Bijrijdster en verzekering?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tanja

Bijrijdster en verzekering?

Bericht door Tanja » di 03 okt 2006, 13:01

Ik heb misschien een leuke bijrijdster gevonden,ze is vanmorgen geweest
en het klikte leuk ,maar toen begon zij over een verzekering.
Ze vroeg zich af hoe het zit als zij op mijn paard naar buiten gaat en
er gebeurt iets waardoor Tika schade zou maken aan personen of auto's.
Hoe zit het dan met de vezekering?
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 03 okt 2006, 13:02

De eigenaar van het paard is te aller tijden verantwoordelijk.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 03 okt 2006, 13:12

Art. 6: 179 BW zegt dat de bezitter van een dier aansprakelijk is voor schade die voortvloeit uit de eigen gedraging van dat dier. Het gaat dus om een gedraging die voortkomt uit de eigen energie van het dier en het onberekenbare element daarin. De bezitter is in de regel natuurlijk de eigenaar; in uitzonderingsgevallen kan dat ook iemand anders zijn. Gaat te ver om dat hier uiteen te zetten, omdat dat weinig voorkomt dat iemand anders bezitter is.
Kortom, doet jouw paard iets en vloeit daar schade uit voort dan ben je aansprakelijk.
Je schadevergoedingsverplichting kan echter geheel of gedeeltelijk vervallen als er sprake is van eigen schuld van de benadeelde
(6: 101 BW). Of er sprake is van eigen schuld hangt helemaal af van de omstandigheden van het geval. In geval van letsel zal er zelden 100% eigen schuld worden aangenomen bij een benadeelde en zelfs een deelschuld wordt al lastig, hoewel het erop lijkt dat de jurisprudentie wat aan het verschuiven is.
Deze aansprakelijkheid geldt voor alle dieren waarvan jij bezitter bent, dus daar valt je paard ook onder. Iedereen maakt zich druk over zijn paard en schade, maar denk dat velen van jullie ook zo'n gevaarlijke hond hebben 'die anders nooit wat doet'?
Deze aanspakelijkheid is gedekt op je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) en deze verzekering zal de schade dus vergoeden voor zover je aansprakelijk bent. Wel is even van belang hoeveel paarden je hebt. Er is geen eenduidige regelgeving, maar bij de meeste maatschappijen gaat men er vanuit dat wanneer je meer dan 5 paarden hebt, het geen particulier risico meer is maar een bedrijfsmatig risico. In dat geval zou je dus een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) moeten sluiten.
Als de bijrijder gewoon van het paard valt omdat ze haar evenwicht niet kan houden, maar het paard doet verder gewoon wat er van hem verwacht wordt dan ben je niet aansprakelijk. Art. 6:179 BW gaat dan niet op. Er is dan aan jouw kant ook niets verwijtbaars, dus het gewone aansprakelijkheidsrecht gaat dan ook niet op.
De bijrijder heeft dus een probleem als er wel sprake is van een eigen gedraging maar ook van een deel eigen schuld aan zijn zijde. Hij blijft dan met schade zitten (hij heeft niet voor niets 'eigen schuld' gekregen natuurlijk) die niet vergoed wordt.
De schade kan in geval van letsel behoorlijk oplopen. Wanneer iemand blijvend invalide raakt en volledig arbeidsongeschikt dan hoeft het geen betoog denk ik dat zo'n schade enorm kan oplopen. Denk bijvoorbeeld ook eens even aan een werkgever, UWV GAK en de ziektekostenverzekeraar die een verhaalsrecht op de aansprakelijke partij hebben.
De bijrijder die een deel eigen schuld heeft gekregen kan dit deels ondervangen bijvoorbeeld door een ongevallen verzekering te sluiten. Deze produkten zijn per maatschappij zo verschillend, dat je gewoon wat prijzen en polisvoorwaarden zou moeten vergelijken om een beeld te krijgen wat ze precies dekken en wat niet.
Een contract opmaken waarin je de aansprakelijkheid anders regelt kan natuurlijk wel, maar wordt gezien als 'onredelijk bezwarend' in geval van letsel en zal terzijde geschoven worden.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 03 okt 2006, 13:38

en dan zijn er nog altijd ander regels als er geld mee gemoeit is, het ebste kan je je eigen wa verzekering eens even bellen want daar valt je paardje onder
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
roos

Bericht door roos » di 03 okt 2006, 13:42

Maar als de bijrijdster nou een ruiterbewijs heeft dan is het toch ook weer anders, of zie ik dat verkeerd?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » di 03 okt 2006, 13:53

