Bijten bijten en nog eens bijten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Machteld&Falco

Re: Bijten bijten en nog eens bijten

Bericht door Machteld&Falco » di 28 dec 2010, 15:39

Dreeke schreef:Laat ik even voorop stellen dat ik voor mij ongeluk echt nergens bang voor was, voor geen enkel paard en Dakota toen ook al zo moeilijk was, dus ik zie daar eigenlijk geen verschil in.
Daarin tegen is het voor iedereen makkelijk vanachter de PC zijn mening te geven over iets wat ik zo duidelijk mogelijk probeer te schetsen hier op FW.
Mensen die mij kennen weten dat ik echt niet zomaar van mijn stuk te brengen ben en me ook zeker niet snel zal overgeven (dat blijkt ook wel want ben hier al wat jaartjes mee bezig!)

De beste stuurlui staan aan wal zeg ik altijd maar, tips zijn altijd welkom, maar in dit geval kan niemand hierin mij tips geven omdat ze het paard niet in levende lijve kennen.
Hulp is aangeboden door iemand die ik Dakota 100% toevertrouw, alleen zal het eventjes duren voordat we dit in werking kunnen zetten.

Tot zover wil ik het hierbij laten en iedereen bedanken die zijn inbreng hierin heeft gegeven.
Ik zeg niet dat ik het beter weet Andrea, ik zeg gewoon dat ik begrijp hoe je je moet voelen. Als je had opgegeven, had je Dakota ook niet meer in je bezit. Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Mijn reactie was gericht aan Ellen (Ellebel), omdat, net zoals dat wij jouw situatie niet kunne inschatten, zij de mijne ook niet kan inschatten en dus ook mijn paard niet. Ook al ken ik Dakota niet in levende lijven, ik herken veel in je verhalen terug. Ik wil niet pretenderen te kunnen weten wie van ons beider het het zwaarst heeft (gehad), maar ik weet wel dat Falco en Dakota moeilijke paarden zijn en dat dat enorm frustrerend kan zijn, zekers als je opeens onzekerder bent dan voordien.

Maar er is zeker een weg! Ik hoop dat dat je een beetje een hart onder de riem kan steken.

Heel veel succes toegewenst.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
foss

Bericht door foss » di 28 dec 2010, 16:30

Het valt ook niet mee om achter de pc een oordeel te geven en elk paard is anders je kan pas oordelen als je het paard kent.
Dominate paarden moet je mee om kunnen gaan.
Uzziel is bij ons ook een vrij dominant paard vooral tegen andere kan hij erg gemeen zijn, ik ben heel erg hard voor hem en zijn opvoeding is ook niet zachtzinnig gegaan maar ik heb wel bereikt dat hij ontzag voor mij heeft dominant blijft hij dat verander je niet maar hij haalt geen geintjes meer uit.
Ik heb 2x door hem in het gips gezeten dus ik weet wel een beetje wat je voelt.

Ik denk dat het best moeilijk gaat worden omdat hij al door heeft dat jij een beetje bang bent, een ander die niet bang is kan misschien alles bij hem en hij gaat jou daarna toch weer uitproberen dus probeer je angst te overwinnen want alleen dan gaat het lukken.

Heel veel succes ermee en hij is jong dus hij kan nog alles leren verkopen los je het probleem voor hem niet mee op en ik denk dat je ook niet zonder hem kan dus ga er lekker samen aan werken met hulp en dan redden jullie het wel.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 28 dec 2010, 16:47

Dat toontje >;) .

Als jij schetst dat je paard wel eens op een paar teugels of schoenveters bijt en daarna wél met een volledig verhaal komt waarin het paard ook stijgerde etc etc, dan ben je toch echt mooi zelf onvolledig hoor := .
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 28 dec 2010, 17:15

Jeetje het is echt veel heftiger dan dat ik in eerste instantie begrepen had! Mijn tip heb je dan ook niets aan dat is wel duidelijk ;) Blaze pakt alles wel in zijn mond maar dat is het dan ook, eigenlijk staat hij daar dan gewoon heel schattig mee te staan en me aan te kijken, totaal geen vergelijk met Dakota dus :n
Andrea ik vind het dan ook echt heel vervelend voor je en ik hoop dat jullie er samen uit zullen gaan komen! Sterkte en ik duim voor jullie dat hulp gaat lukken!!! :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 28 dec 2010, 18:24

Ellebel schreef:Dat toontje >;) .

Als jij schetst dat je paard wel eens op een paar teugels of schoenveters bijt en daarna wél met een volledig verhaal komt waarin het paard ook stijgerde etc etc, dan ben je toch echt mooi zelf onvolledig hoor := .
Da's het leuke aan geschreven media denk ik. De toontjes krijg je er niet bij, wat voor een hoop miscommunicatie en misinterpretatie zorgt...

Ik reageerde in mijn eerste bericht op andrea's eerste post, die enkel ging over etterig gebijt, wat die van mij, net als vele andere fjorden hier, ook doet. Aangezien het in die eerste post ook overkwam alsof Dakota een paard is dat alleen maar dingen in zijn waffel neemt, vond ik het dan ook niet relevant heel Falco's gedrag uit de doeken te doen. Lijkt me logisch, niet?

Ik las nadien pas het hele topic en het hele onderliggende verhaal door, al herinner ik me ook de voorgaande verhalen over Dakota. Aangezien hier al tig keer gereageerd was, vond ik het niet nodig zelf ook nog eens te reageren. Ik wilde gewoon ten opzichte van jouw post, mijn situatie even uitleggen, aangezien jij mijn paard ook niet kent.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Andrea: ik wens je nogmaals veel sterkte!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Esther

Bericht door Esther » di 28 dec 2010, 20:36

Hoe staat Dakota ook alweer in stalling? 's Nachts op stal en dan hoe lang buiten??
Kan hij zijn ei voldoende kwijt zo gedurende de dag? Heeft hij ruige speelvriendjes?? Ik opper ook maar wat hoor, want ik weet het ook niet..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » wo 29 dec 2010, 04:27

MIsschien is het een idee om iemand te laten komen die je kan helpen om deze problemen met Dakota op te lossen?? Vorig jaar is Petra Vlasblom van 2moons bij ons op stal geweest voor een paard, en dit paard heeft er echt wel baat bij gehad. Ook paarden die verschrikkelijk dominant zijn en bijten en erger hebben baat bij haar hulp gehad. Verder heb ik niet echt tips. Ik heb met Tibbe (Friese hengst van bijna 5) ook hetzelfde bijtprobleem. Hier komt in het voorjaar ook Petra voor langs (omdat wij ook eigenlijk uitverzonnen zijn hoe dit op te lossen)

Ik vind het echt knap hoe jij iedere hobbel met Dakoot neemt, heb echt respect voor je!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Kelly

Bericht door Kelly » wo 29 dec 2010, 07:12

Jammer dat er wat reacties met ondertoon worden geplaatst in dit topic.

Zoals Machteld ook al aangeeft is dit niet een kwestie van hoe andere het met hun paard hebben (gehad).
Dit is een kwestie tussen Andrea en Dakota.
Voor iedereeen is het met hun eigen paard roeien met de riemen die je hebt maar als je in het geval van Andrea de riemen niet meer goed vast kan houden is er gewoon een groot probleem. Helemaal als je de pendels dan ook nog onderweg verliest omdat je boot (lees Dakota) een andere weg kiest dan jij wil bewandelen.

Het verhaal van Janna klinkt aannemelijk en ik ben het met haar eens dat dit is wat Dakota van Andrea nodig heeft maar niet meer nu.
Dat had een paar jaar geleden moeten gebeuren.
Inmiddels heeft Dakota zich zo verheven dat dit alleen maar een zeer gevaarlijk situatie gaat opleveren.
Immers wat doet een meerdere als een mindere hem "aanvalt"...
Daarbij heeft Andrea wat angst ontwikkeld waardoor ze hem niet voor de volle 100% kan "aanvallen" en dit zal hij meteen oppakken.
Dat advies zou ik dus zeker niet geven aan Andrea.

Hem een tijd uit handen geven geeft geen volledige kans op verbetering maar hierdoor haal je beide wel even uit elkaar waardoor ze weer opnieuw een goede toenadering kunnen doen.
En hiermee bedoel ik wat Annalynn ook zegt: dit is niet in 1x over. Andrea zal in het begin onder begeleiding een paar keer met Dakoot moeten werken voordat hij weer naar huis gaat.
En Dakota kan door iemand anders niet alleen in de omgang wat beter leren hoe alles werkt maar ook onder het zadel.
Als hij ook onder het zadel een beetje leert hoe het werkt en hier regelmaat in krijgt kan dit in de hand ook heel veel goeds doen.

Hoe dan ook ik vind het voor jou Andrea in ieder geval super vervelend.
Zoals ik je hier op het forum heb leren kennen ben je iemand die alles over heeft voor zijn paard en heeft je paard ook een goed leven.
Dakota is in deze eigenlijk de sukkel dat hij zo'n misbruikt voor je maakt.
Alleen paard kun je dit niet wijsmaken door het hem te vertellen maar wel door hem op een andere manier te gaan benaderen..
Ik hoop nogmaals op een goede afloop :(:)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
lientje

Bericht door lientje » wo 29 dec 2010, 07:38

Ik ben het met Kelly eens, vind het echt heel rot voor je Andrea dat je elke keer zo'n strijd hebt met Dakota.

Ik hoop dat er met de tijd een oplossing komt, want dit is niet alleen niet leuk maar ook gevaarlijk.

Sterkte ermee meis.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
dc

Bericht door dc » wo 29 dec 2010, 07:54

als de winter voorbij is en hij kan meer buiten op de wei staan en heeft dan meer te doen, wordt hij ook rustiger. gewoon volhouden en toch genieten van je fjordje, ondanks de strubbelingen. we hebben het allemaal wel eens meegemaakt.
Brittlover

Bericht door Brittlover » wo 29 dec 2010, 08:59

Mensen willen je graag helpen, iedereen heeft z'n eigen paard en z'n eigen manieren.
Het leuke van een forum is dat iedereen het op z'n eigen manier leest en het daardoor op z'n eigen manier beleefd.
Je linkt dit aan wat je zelf zou doen, je wilt helpen en tadaa daar staat weer een beterweter.

Nogmaals ik hoop echt dat het allemaal goed komt, wat ik aan de zijlijn kan schrijven is zoek hulp (dat doe je al gelukkig).
Als ik je huidige verhalen lees word ik er bang van, en dan vooral wat er met jouw kan gebeuren.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 29 dec 2010, 09:16

dc schreef:als de winter voorbij is en hij kan meer buiten op de wei staan en heeft dan meer te doen, wordt hij ook rustiger. gewoon volhouden en toch genieten van je fjordje, ondanks de strubbelingen. we hebben het allemaal wel eens meegemaakt.
Nou daar ligt het echt niet aan hoor, hij staat in de winter namelijk ook op de wei ;)

Ik laat het hier verder bij, hulp is geregeld Dakota gaat een tijdje weg, als alles zover is horen jullie hier meer van, voor nu sluit ik dit topic ;)
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Gesloten