Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Suzanna
Bericht
door Suzanna » vr 20 jan 2006, 13:18
Nou, om even jullie mening te vragen, hoeveel vinden jullie dat er op een fjord kan zitten, voordat ie doormidden breekt

Nee hoor, gewoon, wat is een fjin gewicht voor een fjord om mee te rijden?
Ikzelf vind dat je niet veel meer dan 80 kilo op een fjord moet zetten, mijn vader weegt 80 kilo en toen die op Ofke ging zitten vond Ofke dat echt niet leuk...Ze wilde hem er meteen weer af hebben

Maar dat was in het begin nu doet ze helemaal niet meer raar als er een wat zwaarder persoon op gaat zitten. Ik weeg zelf 55-56 kilo en ik heb het gevoel dat Ofke daar prima mee omgaat. Ik heb niet het gevoel dat ik een veertje voor dr ben, maar gewoon normaal zegmaar

Odinn is een toppaard!!
-
M&R
Bericht
door M&R » vr 20 jan 2006, 13:24
ik heb gekozen voor 100 kilo.. al ligt het aan het type fjord... rocky kan een aardig iemand hebben moby ook og wel. maar ik kan me voorstellen dat als je een vrij iel fjordje neemt dat daarbij vrij klein is het niet verstandig is. overigens vind ik niet dat je moet verwachten dat een fjord de halve wereld met je rondloopt waarneer je 100 kilo bent.
-
sweetwendy
Bericht
door sweetwendy » vr 20 jan 2006, 13:38
het ligt zowiezo aan het type fjord, maar ik heb 100 kilo gekozen

R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
-
Pablo
-
Contacteer:
Bericht
door Pablo » vr 20 jan 2006, 13:42
Ik vind 100 kilo prima te doen. T ligt er ook aan hoe je erop zit

Dan kan iemand van 70 kilo vervelender zijn als/dan iemand van 100 kilo.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
joske_vuran
-
Contacteer:
Bericht
door joske_vuran » vr 20 jan 2006, 13:45
Ik heb op 100 kilo gestemd. Een fjord kan toch best wel wat dragen. Het is lijkt me wel vreemd voor een fjord als er normaal iemand van 60 kg op rijdt, en er dan opeens iemand van 90 kilo op zit..
En idd, als iemand van 70kg de hele tijd zit te stuiteren is dat storender voor het paard dan iemand van 100kg met een mooie meegaande zit.

Vuran

Z2 + 1
Endurance: 96 goedgekeurde wedstrijdkm's!
-
lientje
Bericht
door lientje » vr 20 jan 2006, 14:04
ik weeg 78 kilo dus met zadel zou ik wel over de 80 heenkomen

Nou die pony heeft er nog nooi van wakker gelegen
ik maak ritten van 2/3 uur af en toe en dat gaat super dus ik heb ook op 100 gestemd. Het scheelt uiteraard wel wat voor fjord je hebt

Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
Dorothea
Bericht
door Dorothea » vr 20 jan 2006, 14:07
Toad schreef:Ikzelf vind dat je niet veel meer dan 80 kilo op een fjord moet zetten, ...
Dan moeten veel fjordenbaasjes toch iets anders gaan zoeken als ik dat soms zie (en dan spreek ik ook over mezelf en mijn zus!!)
Ligt uiteraard aan het type fjord, maar 100 kilo moet kunnen.
-
M&R
Bericht
door M&R » vr 20 jan 2006, 14:21
Dorothea schreef:Toad schreef:Ikzelf vind dat je niet veel meer dan 80 kilo op een fjord moet zetten, ...
Dan moeten veel fjordenbaasjes toch iets anders gaan zoeken als ik dat soms zie (en dan spreek ik ook over mezelf en mijn zus!!)
het is niet hammerysk bedoeld, maar ik zie indd heel vaak stevige mnesen op fjorden rijden... indd worden dan wel een heel aantal fjorden baasloos.
ik vind dat het prima kan, al heeft vooral rock gene probleme met mijn gewicht met 1.72 en 54 kg. wanneer mijn instructrice hem rijd vind hij het harder werken, maar goed daar gaat ie niet dood aan.
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » vr 20 jan 2006, 14:32
100

! Ligt ook aan leeftijd vind ik
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
DeeDee
- Moderator
Bericht
door DeeDee » vr 20 jan 2006, 14:44
Dorothea schreef:Toad schreef:Ikzelf vind dat je niet veel meer dan 80 kilo op een fjord moet zetten, ...
Jij geeft helemaal mijn antwoord, maar zet je mij dan ook even in het rijtje

Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull

<-speciale editie van mijn onderschrift

-
_Marjon_
Bericht
door _Marjon_ » vr 20 jan 2006, 14:51
Heb ook 100KG gekozen. Bij 80 denk ik, dat moet een fjord toch wel kunnen dragen. Zeker een man zit al snel aan zo'n gewicht, dat zou dus betekenen dat een man dus bijna niet op een fjord kan rijden..
Maar natuurlijk verschilt het wel per paard..
Mama van
Gwen 
(7-2-15)
-
Pablo
-
Contacteer:
Bericht
door Pablo » vr 20 jan 2006, 14:53
DeeDee schreef:Dorothea schreef:
Jij geeft helemaal mijn antwoord, maar zet je mij dan ook even in het rijtje

En mij ook

Een vriend van mij die heeft een IJsco die is 1.35 ofzo iets. Die jongen weegt ook makkelijk 90kg, maar ze loopt alsof er een veertje op haar rug zit

Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
Mir
Bericht
door Mir » vr 20 jan 2006, 15:05
Ik denk dat de kilo's er niet zozeer toe doen als wel de rijstijl van de ruiter. Iemand van 40 kilo kan "zwaarder" voor een fjord zijn dan van 1oo kilo. En als een goede eigenaar het idee heeft te zwaar te zijn voor zijn paard zal diegene ook zijn maatregelen nemen. Ik vind eerlijk gezegd deze poll beetje eenzijdig

... Er heerst al zo'n stopnaald cultuur, voor mensen met een kilootje meer is deze poll denk ik best confronterend.
-
Jilly
Bericht
door Jilly » vr 20 jan 2006, 15:13
Hangt wel beetje af van het paard ook, Bidonja wordt nu wel enkel door mij gereden (52 kg) maar als ik er nou iemand zou opzetten van 80kg zal het mss in het begin wat raar doen voor haar maar zou ze ook nog aankunnen hoor, maar als je dan zo'n paardje hebt als Ehita, daar moet je niet te veel gewicht op gaan zetten dan gaat ze wel last krijgen denk.. maar ik ga toch maar voor de 100 kg, rijstijl zal er idd ook wel mee te maken hebben

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
Dorothea
Bericht
door Dorothea » vr 20 jan 2006, 15:17
Mir schreef:Ik denk dat de kilo's er niet zozeer toe doen als wel de rijstijl van de ruiter. Iemand van 40 kilo kan "zwaarder" voor een fjord zijn dan van 1oo kilo. En als een goede eigenaar het idee heeft te zwaar te zijn voor zijn paard zal diegene ook zijn maatregelen nemen. Ik vind eerlijk gezegd deze poll beetje eenzijdig

... Er heerst al zo'n stopnaald cultuur, voor mensen met een kilootje meer is deze poll denk ik best confronterend.
Ach ik geef er niet zoveel om

. En zolang Oliver nog vrolijk crossend (van plezier wel te verstaan) over hindernissen stuift enz. maak ik me nog niet echt zorgen moet ik zeggen

.
Wat niet wegneemt dat er alweer 10 kilo af zijn en er nog meer af gaan omdat het ik het gewoon zelf prettiger vind met rijden en het ook wat leuker uitziet meestal
-
Keet
Bericht
door Keet » vr 20 jan 2006, 20:21
Ik ga wel een samen met een vriendin op Nero, door het dorp, in het duin, het kan hem geen zier schelen, hij vond het geweldig, oortjes naar voren en wilde alleen maar hard!!
En bij elkaar wegen we toch wel zo'n 110/120 kilo!
Dan spreek ik wel over een fjord van 1.52 niet iel en 2 ruiters met een redelijk goed meegaande zit. *is mijn fjord nu een superfjord

