Ik ga mee met de gedachten van Ilonka...
Verder hier ook bijtgrage kleuter, staat werkelijk met alles in zijn giechel

.
Vind ie een emmer, hij heeft hem vast, ziet hij je poets emmer.. Hij kiept hem om. Zijn voerbak, gaat ook door de hele stal.
Staat er een pion, hij tilt hem op etc. Ook als je er niet bent.
Gooi iets in de paddock even later loopt hij ermee rond.....
Ik probeer hier mijn voordeel uit te halen door het gedrag te sturen, hij vind het leuken ik wil een apporterend paard....
Dus de bedoeling is om hem net als hond, voorwerpen te laten halen en geven.
Zo kan ik met commando's het gedrag gaan leiden, maar zo ver zijn we nog niet.
Momenteel hebben we touch.. (moet ie ergens heen lopen en aanraken... en vast, moet ie iets vasthouden.)
Voordeel van vasthouden, dan kan er niets anders meer bij in diezelfde giechel

.
Echter als ik gewoon met hem loop geen probleem, ja heel af en toe, maar dan kan ie ook beuk terug verwachten.
Zo stond ik in de zomer onschuldig te staan, hapt die gek ineens in mijn bovenbeen, de binnenkant,
actie is reactie, dus hetzelfde moment had ie een schop te pakken, nog voor ik erover na kon denken,
stalgenoot schoot nog in de lach, die had hap gemist...
Ik vind dat onacceptabel gedrag, mij bijten... voorwerpen oke, maar mij!!! grrrrrrr afblijven is van mij.
Ondertussen rijden we al maand niet en wordt ie steeds vervelender. Als hij mij probeert te bijten, doe ik het zo,
dat stel hij wil je hand pakken, je op moment van pakken je heel snel hem juist een tik/duw geeft. Vind ie hoogst irritant.
Dus hij wil elleboog pakken, heeft ie bijkans elleboog tussen zijn kiezen, idee is dat hij denkt dat hij zijn muil stoot
ipv dat ie tik krijgt.
Ik kan overigens wel normaal halster etc. in doen, maar ahum, als ik 2 tellen niet oplet en hij heeft een hoofdstel in,
staat ie met de teugels in zijn snater

.
Echter Toobs en ik hebben hier nog een lollige discussie over (en af en toe spinnijdig mens, als ie mens te pakken
heeft of iets aan het mens.) en ben niet bang voor hem, jij met Dakoot zit beetje klem (begrijpelijk overigens).
Dus denk toch dat je ergens hulp moet gaan halen, want met Dakoot hoe gek je ook op hem bent, heb je best
wat probleempjes.