Vanaf hoe veel maanden is een hengstveulen vruchtbaar?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Vanaf hoe veel maanden is een hengstveulen vruchtbaar?

Bericht door Dreeke » ma 16 okt 2006, 13:39

Bij ons op stal staat een tinker hengstveulen van 6 maanden oud. Hij is van mijn vriendin
en ze vertelde mij dat ze hem hengst wil laten zodat hij haar tinker merrie kan dekken.
Allemaal leuk en aardig maar ze vergeet dat er nog meer merries op stal staan.
Vinga zit al vol dus voor haar is het nog geen probleem, maar de merrie van de stal
houder waar het hengstje nu bij staat zou hij dus al kunnen dekken want hij is behoorlijk
groot al. Mijn vraag: vanaf wanneer is een hengstje vruchtbaar?
Het lijkt mij dat je op een stal waar alleen maar merries staan geen hengst kan houden,
ik zit niet op een kruising te wachten als Vinga weer leeg is. :n
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 16 okt 2006, 13:48

Volgens mij zijn al vanaf voordat ze een jaar zijn vruchtbaar, maar of ze dan ook al de drang hebben tot dekken is natuurlijk een tweede. Die zal wel per hengst verschillende zijn.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
yvette

Bericht door yvette » ma 16 okt 2006, 13:51

Ik zou het risico niet nemen. Het is een uitzondering dat ze zo vroeg al vruchtbaar en actief zijn, maar je zal maar net tot die uitzondering behoren...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 16 okt 2006, 13:54

9 a 10 maanden is heel normaal.
Maar je weet nooit...

Ik ken maar heel weinig stallen (opfok daargelaten) waar je met een hengst mag komen...
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 16 okt 2006, 13:56

Nou ja ze heeft het veulen met 4 maanden gekocht.
De stalhouder gaat er vanuit dat ze hem gaat ruinen alleen
heeft zij andere plannen. Hij gaat haar daar nog wel over aanspreken
maar hij staat dus nu bij de merrie van de stalhouder waar hij makkelijk
op kan jumpen, vandaar mijn vraag of hij al vruchtbaar is.

Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 16 okt 2006, 14:00

Op zich zou ik er geen probleem mee hebben als er een hengst bij mijn merrie (niet dat ik die heb maargoed..) op de pensionstal zou staan. Zolang hij maar niet bij de merrie in loopt. Bij een vriendin van mij viel het zelfs heel praktisch uit. Merrie liet bij de hengstenhouder niet zien of ze hengstig was en op stal even langs de 20 jarige arabierhengst op en het was zo klaar als een klontje of mevrouw hengstig was. Voor de hengst zelf vind ik het wel sneu want die staat altijd alleen buiten en als de rest buiten staat alleen binnen.

Maar inderdaad ik zou het risico niet nemen om mijn merrie erbij in het land te gooien.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op ma 16 okt 2006, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Viv

Re: Vanaf hoe veel maanden is een hengstveulen vruchtbaar?

Bericht door Viv » ma 16 okt 2006, 14:04

Dreeke schreef:Het lijkt mij dat je op een stal waar alleen maar merries staan geen hengst kan houden,
Dit hoeft geen probleem te zijn, echter een hengst kan wel vanaf een maandje of 9 al vruchtbaar zijn, zus zou hem zowizo niet bij een merrie samen zetten. En er zullen dikke stevige draden tussen moeten wil je hem in zn eigen stukkie houden.

je stalgenootje denkt duidelijk aleen aan zichzelf en niet ana haar omgeving. Heeft ze uberhaupt wel ervaring met volwassen hengsten?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » ma 16 okt 2006, 16:20

Bij ons staat nu een hengstje van 1,5 jaar op stal. Tijdelijk maar ik heb nog nooit zo'n mak en lief diertje meegemaakt. Hij trekt zich niks aan van hengstige merries o.i.d. dus het ligt wel helemaal aan het karakter van het diertje als je zegt dat een stal waar alleen merries staan geen hengst kan staan.

Ik vraag me ook af of ze wel weet wat ze aan een volwassen hengst zal hebben. Het is niet niks. Misschien moet dat ze haar aan kunnen raden om hem ergens anders onder te brengen waar ze ervaring hebben met hengstenhouden.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jilly

Bericht door Jilly » ma 16 okt 2006, 16:23

Hier gaan hengsten vanaf dat ze weer op de wei gaan als ze een jaar zijn (april) niet meer samen met merries.

Het is wel ondoordacht van je stalgenootje om hem ff bij te houden, ik zou idd ook niet op een veulen van een tinkerhengst zitten wachten :n
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 16 okt 2006, 19:11

Vanaf 10 maanden is het inderdaad mogelijk...(of het ook lukt is een tweede, maar ga nooit risico's zoeken)

En hoe mak een hengstje ook kan lijken. Als ze eenmaal het licht gezien hebben....
Geluk is de vrucht van intens werk
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 16 okt 2006, 21:09

Een vriendin van mij heeft ook een tinkerhengst en die heeft (is nu 1) al een van haar merrie's gedekt. En die is daarna niet (zichtbaar in iedergeval) meer hengstig geworden.... :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 17 okt 2006, 08:02

Met jaarlingen zou ik het risico ook niet willen lopen om ze bij mijn merries te zetten. Als veulen kan het geen kwaad. Maar idd zal zijn toekomst op jullie stal niet zo eenvoudig zijn als dat meisje nu denkt.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Viv

Bericht door Viv » di 17 okt 2006, 08:12

Charret schreef:dus het ligt wel helemaal aan het karakter van het diertje als je zegt dat een stal waar alleen merries staan geen hengst kan staan.
.
Mee eens, Tjo staat al jaren naast hengsten gestald en die geeft er niks om. Hengsten anderom ook, hinniken wel wat maar daar blijft het bij, ze is gewoon hun vriendinnetje verder niet. Samen rijden in de bak ook geen probleem, we kunnen zelfs naast elkaar uitstappen.
MAAARRRRRR zet ze niet los bij elkaar want dan heb je andalusische fjordjes :D of andalusiers met een streep :D
Ze zal dr vriendje nu wel missen, hij is naar een andere stal gegaan. Ze heeft nu een adoptie Quarterhengst van 2, echt zo cute..... hij ziet haar echt als zn moeder, loopt de hele tijd te smakken als we langslopen (hij stata in uitloopstal met weitje en het pad van/naar stal loopt daar langs), echt nog zo beebie.
Maar deze schattige beebie heeft wel al zn eerste merries gedekt toennie 1 was (jaarling quartermerrie die erbij stond), woeps.......
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » di 17 okt 2006, 09:43

8) Een jaarling merrie?!?! dritt..wat kun je dan doen?
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 17 okt 2006, 10:41

Nou ja ze zal er wel op terug komen, aangezien ze
totaal niet weet waar ze aan gaat beginnen.
Geen ervaring met hengsten en hele dagen het
diertje op stal laten staan is ook niks :n

njarco
Contacteer:

Bericht door njarco » di 17 okt 2006, 17:33

Bij ons op stal staat ook een hengst. Hij brult een keer als je langs komt maar daar blijft het ook bij. Hij staat alleen op een stuk land zomers met merrie,s ernaast. Hinnekt soms en draait soms voor het lint maar komt er niet over.
dus als je er verstandig mee omgaat is er niets aan de hand.
NJARCO Z1 dressuur.
Zooooooooooo trots op mn ventje.

Zep s mijn nieuwe topper in spe.

FJORD thats what makes the difference
claudia

Bericht door claudia » di 17 okt 2006, 18:28

Het ligt geheel aan het paard zelf.
Kventin is heel braaf, kan gewoon in de buitenbak lopen met andere paarden ernaast(niet altijd in het dekseizoen). Je kunt er merries naast in de stal en de trailer zetten.
Maar dat doe je niet met iedere hengst. Je kunt wel zeggen dat het met de opvvoeding te maken heeft maar ook zeer zeker met het karakter.
Alco daarin tegen is heel anders. Loopt de hele dag te gillen en in de wei kan hij dan geen 5 min. rustig blijven staan. Dus voor hem gaat het volgend jaar nog spannend worden hoie vaak hij naar buiten gaat.
Zeker op een manege of pensionstal vind ik het niet echt verstandig om hengsten neer te zetten.
Je bent er als eigenaar nooit de hele dag ,of grotendeels, bij en om dan de verantwoording bij een ander neer te leggen vind ik niet eerlijk. niet iedereen kan of wil met een hengst omgaan.
Ik vind het van niet echt doordacht.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Anouska

Bericht door Anouska » di 17 okt 2006, 19:41

Volgens mij zijn ze idd vruchtbaar vanaf 9 maanden. Bij ons staan 2 hengsten, Darco 5 jarige fries en Bjorn. Darco kan niet naar buiten als de merries in de voorste wei staan, hij wordt dan ineens een springpaard wat 1,30m springt (heeft ook 1x gedekt). Bjorn trekt zich nergens wat van aan.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Ursula

Bericht door Ursula » do 19 okt 2006, 15:24

Ik zou ook nu Vinga drachtig is haar niet bij een vreemde hengst in zetten. Ik heb ergens gelezen dat als het veulen niet van de hengst is waar ze bij in staat, zo'n hengst dan nog wel eens raar wil doen en dat zelfs tot abortus kan leiden :o
Ursula (Bjorgard x Briggen) + Kunar = Cider!! *o/*
Ursula Aspirant Ster!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 22 okt 2006, 11:32

Ursula schreef:Ik zou ook nu Vinga drachtig is haar niet bij een vreemde hengst in zetten. Ik heb ergens gelezen dat als het veulen niet van de hengst is waar ze bij in staat, zo'n hengst dan nog wel eens raar wil doen en dat zelfs tot abortus kan leiden :o
Dat lijkt me hier niet echt aan de orde, dat is toch meer iets voor volwassen, ervaren hengsten om zulk gedrag te vertonen. Niet echt iets normaals voor een jaarling.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie