Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 20 sep 2006, 19:54
Hoi,
Een beetje moeilijke titel maar wist niet hoe ik het in het kort moest vragen. Maar goed bij ons staan dus de paarden de hele dag buiten. En sinds deze winter staan ze voor het eerst in een zand paddock. Maar normaal werden onze paarden dus gewoon vanaf de grond gevoerd maar om nou zand koliek voor te zijn willen we een soort bakken neerzetten waar het hooi in kan. Nou heeft hartog een soort bak met een rooster erop die zakt hoe meer er van de baal gegeten word. Ik vond het een super goed idee maar ja het zal wel aardig aan de prijs zijn ben ik bang. Maar nu dacht ik misschien dat iemand weet hoe dit in elkaar zit en ik een paar handige mannen kon regelen die het voor ons konden maken. Mannen zat bij ons op de boerderij

maar nu het goeie idee nog. Dus ik wilde vragen of jullie misschien een idee hebben zodat ze lekker kunnen peuzelen van hooi in de paddock zonder dat het een zooitje word en ze er ook wat moeite voor moeten doen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. En misschien met ideen van hoe jullie dat bij jou op stal doen.
Groetjes Nancy
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
jezzikaatje
-
Contacteer:
Bericht
door jezzikaatje » wo 20 sep 2006, 20:06
Kan je niet gewoon die zelf maken?
Lijkt me wel een super handig ding..
Gewoon een 'kist' maken en dan ook een ruif erop.
Die zakt vanzelf inderdaad als de baal minder wordt.
Als de mannen een beetje handig zijn moet dat zo te fiksen zijn toch?
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 20 sep 2006, 20:08
jezzikaatje schreef:Kan je niet gewoon die zelf maken?
Lijkt me wel een super handig ding..
Gewoon een 'kist' maken en dan ook een ruif erop.
Die zakt vanzelf inderdaad als de baal minder wordt.
Als de mannen een beetje handig zijn moet dat zo te fiksen zijn toch?
Ja dat bedoelde ik ook maar ik dacht misschien is er een nog beter idee. Dit zou idd met een kist te maken moeten zijn en een stuk zwaar hek waar ze tussen door kunnen eten. Vandaar dat ik zei bij ons handige mannen zat nu nog de ideen

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Mir
Bericht
door Mir » do 21 sep 2006, 05:56
2 betonplaten in de paddock die je zandvrij houd en daarop voert? Scheelt denk ik ook al een hoop troep, die kun je ook makkelijk schoonhouden. Is alleen afhankelijk van de grootte van de paddock.
-
Vera
Bericht
door Vera » do 21 sep 2006, 06:24
kijk even bij het foto topic: fjorden aan de bak daar stonden handige ruiven.
Zelf hebben wij schapen ruiven. In het begin deed ik er altijd nog een deksel op dan moesten ze er nog meer moeite voor doen, maar dat was me te onhandig met voeren dus ze eten voor een gedeelte uit de boven kant (maar dat hoeft dus niet) we hebben ook een hele hoge schapen ruif en daar kunnen ze niet vanaf de bovenkant eten want die is te hoog.
zijn er geen paaltjes waar je zo'n hooizak aan kunt hangen? als je er twe plakken overdwars indoet zitten ze behoorlijk klem en moeten ze meer hun best doen om het uit dat gaatje te krijgen. (ik had er ook eentje waar een netje voor het gat zat, maar die was binnen 24 uur kapot, die gaat je waren zelfs voor een fjord te klein, dus had ie ze maar stuk gebeten. die is dus weer teruggegaan naar de winkel)
Als je nou eens bij de karwei zo'n ronde specie kuip haalt en je laat iemand een van beton ijzer een rondje uitsnijden dat je er op legt. gaatje aan de zijkant in de bak maken en met een stro touwtje vastbinden, zo dat het wel kan zakken als het voer minder word. Lijkt me een goed kope oplossing.
Die bakken zijn er ook in het vierkant, dat is misschien nog makkelijker om er iets van zwaar ijzer met gaten op de leggen.
(bedenk ik ook zo maar even onder het typen hoor)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » do 21 sep 2006, 09:22
Dit is idd wel een goed idee ik ga nu naar stal toe en ik zal het meteen voorstellen

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Aurora
-
Contacteer:
Bericht
door Aurora » do 21 sep 2006, 09:39
Zoals je kunt zien bij " fjorden aan de bak" blijft het voer netjes en schoon. Dit zijn zogenaamde Githa Boxen [de juiste schrijfwijze weet ik zo een 2 drie niet] En dat zijn boxen die gebruikt worden in bedrijfs magazijnen. Ze zijn van ijzer en er ligt nog een houten bodum in. Het is ook handig om een zoutblok houder aan vast te maken, zelf in veulen voerbakje zet je er zo aan vast. Ook is de voorkant voor de helft terug te klappen, zodat je fjord niet over de rand hoeft te leunen. Misschien eens op Marktplaats kijken .
@Mir: Daar zijn ze nou echt gek van om op te staan

Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
-
ulljon
Bericht
door ulljon » do 21 sep 2006, 10:05
Bij ons hebben ze geen ruiven maar een tractorband met een houten plaat eronder. Daar eten ze uit. Volgens de tandarts kunne paarden beter van de grond eten. dan komt de kaak beter vrij. In de natuur eten ze ook van de grond, zei ze. Daar zit wel wt in volgens mij
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » do 21 sep 2006, 15:31
Ja dat lijkt mij ook veel beter ik had ze dan ook op de grond willen plaatsen bij mij in de paddock
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Suzanna
Bericht
door Suzanna » do 21 sep 2006, 18:48
Ik vind het idd wel goed als ze van de grond kunnen eten

(natuurlijke houding).
Odinn is een toppaard!!