Thiedemann
Thiedemann
Zijn hier mensen die een thiedemannteugel gebruiken?
Welke maat? (pony, cob, full?)
Zo niet, wat voor hulpteugel gebruik je dan? Waarom die?
Of waarom gebruik je er geen?
Welke maat? (pony, cob, full?)
Zo niet, wat voor hulpteugel gebruik je dan? Waarom die?
Of waarom gebruik je er geen?
Ik gebruik zelf geen hulpteugels, omdat ik het niet nodig heb. Vind het geen probleem om eens af en toe ene hulpteugel te gebruiken als het maar geen gewoonte wordt.
Vraag je altijd af waarom je iets gebruikt en doe het niet uit gewoonte.
Thiedemann werd bij ons op stal nog wel eens gebruikt voor erg heet en sterk paard op buitenritten. De meeste zijn wel goed te verstellen zodat ze op veel verschillende sporten paarden passen.
Vraag je altijd af waarom je iets gebruikt en doe het niet uit gewoonte.
Thiedemann werd bij ons op stal nog wel eens gebruikt voor erg heet en sterk paard op buitenritten. De meeste zijn wel goed te verstellen zodat ze op veel verschillende sporten paarden passen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Ik gebruik ook geen hulpteugels.
Wel gebruik ik m'n "touwtje" (en soms pessoa-tuig) voor het longeren!
Wel gebruik ik m'n "touwtje" (en soms pessoa-tuig) voor het longeren!

Laatst gewijzigd door jessica op wo 20 sep 2006, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
ik gebruik eigenlijk geen hulpteugels onder het zadel. Heel soms een elastiek of een pesoa voor longeren.
Heel vroeger had ik een instructrice die altijd zei dat hulpteugels de onkunde van de ruiter lieten zien, dat heb ik eigenlijk altijd onthouden.
een goed ingereden paard heeft dus geen hulpteugels nodig als je er op rijd. Bij longeren is het natuurlijk wat anders, want dan zit je er niet op, dus kunnen hulpteugels handig zijn, tenslotte longeer je om je paard te verbeteren en niet om hem te vermoeien door domweg rond te laten rennen.
soms worden bij beginnende ruiters bijzetteugels gebruik zodat ze beter op hun eigen houding kunnen letten en niet zo met het paard bezig hoeven te zijn. op deze manier hinderen ze het paard minder. mits goed gebruikt is daar natuurlijk ook wel weer wat voor te zeggen.
een thiedeman of martingaal is een mooi voorbeeld van een hulpteugel die allleen werkt wanneer het nodig is, dus nooit constant. als dat wel zo is zoals je vaak ziet, dan is de hulpteugel niet goed afgesteld en is het geen hulpteugel meer maar een martelteugel.
denk dus goed na voor je een hulpteugel gebruikt. ga na wat je er mee wilt bereiken en waarom. en vraag zeker als je er geen ervaring mee hebt deskundige hulp.
Heel vroeger had ik een instructrice die altijd zei dat hulpteugels de onkunde van de ruiter lieten zien, dat heb ik eigenlijk altijd onthouden.
een goed ingereden paard heeft dus geen hulpteugels nodig als je er op rijd. Bij longeren is het natuurlijk wat anders, want dan zit je er niet op, dus kunnen hulpteugels handig zijn, tenslotte longeer je om je paard te verbeteren en niet om hem te vermoeien door domweg rond te laten rennen.
soms worden bij beginnende ruiters bijzetteugels gebruik zodat ze beter op hun eigen houding kunnen letten en niet zo met het paard bezig hoeven te zijn. op deze manier hinderen ze het paard minder. mits goed gebruikt is daar natuurlijk ook wel weer wat voor te zeggen.
een thiedeman of martingaal is een mooi voorbeeld van een hulpteugel die allleen werkt wanneer het nodig is, dus nooit constant. als dat wel zo is zoals je vaak ziet, dan is de hulpteugel niet goed afgesteld en is het geen hulpteugel meer maar een martelteugel.
denk dus goed na voor je een hulpteugel gebruikt. ga na wat je er mee wilt bereiken en waarom. en vraag zeker als je er geen ervaring mee hebt deskundige hulp.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
met longeren gebruik ik een pessoateugel.
onder het zadel niet omdat je het in mijn ogen eigenlijk gewoon rijtechnisch op moet kunnen lossen. ook ik heb in het verleden met een thiedemann en een martingaal gereden (oliver met thiedemann en kobus met martingaal) maar beide paarden konden zonder hulpspul ook gewoon normaal doen toen ik eenmaal wist hoe ik fatsoenlijk met ze moest rijden. Kwestie van les dus geweest
onder het zadel niet omdat je het in mijn ogen eigenlijk gewoon rijtechnisch op moet kunnen lossen. ook ik heb in het verleden met een thiedemann en een martingaal gereden (oliver met thiedemann en kobus met martingaal) maar beide paarden konden zonder hulpspul ook gewoon normaal doen toen ik eenmaal wist hoe ik fatsoenlijk met ze moest rijden. Kwestie van les dus geweest

- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Een Thiedeman kan je door een punt heen helpen, mits niet te strak gezet (*en zorg dat je paard eerst is warm gelopen al vorens hem aan te gespen!) Zorg dat je goed van achteren naar voren blijft rijden, en dat je hem straks weer gewoon zonder kunt rijden.
Al moet ik wel zeggen, dat ik een (mits goed gebruikt) de thiedemanteugel fijner vind zoals het werkt dan bv de slof.
Maar idd een te scherp gegespte thiedeman moet niet de bedoeling zijn.
En de hulpteugel moet een hulp blijven, niet de constante factor en de gewone teugel los.
(*bij mij op stal is er bij een instructeur bijna een gewoonte, de helft rijd met slof en een paar al langer dan een aantal maanden
)
InderdaadVera schreef:een thiedeman of martingaal is een mooi voorbeeld van een hulpteugel die allleen werkt wanneer het nodig is, dus nooit constant. als dat wel zo is zoals je vaak ziet, dan is de hulpteugel niet goed afgesteld en is het geen hulpteugel meer maar een martelteugel.

En de hulpteugel moet een hulp blijven, niet de constante factor en de gewone teugel los.
(*bij mij op stal is er bij een instructeur bijna een gewoonte, de helft rijd met slof en een paar al langer dan een aantal maanden

Ik ben ook niet zo'n fan van hulpteugels met het rijden, met longeren gebruik ik ze trouwen ook niet ik longeer met dubbele lijnen. Soms moet je door een punt heen, ik gebruik dan meestal een halsverlenger (al zou ik niet weten waar ik het ding gelaten heb
)....

Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nou zeker, een slof word zo vaak verkeerd gebruikt, vooral omdat dit een teugel is die makkelijk verkeerd te gebruiken is. Het is heel verleidelijk om die slof lekker strak te pakken en de gewone teugel los te laten hangen.Janine schreef:Een Thiedeman kan je door een punt heen helpen, mits niet te strak gezet (*en zorg dat je paard eerst is warm gelopen al vorens hem aan te gespen!) Zorg dat je goed van achteren naar voren blijft rijden, en dat je hem straks weer gewoon zonder kunt rijden.
InderdaadVera schreef:een thiedeman of martingaal is een mooi voorbeeld van een hulpteugel die allleen werkt wanneer het nodig is, dus nooit constant. als dat wel zo is zoals je vaak ziet, dan is de hulpteugel niet goed afgesteld en is het geen hulpteugel meer maar een martelteugel.
denk dus goed na voor je een hulpteugel gebruikt. ga na wat je er mee wilt bereiken en waarom. en vraag zeker als je er geen ervaring mee hebt deskundige hulp.Al moet ik wel zeggen, dat ik een (mits goed gebruikt) de thiedemanteugel fijner vind zoals het werkt dan bv de slof.
(*bij mij op stal is er bij een instructeur bijna een gewoonte, de helft rijd met slof en een paar al langer dan een aantal maanden)
Hier rijden er kinderen in de ponyles met een slof op die manier, dat ze de les in mogen op die manier is mij een raadsel. Nu blijkt dus dat het op advies van de instrucie word gedaan......
Muis Keurmerrie!
Tegenwoordig rij ik met springen met martingaal omdat meneer de neiging heeft om z'n hoof omhoog te gooien waardoor ik hem niet meer kan houden, met martingaal heb ik er nog af en toe last van maar het gaat een heel stuk beter.
Heel af en toen rijd ik met slof met gewoon oefenen. (en dan iets van 10 minuten) omdat Vestgard met halthouden en achterwaarts gaan z'n hoofd dus echt niet omlaag houd. Als ik hem 5x met de slof stil heb laten staan en achterwaarts heb laten gaan is het over en houdt hij z'n hoofd wel gewoon naar beneden. Het gaat nou steeds beter en heb hem er al een tijdje niet meer aan gehad.
Heel af en toen rijd ik met slof met gewoon oefenen. (en dan iets van 10 minuten) omdat Vestgard met halthouden en achterwaarts gaan z'n hoofd dus echt niet omlaag houd. Als ik hem 5x met de slof stil heb laten staan en achterwaarts heb laten gaan is het over en houdt hij z'n hoofd wel gewoon naar beneden. Het gaat nou steeds beter en heb hem er al een tijdje niet meer aan gehad.
Vestgard
Dressuur: eindstand Z1 + 26:D
Mennen dressuur: B + 6 - L + 10 - M + 3 Vaardigheid L + 4
!
Elke keer als ik je neusje kus, mijn vingers door je manen laat gaan, weet ik, diep van binnen dat we samen sterk staan!!

Dressuur: eindstand Z1 + 26:D
Mennen dressuur: B + 6 - L + 10 - M + 3 Vaardigheid L + 4

Elke keer als ik je neusje kus, mijn vingers door je manen laat gaan, weet ik, diep van binnen dat we samen sterk staan!!
Tja, met een eigenwijze pony heb je af en toe toch wel eens iets nodig is mijn ervaring. Als Mindy zo haar buien heeft rij ik toch liever een paar keer met een slof. Niet omdat ik er zonder helemaal niet doorheen kan komen, maar om nou een uur lang te trainen op het niet tegen de hand lopen, met een paar zere armen en veel chagrijn dat schiet ook niet op. En na een weekje loopt ze dan weer heerlijk tevreden op haar bitje te knabbelen en kan ik het ding weer lekker onder laten stoffen in de tuigkamer.
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Jeempie schreef:Tja, met een eigenwijze pony heb je af en toe toch wel eens iets nodig is mijn ervaring. Als Mindy zo haar buien heeft rij ik toch liever een paar keer met een slof. Niet omdat ik er zonder helemaal niet doorheen kan komen, maar om nou een uur lang te trainen op het niet tegen de hand lopen, met een paar zere armen en veel chagrijn dat schiet ook niet op. En na een weekje loopt ze dan weer heerlijk tevreden op haar bitje te knabbelen en kan ik het ding weer lekker onder laten stoffen in de tuigkamer.
Op jou nivo mag je verwachten dat je weet wat je aan het doen bent, er zijn zoveel beginners die bij de betere ruiters goede resultaten zien dat ze zelf ook maar met een slof gaan beginnen terwijl ze niet eens weten hoe nageeflijkheid voelt of wat het is.
Ik zal jou echt niet veroordelen als je er eens een slof of wat dan ook bijpakt. (als je niet weet wat je doet, kom je ook niet in de Z2 toch?) maar laat de onervaren mensen het maar bij een goed afgestelde martingal of thiedeman houden als ze perse een keer wat moeten/willen gebruiken dat lijkt me een veiliger keuze (vooral voor dat paard)
Muis Keurmerrie!
thiedemann
ik gebruik en thiedemann en ik heb de maat pony en zelfs daar heb ik een knoop in zitten omdat hij anders te groot is. ze hebben natuurlijk best wel een kort nekje.
-
Ik ken nu 2 paarden met rugklachten door ondeskundig slofgebruik en ben daardoor nog meer anti geworden dan ik al was. Tuurlijk zullen deskundige ruiters met een slof of thiedemann weg kunnen komen, maar wie bepaalt wie deskundig is en wie niet. Geloof me, de ene met rugprobleempaard vind zichzelf echt deskundig en luistert totaal niet naar goed onderbouwde adviezen.
Voor je eigen veiligheid vind ik ook weer een heel ander verhaal, MITS je ermee om kunt gaan, maar liever zie ik in de bak geen hulpteugels.
De helft van de hulpteugels word verkeerd gebruikt of bevestigd. Van de 10 mensen zal er 1 correct mee kunnen rijden, laat de rest dan maar les nemen
.
Voor je eigen veiligheid vind ik ook weer een heel ander verhaal, MITS je ermee om kunt gaan, maar liever zie ik in de bak geen hulpteugels.
De helft van de hulpteugels word verkeerd gebruikt of bevestigd. Van de 10 mensen zal er 1 correct mee kunnen rijden, laat de rest dan maar les nemen

