inrijden 10-jarige moeilijker dan een jonkie?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Ziggy

inrijden 10-jarige moeilijker dan een jonkie?

Bericht door Ziggy » zo 24 sep 2006, 16:56

Ik wil het toch wel weten, ik begin morgen met een 3-jarige fjord van Astrix in te rijden en als ik daarmee klaar ben dan komt er een 10-jarige merrie, die alleen de hengst op haar rug heeft gehad :D

nou krijg ik uit mijn omgeving elke keer de opmerking dat ik met die 10-jarige meer problemen ga krijgen. Ik ga er met open vizier aan beginnen, maar wil toch jullie mening wel eens weten wat jullie denken dat mij te wachten staat
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
yvette

Bericht door yvette » zo 24 sep 2006, 17:03

Qua braafheid met inrijden zal het afhangen van het karakter van de merrie en of ze al veel in handen is geweest.
Lichamelijk is het zo dat ze na hun 10e geen nieuwe dingen meer gaan kunnen met hun lijf. Dus je hebt kans dat je in de souplesse bepaalde problemen tegenkomt. Maar als je haar alleen voor rechtdoor-buitenrijd-werk gaat inrijden moet dat geen probleem zijn.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 24 sep 2006, 17:25

qua braafheid verwacht ik op zich geen problemen, Margret haar fjorden hebben allemaal een super goed karakter en je het is de bedoeling dat ze gewoon lekker kan rijden, zonder dat ze hoge dressuur moet gaan kennen.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

yvette

Bericht door yvette » zo 24 sep 2006, 17:29

Lijkt me met jou als inrijder geen probleem dan.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 24 sep 2006, 17:52

yvette schreef:Lijkt me met jou als inrijder geen probleem dan.
lijkt me idd op zich geen probleem, maar we zien het wel

Vera

Bericht door Vera » zo 24 sep 2006, 18:57

Ik denk dat het met een brave fjord wel mee zal vallen.
Het zal misschien iets meer tijd kosten, maar dat geeft niet.
en wat Yvette al zei: bepaalde dingen kunnen ze niet meer als vanzelfsprekend leren, maar ook dat maakt niet uit als ze voor de recratie is.

Ik ga er vanuit dat we nauwkeurig op de hoogte worden gehouden.
Veel succes en vooral lol met beleren.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 24 sep 2006, 19:05

ja het is alweer een tijdje geleden dat ik Utvald heb ingereden, maar ik ga er vanuit dat je ook zoiets niet verleerd :D
is wel leuk, want ze zijn ook nog niet verkeersmak, dus dat wordt in optocht bij ons door het dorp wandelen, neem ik gelijk Exel ook mee als ik een slachtoffer kan vinden dat mee wil :D

Esther

Bericht door Esther » zo 01 okt 2006, 19:33

Bella heeft Sas ingereden toen ze acht was, misschien kun je haar eens vragen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 01 okt 2006, 20:39

Was Bella al :P

Tja heb Noor doorgereden toen ze ongeveer jaar of 8 was. Deze was wel zadelmak en soms bereden, maar echt geleerd...nee...moet zeggen, achteraf vond ik het maar een pittige klus. Noor was type plank...

Daarna Sas vorig jaar beleerd op 8 jarige leeftijd. Dit viel me alles mee. Ondertussen reed ik soms Ymea, die we toen net zadelmak hadden. Maar dat was zo'n ongelofelijk groot verschil. Sas pakte alles veel sneller op, was duidelijk ouder, volwassener. Maar inderdaad, momenteel stuit je soms wel tegen lichamelijke blokkades aan. Niet heel groot, maar ze zijn er wel. (vooral het scheef zijn kost net even wat meer werk O:)) en daarnaast merkte ik aan Sas dat ze gewoon compleet anders was qua doen en laten. Ze heeft altijd in een kudde meegedraaid en nu moet ze ineens mensgericht meewerken! Maar of ik haar echt lastiger vond? Nee...de jonkies zijn vaak ook nog erg groen ook in het koppie...moeten leren leren.

Dus om echt specifiek antwoord te geven op je vraag: Nee, niet moeilijker, wel iets anders.

Een oudere heeft gewoon weer dingen die de jonkies (nog) niet hebben en de jonkies hebben dingen die de ouderen niet/minder goed meer kunnen...
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 03 okt 2006, 19:16

hartstikke bedankt voor je duidelijke antwoord Bella, ik begrijp precies wat je bedoelt, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten :D Overigens ga ik pas volgend voorjaar/zomer beginnen aan die 2, want het wordt steeds korter licht en ik heb ook Vera en Exel nog en vooral die laatste kost op dit moment een hoop tijd en energie qua opvoeding

claudia

Bericht door claudia » wo 04 okt 2006, 10:48

Ik rij ze van alle leeftijden eigenlijk wel in, en ik moet zeggen dat het mij niet zoveel uitmaakt.
Jonge dieren spelen meer en de ouderen zijn wat sluwer met de streken maar als je bij allebei net zo consequent blijft is er niets aan de hand.
Succes
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie