Gisteren heb ik Minouk gereden, ze is inmiddels geschoren in een geimproviseerd jachtpatroon en vrijdag was ze in de les gereden (niet door mij).
Ze liep vrij houterig en had moeite met inbuigen etc.
Mam keek na een dik half uur gereden te hebben ook eens en ze liep ook minder makkelijk.
Nu had ze achter, boven haar bovenbenen/flank leerachtige spieren.
Als een paard spierpijn heeft, dan voelen de spieren toch hard? En als je ze masseert is het toch niet net een stuk leer?
Hebben jullie daar enige ervaring in? Weet ik of ik me zorgen moet maken of toch niet..
Leerachtige spieren
-
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Ligt aan de soort spierpijn. Het is soms wel eens te vergelijken bij je zelf.
Ik heb wel eens spierpijn omdat een spier vast zit of stijf is, dat voelt heel anders dan spierpijn doordat ikeen hele dag veel door mijn knieen moest buigen om kistjes te tillen. Toen waren de vezels voor het gevoel waren de vezels stuk...
Voor het eerste werkt SRL gelei, Midalgan en massages perfect. Het voelt dan vaak wat ruwig of je voelt echt een 'knoop' hard stuk. Bij de 2e was rust en lichte beweging beter, voelde zelf weinig verschil met mijn hand maar voelde wel in het been zelf veel meer 'zeertjes' geen pijn, maar het was niet relaxt zeg maar.
Rian heeft een keer na de beruchte puzzelrit een halve week met pijn gelopen puur van overgenomen spieren (ze wilde perse Gigant bijhouden, en we liepen heel veel op het harde).
Ik heb wel eens spierpijn omdat een spier vast zit of stijf is, dat voelt heel anders dan spierpijn doordat ikeen hele dag veel door mijn knieen moest buigen om kistjes te tillen. Toen waren de vezels voor het gevoel waren de vezels stuk...
Voor het eerste werkt SRL gelei, Midalgan en massages perfect. Het voelt dan vaak wat ruwig of je voelt echt een 'knoop' hard stuk. Bij de 2e was rust en lichte beweging beter, voelde zelf weinig verschil met mijn hand maar voelde wel in het been zelf veel meer 'zeertjes' geen pijn, maar het was niet relaxt zeg maar.
Rian heeft een keer na de beruchte puzzelrit een halve week met pijn gelopen puur van overgenomen spieren (ze wilde perse Gigant bijhouden, en we liepen heel veel op het harde).
Tsja ik weet niet hoe ik me leerachtig in moet denken.
Als een paard last heeft van een spier of blokkade dan voel je dat idd als hard of bij een blokkade als een harde plek.
Ze lopen dan idd stijver en houteriger.
Rust, rustig bewegen, masseren, Vitamine E kunnen allemaal helpen, het verschilt per blessure en paard wat het beste is.
Als een paard last heeft van een spier of blokkade dan voel je dat idd als hard of bij een blokkade als een harde plek.
Ze lopen dan idd stijver en houteriger.
Rust, rustig bewegen, masseren, Vitamine E kunnen allemaal helpen, het verschilt per blessure en paard wat het beste is.
-
Met leerachtig bedoel ik, dat als je er eroverheen gaat met je hand en druk uitoefent, dat je het vel niet lekker weg kunt rollen, zoals je dat bij de hals bijv. heel makkelijk kunt.
Het bobbelde zo stug als een stuk leer ook heeft als je het buigt (beetje het idee van een zweetblad). Het was niet knoeppiehard.
Met rust en rustig bewegen moet ze het de komende dagen dan hopelijk kwijt raken...
Het bobbelde zo stug als een stuk leer ook heeft als je het buigt (beetje het idee van een zweetblad). Het was niet knoeppiehard.
Met rust en rustig bewegen moet ze het de komende dagen dan hopelijk kwijt raken...
Ik kan me eerlijk gezegd nietzo verplaatsen in het "leer"verhaal, maar spieren kunnen hard maar ook beetje stug aanvoelen. Je hebt zoveelverschillende vormen van spierspanning. Het kan ook dat de eigenlijke spanning ergens anders zit en in mindere mate doorstraalt naar de plekken waar jij op wijst. Mocht ze er last van blijven houden, dan wil een voedingsupplement met vitamine E en selenium (vaak in combi met soort olie) vaak ook goed helpen.