Bijten bijten en nog eens bijten

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Re: Bijten bijten en nog eens bijten

Bericht door Dreeke » di 28 dec 2010, 10:10

@ Dennis: heb al meerdere keren een advertentie zitten tikken hoor maar wie wil nou zo'n paard kopen? Dan moet die persoon wel heel stevig in zn schoenen staan
want ik sta niet voor de gevolgen in. Daarnaast heeft hij die mijtenallergie waar hij maandelijks voor gepikt moet worden, dat maakt het er ook niet makkelijker op :n

@ Janna: bang, ja dat ben ik soms zeker, en al helemaal als hij gaat steigeren, je weet gewoon nooit hoe hij gaat reageren, de ene keer draait hij zn kont om, de andere keer komt hij omhoog.... ;(
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
claudia

Bericht door claudia » di 28 dec 2010, 10:14

Het is niet zielig om hem op zijn plaats te zetten, het is gewoon nodig bij dominante paarden.

Het gebeurt hier ook, ik moet Alco ook op zijn plek zetten, doe je dat niet walst hij over je heen.
(een voordeel bij mij is dat ik zeker niet bang van hem ben en dat weert hij heel goed)

Andrea mag gewoon niet laten merken dat er ook maar een heel klein beetje angst bij haar zit want dat heeft Dakota gewoon door. maar zij zal hier uit moeten komen, een ander kan dat niet voor haar doen van dan flikt hij het bij haar gewoon weer.

Natuurlijk moet je wederzijds respect hebben maar zijn respect voor jou moet groter zijn dan het jou voor hem.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 28 dec 2010, 10:15

Andrea, heb je al wel eens gedacht om hem een tijdje naar Ballingehof oid te doen? Volgensmij ben je zelf ook wel een beetje uitgeput/uitgeblust met dit paard die elke keer met nieuwe fratsen komt.

Heb geen idee wat zoiets kost maar het is voor jou even een rustpuntje en wellicht kunnen zij weer iets met een bepaalde methode oid bij Dakota doorbreken.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 28 dec 2010, 10:16

Mijn angst is gekomen na dat ongeluk in april toen ik door een paard van 1.85 bijna invalide getrapt ben....
sinds dien ben ik erg op mn hoede wat paarden betreft.

@ Elllen: ik heb daar simpelweg het geld niet voor om hem naar zo iets toe te brengen :n

janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 28 dec 2010, 10:19

Ja het is misschien wel even cru. Maar op dat moment moet je ook aan je eigen veiligheid denken.
En ik denk idd dat het grootste dominantieprobleem tussen jullie juist komt door die angst.
Dus op dit moment zou ik zeggen, denk er goed over na wat je wil. En als je er zelf niet een manier kan vinden om minder angstig te worden dan zou ik er zeker over ga nadenken hem te verkopen naar iemand die wel de overhand heeft op hem. En voor jezelf opzoek gaan naar een paardje wat je kan vertrouwen. (snap dat je graag hem wil houden ivm vinga, maar hier wordt jij gewoon niet blij van).
Laatst gewijzigd door janna op di 28 dec 2010, 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 28 dec 2010, 10:23

Ik wil niets over het bijten schrijven want ik heb er gelukkig helemaal geen ervaring mee.

Wel wil ik even reageren op Claudia en Ellen hier boven. Brass is ook naar 't Balingehof geweest omdat ik haar gedrag niet kon doorbreken. Heel ander gedrag dan Dakota maar wel zo heftig dat mijn enige andere optie niet verkoop maar slacht was.
Ik denk dat zoiets heel goed kan helpen vooral omdat jij ook zelf met hem aan het werk zal moeten gaan daar. Voor Brass heb ik in 6 weken tijd 5000 km gereden om met haar te trainen/werken op 't Balingehof. Daarna was ze zeker niet af en nog lang niet makkelijk maar ik heb al wel heel erg veel met haar bereikt sinds die tijd.
Natuurlijk heeft het geen nut als een ander 'alles voor je op lost' en je hem dan terug krijgt. Je zal er zelf dan ook actief mee bezig moeten zijn door daar heen te rijden en daar met hem te trainen/werken. Maar ik kan het je wel van harte aanbevelen!

