Wat voeren jullie je veulen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
alex19

Wat voeren jullie je veulen?

Bericht door alex19 » za 28 okt 2006, 08:42

Wat voeren jullie je veulen en gaan ze op stal van de winter?
Wij hebben twee veulens die blijven op de wei maar kunnen wel een schuur inlopen. Ze kunnen de hele dag hooi pakken en ik twijfel over brok, omdat er eigenlijk nog veel gras staat.
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » za 28 okt 2006, 09:26

Ik heb Arisca als veulen altijd veulenbrok gevoerd, (pavo) ze at het al heel snel! :j
Ze stond s'nachts op stal en overdag met mamma in het land!
Toen ze afgespeend was, zelfde verhaal maar dan ging ze naar buiten met leeftijdsgenootjes!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 28 okt 2006, 09:40

Er zitten lang niet genoeg voedingsstoffen in gras tegenwoordig om een veulen optimaal te laten groeien.

Zelf ben ik voor veulenbrok vanaf de geboorte (eerst moeten ze het natuurlijk spelenderwijs leren eten), maar na het afspenen hebben ze wel ondersteuning van voedingssupplementen nodig. Veulenbrok is dan een heel goede ondersteuning.
alex19

Bericht door alex19 » za 28 okt 2006, 09:59

Voorheen hadden wij veulens drie jaar in een natuurgebied lopen. Die kregen nooit brok en werden prima paarden!
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 28 okt 2006, 11:43

En toch ben ik er geen voorstander van.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik ze wat proberen bij te voeren :)
Amber_

Bericht door Amber_ » za 28 okt 2006, 12:01

Waarom per se Veulenbroek ? Is normaal Brok niet goed ? :)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
claudia

Bericht door claudia » za 28 okt 2006, 13:48

Nee, in veulenbrok zitten meer bouwstenen dan in gewone brok.
De verhoudingen zijn beter afgestemd op de leeftijd van je paard.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » za 28 okt 2006, 14:58

Hier krijgen de veulens, gras, hooi/kuil, Pavo veulen opfokkorrel[volle schep per dag met scheutje lijnzaadolie] en voederbiet en een boterhammetje.
Jazeker gaan ze hier op stal de veulens worden hier hetzelfde behandeld als de oudere fjorden. Overdag lekker buiten in de wei of paddock gemengt in de groep. S 'avonds en s'nachts kunnen ze in en uit lopen in een stal waar er max 5 inkunnen en lekker opgestrooid is.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 28 okt 2006, 16:19

Hier hoop ik de groep veulens waar Cai bij komt ook een paar keer per week wat veulenbrok naar binnen te krijgen. Na de winter mogen ze het dan op alleen het gras gaan doen!
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » za 28 okt 2006, 19:03

Die van mij heeft lekker veulenbrokken gehad en toen ze in april thuiskwam hebben we het opgemaakt en toen heeft ze het verder gedaan op gras. Nu vind ik het wel tijd om weer met brokken te gaan beginnen, ze is nu een jaarling. Caylinn komt straks en dan krijgt Bente een beetje bij om te groeien en Tea wat extra's voor de dracht.
Ze zijn allebei wel wat te dik hoor, maar als ze straks op hooi komen wordt dat wel weer minder.

Ik ben wel voor veulenbrok geven. De juiste bouwstoffen in de juiste verhouding.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jilly

Bericht door Jilly » zo 29 okt 2006, 17:05

Hier krijgen ze brok in combinatie met wat maismeel en gerst. Dat maismeel eten ze nu al mee met de mama's dus die overstap loopt hier meestal vrij vlot :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » ma 11 dec 2006, 17:26

columbus en de andre vier veulens krijgen nu veulen brokjes geen hooi want ze hebben gras:D
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
yvette

Bericht door yvette » ma 11 dec 2006, 17:27

Ze zullen heus wel overleven op gras en hooi alleen, maar voor de beste ontwikkeling kan je ze het beste veulenbrok bijvoeren.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 11 dec 2006, 20:38

Voer de kleine heren nu dus ook brok bij nu. Helaas maar 2x per week, maar ik denk maar zo: Beter iets dan niets. Maar ze doen er werkelijk een aanval op.
Reden dat ik ze voer? Tot nu toe kregen de veulens bij Bart niks aan brok, deze dieren waren als veulen leuk, maar niets extra. Op de andere stal hadden we de jaarlingen echt als veel verder ontwikkelde dieren staan (verschillende ouders, zelfde milieu). Naar mijn mening droeg het voer daar ook voor een erg groot deel aan bij, dus ga ik dat nu eens 'testen' op deze manier.
Maar ze hebben ook nog een best weiland vol gras, dus die komen niks te kort (voel me soms alsof ik de avondvierdaagse aan het lopen ben in dat land).
nina1993

Bericht door nina1993 » di 12 dec 2006, 08:07

alex19 schreef:Voorheen hadden wij veulens drie jaar in een natuurgebied lopen. Die kregen nooit brok en werden prima paarden!
En toch ben ik er geen voorstander van.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik ze wat proberen bij te voeren
In een natuurgebied vind ik het geen noodzaak. Ze hebben daar vaak een erg grote oppervlakte en daar zijn veel meer voedingsstoffen aanwezig dan in onze weilandjes.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Amber_

Bericht door Amber_ » di 12 dec 2006, 08:28

Toot loopt hier non stop buiten op het 'gras'. Hij en Fjordy krijgen per dag ieder 2 plak hooi. Daarnaast krijg Toot zo ongeveer om de dag schep veulenbrok :j.

Hij is in igg niet ondervoed ! :+
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » di 12 dec 2006, 10:57

Ik geef Crystal 4 handjes onderhouds brok per dag, met wat brood, stukjes appel en 2 plakken hooi per dag en ik moet zeggen dat ze nog steeds goed groeit.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 13 dec 2006, 07:59

Amber_ schreef:Daarnaast krijg Toot zo ongeveer om de dag schep veulenbrok :j.
Kun je hem eigenlijk nog beter iedere dag een halve schep geven :j Hoe vaker in kleine porties hoe beter!
Ik weet niet hoe groot je schep is, maar een schep is best veel op een kleine maag.
Vera

Bericht door Vera » wo 13 dec 2006, 09:24

alex19 schreef:Voorheen hadden wij veulens drie jaar in een natuurgebied lopen. Die kregen nooit brok en werden prima paarden!
vergeet niet dat in een natuurgebied verschillende kruiden en grassen voorkomen die in gewoon weiland niet staan.

@ onze veulens hebben tot ongeveer een jaar veulenbrok gehad en eigenlijk al vanaf dat ze het wilden eten. De eerste maanden onbeperkt en daarna tot ong. 1,5 kilo per dag. Ze stonden eigenlijk altijd buiten, met alleen een afdakje om te schuilen. Verder onbeperkt GOED hooi. Een veulen eet toch niet meer dan hij opkan.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 13 dec 2006, 11:29

Gister een les van een voedingsdeskundige gehad en zit nu erg te twijfelen of ik Cai etc wel blijf voeren. Die zei namelijk dat het voeren van brok dus eigenlijk behoorlijk overbodig is en meer ons mensen een goed gevoel wil bieden. Heeft ze denk ik voor een groot deel wel gelijk in. Daarnaast willen we graag met het voer dat onze dieren snel ontwikkelen en groot en gevuld raken, maar dat dat voor het paard helemaal niet goed is. Een paard mag tot zijn 3e en grote paarden, de 1,80 kwpn'ers, het liefst zelfs tot hun 4e of 5e echt schraal zijn (ribben te zien).
Dit ook met oog op OCD.
Plaats reactie