*
Ook met ze 3jen erop is geen probleem voor meneer

Met Riet is het wat lastiger omdat die haar evenwicht moeilijker vind..
Na tranen van verdriet, komt de glimlach der herinnering.
Midas, zo jong, waarom zo vroeg?
-
Charret
Bericht
door Charret » vr 20 jan 2006, 22:59
Ikzelf zit ook in de hogere klasse qua gewicht. Nu komt het aardig overeen met me lengte [ben ong. 1,80m] Ben wel op dieet, maar da's niet voor Alies. Hahaha, ben van mening dat ze zeker wel iets kunnen hebben. Ik zou nooit met mijn gewicht op een arabier van dezelfde lengte als Alies gaan zitten!! Dat moet ik er wel bij vertellen. Ligt dus aan het paard, Fjorden zijn oer strerk, en hoe je rijdt.
Heb gekozen voor 100 kl.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
_*iDj*_
Bericht
door _*iDj*_ » vr 20 jan 2006, 23:43
Ik heb 120 gestemd..
Mijn vader heeft ook wel eens op mijn kabouter 'gereden' en die weegt zeker wel 100 (waarschijnlijk wel meer

)
En zelfs inimini Harma van 1.34 had er geen problemen mee..

Harma

: Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend

Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » za 21 jan 2006, 10:08
Heb nergens op gestemd (slecht he) maargoed, vind dit allemaal lastig te benoemen. Meestal als men mij vraagt: wat kan een fjord dragen zeg ik altijd:
- Dat is afhankelijk van de gesteldheid van de fjord!
Er zijn fjorden die kunnen makkelijk een groot gewicht dragen, maar er zijn ook fjorden die al moeite hebben met een beetje gewicht. De factor die dit bepaald blijft in mijn ogen: gesteldheid (benen, gezondheid, ruglengte, conditie/bespiering).
En verder ga ik ook mee in Mir dr stukje!!
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Krista
Bericht
door Krista » za 21 jan 2006, 10:11
Ik heb op 80 kg gestemd. Je moet wel rekenen als je zelf 80 weegt dat daar nog een zadel, kleding, laarzen e.d bijkomen dus dat je vanzelf al richting de 90 kg gaat..... dat lijkt me gemiddeld wel meer dan voldoende.
Er zullen natuurlijk best uitzonderingen zijn, fjorden die steviger gebouwd zijn en meer kunnen dragen. Het ligt denk ik ook wel een beetje aan het zadel wat je gebruikt en het werk dat je van hem vraagt. Een zware ruiter die fijn zit en het paard niet overvraagt in het werk kan best.
Ik kan alleen over mijn eigen fjord oordelen. Daar heeft mn vriend een keer voor de lol op gereden, en die weegt 90 kg, Oos vond het helemaal niet leuk. Met galopperen maakte hij geen eens meer "spong". Ik vind mezelf met mn 72 kg soms al zwaar als ik hem hard laat werken...
Maar waar je denk ik naar moet kijken is de combinatie. Hoe het paard het werk oppakt met het gewicht van de ruiter, dat moet doorslaggevend zijn. Een vriendin van mij heeft een Haflinger van 136 cm. Ze weegt zelf wel een slordige 100 kg. Met een westernzadel buitenrijden vind de pony leuk, dat gaat prima. Helaas gaat ze ook met hem naar dressuurles met een dressuurzadel. De pony is dan continue zijn rug aan het wegdrukken en met het hoofd in verzet. Uiteindelijk heeft hij een slofteugel "kado" gekregen... kijk dat vind ik niet kunnen. Dan moet je gewoon voor dat werk een sterker paard kopen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL