Hoe beginnen met longeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Suzanna

Hoe beginnen met longeren?

Bericht door Suzanna » di 24 okt 2006, 10:26

Ik wil binnenkort gaan beginnen met Odinn te longeren. Ik denk dat ik wel weet hoe het moet, maar ik wil toch graag van jullie nog wat dingetjes weten ;)

Als eerste wil ik gewoon zonder iets longeren, alleen met lijn. 1 iemand in het midden en 1 iemand ernaast, zodat ie leert rondjes te lopen. Alstie dat kan zonder iemand ernaast. En zodra het longeren met lijn goedgaat longeren met pessoa. Dit om hem lekker voorwaarts neerwaarts te krijgen.

Moet je een bit gebruiken bij een pessoa of kan het ook zonder bit? Want Odinn is wel al een beetje gewend aan het bit maar ik vind het nog niet eerlijk om hem nu al aan het bit te longeren.
Dus als je bij de pessoa met bit moet longeren wil ik liever nog even wachten totdat hij echt goed aan het bit gewend is.

Voor de duidelijkheid: ik ga Odinn niet in m'n eentje longeren, degene die mij les geeft geeft ook longeerlessen.
Odinn is een toppaard!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 24 okt 2006, 10:43

Voor je uberhaupt begint is het handig als hij de commando's halt, stap en draf aan de hand al kent. En vertragende commando zoals hooo.

Kent ie dat al, dan idd, 1 in het midden, en 1 persoon loopt met het paard mee de circel naar buiten.
Wanneer dat een aantal keren goed is gegaan. Dan laat je die gene iets verder gaan lopen, bv een of 2 passen van het hoofd vandaan zodat die nog snel bij kan stappen als het minder goed gaat.
Dat bouw je dan langzaam af.
En dan kan het paard op een geven moment op een rondje lopen.

De bedoeling van de pessoa is niet om je paard voorwaartser te krijgen :n maar om het paard te gymnastiseren ;)
Klinkt een beetje als of je niet zo veel ervaring hebt met de pessoa, dus vraag iemand die wat meer kennis heeft van trainen in combi met de pessoa.
Ik weet alleen niet of je met de pessoa bereikt wat voor een Ijslander van belang is. Op mijn vorige stal had een meisje ook een Ijslander (ze rijd nu in Canada op een stal) die trainde toen ook niet met de pessoa, wel aan de longe overigens!

Wil je het paard voorwaartser krijgen, dan ligt dat aan de flegmetiekheid van het paard en hoe jij longeerd! Dus hoe is je houding, en laat je het paard alleen sukkelen, of laat je hem gelijk goed doorstappen, draven enzovoorts.
Suzanna

Bericht door Suzanna » di 24 okt 2006, 12:46

Janine schreef:Voor je uberhaupt begint is het handig als hij de commando's halt, stap en draf aan de hand al kent. En vertragende commando zoals hooo.

Kent ie dat al, dan idd, 1 in het midden, en 1 persoon loopt met het paard mee de circel naar buiten.
Wanneer dat een aantal keren goed is gegaan. Dan laat je die gene iets verder gaan lopen, bv een of 2 passen van het hoofd vandaan zodat die nog snel bij kan stappen als het minder goed gaat.
Dat bouw je dan langzaam af.
En dan kan het paard op een geven moment op een rondje lopen.

De bedoeling van de pessoa is niet om je paard voorwaartser te krijgen :n maar om het paard te gymnastiseren ;)
Klinkt een beetje als of je niet zo veel ervaring hebt met de pessoa, dus vraag iemand die wat meer kennis heeft van trainen in combi met de pessoa.
Ik weet alleen niet of je met de pessoa bereikt wat voor een Ijslander van belang is. Op mijn vorige stal had een meisje ook een Ijslander (ze rijd nu in Canada op een stal) die trainde toen ook niet met de pessoa, wel aan de longe overigens!

Wil je het paard voorwaartser krijgen, dan ligt dat aan de flegmetiekheid van het paard en hoe jij longeerd! Dus hoe is je houding, en laat je het paard alleen sukkelen, of laat je hem gelijk goed doorstappen, draven enzovoorts.
Ik zal nog even een aantal dingen duidelijk maken. Odinn loopt al voorwaarts zat hoor! En de commando's ho en stap en draf kent hij ook al.
Zelf heb ik idd niet zoveel ervaring met de pessoa, zoals ik al zei neem ik les van iemand die er wel verstand van heeft.
Het is niet slim om met 4gangers de pessoa te gebruiken, dit omdat je het opwaarts rijden wat verslechtert waardoor het paard slechter kan gaan tolten. Bij 5gangers(wat Odinn dus is) kan de lage oprichting geen kwaad en hij zal er ook niet slechter van gaan tolten.
Bedankt voor je advies!
Odinn is een toppaard!!
yvette

Bericht door yvette » di 24 okt 2006, 12:51

Je kan de pessoa op verschillende hoogtes instellen. Dus ook heel opgericht. Alleen begin je niet met die stand, daar werk je naartoe.

Longeren zonder bijzet van wat voor soort ook is niet aan te raden. Je stimuleert je paard daarmee alleen maar om in buitenstelling te gaan lopen en hij krijgt de kans om overkruist te gaan galopperen. Zou er altijd minstens een los touwtje aan doen.
Wat raadt je instructrice aan?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Janine
Moderator
Contacteer:

Re: Hoe beginnen met longeren?

Bericht door Janine » di 24 okt 2006, 13:35

De stemreactie was alleen als aanbeveling, de volgende zin begint niet voor niets met Kent ie dit al, dan idd.... :o
Suzanna schreef:En zodra het longeren met lijn goedgaat longeren met pessoa. Dit om hem lekker voorwaarts neerwaarts te krijgen.
Ik weet niet wat ik verkeerd lees dan aan je 2 zinnen, met name de 2e :? Misschien schrijf je wat anders dan je bedoeld!
Suzanna

Re: Hoe beginnen met longeren?

Bericht door Suzanna » di 24 okt 2006, 13:50

Janine schreef:De stemreactie was alleen als aanbeveling, de volgende zin begint niet voor niets met Kent ie dit al, dan idd.... :o
Suzanna schreef:En zodra het longeren met lijn goedgaat longeren met pessoa. Dit om hem lekker voorwaarts neerwaarts te krijgen.
Ik weet niet wat ik verkeerd lees dan aan je 2 zinnen, met name de 2e :? Misschien schrijf je wat anders dan je bedoeld!
Ik bedoelde het zeker niet aanvallen hoor Janine. Ik besefte alleen dat ik een aantal dingen vergeten was erbij te zetten.

Over het voorwaarts: daarmee bedoel ik dat ik hem graag zo voorwaarts wil houden als ie nu is :)
Ik heb je kent ie dit al... over het hoofd gezien :+
Odinn is een toppaard!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 24 okt 2006, 14:02

Dacht ik al ;)
Is je instructie overigens ook instructie voor ijslanders? Of een 'gewone'.. .wat klinkt dat stom eigenlijk- gewone...
Suzanna

Bericht door Suzanna » di 24 okt 2006, 14:10

Janine schreef:Dacht ik al ;)
Is je instructie overigens ook instructie voor ijslanders? Of een 'gewone'.. .wat klinkt dat stom eigenlijk- gewone...
hahaha het is een gewone instructrice maar ik heb al eens wat rondgesnuffeld over het met een ijslander longeren.. En bij 5 gangers kan het dus geen kwaad :)
Odinn is een toppaard!!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 24 okt 2006, 20:36

Pessoa moet wel aan het bit, maar je kunt hem dan evengoed aan een kaptoom longeren (combi dus) . Ik doe de longe bij jonge paarden ook liever niet aan het bit maar de hulpteugel wel.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Suzanna

Bericht door Suzanna » wo 25 okt 2006, 13:52

Kan ik dan ook bijvoorbeeld het halster over het hoofdstel heen aan doen? En dan de pessoa wel aan het bit, maar de longeerlijn aan het halster?
Odinn is een toppaard!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 25 okt 2006, 14:02

Dat kan wel, maar let wel op wat voor halster! Niet dat het onwijs gaat schuren/snijden.
Je kunt hem dan het beste aan de zijkant vast doen, en niet aan de onderkant. En als je wisseld van hand ff de longeerlijn verplaatsen.

ik longeer zelf met een lage neusriem en haak de longeerlijn altijd aan het rondje onderaan bij de neusriem, daar waar de stoot of het gespje aan zitten. Zo werkt de pessoa in op het bit en ik niet nog eens met de longeerlijn.
Suzanna

Bericht door Suzanna » do 26 okt 2006, 12:15

Oke dat zal ik dan doen, heb namelijk geen kaptoom.
Odinn is een toppaard!!
Plaats reactie