Paard op proef meegeven?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie

Geef jij je paard op proef mee?

nee, begin ik niet aan
16
64%
hangt er van af waar naar toe en aan wie
7
28%
ja maar ik stel wel een overeenkomst(je) op
2
8%
ja hoor geen probleem, neem maar mee
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 25
douwina

Paard op proef meegeven?

Bericht door douwina » ma 08 mei 2006, 12:44

Ben erg benieuwd naar jullie mening/ervaringen over het volgende;

Als jullie een paard verkopen en de kopende partij wil het paard graag een periode op proef, gaan jullie daar dan mee akkoord?

Een van onze paardjes een 13-jarige stermerrie staat namelijk te koop. Er zijn al verschillende geïnteresseerden geweest waarvan eentje ook daadwerkelijk langs is geweest. Ik heb toen voorgereden en zij heeft er vervolgens ook wat rondjes op gereden. Na afloop was ze wel van ons dikkertje gecharmeerd, ze zou de volgende dag terug bellen.
Ze belde de avond erop met de boodschap dat de deal in principe rond was maar dat ze haar eerst graag 2 weken op proef wilde hebben.

Wij hebben uiteindelijk besloten om het dan niet door te laten gaan. Om diverse redenen. Allereerst is het een behoorlijk eind uit de buurt (ca. 150 km). Je kan dus niet tussentijds een paar keer gaan kijken hoe het gaat. Ten tweede is het maar afwachten hoe, als het paard niet bevalt, je je paard na de proefperiode terug krijgt...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen :j
Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 08 mei 2006, 12:48

Ik zou daar niet gauw aan beginnen. Wie weet wat ze met je paardje doen en wat je dan terug krijgt....maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen... wel geef ik altijd het advies om uitgebreid te keuren...
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 08 mei 2006, 13:52

Hebben we hier thuis ook al eens over gehad en het antwoord was ook gelijk Nee.
Je weet niet wat er gebeurt als het paard daar staat en hoe je het paard terugkrijgt als er wat gebeurd is.

Verkocht = verkocht.
Al kan er natuurlijk vantevoren vaak genoeg proefgereden, gekeken worden enz. Maar dan zijn wij erbij en kunnen ingrijpen als er dingen zijn die niet goed gaan.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 08 mei 2006, 14:30

Heb aangeklikt: hangt er van af waar naar toe en aan wie, maar met grote nadruk op: wie!

Zo zou ik bijvoorbeeld nooit een paard naar een onbekende doen op proef. Ze kunnen zo vaak komen rijden aan huis als ze willen, maar meenemen op proef...nee
Je hebt geen flauw idee hoe het diertje terug komt en wat ze er mee uitspoken!

Bij bekenden vind ik het ander verhaal en moet ik ook dubbel in zijn. Noor is hier destijds gekomen als vervanger voor de kar (en was Bart mooi even een kwijt in het drukke dekseizoen). Uiteindelijk is ze hier toen gebleven. Niet helemaal een probeertijd, maar achteraf toch wel...(maargoed, hier was het ook bekend naar wie het toe ging en hoe ze er mee om gingen).
Geluk is de vrucht van intens werk
anika

Bericht door anika » ma 08 mei 2006, 14:47

Nee, absoluut niet.
Ik heb het een paar keer van dichtbij meegemaakt (niet zelf gelukkig!) en dat heb ik niet als prettig ervaren.
Ze mogen zovaak langskomen als ze willen, maar zoals al werd gezegd verkocht = verkocht.

Als je het wel doet moet je in ieder geval een soort van contract afsluiten. Want in die proeftijd kan veeel gebeuren.
Murphy :+: Ysha
Kelly

Bericht door Kelly » ma 08 mei 2006, 14:55

Nee hoor :n
Ze kunnen bij mij zo vaak komen rijden als ze willen maar op proef gaan ze niet :n
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » ma 08 mei 2006, 15:04

mijn vriendin heeft daar toen problemen mee gehad met een paard op proef doen, alleen maar om het paard goedkoper te krijgen, dus helaas, kijken en komen rijden mag zo vaak ze willen maar op proef meenemen echt niet !!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 08 mei 2006, 15:18

Kelly schreef:Nee hoor :n
Ze kunnen bij mij zo vaak komen rijden als ze willen maar op proef gaan ze niet :n
zou ik inderdaad ook niet willen. En dan zou ik het ook zo oplossen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
claudia

Bericht door claudia » ma 08 mei 2006, 18:31

Ik sluit me geheel aan bij het verhaal van Bella.
Je weet niet wat die mensen er thuis meedoen of meemaken.
Zo geef je een goed betrouwbaar paard mee en je krijgt hem bedorven terug.
Nee, ze kunnen zo vaak komen rijden als ze willen maar niet mee op proef.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
carola

