brandmerk

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Wendela

brandmerk

Bericht door Wendela » ma 06 nov 2006, 15:58

Wat vraagjes over het brandmerk.

De papieren van mijn fjord zijn bij de vorige eigenaar kwijtgeraakt. Maar hij heeft wel een brandmerk. Ik ken hem vanaf zijn derde jaar. Nu hoor ik dat je via het brandmerk meer over zijn afstamming te weten kan komen. Hoe zit dat dan? :? En hoe oud zijn ze eigenlijk als ze dat brandmerk krijgen? En krijgen alle fjorden dat brandmerk of alleen als ze aan een keuring meedoen? :?

Oja het paard is een ruin dus het is niet heel erg belangrijk voor mij om zijn afstamming te achterhalen. Maar ik vind het wel leuk om wat meer over hem te weten te komen :)
Claudje

Bericht door Claudje » ma 06 nov 2006, 16:08

Als jij kan laten zien hoeveel plusjes hij in zijn brandmerk heeft (1 of 2) en waar de stipjes staan,
kan ik wel voor je uitzoeken wel stamboeknummer bij hem hoort. Weet je wel wanneer hij geboren is?
(welk jaar?)

Voorbeeld van een brandmerk:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HNUIXMD7
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Wendela

Bericht door Wendela » ma 06 nov 2006, 16:22

Claudje schreef:Als jij kan laten zien hoeveel plusjes hij in zijn brandmerk heeft (1 of 2) en waar de stipjes staan,
kan ik wel voor je uitzoeken wel stamboeknummer bij hem hoort. Weet je wel wanneer hij geboren is?
(welk jaar?)

Voorbeeld van een brandmerk:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HNUIXMD7
Goh daar moet ik eens goed naar gaan kijken! Ik weet wel dat er maar 1 stipje in staat (kan dat?), maar ik weet niet waar precies. En wat bedoel je precies met plusjes? De vorm is hetzelfde als jouw voorbeeld, alleen wat minder stipjes erin. Maar ik weet niet zeker of ik t nu goed kan zien, want meestal zie ik t alleen in de zomer..

Hij is nu 12 denken we. In ieder geval niet jonger, want toen ik hem leerde kennen was hij niet jonger dan 3.
claudia

Bericht door claudia » ma 06 nov 2006, 16:46

Het brandmerk is dus een kruis met 1 of 2 horizontale strepen. In die strepen staan puntjes. De stand van de puntjes ten opzichte van de lijnen geven een getal aan.
Als jou paard ook met zijn driejarige leeftijd is opgenomen in het hoofdstamboek dan moet hij ook nog een driehoek met een letter aan de andere kant hebben.
Is hij later opgenomen dan heeft hij een chip.
Als je zijn bil waar het brandmerk opstaat kaal scheert en daar een foto van maakt en met jou gegevens die je van hem hebt doorstuurt naar van Bon dan weet hij zo wie hij echt is en of er evt. nog een paspoort voor aan te vragen is.
Veel succes.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Claudje

Bericht door Claudje » ma 06 nov 2006, 17:52

Misschien heb je een foto van hem in zomervacht waarop zijn brandmerk te zien is?
Mag je wel sturen naar a.p.de.groot@home.nl :D

Afbeelding

Wendela

Bericht door Wendela » ma 06 nov 2006, 18:22

claudia schreef:Het brandmerk is dus een kruis met 1 of 2 horizontale strepen. In die strepen staan puntjes. De stand van de puntjes ten opzichte van de lijnen geven een getal aan.
Als jou paard ook met zijn driejarige leeftijd is opgenomen in het hoofdstamboek dan moet hij ook nog een driehoek met een letter aan de andere kant hebben.
Is hij later opgenomen dan heeft hij een chip.
Als je zijn bil waar het brandmerk opstaat kaal scheert en daar een foto van maakt en met jou gegevens die je van hem hebt doorstuurt naar van Bon dan weet hij zo wie hij echt is en of er evt. nog een paspoort voor aan te vragen is.
Veel succes.
Nee hij heeft op zijn andere bil niets staan. En hij had ook nog geen chip. Zijn bil kaalscheren lijkt me nu niet zo handig (hij loopt dag en nacht buiten de hele winter ;) ). Maar ik kan wel een foto zoeken van afgelopen zomer :D En het heeft geen haast hoor. Ik wist helemaal niet dat dit te achterhalen was, dus ik vind t best cool :)) Maar als t pas van de zomer kan is t ook niet erg.

En hou oud zijn ze dan als ze dat brandmerk krijgen?
yvette

Bericht door yvette » ma 06 nov 2006, 18:29

Een stukje van 10X10 cm kaalscheren krijgt kan best hoor, ook in de winter... :D
Maar je moet zelf inderdaad maar kijken hoe nieuwsgierig je bent...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 07 nov 2006, 07:50

Als veulen krijgen ze dat kruis met de puntjes op hun bil. De driehoek met letter volgt als ze 3 jaar of ouder zijn bij de stamboekopname, maar dit laatste is sinds 1997 vervangen door het chippen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 07 nov 2006, 10:32

Bij RB kan ik de puntjes ook voelen misschien dat het bij de jouwe ook lukt?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 07 nov 2006, 12:34

Jeempie schreef:Als veulen krijgen ze dat kruis met de puntjes op hun bil. De driehoek met letter volgt als ze 3 jaar of ouder zijn bij de stamboekopname, maar dit laatste is sinds 1997 vervangen door het chippen.
Moet Nisko dan ook een kruis met puntjes hebben? Volgens mij heeft ze alleen een driehoek met letter :? .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 07 nov 2006, 12:51

Zou het wel zo moeten zijn Annemarie! Maar misschien is het niet zo duidelijk meer zichtbaar!? Hier heb je ook wel dat sommige fjorden het nauwelijks te herkennen is en anderen zie je het zelfs door hun wintervacht heen nog
Vanaf de S is het dus niet meer gedaan.
Geluk is de vrucht van intens werk
claudia

Bericht door claudia » di 07 nov 2006, 15:50

Annemarie: Nisko moet dan ook puntjes hebben.
Ze kregen alleen een driehoek als ze al een ander brandmerk(puntjes) hadden.
De puntjes is voor opname als veulen en de driehoek kregen ze als ze drie jaar werden en werden opgenomen in het hoofdstamboek.
Dus hij moet ze hebben.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 07 nov 2006, 20:10

Nou, morgen wordt Nisko aan een grondig inspectie onderworpen, dat snapt iedereen denk ik wel he ? 8) :D Tis me echt nog nooit opgevallen, alleen dat driehoekje is duidelijk te zien. Ga morgen kijken en laat anders de anderen in de les ook wel ff kijken. We speuren heel die bil af 8-) .

O ja, Claudia, Nisko is een zij. Denk dat haar "mannennaam"een beetje misleidend is, hihi.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Wendela

Bericht door Wendela » wo 08 nov 2006, 17:45

Nou Ab was gisteravond hardstikke smerig toen ik m uit de wei haalde dus ik kon niets zien :( En het was ook al donker dus dat schiet natuurlijk niet zo op. Morgen zal ik eens proberen of ik de puntjes kan voelen :D

Een stukje kaalscheren vind ik eigenlijk zo zonde..:oo Ik ben wel foto's aan t uitzoeken. Maar ik heb niet zo veel fotos van zn billen ;)

Wat leuk om te weten hoe dat nou zit met die brandmerken! Ik wist helemaal niet dat ze later dan nog een driehoekje erbij kregen! Toen ik Ab liet chippen en een paspoort kreeg heb ik nog een heel gedoen gehad met de dierenarts omdat ik geen papieren had. Hij kon dus niet als 'fjord' in het paspoort, maar vervolgens wist de dierenarts niet wat ze bij 'kleur' en 'aftekeningen' moest invullen. Dus daar kwam niets te staan..Uiteindelijk heb ik haar gedwongen om toch op zn minst bij 'bijzonderheden' 'ziet er uit als een fjord' in te vullen :D
Claudje

Bericht door Claudje » wo 08 nov 2006, 18:07

Hihi, als hij wel Fjordenpapieren heeft kunnen ze daar wel lezen dat het een échte Fjord is :))

Afbeelding

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » do 09 nov 2006, 10:50

Viel me vanavond bij Rian op... dat d'r bandmerk niet meer zo goed te zien is :x
Wendela

Bericht door Wendela » za 11 nov 2006, 20:17

Helaas is Ab nu definitief grijs/zwart voor de rest van de winter O:), dus ik kan zn brandmerk niet meer zien!
Maar Claudia gaat nog kijken of ze op de zomerfotos iets kan zien en anders wacht ik gewoon weer tot t voorjaar, het heeft geen haast. :)
Claudje

Bericht door Claudje » zo 12 nov 2006, 12:14

Ik heb nog geen foto's van je gekregen hoor :? :D

Afbeelding

Wendela

Bericht door Wendela » zo 12 nov 2006, 19:17

Dat is raar.. :? Nou dan stuur ik ze nog een keer! +:)+
Plaats reactie