Mocht je hem wel willen verkopen gewoon eerlijk zijn over zijn gedrag en allergie. Wellicht is er iemand die daar helemaal geen moeite mee heeft. Voor hetzelfde geld straalt een potentiële koper zoiets anders uit dan jij dat hij het helemaal niet in zijn hoofd haalt om zo te reageren als hij naar jou doet. En die mijtenallergie als die met een spuitje per maand onder controle te houden is dan is het nog niet zo erg lijkt mij. Zomereczeem lijkt me dan een groter probleem en daar worden ook heel wat paarden mee verkocht.

Veel succes en wijsheid toegewenst. Mocht je vragen hebben over 't Balingehof dan mag je me gerust PB'en.

edit: Lees net dat je het geld er niet voor hebt, wat ik me kan voorstellen, het was mij ook een rib uit mijn lijf. Maar achteraf het meer dan waard.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 28 dec 2010, 10:50

Ik ga mee met de gedachten van Ilonka...

Verder hier ook bijtgrage kleuter, staat werkelijk met alles in zijn giechel 8)7 .
Vind ie een emmer, hij heeft hem vast, ziet hij je poets emmer.. Hij kiept hem om. Zijn voerbak, gaat ook door de hele stal.
Staat er een pion, hij tilt hem op etc. Ook als je er niet bent.
Gooi iets in de paddock even later loopt hij ermee rond.....

Ik probeer hier mijn voordeel uit te halen door het gedrag te sturen, hij vind het leuken ik wil een apporterend paard....
Dus de bedoeling is om hem net als hond, voorwerpen te laten halen en geven.
Zo kan ik met commando's het gedrag gaan leiden, maar zo ver zijn we nog niet.
Momenteel hebben we touch.. (moet ie ergens heen lopen en aanraken... en vast, moet ie iets vasthouden.)

Voordeel van vasthouden, dan kan er niets anders meer bij in diezelfde giechel :+ .

Echter als ik gewoon met hem loop geen probleem, ja heel af en toe, maar dan kan ie ook beuk terug verwachten.
Zo stond ik in de zomer onschuldig te staan, hapt die gek ineens in mijn bovenbeen, de binnenkant,
actie is reactie, dus hetzelfde moment had ie een schop te pakken, nog voor ik erover na kon denken,
stalgenoot schoot nog in de lach, die had hap gemist...
Ik vind dat onacceptabel gedrag, mij bijten... voorwerpen oke, maar mij!!! grrrrrrr afblijven is van mij.
Ondertussen rijden we al maand niet en wordt ie steeds vervelender. Als hij mij probeert te bijten, doe ik het zo,
dat stel hij wil je hand pakken, je op moment van pakken je heel snel hem juist een tik/duw geeft. Vind ie hoogst irritant.
Dus hij wil elleboog pakken, heeft ie bijkans elleboog tussen zijn kiezen, idee is dat hij denkt dat hij zijn muil stoot
ipv dat ie tik krijgt.

Ik kan overigens wel normaal halster etc. in doen, maar ahum, als ik 2 tellen niet oplet en hij heeft een hoofdstel in,
staat ie met de teugels in zijn snater 8)7 .

Echter Toobs en ik hebben hier nog een lollige discussie over (en af en toe spinnijdig mens, als ie mens te pakken
heeft of iets aan het mens.) en ben niet bang voor hem, jij met Dakoot zit beetje klem (begrijpelijk overigens).
Dus denk toch dat je ergens hulp moet gaan halen, want met Dakoot hoe gek je ook op hem bent, heb je best
wat probleempjes.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 28 dec 2010, 11:12

Falco is precies zo... Hij zal niet doorbijten, maar moet in alles zijn tanden zetten... Teugels, de mosquero van mijn spaans hoofdstel, halster, truien en vooral schoenveters moeten het ontgelden. Ik straf hem hiervoor af, maar het helpt niet. Hij weet ook donders goed dat het niet mag! Als ik hem een tik wil verkopen omdat hij weer eens op zijn teugels staat te kauwen, is hij alweer weg voor ik hem nog maar kan raken...