Maar als de bijrijdster nou een ruiterbewijs heeft dan is het toch ook weer anders, of zie ik dat verkeerd?
Al heeft de bijrijdster een ruiterbewijs, dan nog blijft bij schade of een ongeluk de eigenaar van het dier (geldt namelijk voor alle dieren; ook honden, katten enz) er altijd verantwoordelijk voor.
roos

Bericht door roos » di 03 okt 2006, 14:07

Waar wat wordt er dan wel verzekerd als de bijrijdster een ruiterbewijs heeft?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Tanja

Bericht door Tanja » di 03 okt 2006, 14:18

Carolinef schreef:en dan zijn er nog altijd ander regels als er geld mee gemoeit is, het ebste kan je je eigen wa verzekering eens even bellen want daar valt je paardje onder
Mijn assurantieadviseur kon daar geen antwoord daar opgeven en
heeft de verzekering gebeld,en die gaan het nu uitzoeken.
Maar dat duurt even vandaar dat ik de vraag hier stel. :D
Geboren op 14-05-2001

Ydel

Bericht door Ydel » di 03 okt 2006, 14:35

ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst ;)
heb daar namelijk ook de ballen verstand van O:)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 03 okt 2006, 14:41

Nu ga ik even heel kort door de bocht zijn maar volgens mij is het net als bij een auto, als daar derden in rijden en het komt tot een ongeval dan is de eigenaar (verzekeringsnemer) van de auto aansprakelijk....
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » di 03 okt 2006, 15:42

Ruiterbewijs vergoedt bij de bijrijdster alleen de schade die zijzelf heeft opgelopen. Maar onkosten aan derden (dus andere personen dan de bijrijdster zelf) blijft altijd voor eigenaar van het paard.
Het is zelfs ooit eens voor gekomen dat er een hond door iemand anders werd uitgelaten. De eigenaar was zelf niet aanwezig. Deze hond beet een andere persoon, maar de eigenaar van de hond heeft alle kosten van het ziekenhuis moeten vergoeden omdat deze dus ten alle tijden er verantwoordelijk voor blijft.
Krista

Bericht door Krista » di 03 okt 2006, 19:23

Wat ik me ooit door een verzekeraar heb laten vertellen is dat de verzekering van het ruiterbewijs en het koetsiersbewijs zogenaamde secundaire verzekeringen zijn. In de eerste plaats zal altijd geprobeerd worden de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar aan te spreken...

Voorbeeld: ik heb jaaaaaren geleden een ongeluk gehad met een aanspanning van een kennis. Het paard ging op hol, rende een dijk op, de wagen sloeg om, wij vielen er af en het paard is een dorp verderop gevangen met de resten van de wagen achter zich en een enorme spoor van schade achter zich, met name auto's.
Ik kon er werkelijk niets aan doen, had het ongeluk niet kunnen voorkomen, het paard schrok van opspattende steentjes tegen de spatrschermen van de wagen.
Alle schade en alle kosten zijn verhaald op de eigenaar van het paard.... op zijn aansprakelijkheidsverzekering. Terwijl hij niet reed... en wij beiden een koetsiersbewijs + bijbehorende verzekering hadden!!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Viv

Bericht door Viv » wo 04 okt 2006, 04:37

Tjo is WA via interpolis en daar zijn bijrijders ook meeverzekerd.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 04 okt 2006, 08:26

mij is door verzekering verteld dat als ik geld krijg van een bijrijder (dus als het weze paard "verhuur") de bijrijder dan zelf verantwoordelijk is en paardlief onder haar WA verzekering zou vallen,(Nationale Nederlanden)

denk dat ruiterbewijs weinig met de verzekering te maken heeft, dat "bewijst"alleen dat je weet hoe te handelen maar dan nog kan er van alles gebeuren.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Tanja

Bericht door Tanja » wo 04 okt 2006, 10:46

En het ruiterrijbewijs is niet overal nodig,
dus volgens staat dat er wel een beetje buiten.
Ik heb overigens nog niets gehoord van de verzekering,
als ik de uitslag hoor ,laat ik het jullie weten.
Geboren op 14-05-2001

Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » wo 04 okt 2006, 16:43

roos schreef:Maar als de bijrijdster nou een ruiterbewijs heeft dan is het toch ook weer anders, of zie ik dat verkeerd?
De eigenaar blijft verantwoordelijk, maar het ruiterbewijs betaald wel als je eigen verzekering moeilijk doet ;) (kort door de bocht gezegt).
Plaats reactie