scheer/deken vraag

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Jenny

scheer/deken vraag

Bericht door Jenny » ma 06 nov 2006, 19:44

Ja, jongens hier komt de zoveelste met dezelfde vraag :o

Wodan wordt dus geschoren, dat is nu wel duidelijk O:) Het arme dier staat nog zeker 5 uur na te zweten dat arm dier :o

Maar nu zit ik echt met een deken dilemma...
Ik heb Wodan normaal alleen maar een nulgrams opgehad omdat hij toch genoeg vacht had en dus niet meer nodig had. Dit is het eerste jaar dat ik echt een dikkere deken moet gaan kopen.

Ik heb er verder al overuit dat het een bucas/rhino of iets dergelijks moet gaan worden. Maar wat moet ik nu precies kopen???
Ik kan moeilijk van iedere dikte een deken gaan kopen voor iedere temperatuur }-o

Ik heb trouwens al 200 grams hier op zolder liggen, dus denk zelf aan etentje voor als het dadelijk flink koud gaat worden (400 gram???)
Of is dit voor een Fjord weer erg veel?
Ik lees vaker mee en dan merk ik dat mensen fjorden/Haflingers ed lang niet zo dik inpakken als ze met kwpn'ers doen! (lees: per paard 5 dekens!!)

Wat is nu het wijste????
(heb dus al 2 droogstapdekens, 0 grams deken, 200 grams deken)

Wie o wie wil me helpen???
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 06 nov 2006, 20:05

Ik denk dat je redelijk genoeg hebt hoor. Pablo die heeft de hele winter een 220 opgehad. Alleen toen het ook overdag nog niet eens -1 ofzo werd heeft hij er een dekentje onder gehad.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jenny

Bericht door Jenny » ma 06 nov 2006, 20:15

Is dat echt genoeg dan???
Ik hoor echt zo vaak dat paarden met 4-5 dekens opstaan, opgeteld tot wel 600-800 grams!!!
Ik ben zo bang dat hij het koud krijgt!! (weet het ben een kleine miemel :P )

hij staat trouwens wel overdag minstens 4 uur buiten! (ligt ook een beetje aan het weer, nu staat hij bijna 12 uur buiten)
Yael

Bericht door Yael » ma 06 nov 2006, 20:57

Bij ons staat Djerba (22 jaar) met een 300 grams in de winter.
Maargoed die word dan wel niet geschoren maar staat wel de hele winter buiten.
Olijke tweeling: Ytje & Yaël :D
fjordido

Bericht door fjordido » ma 06 nov 2006, 21:36

ik heb geschoren en meteen de 220 opgegooit..
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 06 nov 2006, 21:53

vjell staat nu half geschoren met niks. als ie zaterdag helemaal geschoren wordt gaat er een 150 op en als het echt koud is heb ik een 250.. (of 200 weet het even niet meer haha)
Afbeelding
Ingele

Bericht door Ingele » ma 06 nov 2006, 22:09

Ik heb nu de bucas smartex rain opliggen (gelijk aan 220 grams) en als het kouder wordt, lastig in garden uit te drukken want ik kijk gewoon naar bud wanneer hij het koud heeft dan gaat de bucas all in one op, iets van 400 gram geloof ik :j
En bud is ook geschoren :)
Trouwens 9 van de 10 paarden hebben het veels te warm onder hun dekens..dat is echt niet goed ;) maar wij mensen hebben de geweldige eigenschap om onze eigen gevoelens te projecteren op onze paarden ;)
Viv

Bericht door Viv » di 07 nov 2006, 05:09

Jenny schreef:Is dat echt genoeg dan???
Ik hoor echt zo vaak dat paarden met 4-5 dekens opstaan, opgeteld tot wel 600-800 grams!!!
Ik ben zo bang dat hij het koud krijgt!! (weet het ben een kleine miemel :P )

hij staat trouwens wel overdag minstens 4 uur buiten! (ligt ook een beetje aan het weer, nu staat hij bijna 12 uur buiten)
Dat is echt veeeeeell te veeeeelllll en totaal niet nodig, zo dik is de vacht van een paard niet eens in de natuur.
Tjo staat nog steeds in dr blote billen (ook geschoren) en vandeweek toen het even wat kouder was een 0-grams erop.
Fjorden hebben een veel dikkere huid en vetlaag dus die krijgen het niet zo snel koud hoor. Pas als het tond het vriespunt komt krijgt ze een 200gr op en komt het rond de -10 dan krijgt ze een 300gr (en toen stond ze in ene buitenstal, nu staat ze binnen dus denk dat ik die 300 niet eens ga redden dit jaar.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
roos