Het is vervelend, maar het is denk ik nog een hengstengewoonte die blijven hangen is...
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 28 dec 2010, 12:08

Ik denk ook Andrea dat Dakota geen gemiddelde FW fjord is qua gedrag en dat weinig mensen er iets in herkennen of kunnen adviseren omdat het niet bepaald onschuldig is. Ziet hierboven een post staan van iemand die zegt dat haar fjord hetzelfde is, als ze het hele topic goed leest mag ze hopen van niet := .

Jammer dat je geen financiele middelen hebt voor hulp op het gebied van Ballinghehof oid. En over verkoop; geloof me uiteindelijk is er voor ieder paard een koper, hoe onwerkelijk misschien ook.

Dit cirkeltje waar je nu in draait wordt je niet gelukkig van zo, en het paard ook niet. Dus bedenk iets, sparen voor gedragstraining, verkopen...
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 28 dec 2010, 12:12

Nee inderdaad El, het is ook erg moeilijk via een computer over te brengen hoe hij is, maar menig mens heeft zn hand al voor zn mond geslagen bij het zien van Dakoot zn gedrag.
Ik kreeg via PB een heel lief aanbod van een FW-er, en ik hoop het ook rond te krijgen, zodra een en ander zeker is laat ik hier meer over los.

Ellebel

Bericht door Ellebel » di 28 dec 2010, 12:25

Kijk, dat schept weer hoop! Ik hoop op een goede oplossing of begin van oplossen :j
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » di 28 dec 2010, 12:32

Maak een beslissing met je hoofd en niet met je hart :sorry:
Vera

Bericht door Vera » di 28 dec 2010, 12:39

claudia schreef:@ Peerke: je mag een keertje komen oefenen op die van mij.

.

laat het mij dan ff weten, want daar wil ik wel bij zijn :))
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 28 dec 2010, 12:43

Ík hoop dat dit gaat werken. Volgens mij ben jij uitgeprobeert met hem. Hopelijk krijg jij nu de hulp waarmee je echt verder kan. Anders is verkoop misschien toch geen slecht idee, en dat je dan gaat kijken naar een paardje waar je wel veel plezier aan beleeft. Een Vinga wordt het niet. Dat is onmogelijk, maar er zijn zat andere lieve paardjes waarmee je ook een heel fijne band kan krijgen. Op deze manier met dakota wordt het hebben van een paard lijden, en dat is nou net niet de bedoeling van het hebben van een paard.

Veel sterkte en wijsheid.

Ik ben heel benieuwd naar het verhaal achter het PB-tje van een FW-er, houd ons op de hoogte
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Esther

Bericht door Esther » di 28 dec 2010, 13:01

Wat weer een problemen met Dakota..
Balingehof is hier vlakbij, dus als je wel mocht besluiten om erheen te gaan staat hier een bed voor je hoor!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » di 28 dec 2010, 13:11

Ben ook benieuwd naar de pb van de FW-er, hoop echt voor je dat er een oplossing komt want na 3,5 strijd verdien je wel wat beters :(:)
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Brittlover

Bericht door Brittlover » di 28 dec 2010, 14:01

Toch maar even reageren.
Als ik een beetje terug denk,dan lees ik vooral hoe lastig hij voor je is.
En dan denk ik (aan de hand van je verhalen) dat Dakota misschien niet het paard voor jouw is.
Ik hoop dat de fwer jullie oplossing is en dat jullie er toch nog uitkomen.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 28 dec 2010, 15:09

Ellebel schreef:Ik denk ook Andrea dat Dakota geen gemiddelde FW fjord is qua gedrag en dat weinig mensen er iets in herkennen of kunnen adviseren omdat het niet bepaald onschuldig is. Ziet hierboven een post staan van iemand die zegt dat haar fjord hetzelfde is, als ze het hele topic goed leest mag ze hopen van niet := .

Jammer dat je geen financiele middelen hebt voor hulp op het gebied van Ballinghehof oid. En over verkoop; geloof me uiteindelijk is er voor ieder paard een koper, hoe onwerkelijk misschien ook.

Dit cirkeltje waar je nu in draait wordt je niet gelukkig van zo, en het paard ook niet. Dus bedenk iets, sparen voor gedragstraining, verkopen...
Ehm... Ik denk niet dat jij kan oordelen hoe mijn paard zich gedraagt op basis van één enkele post? Als ik Andrea's verhalen lees denk ik vaak genoeg: hmmm, been there, done that. Mijn paard is ondertussen 10, maar toen hij Dakota's leeftijd had, was het een regelrechte draak!

Het is dat ik sterk in mijn schoenen sta en regelmatig met hengsten werk. Ik ben echt niet snel onder de indruk, maar Falco was wel een uitzonderlijk exemplaar. Had ik hem aan het halster en had hij er geen zin in, dan vertrok hij gewoon in vliegende galop. Ik liet niet los en toen hij dat zag, heeft hij mij hardhandig van het touw gemept. Meer dan één keer ben ik aangevallen en stond mijn paard kaarsrecht voor mijn neus en met rijden heeft hij me een keer welbewust over de poort van de wei gemikt omdat hij een ander paard zag aankomen.

En dan begin ik nog niet over buitenritten. Ik heb sloten van dichtbij gezien, heb auto's de stuipen op het lijf gejaagd en ben twee keer in volle rengalop naar huis geracet omdat meneer het voor bekeken hield.

Meer dan genoeg mensen hebben me gezegd dat ik hem beter zou verkopen en een "normaal" paard kopen. Mijn vriend was in het begin (en toen waren de problemen met Falco zelfs al minder erg) doodsbenauwd op zijn rug. En ik heb heel vaak staan janken omdat ik me geen raad meer wist en dacht dat dat paard nog eens mijn dood zou betekenen.

Breek me dus de bek niet open over een gevaarlijk, dominant paard. Ik heb echter hulp gezocht en toen ik het niet meer alleen kon rooien, heb ik hem een tijdlang door iemand anders laten werken, zowel vanaf de grond als onder het zadel en zowel in een piste als op de weg. Al die tijd ben ik daarbij betrokken gebleven en dat heeft ons gebracht waar we nu zijn. Falco is nog steeds geen evident paard. Hij geeft niets cadeau, maar hij heeft nu wel respect voor me.

Ik denk dat ik dus wel kan stellen dat ik weet waarover ik spreek. Alleen jammer dat jij zo snel je conclusies wenst te trekken. Het verschil tussen Andrea en ik is alleen (en daar kan zij absoluut niets aan doen), dat ik niet bang ben en zij wel en Dakota weet dat donders goed.

Dakota is een paard dat niet wil leiden, maar dat moet doen omdat hij voelt dat Andrea daar op dit moment niet aan toe is. Dat is voor een paard erg moeilijk en frustrerend. Er is niets makkelijker voor een paard dan de leiding niet te hoeven hebben, zelfs al is hij nog zo dominant. Hij heeft niet de leeftijd om een kudde (Andrea in dit geval) te leiden. Het eerlijkst naar hem toe is in dit geval dan ook: hulp zoeken of verkopen. Hij heeft een stabiele hand nodig.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 28 dec 2010, 15:30

Laat ik even voorop stellen dat ik voor mij ongeluk echt nergens bang voor was, voor geen enkel paard en Dakota toen ook al zo moeilijk was, dus ik zie daar eigenlijk geen verschil in.
Daarin tegen is het voor iedereen makkelijk vanachter de PC zijn mening te geven over iets wat ik zo duidelijk mogelijk probeer te schetsen hier op FW.
Mensen die mij kennen weten dat ik echt niet zomaar van mijn stuk te brengen ben en me ook zeker niet snel zal overgeven (dat blijkt ook wel want ben hier al wat jaartjes mee bezig!)

De beste stuurlui staan aan wal zeg ik altijd maar, tips zijn altijd welkom, maar in dit geval kan niemand hierin mij tips geven omdat ze het paard niet in levende lijve kennen.
Hulp is aangeboden door iemand die ik Dakota 100% toevertrouw, alleen zal het eventjes duren voordat we dit in werking kunnen zetten.

Tot zover wil ik het hierbij laten en iedereen bedanken die zijn inbreng hierin heeft gegeven.

Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » di 28 dec 2010, 15:38

Mensen reageren op wat er geschreven word.

Wil je sterkte toe wensen :(:)
Gesloten