ik ben het wel met je eens, maar niet elk paard met rugklachten heeft met hulpteugels gelopen natuurlijk. Lando is daar een van. Hij was een week dat ik hem kreeg en is nu 5 en ik weet zeker dat hij nog nooit van zijn leven met een hulpteugel is gereden. Toch heeft hij rug, nek en weet ik wat voor klachten. (hij is ook zo vreselijk onhandig. hij is al zo vaak gevallen) Had hij wel met hulpteugels gereden geweest had ik misschien ook wel gedacht dat het daardoor kwam.Mir schreef:Ik ken nu 2 paarden met rugklachten door ondeskundig slofgebruik en ben daardoor nog meer anti geworden dan ik al was. Tuurlijk zullen deskundige ruiters met een slof of thiedemann weg kunnen komen, maar wie bepaalt wie deskundig is en wie niet. Geloof me, de ene met rugprobleempaard vind zichzelf echt deskundig en luistert totaal niet naar goed onderbouwde adviezen.
De helft van de hulpteugels word verkeerd gebruikt of bevestigd. Van de 10 mensen zal er 1 correct mee kunnen rijden, laat de rest dan maar les nemen.
Maar feit blijft dat te veel mensen de hulpteugels verkeerd gebruiken. maa ik denk toch dat een thiedeman en martingaal als ze tenminste goed bevestigd zijn nog de meest "veilige"zijn
Muis Keurmerrie!
Ik snap het verhaal van Lando wel maar dit zijn paarden die ik aan het werk heb gezien en geloof me, daar zouden we allemaal rugklachten van krijgen. Zonder slof en met wat meer ruimte zie je ineens andere paarden tevoorschijn komen. Tuurlijk kan elk paard door andere acties rugklachten krijgen, deze zijn wel erg terug te voeren op de activiteiten van de eigenaar.
daarom zei ik ook dat ik het met je eens was!Mir schreef:Ik snap het verhaal van Lando wel maar dit zijn paarden die ik aan het werk heb gezien en geloof me, daar zouden we allemaal rugklachten van krijgen. Zonder slof en met wat meer ruimte zie je ineens andere paarden tevoorschijn komen. Tuurlijk kan elk paard door andere acties rugklachten krijgen, deze zijn wel erg terug te voeren op de activiteiten van de eigenaar.
Muis Keurmerrie!