Bericht door roos » di 07 nov 2006, 05:56

Danc krijgt eerst een 200 grams op en daarna een 150grams er onder
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Charlot

Bericht door Charlot » di 07 nov 2006, 08:11

Ik zal je paardje ook echt niet te dik inpakken. Tjico staat helemaal geschoren onder een 150 grams deken 24 uur per dag in de wei. Hij voelt warm aan onder zijn deken. Mocht hij echt koud gaan aanvoelen dan krijgt hij een dun onderdekentje erbij.
Tjico en ik zijn M2- Fjordsport!!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 07 nov 2006, 08:45

Ingele schreef:Ik heb nu de bucas smartex rain opliggen (gelijk aan 220 grams) en als het kouder wordt, lastig in garden uit te drukken want ik kijk gewoon naar bud wanneer hij het koud heeft dan gaat de bucas all in one op, iets van 400 gram geloof ik :j
En bud is ook geschoren :)
Trouwens 9 van de 10 paarden hebben het veels te warm onder hun dekens..dat is echt niet goed ;) maar wij mensen hebben de geweldige eigenschap om onze eigen gevoelens te projecteren op onze paarden ;)
Thansk voor het typen Ing! Alleen ik doe straks niet de Bucas (Smartex) all in one op maar de Bucas Power turnout :j
Het lieft heb ik er ooit nog eens graag een tussendeken bij... die tussen de regendeken en de dikke zit... Maar als ik het te koud vind bij Rian met alleen regendeken en te warm voor de Power turnout, dan doe ik de wollendeken onder de regendeken.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 07 nov 2006, 08:48

Iwan is nu weer geschoren, waardoor de hele onderkant kaal is en staat nu onder de Bucas Smartex Rain.
Hij heeft het er lekker onder, niet te koud niet te warm.
Als het kouder wordt krijgt hij een 300 grams op.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 07 nov 2006, 12:30

Ik heb een rambo original 200 grams liggen kom ik net achter hahahaha :D en die ga ik er zaterdag opleggen als vjell helemaal geschoren is denk ik.
als het echt kouder wordt kan er altijd nog dekentje onder mocht het nodig zijn :+
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 07 nov 2006, 14:14

Ik denk dat je ook een beetje moeten kijken als hij dadelijk geschoren is hoe hij reageert.

Sommige paarden hier krijgen het blijkbaar niet gauw koud, dat ze nu nog met blote billen buiten staan :D
Maar ieder paard kan hier wel anders op reageren.

Minouk heeft toen ze voor het eerst geschoren werd (2 jaar terug) al gelijk een deken opgekregen van 200 gram en ook de hele winter, totdat we doorhadden dat ze het echt koud had! (ijskoud hoofd etc).
Dus goed in de gaten houden hoe hij zichzelf dadelijk voelt is denk ik ook belangrijk en dan naar eigen inzicht er een extra deken opleggen.
roos

Bericht door roos » di 07 nov 2006, 14:45

@Ingele: ALs ik van mijn eigen gevoel zou uitgaan qua temperatuur dan zou danc met 1000 grams lopen!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
lauraatje

Bericht door lauraatje » di 07 nov 2006, 20:26

Sandra is helemaal geschoren en heeft nu een 200grams opliggen. Ze staat overdag buiten en 's nachts in een buitenstal. We hebben nog een 350grams voor de koudere dagen en ook nog een 150grams onderdeken. Pony is best een koukleum en heeft een wei vol in de wind.
Ik vind het ook lastig hoor; nu is 't bij ons 's avonds zo koud dat voor mijn gevoel de 350 er al op mag, maar m'n verstand zegt dat dat veel te veel is, dus doe ik nog niet. Ik hou ze wel in de gaten natuurlijk, maar nu is zo nog lekker warm onder de 200grams.
Plaats reactie