voor de hengstenmensen
voor de hengstenmensen
hoe doen jullie dat met jullie hengsten?
waar staat hij (op het land of op stal of op een pensionstalling)
zijn er ook merries aanwezig of alleen ruinen/hengsten
nouja alles wat in je opkomt mag je melden, ben gewoon benieuwd hoe jullie het dagelijks doen met jullie hengsten qua gedrag en met merries in de buurt ofzo....
waar staat hij (op het land of op stal of op een pensionstalling)
zijn er ook merries aanwezig of alleen ruinen/hengsten
nouja alles wat in je opkomt mag je melden, ben gewoon benieuwd hoe jullie het dagelijks doen met jullie hengsten qua gedrag en met merries in de buurt ofzo....
Unique
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
18-05-2001 - 02-05-2008
Mijn nieuwe topper:
Unica, Waterman X Cambridge Cole
Bij ons staan ze op stal en in de piste (Hildar in de zomer een maand of 2 op de wei met de merries) maar verder is er jammergenoeg weinig plaats om de hengsten afgezonderd van de merries te zetten 
De jonge hengsten staan in groepjes samen 24/7 op de wei, maar ook nergens waar merries in de buurt zijn.
Alm is heel erg lief, weet wanneer hij moet werken en wanneer hij moet dekken. Hij blijft ook vrij geconcentreerd tijdens het rijden, ookal rijdt Ines tegelijkertijd met een merrie in de piste (we zijn zelfs al samen op buitenrit geweest), en Louis rijdt op de koetsentocht ook gewoon tussen de merries met hem
Haugguten is braaf met rijden als er merries naast staat, maar verder is die wel veel heviger in de buurt van merries (aan de hand enz) en Hildar, sja wordt niet mee gereden maar laat ons zeggen dat die zich altijd en overal dekhengst voelt 

De jonge hengsten staan in groepjes samen 24/7 op de wei, maar ook nergens waar merries in de buurt zijn.
Alm is heel erg lief, weet wanneer hij moet werken en wanneer hij moet dekken. Hij blijft ook vrij geconcentreerd tijdens het rijden, ookal rijdt Ines tegelijkertijd met een merrie in de piste (we zijn zelfs al samen op buitenrit geweest), en Louis rijdt op de koetsentocht ook gewoon tussen de merries met hem

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Onze hengst staat sinds een paar dagen in pension samen met Oos op een privestal. Die mensen hebben 6 weilanden, er gaat bij hun geen een paard met een ander paard de wei in. Het weiden is dus geen probleem, Love me heeft zn eigen weiland. Er wordt over en weer wel wat gegild maar verder gaat dat goed eigenlijk. Nu heeft hij ook niet heel erge hengstenmanieren ofzo op stal. Wel staat er een merrie op stal.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Tja.. hier lopen ze jong in een groep, als ze wat ouder zijn en bart heeft verder geen hengsten staan ze gewoon in een ruinengroep, verder laat Bart de dekhengsten los in de bak, soms met merrie die gedekt moet worden.. zizoran loopt nu buiten met een merrie en Timor loopt het hele jaar door buiten in een kudde..
Ctje 

Bij rien staan de hengsten op stal en gaan in het dekseizoen regelmatig de bak in. Kventin wordt dan ook iedere dag gereden. Na het dek seizoen gaan ze ook iedere dag een tijdje de wei in.
Het ligt aan de hengsten of ze naast elkaar kunnen(op stal staan ze gewoon naast elkaar en kunnen ze met de neuzen door de tralies aan elkaar).
De jonge hengsten blijven meestal tot ze 3 jaar worden bijelkaar. Meestal is het zo dat als ze niet gedekt hebben kunnen ze bij elkaar blijven maar heeft er een ooit gedekt dan kun je het vergeten).
Naast de bak loopt ook een kudde met merries en veulens.
Alco is nu 2 en heeft tot zijn 1 1/2 bij een ruin van zijn leeftijd gelopen. Nu staat hij s'nachts op stal en als ik thuis ben buiten. Nu loopt er ook een merrie naast hem in de wei. En dat gaat best goed.
Je moet gewoon heel consequent zijn met het opvoeden en dan is het meestal wel te doen.
Het ligt aan de hengsten of ze naast elkaar kunnen(op stal staan ze gewoon naast elkaar en kunnen ze met de neuzen door de tralies aan elkaar).
De jonge hengsten blijven meestal tot ze 3 jaar worden bijelkaar. Meestal is het zo dat als ze niet gedekt hebben kunnen ze bij elkaar blijven maar heeft er een ooit gedekt dan kun je het vergeten).
Naast de bak loopt ook een kudde met merries en veulens.
Alco is nu 2 en heeft tot zijn 1 1/2 bij een ruin van zijn leeftijd gelopen. Nu staat hij s'nachts op stal en als ik thuis ben buiten. Nu loopt er ook een merrie naast hem in de wei. En dat gaat best goed.
Je moet gewoon heel consequent zijn met het opvoeden en dan is het meestal wel te doen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
bij vrienden van mij (dekstation)staan de hengsten naast elkaar op stal,en s'ochtends voordat de merrie's op de wei gaan,mogen de dekhengsten 1 of 2 uurtjes op de wei,wel apart,en de wei is goed afgezet.
verder worden ze allemaal nog dagelijks los in de bak of aan het werk gezet in de bak.
verder worden ze allemaal nog dagelijks los in de bak of aan het werk gezet in de bak.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Bjorn heeft een appart weitje, hij kan met geen van de friezen (hengst en ruin). Rest is allemaal merrie, binnenkort proberen of hij met Ranko naar buiten kan (nieuwe pension ruin). Als de anderen ernaast naast hem in de wei lopen is er niks aan de hand, hij gedraagd zich onderdanig.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl