan te doen, straks slaat je paard zich een blessure...
Het gaat mij niet echt om de herrie, dat kan me eerlijk gezegd niet zoveel schelen op het moment. het gaat Nan ook niet om het slaan maar puur verdedigen(kun je nagaan in de wei kruipt ze weg) omdat haar buurvrouw haar door de tralies aanvalt. maar idd meer wat je zegt een eventuele blessure. Nan heeft natuurlijk niet de sterkste benen en dan met dit... word ik niet vrolijk van.
Wat ik bedoelde te zeggen, is dat paarden juist tegen de wanden slaan omdat het herrie maakt en ze daarmee de buurman/-vrouw kunnen intimideren. Als het geen geluid meer maakt, heeft het geen effect meer op de buur en houden ze ermee op (tenminste dat is mijn ervaring).
Valt toch te proberen???
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ellebel

Bericht door Ellebel » do 16 nov 2006, 14:06

Bij mij op de pensionstal staan ook van die vervelende knollen. Gelukkig staan die in het grote stallenblok en de mijne lekker apart in een rijtje van 4. Zou ook proberen te wisselen en als dat geen mogelijkheid is proberen het geluid te dempen zoals Yvette zegt, dan gaat de lol er wel af.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 16 nov 2006, 14:11

Ik heb een paard gehad dat op stal (alleen met eten) zo'n etterbak was. Tanden over de spijlen met 2 achterbenen tegen de muur aan meppen en bokken in de stal. Hij deed dit alleen met krachtvoer eten en het maakte dan niet of hij alleen op stal stond of dat hij een buurman/ vrouw had. Heel vervelend.

Ik zou als ik jou was, als je paard er last van heeft, ook even navragen of ze in een andere stal kan staan. En misschien dat de opties die hierboven genoemd worden (hoekstal, geluidsdemping op de wanden etc.) wel een oplossing zijn voor het gedrag van dit paard.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 17 nov 2006, 07:38

Gisteravond toevallig de eigenaar van de merrie gesproken en we gaan proberen de pony te wisselen met een ander paard. We moeten nog even met die eigenaar van dat paard overleggen of zij dat ook wil. Anders moeten we weer een andere ruil verzinnen.

Bij alles is natuurlijk nog de vraag of het dan wel werkt als je gewisseld hebt maar dat is altijd lijkt mij.
"alleen maar JA en AMEN"
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 17 nov 2006, 09:03

nou is iig fijn dat de eigenaar er voor open staat, is de helft van de\ strijd al gewonnen lijkt me, succes er mee (en ik zou me er ook over opvreten)
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 20 nov 2006, 06:01

Ja idd we zullen zien.

Wordt vervolgd...
"alleen maar JA en AMEN"
Viv

Bericht door Viv » ma 20 nov 2006, 08:04

Ach en als het niet werkt wissel je gewoon weer terug. Met welke willen jullie wisselen?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 20 nov 2006, 09:21

Die pony naast Nan ruilen met de haflinger schuin tegenover haar.
Jong beessie maar niet kwaad vooralsnog
"alleen maar JA en AMEN"
Viv

Bericht door Viv » ma 20 nov 2006, 12:15

Ik ga voor je duimen.... :D
Afbeelding
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 20 nov 2006, 13:16

JoyceNan schreef:Vanavond maar eens even overleggen. Idd andere plek is beter maar de mogelijke andere plek die ik kan bedenken is ook met een plaat aangezien daar een merrie (ook fel tegen de buren) heeft gestaan en dus ook platen erop heeft.
Verder zou ik erin kunnen komen dat nie
Anders de buurpaard daarnaar toe verhuizen... Heeft ie gelijk afscheiding van het buurpaard daar....
Plaats reactie