Bericht door carola » ma 08 mei 2006, 19:16

nee, begin ik niet aan.
stel, je geeft je paard 2 weken mee op proef.
en na 2 weken brengen ze hem terug want het is een r*tbok.
in 2 weken kunnen ze wel heel je paard verkl*ten.
nee, ze mogen bij mij zo vaak komen kijken en rijden als ze willen, maar wel onder mijn toezicht.
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 08 mei 2006, 19:54

ik heb ook nee gezegt. Wij fokken met shetlanders en daar worden dus ook regelmatig veulentjes van verkocht. Maar op proef gaan ze niet. Kijken mogen ze zo vaak ze willen maar verder is het, totdat het paardje als verkocht de trailer in gaat, mijn verantwoordelijkheid die ik niet aan vreemden uit handen geef.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 09 mei 2006, 08:04

Ik heb overiges gekozen voor licht aan wie het is, maar bij minder of onbekende had ik voor optie niet gegaan...
Naisven schreef:Ik zou daar niet gauw aan beginnen. Wie weet wat ze met je paardje doen en wat je dan terug krijgt....maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen... wel geef ik altijd het advies om uitgebreid te keuren...
Inderdaad, en hoe betrouwbaar of goed ze ook zijn. Ook al rijden ze je paard naar zijn grootjes kunnen ze hem je zo teruggeven, en dat je paard dan niet meer goed is, heb je niks aan te doen...

Ik zou ze lekker naar jullie toe laten komen, en bij jullie haar laten 'uitproberen'. Laat ze zelf poetsen, ermee lopen, opzadelen en zelf rijden. Houdt eventueel zelf een oogje in het zeil.
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 09 mei 2006, 15:33

Ik zou er niet aan beginnen om de redenen die reeds genoemd zijn maar nog belangrijker vind ik de verantwoordelijkheid. Wat als het dier een ongeluk veroorzaakt? Wat als daarbij grote materiele schade of nog erger persoonlijk letstel ontstaat, de eigenaar blijft gewoon verantwoordelijk...

Langskomen kan prima, uitproberen ook, al is het keer maar meegeven is ook bij mij uitgesloten.
Krista

Bericht door Krista » di 09 mei 2006, 16:20

Tsja mijn mening is heel dubbel... ik heb Oos bij de aankoop 2 weken op proef gehad. Daar was ik zelf heel erg blij mee. Van de stress van de verhuizing is hij in die twee weken gaan kribbebijten :o
Gelukkig was ik in love met hem, heb ik hem gekocht en heeft hij dat bijten na een paar weken gestaakt.

Als ik hem nu zou verkopen zou ik hem niet meegeven nee denk ik, stom he? Ik zou net als Kelly zeggen kom zo vaak rijden als je wilt maar meegeven, nee dat niet!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
boaz
Contacteer:

Bericht door boaz » di 09 mei 2006, 16:59

ik zie het niet doen...

de eigenaar zal wel vaker bij mij langs mogen komen

maar het paard op proef meegeven vind ik weinig zin hebben omdat hij toch anders reageert als hij in een andere omgeving is.

als de geinterreseerde langskomt waar hij op dat moment staat weet ze hoe hij is in vertrouwde omgeving en weet ze dus waar zij/hij mee te maken heeft..

tenminste zo zie ik het
:~ Boaz: Inco x Manus :~

Learn from your mistakes, but never regret. People change, things go wrong, but remember 'Life goes on..' :sorry:
Vera

Bericht door Vera » wo 10 mei 2006, 09:51

Ze zouden bij mij mogen komen rijden, poetsen week ik veel wat ze allemaal willen doen, maar hij gaat niet mee.
Het ligt natuurlijk wel een beetje anders als het om mensen gaat die je kent en waarvan je weet hoe ze met je paard omgaan.
Hier in de buurt heeft iemand ook zijn fjord op proef meegegeven een maand later kwam die terug met een dik been en kreupel er werd doodleuk gezegd dat ie dat al had toen ze hem kwamen ophalen en dat ie toch niet zo geschikt was. Gelukkig is het wel goed gekomen, maar toch...
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
roos

Bericht door roos » wo 10 mei 2006, 10:14

Ik ga met Kelly mee!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Tanja

Bericht door Tanja » wo 10 mei 2006, 10:47

Ook ik heb nee gestemd,
ze zou kunnen zo vaak kunnen komen als ze willen!
saskia
Moderator

Bericht door saskia » wo 10 mei 2006, 10:57

ik heb sjors 6 weken :o op proef gehad, met een overeenkomst erbij.

Of ik het nu zou doen, mwah weet het niet.

De persoon vanwie ik sjors heb gekocht had nog geen band met hem, via handelaar in haar wei voor de verkoop. Dus dan "geef" je hem makkelijker mee denk ik, dan wanneer het echt je maatje is.

ik stem dus nog even n iet :D
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Esther

Bericht door Esther » wo 10 mei 2006, 11:19

Ik heb Jen ook een paar weken op proef gehad en ik was daar erg blij mee. Al zou het er bij mij ook afhangen van hoe ver gaat ze weg. Bij iemand die ik totaal niet zie zitten zou ik zeggen nee, maar daar zou ik mijn paard ook nooit aan verkopen. Als het iemand is die ik zelf wel zie zitten geef ik het paard wel mee, maar met een contractje.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie